Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Oj. Det blev fel :crazy:
Provar igen..

21259722.jpg

21259723.jpg

Min häst har oxå korta kotor men han har tvärtom mot den du beskriver, lätt för kort tölt men blir stötigare i ökad tölt.

Är det normalare att ha svårt i ökad eller kort tölt när hästen har korta kotor?

Jag skulle tro att det beror på hästens övriga förutsättningar.
Stötigheten (i alla gångarter på min pålle:crazy:) förknippade jag dock med kotorna. Det saknades liksom stötdämpning.

Hur är kotorna på min häst?
Han har nämligen haft lite problem med en överansträngd kota tidigare, men detta pga sneda vinklar på bakbenen enligt veterinären... (som in sin tur orsakats av ojämn verkning, är mkt bättre nu.)

20287609.jpg

Någon som har nått att säga om denna damen, skulle det vara värt att extriörbedömma - ett antal kilon? Jag är verkligen dålig på extriör, jag kan bara säga om jag tycker en häst ser snygg ut. Och det tycker jag dom flesta välmusklade kan göra liksom :rofl:.

Bilden är från förra året, men hon är under konstruktion liksom:p!

11871831.jpg

Har dom inte väldigt lika benställning Fenja och Snudda :p?

Vad tycker ni om Drafnars extrör?
19626565.jpg

Senast ändrad:

*Knapplån*
Tråden har urartat litet väl mycket till att bli "Inte_Ung bedömer hästar".
Och det tycker inte jag är riktigt bra.

Diskussionen om ridegenskaperna som följer av olika exteriör drunknar då i alla bilder på hästar som ägarna vill ha information om.
Så jag drar mig tillbaka ett tag och ser om tråden kan hitta tillbaka till sitt ursprung.
Jag kommer dock att följa den.
Och om någon intressant frågeställning dyker upp så kan det hända att jag dyker in.

Hoppsan, jag ber om ursäkt!:o

Kan ju flika in med en fråga ang. Fenjas extriör. Fenja har väl väldigt sluttande kors? Om man kollar och jämför med många hästar i denna tråd är dom mycket mer som rundade över korset. Visserligen var hon inte i ultimata muskelkondisen, men det är nått jag tänkt på när hon även varit bättre musklad. Hur påverkar korsets vinkling de olika gångarterna, för visst påverkar det har jag fått för mig?
När jag rider Fenja som har stark tölt, upplever jag henne som lättare att "rida ihop" i tölten än ex. Drafnar som är mer som rundad i hela kroppen. Båda är 4-g, Fenja har starkare lateralt anlag. Drafnar går extremt bra och har väldigt lätt för sig i trav och galopp, men svårare för tölten. Jag tycker nästan extriört sätt att det borde vara tvärt om, Drafnar är en mer kompakt och som kraftfullare häst. Men jag är ju inte heller bäst på extriör :)!

KL

En intressant frågeställning är ju om den exteriör som avelsmålet prioroterar egentligen har så mkt med ridegenskaperna att göra? Vissa egenskaper kanske...eller alla som bedöms? Huvudet tror jag de flesta är överens om att det har mindre betydelse för just ridegenskaperna undantag från det kan väl vara om det är extremstort i proportion till kroppen.

När vi hade prov i "avelskunskap" när jag gick på Holar skulle vi exteriör bedömma 4 hästar. En av dem var en häst som en av lärarna i fiskuppfödning ägde och det var en klockren markbunden grisepassare, vi hade ofta sett honom gunga omkring på den rysliga pållen på skolområdet. Hur man än vred och vände på det hela fick hästen över 8 exteriört.
Kanske hade hästen varit lite bättre med en annan ryttare men långt från vad exteriören utlovade.....
Samtidigt ser man ofta lite "sämre" byggda hästar som har supergångarter.
Personligen utgår jag mer från ridegenskaper än exteriör när jag väljer avelsmaterial.

Det är ju en sak när man ska bedömma och avla på en häst kan jag tycka, då spelar ju hennes exteriör stor roll för att kanske överhuvudtaget få in henne i stamboken, om hon nu inte har några gångarter a la Isar eller Kraftur.
Men är det ridhästar så tycker jag exteriören är mindre tilltalande, då är gångarterna eller lynne mycket viktigare, beroende på vad man nu ska använda hästen till.

Det jag har fått upp ögonen för i och med den här tråden är att det är viktigt att hästen är hållbar. Att den har fysiska förutsättningar för att ridas och tåla de påfrestningar det innebär. Man stirrar sig gärna blind på att hästen är så vacker, men den har kanske i själva verket för lång rygg, korta kotor, kass benställning osv.

Visst är det A och O att hästen är hållbar, ingen vill ju ha en trasig häst!
Frågan är om man vid avelsbedömmninga bedömmer hästarna ur den synvinkeln. Vissa aspekter när det gäller benställning och hovar kanske gör det. Är det så att en häst med hög exteriörbedömning är hållbarare än en med låg?

Jag har faktiskt ingen aning, är dålig på att veta vad de olika siffrorna står för. Men det är en intressant fråga! Min magkänsla säger nej... ?

Jag vet inte heller:D även fast jag vet vad siffrorna står för och vilka bedömningsgrunder som ligger bakom dem!
Tycker dock att det är intressant att fundera på och diskutera.
Avelsbedömningar är ju bedömningar efter en centralt bestämt norm (annars skulle det ju inte gå att ge poäng överhuvudtaget, det måste ju finnas nån norm om vad som är "bra" om man ska kunna bedömmavad som är bättre och sämre). Men frågan är om en exteriört bra häst alltid är en bättre ridhäst, det känns rimligt att ett mål borde vara hållbara hästar som är bra att rida på:laugh:.

Ingen som har koll på kotor och har lust att kika om min häst har korta, långa eller normala kotor? Hade vart jättesnällt, förklara gärna hur man ser det med om någon kan :)

Väldigt intressant detta :)

Bra fråga, och det vet man ju inte när man avlar på unga hästar som inte visat nåt i tävlingsväg. Bara en snygg fasad.

Såg en annons på Equippa som såg ut som din Skuggalisa, ska du sälja henne? Hade inte du nyss köpt henne?

*KL*

*vinkar försynt och undrar om jag får vara med :) *

Vad tror ni att jag har och vänta mig av denna lilla kille?
På bilden är han 9 månader.
(Ljuset är inte det bästa men bilden var bäst)

Han ser likadan ut i dag men han är inte överbyggd - vi har mätt.

Spaenir9mn.jpg

Åsa

Hittade in i denna gamla tråd igen. Sitter på jobbet men har några nyare bilder på min Spænir.

Moli: det är en i rörelse i alla fall.

Tycker ni att han har ändrat sig sedan han var 9 månader.

Spænir 2 år på unghästvisning.
HPIM3900LIT.jpg

Spænir i vintras. Han är då 3 år
bild.php

Spænir nu i sommar. Helbror Hildir 2 år bakom.
bild.php

Jag gillar Spænir massvis. Det enda som jag är lite orolig över är att han kanske inte blir så stor. Säkert har han måga fler brister ;)

/Åsa

En sak jag ofta funderat på är att våra isläningar som bedöms ofta är väldigt ojämna. Antingen väldigt högt för ext och mycket lägre rid eller då tvärtom. Visst sen finns det ju dem som är jämna men de tycks inte vara så många överlag.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: Fiachi
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama