Extremt svårskodd häst och andra problem!

Sv: Extremt svårskodd häst och andra problem!

Tack för alla svar.
Håller nu på att knacka på hovarna varje dag vid kratzning och släpper sedan ner hoven innan hon hinner reagera. Vi får se vart det tar oss om det blir bättre någon gång i framtiden. Hon är en lättlärd häst, det har jag märkt men har hon bestämmt sig för något så är det svårt att övertala henne och dvs INTE med våld. Det kommer man ingenvart på.
Har även tränat lastning, hemma går bra att lasta men inte på bortaplan, hon bryr sig inte om något annat än omgivningen runt om sig.
Vi har kommit en bra bit på väg, men det är en lång väg kvar som vi ska klara av :)

Mvh Chima

Nöt ut henne genom att fortsätta vara ihärdig du! :) :banana:

Min yngsta verkar inte tycka om själva spikandet, hon studsade runt och slet åt sig benen, men det är bättre nu :)

Hovslagaren sa igår att det märktes att vi har tränat ;)

Jag har en liten hammare och slår ett par slag på skon varje dag vid visitation. Hovkratsen ger inte samma effekt.

Dvs jag lyfter hoven, slår ett par slag, uschar om hon rycker o berömmer när det går bra. Första gångerna endast ett slag, beröm, sätt ned...

Trfänar du din häst mellan skoningarna?
Jag och min bror har haft et antal hästar som skotts första gången när de vart 4 - 5 år och oftast är det just nr man slår i söm som de reagerar. Hovslagarlådan kan också skapa reaktioner. Men som med allt annat så blir det inte bättre om man inte tränar. Att hovis ens ska behöva ska en häst som stegrar r inte snält.
Lägg en hammare i ryktlådan och banka på skorna varje dag, de vänjer sig vid ljudet ich hovis slipper onödiga skaderisker.
Är hästen likadan om du håller den i grimma och grimskaft istället flör att binda upp den i gången? Min är mkt lugnare om man håller i honom istället för att sätta fast honom.

I övrigt tycker jag att det verkar som att din häst har lärt sig komma undan genom att stå på bakbenen. Är hästen rädd, osäker, irriterad, stressad eller är det när det inte passar?

Jag kan meddela alla att jag nu har gått från hovkratz till hammare. Nu reagerar hon inte på hovkratzen när jag bankar lite lätt, så nu tar jag hammaren, slår ett slag och sätter ner hoven och det har gått bra hittils :) Ska börja med fler slag snart. Hoppas att det blir bättre för hovlagaren, jag tar givetvis dit veterinären igen om jag vet att det inte kommer att funka att sko henne.

Min häst är likadan om man bara håller henne i grimma och grimskaft, så det går tyvärr inte.

Ja hon verkar ha kommit undan mycket i från sitt förra hem. Dom ville bara bli av med henne tror jag. Tror hon mest gick i en hage för dom vågade inte rida ut på henne. Men hon kommer nog att bli en rolig häst på tävlingsbanorna i framtiden, då hon verkligen älskar att hoppa :D

Hon är rädd/osäker/stressad (inte mycket miljötränad), när jag köpte henne i okt 2009 så fick man passa sig så att hon inte gick på en. Men visst har hon blivit mkt bättre, men vi ska nå 100% och vi är nog inte ens halvvägs.

Tänkte höra om någon av er har någon erfarenhet utav att ge lugnande i pastaform? Min veterinär ville att vi skulle testa det nästa gång så att hon inte blir spruträdd.

Prova med Sedalin.
Jag har provat på två hästar och den ena reagerade jättebra och den andra blev inte så lugn som jag ville men ändå lite dämpad.

Tänkte också när du provade med bomull i öronen, hade du ingen luva på utanpå? Eftersom hon kunde skaka ur bomulllen lätt menar jag.

A

Finns Domesedan i gelform man ger pyttelite in under tungan. Ska fungera jättebra! Funderar oxå på om den har så tunna väggar så den känner av sömmarna, just att det blivit värre för varje gång..borde bli tvärtom tycker man ju. Hoppas allt löser sej...=)

Behåll din hovslagare om du är nöjd med denne, och om denne känner sig okej med att din häst är som den är. Det är VIKTIGT att ha det klart från början, för det blir ERT projekt.

Bomull i öronen måste hästen vänja sig vid, det är inte naturligt från början och därför svarar hästen naturligt genom att försöka få bort dem. Men ja, bomull kan vara bra, det kan underlätta för din häst eftersom den verkar svara så starkt på ljudet. En vän till mig måste ha bomull i öronen på sin häst om den ska stå lugnt i transporten, och jag menar... varför inte?
Han är också ljudkänslig så varför skulle man inte kunna hjälpa dem med vardagen genom att ge dem lite ljuddämpning? :)

Brems är ett hjälpmedel om det används rätt, och då är det varken styggt eller dumt. Dock kommer en brems fram enbart vid extrema situationer och då som sagt på rätt sätt vilket resulterar i att hästen frigör ett naturligt lugnande medel vilket i dessa fall gör att det sammankopplas med händelsen. Det KAN alltså vara bra, men det är inte mitt första hands val. Däremot föredrar jag brems framför lugnande.

Jag har haft ett par svårskodda hästar, av olika anledningar. Den ena var "ljudskygg" och den andra hade en mycket tråkig historia bakom sig. Den sistnämnDa har aldrig haft problem med hovis sedan hon kom till mig, men vi är en turmatchning och hon visade sig lita helt och fullt på mig sedan dag ett och har inte visat någon tendens till stressbeteende sedan den dagen. Jag hade träffat henne många gånger innan, och det var ingen vacker syn. Vad jag egentligen vill med det är att påvisa hur viktig tryggheten är.
Så till den andre hästen. Han rev mitt stall sönder och samman en dag, bara sådär, när hovis var här. Hade aldrig varit ett problem innan och jag vet inte vad som hade hänt, men på något vis var nu detta ett jättestort moment för honom och då speciellt ljudet.
Så jag fick ta vid från ruta ett.

han fick stå i en miljö där han var trygg, i hagen, i boxen ätandes kvällsmat eller dylikt, medan jag spikade söm genom skor mot ett städ, klirrade med skor jag lagt fram och gick förbi osv. De här grejerna låg framme lite var stans vilket gjorde att när jag gick förbi dem så hamrade jag på skon eller lade dem på varandra, så att det lät men inte allt för högljutt. Det blev alltså en rutin.
Han slutade att reagera på ljudet inom en vecka, svarade redan efter tre dagar. Då gick jag vidare till att vid ryktningen varje dag också slå på skon med hammare eller vad jag nu hade till hands, t ex hovkrats. Ljudet var inget problem längre och att jag slog mot hans hovar var helt accepterat inom en vecka.
Nu var ju detta anpassat efter honom, kanske behöver din häst mer tid, mindre tid eller vad vet jag. Individerna är olika :)

Det är viktigt att göra dessa saker till en rutin, lika gäller träningen inför rutinen :) Rutin och trygghet kommer man långt med. Och hur svårt det än är, så skapa inte en situation innan den är där, vilket är lätt att göra när man har minnen kvar från sist.

Senast ändrad:

Svarar till alla er 3.

Vi fick inte i bomull i öronen för att hon skakade ur dom jättelätt. Testade vi fler gånger så ställde hon sig på bakbenen.
Jag bytte hovslagare just pga att jag inte var nöjd med hur sömmarna vart och att dom var lite stressade pga min häst, men min nuvarande tar allt i lugn och ro vilken jag tycker är jättebra.

Allt har ju blivit bättre med min häst nu speciellt när hennes bästa kompis är inne och resten av flocken. Har haft sällskap inne åt henne vid skoning, men verkar dock som hon måste ha hela flocken inne för att vara lugn, hon är ju boss i hagen.

Jag hade provat att döva, för att utesluta att det är ljudet. Gör man det snabbt (dövar) och sätter på luva (tränar innan hovis kommer så klart) så accepterar de rätt snabbt att ha grejor i öronen. Om hästen ändå reagerar så starkt hade jag nog faktiskt utgått från att den har fog för det. D v s att det är obehagligt på något sätt.

Möjligen hade jag skott på klinik och bett att få plåtar på hovarna, för att se om det är något hovslagaren kan göra annorlunda.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästvård Köpte min häst i höstas och då var han bara skodd fram. Skodde honom bak andra gången när vintern kom för att han skulle kunna ha...
Svar
2
· Visningar
1 022
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Har en häst som jag har haft sedan april detta året. Han är åtta år och jag köpte honom från en hästförsäljare så vet tyvärr inte vad...
Svar
16
· Visningar
4 598
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama