Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Den stora tunga hästen och jag kom inte alltid överrens. Jag hade skitkul med henne ibland, men det var inte så kul när jag sällan kunde kontrollera henne ordentligt. Kunde tyvärr inte uttvecklas så mycket mer med henne, vilket jag kan med Fluga.
Men ack vad jag saknar Agga ändå. Det är någonting med hennes framåtbjudning... Det var som att dra i en vägg ibland. Ibland kände man även hur hon laddade för att gasa iväg i tölt.
Men Fluga är en sån annan typ av häst, hon är klok, lättlärd, uttvecklas i bra takt. Våran kemi funkar så förbannat bra, redan första ritten så kändes allt rätt. Så var det inte med Agga ;)

Agga hade definitivt varit en häst för mig.
Det är helt klart.
Jag vill helst ha levande vulkaner.

Jag tror att skillnaden i dessa 2 hästars personligheter ligger i att Fluga ser dig som ledare och därmed blir följsam mot dig.
Medan Agga hade sina egna ieér om hur saker skulle göras.
Jag föredrar de starka personligheterna med egna ideér och integritet.
Om man kommer överens med dem så kan de sköta om ruljansen själva.

Senast ändrad:

Det finns ju en häst för alla ;)

Tror ex inte att alla skulle trivas så bra med min Draumur som jag gör då han är en "trotsig tonåring" samtidigt som han är mkt känslig och inte alltid så lättriden rent gångartsmässigt, man jag stormtrivs ihop med han :D (Men min stallkompis vägrar rida han då hon bestämt menar att det inte går att få han att trava & att han spritter åt alla håll :rofl: )

Hon passade nog snarare en vuxen än en lite mygga.
Varför kunde du inte ha sagt det tidigare? :( Då hade jag sluppit att sälja henne till en turridningsfirma.. Jag har ingen aning om hur hon har det nu. Vet bara att det är lite av en katastrof.

Med mig (på sista tävlingen fick vi bla 6 för ökad tölt. Bra för mig) och hos hennes nuvarande. (Den bilden hittade jag på ett så kallat internetstall, där jag brukar leta snodda bilder ibland. Helt plötsligt fann jag Agga där. Tjejen hade haft henne på riderläger.)

20958923.jpg

20958924.jpg

Fluga är lite klenare i det ja, men brist på personlighet finns det inte :) de har så olika karaktärer. Om man utgår från Hempflings "Hästens själ" Så är Fluga lite mer av en Duva, typexempel på arabens karaktär. Agga har jag inte kollat upp till, men hon var ju mer en stark häst. Hon hade en grövre utstrålning. Fluga är mer lättsam och klok. Men de har på sätt och vis en likhet..

Nu måste jag ju också lägga in en bild på Saga från Lund (f ö till salu)
bilden är tagen i mitten av januari när jag fick henne på träning

20080118002.jpg

/Jenny

Jag köper i alla fall inte hästar.
Utan de enda nya som jag skaffar avlar jag själv.
Min grej är att rida in.

Att utvecklas kan ske på olika plan.
Mest utvecklas man nog som ryttare genom att lösa problem där man inte har "kemi" med hästen.
Men bäst resultat visar man med de där kemin stämmer.

Om man tränar sig själv så kan man få kemin att stämma med fler och fler hästar.
För att på det viset få ut det bästa av alla hästar.
När man är där så är man expert.

Här är en bild på thytur som föl.
http://i96.photobucket.com/albums/l171/freyja_bus/Thytur/untitled.jpg?t=1212491479

och här är sommaren när han fyllde tre (tjockis)
http://i96.photobucket.com/albums/l171/freyja_bus/Thytur/PICT0309paint.jpg?t=1212491716

Ser man det med knäna här med? Så raka knän är alltså en skarp vinkel mellan lårben och skankben? Låter lite konstigt, borde det inte vara tvärtom? Har jag fattat det rätt om det är denna vinkel du menar?
http://www.pixbox.se/pic_show_id20962440.html

Tycker att det är väldigt intressant med exteriören, det är därför jag frågar så mycket =) Hur många gångarter tror du att han har om man bara ser till exteriören? Svårigheter?

//Julia

Inte_Ung

Nu vill jag också veta vad du tror om hennes gångarter, svårigheter osv. Femgångare har du skrivit innan, även om det inte var det jag ville höra ;)

Senast ändrad av en moderator:

Ser man det med knäna här med? Så raka knän är alltså en skarp vinkel mellan lårben och skankben? Låter lite konstigt, borde det inte vara tvärtom? Har jag fattat det rätt om det är denna vinkel du menar?
http://www.pixbox.se/pic_show_id20962440.html
Ja just den vinkeln.
Och att det är väldigt öppen, d.v.s. strecket blir så rakt.
Inte skarp vinkel utan trubbig precis som du skriver.

Stor vinkel = många grader = trubbig
Liten vinkel = få grader = spetsig

Hur många gångarter tror du att han har om man bara ser till exteriören?
Omöjligt att säga.

Att få kraft bakifrån av bakkärran.
Så som Mels stora häst visade att den kunde.

Bra gångarter och inga svårigheter.
Blir det knepigt med något så beror det nog på ryttaren.

usch usch... ingen press..;)
nejdå, men det är en otroligt snäll häst, en trav som är gudomlig och galopp lika så. Egentligen alla grundgångarterna är kanonfina. Stora och luftiga. Tölten ska jag inte ge mig på just nu, ska vänta tills efter vilan och när vi fått henne lite mjukare..

Okej, då är jag med.

Jag är så nyfiken på antalet gångarter. Jag tycker att han ser ut mer som en fyrgångare än en femgångare, men han har nästan bara femgångare i släkten, så där borde finnas pass... jag har dock aldrig sett att han rör sig i någon passtakt... men det får tiden utvisa.

Vad gäller att ta i med bakdelen så verkar det inte vara några problem i dagsläget. Han har väldigt lätt att samla sig (från marken) och har även lätt för påskjut, men vi får väl se. Intressant är det, tack så mycket för att du orkar svara!

//julia

Jag kommer i alla fall inte att köpa om du skyller på den hästen att det inte går bra.
Så det så.

Så känn ingen press alls ...... eller något.

Jo, jag vet. Men vissa hästar syns det ju på så tidigt. Freyja visade mycket pass från början, så med henne fanns det inga tvivel. Passen blev också hennes starkaste gångart.

Thytur därimot visar en stark, flott trav med mycket sväv. Skritten är mjuk och böljande med stort övertramp och galoppen var till en början rätt struttig, men nu när vi tränat ett tag börjar den bli riktigt rund och fin och snabb (när det behövs).

//Julia

Jag kommer i alla fall inte att köpa om du skyller på den hästen att det inte går bra.
Så det så.

Så känn ingen press alls ...... eller något.

Haha, nejdå.. jag lovar..;) ska absolut inte känna någon press.. :D Uppdaterar med bilder om ett tag så får vi se vad du säger om henne då ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: Fiachi
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V