Extremt svårskodd häst och andra problem!

Chima

Trådstartare
Vad ska jag ta mig till??
Min häst köpte jag i oktober förra året (hon är 6 år) och har aldrig varit skodd innan hon kom till mig. Första skoningen gick så där, men har bara blivit värre och värre. Det är just att hon inte gillar när det låter när man slår i sömmarna. Jag har bytt hovslagare 3 gånger och den här sista gillar jag, han är så otroligt lugn med hästar.

I alla fall, när man slår i sömmarna så ställer hon sig på bakbenen (hade hon inte setat fast i stallgången skulle hon nog slå över) , allt det andra som att ta av skorna m.m går jättebra.
I dag så gav vi henne lugnande, men vill ju inte hålla på med det varje gång = passa in så att både vet. och hovis kan komma + att jag måste ta ledigt från jobbet.
Jag slår med hovkratsen på skorna och hon reagerar tillomed på det fast jag knappt gör något oväsen, det bara låter lite grann. Hovslagaren for in i väggen i dag och jag ringde till veterinär igen som fick komma och ge henne mer lugnande.

Kan tillägga att hon inte är en lätt häst för övrigt heller, hon går inte att duscha = stegrar, inte att lasta = stegrar och fryser fast i marken och att rida ut på henne själv går fast man får se upp när man vänder hem, då kan hon stegra eller försöka skena hemåt.

Skrev även en tråd om hennes rygg förut, men den är uppkollad.

Jätte tacksam för tips och råd!!!!!!

Sv: Extremt svårskodd häst och andra problem!

skaffa en hovslagare som tar sig an problemhästar och vet hur man ska göra. Jag har gått genom precis det där men skulle jag skriva ner hur vi gjort här skulle det för det första bli en hel bok och för det andra så måste man hantera varje enskilt fall annorlunda och se hästen "live" för att avgöra vad just ni skulle göra.

Men ett tips är att inte sätta fast hästen. När en häst tycker något är obehagligt så vill den fly. Kan den inte det så slåss den för sitt liv.
Det är bättre att ha hästen lös och låta den slå undan benet och sedan lugnt gå tillbaka igen än att streta mot, då blir det ett evigt bråk bara.

Men som sagt. försök hitta en hovslagare som är duktig på problemhästar. jag fick sko min pålle med lugnande i två år innan jag hittade en hovslagare som vågade ta sig an min häst utan lugnande. Efter ett år, ca 6 skoningar senare, är hästen friskförklarad från sin hovslagarskräck.

men nu går han barfota och verkning har alltid fungerat bra oavsett hovis...

det handlar inte om just bara hovlagningen utan att få hästen att känna sig trygg även i den situationen. Min häst skiljer mycket väl på mig och på en hovslagare. Han blir som en helt annan häst när en hovslagare är i stallet. reserverad och står och snorklar... därför kan inte jag träna hästen, för han är alltid snäll med mig men inte med hovis...

lycka till!

Hon har inte blivit sömstucken? Det blev min gamla häst som förvisso är van vid att bli skodd men när hovslagaren lyckades träffa fel, det har varit stora problem med en hov pga av skada så det fanns inte mycket sömsmån, så trillade häststackarn ihop i gången. Och sen var det inte tal om att sko färdigt utan vi tog av skon igen så fick hon gå barfota.

Det gäller att hitta en lugn hovslagare som inte blir arg och irriterad men det verkar du ju ha gjort. Om hon reagerar på när du slår med hovkratsen så är det kanske ljudet. Men fortsätt att slå lite med hovkratsen på skon varje dag och belöna henne när hon står still.

Jag har egentligen ingen aning, men någonstans i mitt minne dyker det upp en bekant vars häst ogillade ljudet när man skodde. Det löstes genom att hästen fick ha bomull i öronen när hovslagaren var på besök, och då funkade det bättre. Som sagt, det är hörsägen och jag vet inte ens om det är någon bra idé, men jag tycker mig minnas att det funkade för bekanten i fråga.

Hoppas ni hittar någon bra lösning.

Min hovslagare jag hade först tyckte vi skulle prova det men jag valde lugnande direkt istället eftersom det var själva hovslagaren och hela situationen hästen blev nervös över.

Sen hittade jag en hovslagare som också är hästtränare och vi gick till botten med problemet! :)

Utgår från att ni uteslutit att hästen blir sömstucken eller sömmen kommer för nära kötthoven? Kan ju vara idé att be hovslagaren verka och sko med större maginaler om ni inte redan testat det.

Men om det är något obehag hon minns från tidigare är det nog bara att fortsätta träna. Tycker du ska testbanka lite varje gång du kratsar hovarna. Men bara så lite att hon inte alls reagerar. Bara krats, krats ,bank, bank- släpp ner. - helt odramatsikt. Hon ska inte hinna reagera, bara tänka ...ööh, va??.. och sen var det över. Efterhand bör du kunna ta i mer utan reaktion.

Vi har testat ha i proppar i öronen, men det går bara inte. Hon ruskar ur dom hur långt ner man än sätter dom, eller så ruskar hon bara på huvudet för att man inte ska få tag i öronen. Det går bra att ta på öronen om man inte håller i några tussar, men direkt hon märker att vi ska ha in något så går det bara inte.

Till er andra:
Jag behåller gärna den hovslagare jag har (om han vill fortsätta dvs), han är van vid problem hästar. Han är lugn, trevlig mot hästen. Han låter hästen Och han själv vila emellanåt för att lugna ner henne.
Vi testade även att sätta på en handduk över ögonen och se om hon blev bättre om hon inte såg så mycket. Men dessvärre utan resultat.

I morgon kommer en som har utbildning i PNH och ska hjälpa mig att lastträna henne, kanske kan dom ha några tips för skoningar också? Jag ger mig helst inte på sånt här själv då det är en svår häst utan låter dom som har erfarenhet göra det åt mig, då dom vet vad dom sysslar med. Det får kosta vad det vill. . .

Jag köpte en häst som jag ville ge en chans och det ska hon få hos mig också! Flera chanser, även om jag behöver hjälp med det.

Min häst är likadan med hovslagarn... men står lugnt och fint när hon får ha bommullstussar i öronen. Klart att rekommendera!!!

Tänkte precis skriva att du borde ta ut någon som hjälper dej. Hästen behöver hitta förtroendet för männsikor igen. Det den visar är att den inte har förtroendet för någon männsika utan måste hela tiden ta hand om sej själv så inget farligt händer henne.

Ta ut någon. Sen hade jag bara gått ut och gått med hästen och lagt ner ridningen för ett tag. Gå med henne någon vecka och sen bygga bana med presseningra mm som hon ska gå över, träna olika miljöer och att hon kan lita på dej..
Om man gör rätt så tar det ca 3 månader för en sånn häst att lita mycket på än.
Jag har jobbat mycket med hästar som misst förtroendet och det tar tid och tålamod.
Du måste få över henne på din sida att du är snäll och ne bra flockledare.
Här är berömm a-o, är det på alla hästar.. Man måste även vara mycket mjuk..
Bra du tar ut någon.. Men jag ahde inte ridit fören hästen litar fullt på dej..

Man kan klia de uppe i manken när de är nervösa för så gör mamman med sina föl när de blir nervösa.. Ett tipps från Maria Gretzer i Ponnyakuten..
Ponny akuten är jätte bra!
Funkar jätte bra, även när man rider..

Precis, det ar sa olika varfor de far ideer och vad som egentligen ar problemet att det ar svart att ge rad. Vara erfarenheter kan dock hjalpa dig att fundera pa vad problemet ar sa jag berattar om min svarskodda hast ocksa.

En av mina hastar har valdigt tun hov-vagg... Sa tunn att en hovslagare vagrade sko honom. Nar vi bodde I Florida var det inga problem da FL bestar av sand mark och han kunde vara barfota, men nar vi flyttade upp hit kom vi till ler jord och har ar aldeles for omfotad att ga utan skor har uppe.
Jag har gatt igenom 5 hovslagare innan jag hittade en som fungerade. Jag visste att det GAR att sko min da han var skodd under en ritt i bergen och den hovslagaren (som brukade sko pa rodeo och altsa skodde manga olika hastar hela tiden) inte hade nagra som helst problem. Tvart om, han tyckte att min hast var trevlig att jobba med.

Anyway... Min hast ar en Paso Fino (som har en gangart som liknar tolt men inte ar detsamma:p) och darfor har benen satt mer under kroppen och darfor inte kan halla bakbenen sa hogt och langt ut som andra hastar. Numera fragar jag hovslagare om de ar villiga att sko en shetlands pony for min hast maste hallas sa lagt... och att vara lugn och talmodig da har ar valdigt nervost lagd. Den hovslagare jag har nu, och den i bergen, har inga problem, men de borjar ibland satta in en spik... och sedan drar ut den igen trots att jag inte ser nagra som helst reaktioner pa hasten, men jag antar att det kanns nar de haller i hoven.
Formodligen kommer spiken nara och aven om den inte sitter fel sa han blir "quicked" sa kanner han den och tycker att det ar obehagligt. Ungefar som min hund som inte gillar kanslan av att klippa klor aven om man inte tar for nara sa hon bloder.

Jag måste bara hylla PNH :bow:
Nu vet jag hur jag ska träna min häst att lita på mig! Ska även gå kurser i det här!!
Jag har alltid hyllat dom som håller på med detta men har aldrig tyckt att det verkar roligt, men gud så fel jag hade! Det är så roligt att se att det går att få hästen att förstå vad man "säger"!!:laugh:

Använd brems.. Vi brukar bremsa hästarna som är svåra att sko eller verka.. funkar jätte bra på de allra flesta hästar! tyvärr är det många som inte vet hur det egentligen fungerar och tror att hästen får ont, vilken den inte får. Man ska bremsa ganska hårt och sen "vicka" upp och ner, då producerar hästens sitt egna lugnande. Vi hade en veterinär i stallet igår och frågade vad hon tyckte om brems, och hon tycker om det, för då behöver man inte ge hästen lugnande eller något annat kemiskt utan då får hästen producera sitt egna, naturliga lugnande medel.

Så jag tycker att du ska prova bremsa hästen nästa gång.

Använd brems.. Vi brukar bremsa hästarna som är svåra att sko eller verka.. funkar jätte bra på de allra flesta hästar! tyvärr är det många som inte vet hur det egentligen fungerar och tror att hästen får ont, vilken den inte får. Man ska bremsa ganska hårt och sen "vicka" upp och ner, då producerar hästens sitt egna lugnande. Vi hade en veterinär i stallet igår och frågade vad hon tyckte om brems, och hon tycker om det, för då behöver man inte ge hästen lugnande eller något annat kemiskt utan då får hästen producera sitt egna, naturliga lugnande medel.

Så jag tycker att du ska prova bremsa hästen nästa gång.
Bremsa är nödlösning.
Kom inte och påstå att hästar tycker det är trevligt att bli bremsade,det är bullshit!:devil:
Om hästen gillar att bli bremsad så skulle den sätta mulen i bremsen frivilligt.
De flesta hästar som blivit bremsade vänder bort huvudet ,en del blir tom huvudskygga.
Smart? NEJ:mad:

Jag tror också på att bremsa. Ofta räcker det med att börja göra det innan det blir mycket bråk och sen kan man känna efter om man kan släppa lite på den. Tycker det är bättre än att ge lugnande faktiskt för det kan man ju inte bestämma själv när det ska sluta verka. Ofta räcker det med att det går lugnt till några gånger för att skoningen sen ska funka.

Bra om TS hittat vägar för att få koll på hästen. Låter som att den inte riktigt ville samarbeta. Hoppas det går bra! :)

Jag kan inte se att någon har påstått att hästar uppskattar att bli bremsade? Men jag kan har missat ngt? Att påstå att de skulle bremsa sig själva känns inte realistiskt, varför tycker jag är självskrivet.

Jag anser inte heller att man ska bremsa hästarna i tid och otid men jag väljer alltid brems före lugnande preparat om det alternativet finns. (D.v.s. testar först brems och sedan lugnande.) Det är antagligen inte någon fantastisk upplevelse att bli ofrivilligt nerdrogad heller och den effekten varar ju längre.

Om hästen blir huvudskygg av att ha blivit bremsad så har man ju inte löst grundproblemet tillräckligt effektivt. Så ofta ska man inte behöva bremsa! Alternativt så gör man fel när man bremsar, hästen ska inte känna ngt obehag.

Mvh Jate Volim

Till ts:

Vi hade också en häst i stallet som var dum att sko, främst bak. Problemet var även där relaterat till själva skomomentet, verkningen gick bättre. Henne bremsade jag och det blev en jätteförändring. Tyvärr fick hon avlivas p.g.a. fraktur innan nästa skoning så jag kan inte svara på hur många ggr med brems som hade krävts innan man kunde sko utan.

Jämför man däremot med manryckning, klippning m.m. så vet jag flera hästar som har bremsats 3-4 ggr och sedan varit problemfria. Själva bremsningen lugnar ju hästen så att de står stilla och kan känna att det inte är så obehagligt som de förväntar sig men de blir inte så avtrubbade som om man ger lugnande. Ger man lugnande känns det ibland som att de knappt minns vad som har hänt.

Mvh Jate Volim

KL
De hästar jag har använt brems på i samband med klinikbesök har det inte funkat ett dugg på, har slutat med en hyperstressad häst som lik förbannat fått lugnande men med betydligt större besvär.
Alla gör som de själva vill men det har iaf inte fungerat på mina hästar!

Tycker inte det finns en motsägelse i just det här fallet (efter att ha kollat på länken.) Det är ju en häst som stegrar sig och är "farlig" för människor i ett moment som den måste vara med om regelbundet. Men länken är bra för att göra folk medvetna om att inte använda den i tid och otid och som ersättning för att lägga ner lite tid på att lära hästen vissa moment.

Det är väl som vanligt? Använd med sunt förnuft OCH det finns ingen enkel och tydlig "sanning" eller optimal lösning.

Jag har haft fall där bremsen varit perfekt och fall där jag fått samma effekt genom att "hota" att sätta på den (visade den för hästen efter att ha använt den en gång -klok men bortskämd hingst). En häst tyckte så illa om bremsen att han var lugnare (veterinärkoll av hals) när man höll över nosryggen och i örat.

I det här fallet tycker jag dock att bremsen är ett bra alternativ eftersom situationen är farlig för människan. Jag tycker inte det är rimligt att behöva ge lugnande i första hand heller. Dyrt dessutom. Naturligtvis behöver hästägaren träna på att knacka i hovarna varje dag så det även avdramatiseras på den vägen. Men som jag förstod det så var hästen lite krånglig överlag och ägaren hade börjat ta tag i det. Rom byggdes inte på en dag, eller hur?

Men, jag tycker att länken var bra och tankeväckande. Kommer inte använda bremsen utan ordentlig eftertanke! (Inte för att den är så välanvänd ändå men... ;) )

Som med allt annat så finns det ju inte en lösning på alla problem. Man kan liksom inte bremsa bort alla problem man har (tänk vad enkelt det vore). Jag upplever att bremsen är ett bra hjälpmedel som fungerar bra i de flesta fall. Jag har också varit med om tillfällen där man måste droga, massor med gånger, men många gånger fungerar bremsen och då känns det onödigt att droga dem.

Mvh Jate Volim

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästvård Köpte min häst i höstas och då var han bara skodd fram. Skodde honom bak andra gången när vintern kom för att han skulle kunna ha...
Svar
2
· Visningar
1 022
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad...
Svar
16
· Visningar
4 598
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama