få hästen att fatta och vilja följa med

selda

Trådstartare
Någon som har nåt bra tips hur jag ska få mitt varmblod (3åring) att vilja följa med klungan när dom ökar, även bli lite piggare. Han är ganska sen, stor och lite klumpig.

Sv: få hästen att fatta och vilja följa med

han kanske inte helt enkelt är mogen än..var sak har sin tid :)

bara att träna på, i sällskap så mycket som möjligt, be dom andra hålla lite i sina hästar så din får ligga med framme och känna sig duktig.

har en sån fyra åring, och det är ett helvete rent ut sagt, tycker man prövat allt som finns, men det är väl tålamod och mycket träning som gäller.

ja det är nästan så att tålamodet börjar tryta. Men ändå försöker man att kämpa på. Funderar på att börja rida lite smått på honom så han får göra lite annat det går ju att träna lite farter då oxå men vet inte om jag tänker rätt.....

Vart har du din häst nånstans? :) jag bor i solvarbo, har en 4åring som också är ganska sen, så om du är intresserad av att träna tillsammans lite kanske?

Du kan PM;a i stället om du vill ;)

jag började rida min med, men efter att fått skänklat i en halvtimme så tog han två travsteg, världens segaste sak!! Brukar skritta ut och mysa istället, för nå tempo i ridningen kan vi glömma.

Om du uppfattar hästen som klumpig så är han kanske inte mogen i kroppen att gå fortare, som martha säger.

Går han dövad alls? Har du provat helstängt? Eller bett någon annan köra?

..det finns ju olika typer av sega sena tröga hästar..jag har haft flera olika typer...en vann 14 lopp och bl a V75 lopp..han var trög i träning men en demon i loppen...sen hade jag en som är trög hela tiden, han är 4 år nu och det enda som eg har funkat på honom är tryckvagn , då är han tvungen att ta i när han rör på sig :D
Men det som är lika med såna hästar är att det går ju inte att tvinga dom, men oftast så släpper det en vacker dag, och att det kan göra det över en natt är inte en skröna...för det är verkligen så, även om man vill slita sitt hår och ge upp varje dag innan

nä tvinga det går inte :laugh:. Jag hoppas på en vändning över en natt och händer det får jag väl för mina synder istället :grin:

Han är inte dövad och så prova med helstängt i helgen men jag uppfattar honom som segare men tjejen som brukar köra åt mig ibland tyckte att han blev lite bättre. Så jag tror att jag kan ha blivit hemma blind på hur han går frammåt i utvecklingen, så jag har tagit lite hjälp utifrån.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Cattis_E
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 300
Senast: Gunnar
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 374
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar