Få honom engagerad?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Få honom engagerad?

Jag tycker nog att för att bli en bra förälder så bör man nog ha ett känsloliv där intresse och empati finns för barn generellt. Om inte så låt bli istället.

Jag tänker som du, fast vill byta ut ett ord:

Jag tycker nog att för att bli en bra förälder så bör man nog ha ett känsloliv där intresse och empati finns för människor generellt. Om inte så låt bli istället.

Ja, vem fan var inte glad att blöjorna var uppmärkta, det handlar väl knappast om intresse utom om orutin/okunskap när man är ny på något.

Det jag svarade på var inlägget där det beskrevs föräldrar som bara såg barn som ett onödigt ont som behövde genomlidas och att man bara längtade till att de skulle flytta hemifrån. Jag tycker det visar brist på empati och då tycker jag inte att man är en lämplig förälder. Det finns så många oälskade, trumatiserade barn i Sverige och många gånger så beror det på föräldrarnas oförmåga att ta hand om dom känslomässigt och praktiskt. Jag ser resultat av detta dagligen då jag jobbar med ungdomar i gymnasieåldern.

Jag tänker som du, fast vill byta ut ett ord:

Jag tycker nog att för att bli en bra förälder så bör man nog ha ett känsloliv där intresse och empati finns för människor generellt. Om inte så låt bli istället.

Bättre formulerat. Men jag tänkte att barn är ju människor...;)

"Du ska se att du säkert ändrar dig när du har din lilla bebis i famnen" är jag allergisk mot. Det finns mängder av föräldrar som aldrig ändrade sig. De såg/ser barnen som hinder för sin egen frihet tills de flyttade hemifrån.

Som sagt jag skrev att JAG ändrade mig. Om mabuse och ts så HOPPAS jag att de ändrar sig.

Och ser man på det sättet som du beskriver så tycker jag som tidigare att man INTE skall skaffa barn. Speciellt inte för att man måste sas, barn skaffar man för att man vill och vill engagera sig i dem. Man måste tänka på sitt barn i första hand..

Mitt barn hade egna åsikter och intressen långt före 2½ års ålder :p

När han var nio månader var han besatt av hundar. Nu är han besatt av fordon.

Fordon?? Vart f*n har han fått det ifrån? Inte från oss iaf ;)

uttala dig om hur du kommer att känna tills du verkligen vet? :idea:

Och varför tar du för givet att dina erfarenheter gäller för alla?

Jag har barn sedan tjugo år tillbaka och jag tycker nog faktiskt att barn från 7-8 månader till cirka sex år är i den roligaste åldern. Det gäller både egna och andras barn. Jag tyckte så innan och det har inte ändrats. Vad jag inte visste innan var hur väldigt ointresserad jag är av tonåringar, men det vet jag nu.

Trots att jag är road av rätt små barn, avskydde jag att umgås med andra föräldrar med barn i samma ålder under den tiden. Eftersom de envisades med att bara prata om de mest ointressanta sakerna av allt det där som händer under den tiden. Andra föräldrar (särskilt mödrar) hade ett för mig obegripligt intresse för blöjbyten, vällingsorter, potträning, personlig hygien, läggtider etc etc. För mig är det där bara praktiska saker som måste lösas, intressant är det verkligen inte och jag umgås hellre ensam med barnet än med vuxna som pratar om sådant.

Jag är road av att titta på små barns språkliga och intellektuella utveckling - försöka förstå hur de uppfattar världen. Om de slutar med blöja på natten vid ett, två eller fem års ålder är jag helt ointresserad av, däremot.

Jag tyckte alla nyfödda barn var söta efter förlossningen,

Det tyckte inte jag! Jag trodde tvärtom att de andra var avundsjuka på mig, som fått det i särklass sötaste barnet! Andras nyfödingar är verkligen inte roliga, det tycker jag inte nu heller.

"Du ska se att du säkert ändrar dig när du har din lilla bebis i famnen" är jag allergisk mot. Det finns mängder av föräldrar som aldrig ändrade sig. De såg/ser barnen som hinder för sin egen frihet tills de flyttade hemifrån.

Jag har samma allergi!

Jag vill ändå påpeka att man mycket väl tänka sig att man inte ändrar sig särskilt mycket men ändå inte ser barnen just som hinder. Det förutsätter ju att man har en rätt negativ syn på barn innan man skaffar dem, och varför skulle man då skaffa dem?

Jag anser inte att jag ändrade mig särskilt mycket. Jag har alltid varit mycket barnkär (från att barn är några månader så att det blir lite mer av kommunikation än med en nyfödd) och det fortsatte jag att vara. Min syn på barn och vad det är att respektera ett barn osv har inte ändrats nämnvärt.

Graviditeter var jag inte ens intresserad av medan jag var gravid. Jag är överlag ganska ointresserad av hur kroppen fungerar, det gäller såväl livmodern som tex knäna.

Jag tycker iof att 4 månader är tidigt att gå tillbaka till jobbet, men det är min åsikt. Men hur gör ni med resterade föräldraledigheten? 4 månader är ju inte ens halva tiden, med tanke på att du ville ni skulle dela.

Den sista meningen vet du ju inte förens du får barn, du kanske förändar hela dig och ditt synsätt..

Eh, jo, jag vet att min man är mer intresserad och bättre med små barn än jag.

Som sagt delar vi på föräldraledigheten - först är jag hemma på heltid 4,5 månader, sedan är vi bägge hemma halvtid 4,5 månader, sen är min man hemma på heltid 4,5 månader. För bägge är det den lösningen som funkar bäst med jobbet, samtidigt som bägge får möjlighet att vara hemma en längre period med barnet.

Glömde förresten fråga hur det går med PUPPPen?

Nja, det går väl sådär. Har fått en jättebra och engagerad hudläkare nu, och kortisonsalvor på längden och tvären. Det positiva är att eksemen har försvunnit med hjälp av medicineringen, det negativa att klådan är lika illa, så jag är väldigt sårig och sönderkliad tyvärr. :( Men inte så länge kvar nu!

Jag har samma allergi!

Jag vill ändå påpeka att man mycket väl tänka sig att man inte ändrar sig särskilt mycket men ändå inte ser barnen just som hinder. Det förutsätter ju att man har en rätt negativ syn på barn innan man skaffar dem, och varför skulle man då skaffa dem?

För mig är steget dessutom ganska långt mellan å ena sidan inte se småbarnsåren som de mest intressanta i ett barns liv, och å andra sidan betrakta barnet som ett hinder.

Mitt barn hade egna åsikter och intressen långt före 2½ års ålder :p

Men nog kan du se skillnaden mellan sådana intressen och åsikter som man mest ser som uttryck för gullighet hos barnet å ena sidan och sådana intressen och åsikter som i sig är intressanta att diskutera med äldra barn och vuxna å den andra?

Jag tyckte att det var lite gulligt när min då tvååring var helt besatt av tåg, men hans åsikter om tåg var inte särdeles givande för mig att ta del av om man ser till "innehållet" i åsikterna (vilka färger på hjulen som finast, typ). Tvärtom hade jag gärna varierat samtalsämnena lite mer. :p

Jag kan lätt intressera mig för "sättet" som så små barn bildar sina åsikter om tex tåg, hur de tänker och abstraherar över tåg. Men det är ju en annan sak än att egentligen intressera sig för själva åsikterna.

För mig är steget dessutom ganska långt mellan å ena sidan inte se småbarnsåren som de mest intressanta i ett barns liv, och å andra sidan betrakta barnet som ett hinder.

Ja, verkligen. Det var ju intressant att du skrev att du inte ser småbarnstiden som den mest intressanta - och sedan tolkades som att du ansåg att småbarnstiden var ointressant. Även mellan "inte mest intressant" och "ointressant" finns det ju rätt många mellannivåer.

Om jag inte minns fel har du skrivit förut att du tror att du kommer att tycka att ust ditt barn som bebis viftar med armarna på ett särdeles begåvat, kreativt och rart vis. Eller i alla fall hållit med mig om att det verkar troligt att det blir så. :D

Ja, verkligen. Det var ju intressant att du skrev att du inte ser småbarnstiden som den mest intressanta - och sedan tolkades som att du ansåg att småbarnstiden var ointressant. Även mellan "inte mest intressant" och "ointressant" finns det ju rätt många mellannivåer.

Nej, där har du fel. Det jag och några till undrar över är hur man tvärsäkert kan veta något om något som man inte har egen erfarenhet av, läs egna barn.
Självklart kan man se tillbaka på sitt barns uppväxt och tycka ditt eller datt om olika åldrar eller faser.
Man kan tro att det ska bli på ett visst sätt men omöjligt veta.
Om man tror att man vet så är man väldigt naiv i mina ögon.

Eh, jo, jag vet att min man är mer intresserad och bättre med små barn än jag.

Som sagt delar vi på föräldraledigheten - först är jag hemma på heltid 4,5 månader, sedan är vi bägge hemma halvtid 4,5 månader, sen är min man hemma på heltid 4,5 månader. För bägge är det den lösningen som funkar bäst med jobbet, samtidigt som bägge får möjlighet att vara hemma en längre period med barnet.

Detta är ju enorm skillnad mot vad du skrivit innan..
Där du skulle gå tillbaka till jobbet efter 4månader.. Nu skall du ju i princip inte det, utan bara till halvtid det är ju en annan sak.

Visst att det blir vissa förändringar. Man måste laga mat till fler personer, gå upp mitt i natten om barnen vaknar och är ledsna.

Man får nya perspektiv på hur barn fungerar och på uppfostran när man lever med dom dygnet runt.

Men att helt och hållet ändra på sig själv, sluta med sina intressen och helt plötsligt tycker det är kul att torka snor. Det är det långt ifrån alla som gör.

För min del hör bajsblöjor och torka kladdiga bord till nödvändigt ont som kommer med när man får barn.
De tre första månaderna är fruktansvärt trista och riktigt intressanta blir barn inte förren runt ett års ålder.
Skulle vi få ett barn till kommer jag gå tillbaka till jobb så snart jag kan och orkar. Jag är hellre hemma när barnen blivit lite äldre.

Har inte läst alla svar som kommit in under dagen. Men du kunde inte förstå hur otroligt mycke min son utvecklats på de här 2½ åren? Från att bara skrika till att dra skämt. Tiden går i rekordfart och jag upplever det som om mina barn lärt sig minst 1 ny sak om dagen.
Mitten skrev ett bra inlägg om just hur hjärnan fungerar på små barn och hur fort de lär sig. De är ju helt underbart eller hur och du måste väl hålla med om att det måste vara bland det bästa man får uppleva i livet?

I dina inlägg låter det som om den här tiden inte är speciellt viktig eller intressant. Men ju mer ni tar vara på den tiden ju mer kommer du få det du önskar av barnets tankar och funderingar när barnet kommer upp i skolåldern.

Där du skulle gå tillbaka till jobbet efter 4månader.. Nu skall du ju i princip inte det, utan bara till halvtid det är ju en annan sak.

Fast det har framgått tydligt hela tiden att Mabuse skulle jobba deltid efter 4 1/2 mån.

Jag förstår inte riktigt varför du hakar upp dig på Mabuses sätt att se på det här, vill du få henne att ändra sig?

Fast det har framgått tydligt hela tiden att Mabuse skulle jobba deltid efter 4 1/2 mån.

Jag förstår inte riktigt varför du hakar upp dig på Mabuses sätt att se på det här, vill du få henne att ändra sig?

I denna tråden har hon skrivit 4månader..

Få henne att ändra vad?

Hur är det enorm skillnad?:confused: Jag skrev att jag skulle börja jobba efter fyra månader, vilket är helt sant - inte att jag skulle göra det på heltid. Det var du som läste in att det var på heltid, jag har aldrig skrivit det.

Det är väl just precis gå tillbaka till jobbet jag ska göra, eller vad kallar du det nöär man sitter på jobbet och arbetar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 633
Senast: Cissi_ma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: soom
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
11 329
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar