Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
VAD gör DU under eran altan? är det en konstig hobby du har att krypa runt där?
ha, du har sån pissig attiyd så katterna ger dig vad du förtjänar. skit ska skit ha som vi säger.
då bör väl det väl även vara fullt lagligt att utöva jakt för att skydda sina grödor från förstörelse av fritt strövande djur?Kapat från en annan tråd:
Tillsynslagen gäller för både hund och katt men tyvärr finns en prejudicerande dom som säger att den inte gäller för katter (fråga mig inte hur det går ihop).
Det är fritt fram och släppa sina katter lösa att terrorisera sin omgivning. Ägaren har inget ansvar för sin katt. Det är upp till omgivningen att skydda sig och sin egendom. Visst kan väl kattägaren bli skyldig att ersätta skadat gods, men hur bevisar man vilken katt som förstört vad?
Herregud,här har jag försvarat dig med näbbar och klor i flyg-tråden och nu upptäcker jag att du är katthatare!!!
Gud , vad jag blir besviken.
Tänker använde musfälla på en liten söt katt !
Jag har ju redan sagt att du ska ta vattenslangen och spruta vatten på katten, så fort den dyker upp i din sandlåda !
Svårare än så är det inte.
Finns det typ inga "skrämsel" grejer, typ som en musfälla men utan att den kan skada katten, som kanske gör något högt ljud eller så?
då bör väl det väl även vara fullt lagligt att utöva jakt för att skydda sina grödor från förstörelse av fritt strövande djur?
och att upphittade djur på ägorna bör lämnas till polisen?
då bör väl det väl även vara fullt lagligt att utöva jakt för att skydda sina grödor från förstörelse av fritt strövande djur?
och att upphittade djur på ägorna bör lämnas till polisen?
så ALLT av det du citerade gäller? man får inte lämna in katter till polisen?Nej, det är det inte!
Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter
7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten. Lag (1987:260).
svara på inlägg #22 som är adresserat till dig, tack..klart det är. skjut katten från sovrumsfönstret
så ALLT av det du citerade gäller? man får inte lämna in katter till polisen?
Dessutom lär jag kanske tillägga att ditt "Nej!" stämmer inte överens med paragrafen du klistrade in.. i paragrafen får jakträttsinnehavaren skjuta katten när det inte är i tätbebyggt område.. det är ett ja-svar i halva paragrafen..
i min värld är altan en låg utbyggnad av huset där det inte får plats div. utrustning + människor och balkong är lite högre över mark. JAG hade inte brytt mig ett smack om lite kattskit på ett sånt ställe men det är jag det.
I alla andras värls (inkl byggnadsnämnden) är skillnaden mellan altan och balkong att en balkong inte är förbunden med marken med avsats eller trappa, en altan är byggd på ett sådant vis att man kan gå från den direkt ner på marken utan att behöva gå in igenom huset. Inget sagtom höjdskillnader, en balkong kan vara 0,5m över marken och en altan kan vara 2,5m över marken..i min värld är altan en låg utbyggnad av huset där det inte får plats div. utrustning + människor och balkong är lite högre över mark. JAG hade inte brytt mig ett smack om lite kattskit på ett sånt ställe men det är jag det.
Du kanske skulle läsa fler av mina inlägg.. sådana här reaktioner har jag kanske fått på max 15 av mina 14'000 inlägg, är det att ha attitydsproblem i varje inlägg?Du måste ju ha seriösa attitydsproblem? I så gott som varenda tråd ska du gorma som en jäkla bortbindare åt ingenting. Är spilld mjölk så mycket att gråta över? Jag är förvånad att du inte är bannad än. Läs forumreglerna människa. Där står det för den läskunnige att man ska ha god netikett när man skriver.
varför ska jag betala och arbeta för att andra släpper sina katter vind för våg? har kattägare inget ansvar alls för sin katt? ska alla andra i grannskapet leva i burar för att en vill ha sin katt lös?Om du inte vill ha kattskit under altanen, näta in det, eller sätt för allt då så slipper du problemet!