Få hem valp, vad tänka på?

Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Jag växte upp med hund och sambon hade en med sitt ex, men den bor kvar hos henne.
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Dem tror det är grannens eftersom dem hittade honan på deras gård. Den är schäfer/dalmartiner och nånting mer.
5000 kostar hon.

5000kr för en valp som säljs då den är 7 veckor utan vet.intyg på att valpen är frisk, ingen ID-märkning och ingen vaccinering. Du tror att de är pudel/schäfer/dalmatin/nån till ras... Ni kastar pengarna i sjön ren ut sagt...
Har ni läst på om dessa raser... de är inga nybörjar raser... schäfer och dalmatin är grymt krävande motionmässigt även hjärnan måste arbeta.. kan förvisso inte så mycket om pudel med den blandningen är en aktiv hund som kräver mycket det hoppas jag ni förstår.. har ni rejält otur får hunden svårigheter med hundspråk och dyligt då ni tar den för tidigt
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Men... Att andra brott är allvarligare gör det väl inte ok att bryta mot "mindre allvarliga" paragrafer?

De flesta blir väl inte anmälda till djurskyddet av olika anledningar. Hamnar det där så går det vidare..
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Det finns en del SKK-uppfödare som skickar hem sin fodertik när valparna är sex veckor eftersom fodervärden vill ha tillbaka hunden. Hur fungerar det då?


Fast de får man inte längre om man ska följa skk's regler.
Sen om det görs ändå, ja vad ska man göra. Anmäla kanske...
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Fast de får man inte längre om man ska följa skk's regler.
Sen om det görs ändå, ja vad ska man göra. Anmäla kanske...

Ja, eller typ.... öhhh.. LAGEN. det står i paragrafen att tiken ej får skiljas från valparna.

Falukorw;

Du får läsa på lagen lite. det är inte ok att göra som en del uppfödarkollegor gör.

Ja, man kan anmäla och borde göra det också. Himla oskick det där.
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Fast jag VET ju inte att det är dessa, vet bara pudel... Tyckte själv att 5000 var billigt, sambon hade trott det dubbla :)
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Tja. Vill ni chansa så gör det. Dock så bör ni ha pengar undanstoppade till oförutsedda kostnader och ett bra alternativhem ifall det skiter sig för er på något sätt.
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

I de fallen brukar uppfödaren ha andra hundar hemma som tar över fostran av valparna. Men att mamman åker hem på heltid så tidigt tror jag inte är så vanligt, däremot att hon t.ex. har helgledigt och sedan kommer tillbaka händer nog oftare. De flesta valpköpare vill väl träffa mamman? Vill iaf jag på de hundar jag köper...

Det är ju också så att man som uppfödare kan ansöka om dispens från skk för att låta en inlånad tik/fodertik åka hem tidigare än innan valparna blivit 8 veckor gamla. Om särskilda skäl föreligger och andra vuxna hundar finns i valparnas liv, får man i regel också den dispensen.

*Veta*
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Men... Att andra brott är allvarligare gör det väl inte ok att bryta mot "mindre allvarliga" paragrafer?

De flesta blir väl inte anmälda till djurskyddet av olika anledningar. Hamnar det där så går det vidare..

Jag bara konstaterade att brottet förmodligen i lagens mening kommer att anses ringa. man lär inte få två års fängelse för det brottet.
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Fast jag VET ju inte att det är dessa, vet bara pudel... Tyckte själv att 5000 var billigt, sambon hade trott det dubbla :)

Nu är jag helt övertygad om att du är en som brukar vara här i ett annat nick, och nu sitter du och driver med oss :rofl: :bow:
Och mer övertygad blev jag när du nämnde katten på 7 veckor :rofl:


Grana som nu ska sova...zzzzzzzzzzzz
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

5000kr för en valp som säljs då den är 7 veckor utan vet.intyg på att valpen är frisk, ingen ID-märkning och ingen vaccinering. Du tror att de är pudel/schäfer/dalmatin/nån till ras... Ni kastar pengarna i sjön ren ut sagt...
Har ni läst på om dessa raser... de är inga nybörjar raser... schäfer och dalmatin är grymt krävande motionmässigt även hjärnan måste arbeta.. kan förvisso inte så mycket om pudel med den blandningen är en aktiv hund som kräver mycket det hoppas jag ni förstår.. har ni rejält otur får hunden svårigheter med hundspråk och dyligt då ni tar den för tidigt

Det heter dalmatiner.

Och sedan behöver nog inte Ullisgullis läxas upp utan snarare får glada tillrop och lite handfasta råd på vägen, tycker jag. :)
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Nej jag har inte varit här förrut men min syster tipsade om forumet och nämnde dess speciella ... humor. Så jag tänker inte ta illa upp :)
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

men om du inte är säker varför köpa grisen i säcken? för är ni ej medveten om raserna kommer ni få mer problem än vad ni hade trott.. de är stor skillnad om det är en schäfer/dalmatin som är pappa än en king charles spanniel/shetie korsning.. hoppas du verkligen funderar på saken.. kolla på blocket så hittar du säkert en bättre blandning till samma pris...
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Oooh... Jag är på väg att ge 11 000 för en hund med BRA stam, välmeriterade föräldrar, chipmärkning, avmaskning, vet-intyg och framförallt stöd och hjälp från uppfödaren. För tiotusen kan ni lätt få en hund där ni mer eller mindre vet vad den går för. Nu ger ni fem för något som "kan" bli bra...

Lite som att satsa 5000 på ett lotteri där du kanske vinner en diskmaskin som kanske fungerar istället för att lägga 6000 och få en som fungerar.
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Nu är jag helt övertygad om att du är en som brukar vara här i ett annat nick, och nu sitter du och driver med oss :rofl: :bow:
Och mer övertygad blev jag när du nämnde katten på 7 veckor :rofl:


Grana som nu ska sova...zzzzzzzzzzzz

Hur kunde du veta att det var jag? :cool:
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Det är ju också så att man som uppfödare kan ansöka om dispens från skk för att låta en inlånad tik/fodertik åka hem tidigare än innan valparna blivit 8 veckor gamla. Om särskilda skäl föreligger och andra vuxna hundar finns i valparnas liv, får man i regel också den dispensen.

*Veta*

Det innebär ju att det inte alls är olagligt att bryta mot lagen, bara man säger till först. :D
 
Sv: Få hem valp, vad tänka på?

Alltså jag väntar fortfarande på tips??
Ska lämna lapp till sambon om att kolla här vad ni skrivit men beslutet är hans inte mitt och han vill verkligen ha sin hund :) :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
335
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
642
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 608
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 770
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp