Få hem valp

pepp

Trådstartare
Vad är det första ni lär valpen när ni får hem den? Jag förstår ju att den ska komma till ro och så innan, men tänkte bara rent allmänt.

Sen undrar jag hur ni lär in "loss"?

Sv: Få hem valp

Jag tror nog rumsrenheten är det första jag skulle lära min hund. Om det nu räknas:)
Annars att lyssna till sitt namn. Komma när man ropar. T.ex. ropa på den när den är påväg mot en, eller ropa på den varje gång den ska få mat, för att den ska lära sig vad den heter.
Och nej naturligtvis. A och O.

När jag lärde min hund loss (eller tack som jag säger) höll jag ett löst grepp om leksaken och viftade med en godis framför näsan. Han släppte ganska snart leksaken för att godisbiten verkade vara mkt roligare. I samma ögonblick som han släppte sa jag "tack". Efter några gånger tog jag bort godisbiten och han hade fattat.

Vet inte om det är ett korrekt sätt, men så gjorde jag och det funkade på min hund.

Det första jag lät en valp (eller vuxen jouris) är att bli rumsren och gå i koppel. :) Sen kommer väl sitt.

Jag lär in loss helt enkelt genom att ta tag i leksaken och säga loss. När valpen släpper berömmer jag rikligt (med rösten och med godis) och låter den få leksaken tillbaka. Släpper den inte frivilligt så "lirkar" jag loss leksaken med ett finger i mungipan och när valpen släpper berömmer jag. Vart eftersom lär sig valpen att den ska släppa utan att jag tar tag i leksaken, och att den inte alltid får den tillbaka. Däremot är jag alltid noga med att hunden alltid får beröm när den släpper, så att det inte bara blir en negativ sak att bli av med leksaken/tuggbenet/hästskiten.

Inkallning

Loss lärde jag genom att helt enkelt säga "loss" ta grejen från hunden och sen belöna.

Förutom det de andra har skrivit- inkallning. (eller ja, jag vill pusha lite extra för det helt enkelt ;)) Det absolut viktigaste :)

Vilken svår fråga! Och ändå är det bara tre månader sen ungefär :o:p

Inkallning tycker jag är a och o, vilket är så lätt att träna på en liten valp, eftersom de fortfarande är väldigt försiktiga och tyr sig till en.
Även att lyssna till sitt namn. Sen har resten liksom kommit efterhand; sitt, ligg (kan inte det flytande, men hon fattar vad vi menar), inkallningen går kanon! Nej kan hon, loss också etc.

Det där med loss, vet jag knappt hur vi lärde in. Hon tog ju i princip allt hon kunde ta utomhus, så det var bara att säga "loss" och ta det från henne, och så en godis efteråt. Sen vet hon att hon inte får ta med sig pinnar in, så det ber man henne släppa utanför trappuppgången med "loss", hon släpper och vi går in. Nu när hon blivit lite större, är det inte godis som gäller varje gång, även om det finns tillgängligt, utan ibland bara ett "bra" eller "duktig Yda", typ :D

TS: Har du fått hem vovve? Eller nej, du skulle få hem till våren, eller hur var det?

Senast ändrad:

Det blev tidigare än planerat :) så han kom hem idag redan!

Jag har också tänkt inkallning och namn och så (och så rumsrenheten) Karln började redan idag med att träna loss och varsågod och jag tyckte väl det kanske var lite tidigt med tanke på att han bara varit här nån timma.

Det blev tidigare än planerat :) så han kom hem idag redan!

Jag har också tänkt inkallning och namn och så (och så rumsrenheten) Karln började redan idag med att träna loss och varsågod och jag tyckte väl det kanske var lite tidigt med tanke på att han bara varit här nån timma.

Har jag missat något?????
Vart har du bilderna? Eller ligger dem i en annan tråd?
Grattis till tillökningen :banana::banana:

Valpens namn är det första jag lär in. Vill ha en valp som lystrar när hans namn sägs :)

Javan

Fniss, vi försöker med det. Det lär väl sitta förr eller senare, hoppas jag :D Bilder är på G!

Lite bilder, ska försöka få bättre utomhus imorgon!
Elliott ska han heta!

KopiaavIMG_1904.jpg

KopiaavIMG_1903.jpg

KopiaavIMG_1901.jpg

KopiaavIMG_1898.jpg

cosmos.jpg

Han tuggar väldigt mycket ben, är det bra eller dåligt? Tänker om man kanske måste plocka bort det ett tag?

Senast ändrad:

Brukar era valpar komma tillbaka med leksakerna ni skickat iväg? :D

Som de andra skrivit: Inkallning.
Sedan allmänlydnad, som för mig innebär att gå ordentligt i koppel, vara rumsren, inte tigga mat av människor, inte hoppa på främlingar, ta det lugnt inomhus.. Tja, något sådant. När sådant sitter så börjar jag med "tricks" som sitt, stanna, ligg, loss och lite mer i den stilen.

jag lär namnet först, sen "nejjandet" och inkallning.

Loss lär jag genom att antingen vänta ut tills hunden släpper efter lit ei käken så att man kan plocka ut saken och säger "loss". Biter hunden fast klämmer jag försiktigt precis bakom käken, när hunden lossar säger jag "loss". Ofta belönar jag genom att ge leksaken/benet hunden ska lossa.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka