Få hem valp, vad tänka på?

Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Tack! :) Jag tror inte heller det är nån fara, min katt (dealen var att om jag får katt ska sambon ha sin hund :D ) var sju veckor när hon kom hem och hon kunde ju äta mat då så det kan väl hunden också? Hon är också vaccinerad nu och vi ska tatuera henne när hon är gammal nog att steriliseras.
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

ett tillägg att uppfödaren ska på semester räknas INTE som särskilda skäl! ville bara förtydliga för TS

Det finns en del SKK-uppfödare som skickar hem sin fodertik när valparna är sex veckor eftersom fodervärden vill ha tillbaka hunden. Hur fungerar det då?
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Men varför köper man en valp där man inte ens vet villka raser som är inblandade?????!:eek: Allvarligt?!
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Det är bara att skjuta upp semestern. Det är olagligt för valpar att skiljas från tiken eller lämna uppfödaren innan 8 veckors ålder. Usch vad less jag blir på folk som låter "tjuvparning" vara en ursäkt för skituppfödning! :devil: Väljer man att låta valparna födas så ska de också skötas ordentligt!

Ja, eller skaffa hundvakt. :)
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Dem tror det är grannens eftersom dem hittade honan på deras gård. Den är schäfer/dalmartiner och nånting mer.
5000 kostar hon.
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

No shit.. Du kan ju inte mena på allvar att det inte spelar nån roll att man inte vet vilka raser som är inblandade. Det kan bli vad som helst.
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Man får ett straff baserat på §36 i Djurskyddslagen (1998:534):

"36 § Till böter eller fängelse i högst två år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. bryter mot 3, 5, 6, 8-11, 13, 14, 16-19 a eller 21 §,
2. bryter mot en föreskrift som har meddelats med stöd av denna lag, eller
3. underlåter att följa ett sådant föreläggande eller bryter mot ett sådant förbud som avses i 29 §.
Om brottet har begåtts med uppsåt och avsett en förpliktelse av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt, döms till fängelse i högst två år.
Om gärningen är att anse som ringa skall inte dömas till ansvar.
Till ansvar enligt denna paragraf döms inte om gärningen är belagd med samma eller strängare straff i brottsbalken. Lag (2002:550)."
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Och eran första hund? Jag skulle inte betala ett öre för den där valpen. Men, lycka till.
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Dem tror det är grannens eftersom dem hittade honan på deras gård. Den är schäfer/dalmartiner och nånting mer.
5000 kostar hon.

Den rasen kallas för Grannhundskompotten och blir synnerligen bra sällskapshundar. De kan både vakta, valla kor och vara fina att se på.

Speciellt honorna brukar bli särskilt älskvärda då de liksom naturligt vill vårda sin familj.
:love:
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Snälla. Gör er själva en tjänst och välj en annan hund. Den billiga valpen kan snabbt bli en dyr historia. Vad gör ni om det visar sig att ni är allergiska eller måste lämna tillbaka valpen? Kan "uppfödaren" ta tillbaka den då (de flesta seriösa uppfödare erbjuder hjälp med omplacering)?

Jag säger inget om seriös blandrasavel, men då ska "uppfödaren" banne mig veta vad de gör och ha ett syfte med att korsa olika typer av hundar! Det här verkar helt horribelt.
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

*lån*

De kryper fram i skymningen..

c010.gif
c055.gif
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Man får ett straff baserat på §36 i Djurskyddslagen (1998:534):

"36 § Till böter eller fängelse i högst två år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
1. bryter mot 3, 5, 6, 8-11, 13, 14, 16-19 a eller 21 §,
2. bryter mot en föreskrift som har meddelats med stöd av denna lag, eller
3. underlåter att följa ett sådant föreläggande eller bryter mot ett sådant förbud som avses i 29 §.
Om brottet har begåtts med uppsåt och avsett en förpliktelse av väsentlig betydelse från djurskyddssynpunkt, döms till fängelse i högst två år.
Om gärningen är att anse som ringa skall inte dömas till ansvar.
Till ansvar enligt denna paragraf döms inte om gärningen är belagd med samma eller strängare straff i brottsbalken. Lag (2002:550)."

Jag tror att gärningen kan anses som ringa eftersom andra brott mot djurskyddslagarna många gånger orsakar mer lidande för hunden.

För övrigt undrar jag varför en del SKK-uppfödare ägnar sig åt att skilja tiken från valparna om det vore så farligt?
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Det finns en del SKK-uppfödare som skickar hem sin fodertik när valparna är sex veckor eftersom fodervärden vill ha tillbaka hunden. Hur fungerar det då?

I de fallen brukar uppfödaren ha andra hundar hemma som tar över fostran av valparna. Men att mamman åker hem på heltid så tidigt tror jag inte är så vanligt, däremot att hon t.ex. har helgledigt och sedan kommer tillbaka händer nog oftare. De flesta valpköpare vill väl träffa mamman? Vill iaf jag på de hundar jag köper...
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Haha... Inget är så uppiggande som att stångas med en vägg såhär på onsdagkvällen. Sambon ser på sex education på 3:an. ;)

Sorry trådkap.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
335
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
642
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 608
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 770
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Flugtäcke till grov shettis?
  • Hingstval 2024
  • Ponny med kolik

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp