Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Inte Ung-> Jag tycker att ryggen ser (potentiellt) fin ut och hon verkar faktiskt ha lite manke, och det är ju positivt. Jag tror att hon blir mindre överbyggd när hon står "ordentligt" plus att ryggen kommer upp en del när hon är i visningsskick. Jag tror att hon har 8-8,5p för rygg och kors. Någonstans måste ju åttorna vara md tanke på totalpoängen. :)

Proportioner däremot är värre, jag tror max 7,5p. Kanske rent av 7.

Hals manke bog. Hm. halsen ser grov ut, brett- men ganska väl ansatt? Tror att hennes hållning luras mycket. Bogarna är kanske inte så branta ändå med tanke på att manens skugga kan luras. Ser ut att ha en ganska välvd och fin hals. 7,5-8p?

Benen däremot vete 17, jag tror att vinklarna är ok, men det ser ut att vara ordentlig skillnad mellan fram och bak! 7p? Max 7,5 iallafall.

Man och svans 7,5p

Huvud 7-7,5p.

Blir spännande att höra om jag är helt ute och cyklar, eller om jag prickade rätt på något. Att bedöma benställning är nog min svagaste sida tror jag. Men jag tror att jag är ute och cyklar på en hel del fronter. Nu blir det ju bara gissningar om hur hon skulle se ut om hon stod bättre och var musklad och vältränad. :)

Ja du ser ju hur hon ser ut.
Men 7,72 är det.
Var sitter de höga poängen.

De syns på bilden det var menat att vara lätt.

Men nu har ju både jag, och framförallt Moli gjort varsitt försök, så nu får du allt säga!

Jag tror att hennes styrka ligger i bakdelen och ev ryggen. Benen är jag inte så bra på, men hon ser ut att ha fina vinklar. Hovarna är ju svåra att avgöra, liksom framdelen.

//Julia

okej okej... vill du kommentera de hästar jag har lagt in? Om du inte orkar så förstår jag.

//Julia

Ja du ser ju hur hon ser ut.
Men 7,72 är det.
Var sitter de höga poängen.

De syns på bilden det var menat att vara lätt.

:) Du överskattar nog våra kunskaper lite. Jag tycker sällan att det är lätt att bedöma exteriör. Men eftersom du skriver så antar jag att det är de delar man ser som hon fått bra poäng för. Blir kul att få facit.

Hon har 7 på hals/make/bog och på proportioner.
Och 8,5 på benställning och benkvalitet samt på hovar.
Perfekta benvinklar och så.

Jag ville visa henne som exempel på viktiga saker som ger poäng med inte tilltalar ögat.
Sådant som många missar när de köper sig en "vacker" häst.

Jag är jättedålig på exteriörer, men detta var en intressant reflektion!
För det är som du säger, den häst som jag kan tycka är vacker osv, kan ju ha en urkass exteriör egentligen.
Det handlar ju inte bara om känslan i hästens ögon en eller den långa svallande manen..

Inte_ung: Ja där hade jag ju knappt en siffra rätt. :)

Har du och resten här lust att ta en titt på min ettårings extriör? Tyvärr inte bra uppställd...

(jag är medveten om hennes hull! går numera på 300 hektar på Öland fram till oktober.)
20990477.jpg

Hennes pappa är Forni frá Horni.

Va kul o höra att han är korrekt o har bra linjer :D Kan väldigt lite om vad som är bra o inte.

Det roliga är att jag har sett honom som en nätt islandshäst men när du sa att han var grov jämnförde jag honom med de andra hästarna i tråden ser man att han är grövre.

Hur kommer det sig att du kan så mkt om exteriören osv.?

Senast ändrad:

Vad tror ni om denna då? Detta är en avelsbedömd häst (min syrras häst) så facit kommer senare. :laugh:

y1p6byQQl_FNQQyWDvaJH4jxbKekPSlCM1STO0GjuggUJ7_FlmLuiUkIYXl4TQIoVyT5ZRx5U8d0zU

Nu kom hon inte till Tyskland men här är bedömningen från visningen i Herning i början av maj.

Hon fick 7,94 i exteriörsbedömning enligt följande:

7,0 - 8,0 - 8,5 - 8,5 - 7,5 - 8,0 - 8,0 - 7,0 = 7,94

Ridningen gick jättedåligt då hon precis kommit i brunst och var sur som piss och ville inte vara med alls, tyvärr. Fick bara 7,25 där så så en total 7,53.

Hon ska visas igen då hon har mycket mer att visa i gångarterna.

Oj, vilken flott!
Verkligen välbyggd och vältränad!

Någon som vill kommentera Snuddas exteriör? Jag har visserligen ingen bild på henne från innan hon reds in, men jag tar en från i vintras. Ha lite överseende med hö-magen, är ni snälla :angel:

19347445.jpg

Kl
Först tänkte jag lägga detta inlägg i vanliga exteriör tråden men sen kom jag på att hans "problem" påverkar ridningen negativt. Sindri blev nämligen sågad av en isiskunnig människa härom veckan, så det känns som om allt hopp är ute:crazy:...närå men nästan. Han påpekade en sak. Kan ni se det? Vill någon ta er tid och kommentera både negativa och posetiva saker med hur hans exteriör påverkar ridningen?? Jag har blivit hemmablind!

IMG_0383.jpg

Först och främst så har islänningar många gånger ett rörelse schema som inte stämmer med exteriören, visserligen påverkar den hållbarheten men bevisligen inte möjligheten i en del fall.

Vad denna förstå sig påare kan ha sagt, skulle väl vara frampartiet. Exteriört vill man ha hästen i tre lika stora delar, atlas till manke, manke till länd samt länd till svansrot. Din häst har på bilden ett framparti som är långt mycket större än övriga delar, och det blir mycket för aktern är bära runt på.

Om jag förstod dig rätt så menar du alltså atlas till make oproportionerligt stort i förhållande till andra delar av hästen. Det håller jag med dig till fullo i, han har en stor "framkärra" som jag har fått kämpa med mycket i ridningen.

Men det var inte det som denne "förstå sig påare" kommenterade utan något annat. Fortsätt gissa!

Kan det vara bakbenen som det anmärktes på? Jag tycker att de ser lite krokiga ut?

Det var en del fel där.
Men himmel så raka och korta kotor!

Samt även då supande bogar, lång rygg och klent kors med raka knän.
Men det kan man kompencera till stor del med god ridning.

Det kan man inte med kotorna.

kl.

Här en tjej som jag funderar mycket på att köpa, vore väldigt lärorikt ifall någon har lust att delge vad dom ser! 8 årigt sto efter frami fra bakka.
Hoppas det går att se nånting, fotografen vill att jag ska påpeka att hon står på sten.

Radisa3.jpg

Radisa1.jpg

Radisa.jpg

Det denna människa påpekade var den långa ryggen. Han påstod att med hans långa bakben och den där långa ryggen skulle han få svårt att bära sig i tölt. Stämmer det?

Vill du förklara hur hans korta kotor påverkar ridningen negativt?

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: Fiachi
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama