Få bort "ovana"?

Yrja

Trådstartare
Våran hund har en förmåga att hoppa på ytterdörren när han hör att vi kommer hem. Han gör repor i hela dörren och jag har tänkt ha draperi för som jag inte vill att han ska riva ner..

Så jag undrar om det finns något jag kan göra. Grind eller liknande är lönlöst, han hoppar HÖGT.

Jag funderar på vad det kan bero på. Jag antar att han blir glad och vill möta oss, men vill ju inte att det ska finnas något problem bakom det hos honom. Kan man misstänka något som inte är bra som orsakar beteendet eller tror ni att man kan hitta på någon metod som skulle lära honom att det inte är ok?

Han är van att vara hemma ensam, och också att följa med mycket. Han är 3 år och har alltid blivit väldigt glad när vi kommer hem - gruffar och låter ibland. Samtidigt har han inga problem när man åker utan honom sålänge han fått en promenad innan. Han lägger sig alltid i vardagsrummet när han ser att jag ska till jobbet.
Kommer man in direkt efter att man gått - för att man glömt nåt eller liknande - så bryr han sig inte, kommer inte fram eller så. Det är just när han varit ensam i kanske 1h eller mer som han börjar hoppa på dörrhantaget och sen är hysteriskt glad i ett par minuter om han hör att man kommer hem.

Kanske ska tillägga att han ofta får gå ut på promenad när vi kommer hem - kan det vara det han är så glad över? Att det snart är promenad dags?

Oj vilken lång tråd för en sån liten sak.. frågan är iaf kort och gott: vad gör jag åt detta??

/ttl :cool:
 
Sv: Få bort "ovana"?

oj, särskrivning.. :o hatar sånt o så gör jag det själv. FY mig.. Förlåt...
 
Sv: Få bort "ovana"?

Köp kompostgaller och se till att hunden inte kan komma in i hallen öht och hälsa inte på hunden, kom in häng av dig jackan och plocka in matvarorna i köket och sen hälsa på hunden.

kör samma procedur även när sambo kommer hem o du är redan hemma, eller när gäster kommer in. Detta hjälpte oss har ju två sällskapsgalna vovvar! :)
 
Sv: Få bort "ovana"?

Tack för svaret. Mycket bra tänkt att vi inte ska hälsa på honom. Vi brukar faktiskt ta av oss skorna innan vi hälsar men när jag tänker efter så har jag börjat släppa ut honom innan jag hälsar för att han ev. kan vara kissnödig. Kanske är dumt - som att berömma beteendet?

Vart får man tag i kompostgaller och hur skulle man isf sätta upp det så att det står stadigt? Han är en BC-korsning, ganska stor så han välter det nog om han skulle hoppa på det istället tänkte jag..

Våran hall sitter ihop med vardagsrummet så det är inte bara en dörröppning utan mer än dubbelt så brett - går det ändå?
 
Sv: Få bort "ovana"?

Det finns ju baby-grindar som går att köpa som är längre än en vanligdörr.... lite dyrare dock men står stabilt eftersom man skruvar fast dem.
Hur ser möjligheten ut att stänga in honom i bara köket? Tycker också du ska ignorera hunden tills den lugnat sig och sedan hälsa, då kommer han förstå att det inte lönar sig att gå i taket.
 
Sv: Få bort "ovana"?

Vi bor i ett litet (42kvm) och öppet hus. Köket är typ 2x1 m ståyta och i sovrummet får i princip bara dubbelsängen plats.

Den här hunden hoppar alltså högt, över en meter med lätthet från stillastående.. Dessutom är han inte rädd utan hoppar på allt. Det är verkligen det bästa han vet.. Häromdagen satsade han på en betonggrejj som man eldar i och dök djupt ner i allt skräp. Utan att ens se efter hur djupt det var däri. Så en vanlig babygrind är inte större hinder för honom än vad ett trappsteg är.
 
Sv: Få bort "ovana"?

VAd ska du då med kompostgaller till? Du kan ju lägga på golvet om han tycker det är läskigt att gå på....
 
Sv: Få bort "ovana"?

Ja, det var just det jag menade.. Jag vet inte om det fungerar. Hm, på golvet.. Det kan ju fungera.. Han är ganska härdad så det kan också hända att han bara klampar på när han blir tillräckligt upphetsad.. Bra idé dock.. Kanske kan man använda nåt annat, eller ställa köksstolarna i hallen (liiiten hall) så att han inte kommer fram till dörren ordentligt. Det skulle vara rätt roligt och se hur han löser det, måste jag nästan prova i morgon.. :D
 
Sv: Få bort "ovana"?

Min hund har en ovana att krafsa på dörren. Har satt ett kompostgaller för dörren då ja ginte är hemma. Har det löst - så om hon försöker krafsa kommer det att rasa ner på henn :devil: elakt kanske, men eftersom han har respekt för gallret låter hon det vara och då slipper jag repor på min ytterdörr.
Detta funkar för mig. Men jag har nog hund modell liten jämfört med dej. Det brukar jag ha :angel:
 
Sv: Få bort "ovana"?

Ja, man kunde ju önskat att han var lite vekare när det gäller såna saker. När det gäller andra djur däremot är han en riktig mes... kanske ska lära katten att säga åt honom när han är olydig. :D

Nä men jag ska kanske försöka ställa stolar i hallen iaf? Det blir ju garanterat krångligare iaf.

Men får testa det nästa vecka för i morgon är sambon hemma hela dan. Orättvist...

Tack igen för alla svar!
 
Sv: Få bort "ovana"?

Kompost galler har du på coop bygg eller granngården, vi har oxå bred dörröppning o det funkar på bägge stora hundarna! Tiken hoppar gärna o det högt men gallret...nej det låter hon va! :idea: Lycka till o berätta hur bra det går för er!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: Rugge
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 447
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 672
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 448
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp