Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Sv: Exteriörens betydelse för ridegenskaperna (hos Islandshästar)

Skulle du inte vilja slänga in en liten "bedömning" när du ändå är i farten och kollar på min häst? Är mest intresserad av det som påverkar ridningen och gångarterna då saker som bara handlar om utseendet känns mindre viktigt.

det är roligt (men ändå hemskt:o) att höra saker från ärliga människor!

Bilderna är obedömbara p.g.a. fel kameravinklar.

Det denna människa påpekade var den långa ryggen. Han påstod att med hans långa bakben och den där långa ryggen skulle han få svårt att bära sig i tölt. Stämmer det?
Ja det stämmer.
Det blir mycket svårt.
Men det kan gå om övriga gångartsanlag är goda.

Vill du förklara hur hans korta kotor påverkar ridningen negativt?
Korta kotor sviktar dåligt.
Det ger ett kort och stickande steg samt risk för förslitning av ledbrosken i kot-, kron- och hov-leder.
Risken för inflammationer i dessa leder är stor vid ridning på hårt underlag.
Och på mjukt underlag är det svårt att tölta.

Hästen klarar dessutom inte rent fysiskt så mycket träning som skulle behövas.

Det ger ett kort och stickande steg samt risk för förslitning av ledbrosken i kot-, kron- och hov-leder.
Risken för inflammationer i dessa leder är stor vid ridning på hårt underlag.

Nu blir jag förvirrad....:confused:. Att hans korta kotor skulle påverka hållbarheten kan jag inte säga något om eftersom han har blivit riden så pass kort tid. Men om det gör att hans steg blir stickiga och korta förstår jag inte...eftersom han tar jättesteg i alla gångarter.

För dessa steg kan väl inte räknas som korta?
IMG_0311.jpg

IMG_0239.jpg

IMG_1518.jpg

Det är inte alla hästar som rör sig som de ser ut. :)

Min rör sig tyvärr sämre än han ser ut. :(

Dels så går det inte att se ordentligt.
Men nog tycker jag att det som jag ser är kort.
Bakbenen går inte förbi andra sidans bakben.
Frågan är vilken gångart som det skall vara?
Det är ju dessutom på mjukt underlag och det hjälper upp det hela betydligt.
Ett sviktande och halvfast underlag som t.ex. is gör underverk på sådana hästar.

Så är det ju.
Mel´s stora och tunga häst rör sig betydligt bättre än vad exteriören skvallrar om.

Men nog tycker jag att det som jag ser är kort.
Bakbenen går inte förbi andra sidans bakben.
Frågan är vilken gångart som det skall vara?
Va? Jag må kanske vara efterbliven, men nu fattar jag nada?! Vadå bakben förbi bakben? Pratar du om svikt eller steglängd?
De två första är ju skritt o det andra övergång mellan trav o galopp...

Vadå bakben förbi bakben?

Ojdå det blev fel
"Bakbenen går inte förbi andra sidans framben."
Skall det vara.

I skritt blir det nog ingen skillnad eftersom där inte är några direkta nerslag att dämpa.
Dessutom så är underlaget mjukt.
Det kan märkas att det blir en stor skillnad på hårt underlag.

I övergången trav till galopp så går inte steglängden att avgöra.

Jag lånde en travbild på nätet för att visa långt steg.
Och bakbenet framför andra sidans framben.
Stormur_trav.jpg

Ahh...nu fattar jag:D.
Menar du såhär:
IMG_0996.jpg
Detta är en travbild, dock är ju underlaget förhållandevis mjukt.
Iaf så är detta med hans kotor en nyhet för mig. I skritt har han ett ca 10cms övertramp i skritt, men som du säger det är ju i skritt.

Jag måste säga att du är den första som sagt något om detta och att han har ett kort steg. Min tränare och denna "förståsigpåare" har båda sagt att hans jättesteg med bakbenen kommer bli ett problem i töltsättningen eftersom han måste lära sig att ta korta bakbensteg i skritten, som förberedelse för tölten. Är de ute och cyklar eller är det bilderna som talar fel?

De är inte ute och cyklar alls.
Bakbenen måste följa frambenen.
Och frambenens steglängd är det som påverkas mest av korta kotor.

I bakbenen så tar hasen hand om en del av svikten.
Och han har bra hasor.

Vissa hästar, särskilt sådana med långa ryggar, får jättelånga bakbenskliv utav obalans.
De håller liksom på att falla framåt och det gör kliven långa.
De bär inte med bakänden utan baken springer liksom efter hästen.
Dessa hästar har mycket svårt för tölten.

Okej, det du beskriver är min häst i ett nötskal. När man rider honom känns det som han har 8ben att hålla koll på och inte 4....

Det blir som sagt spännande att se i höst hur det går med tölten. Han ska till tränare och töltsättas då.

Med andra ord kan kotledsinflammationer fram uppkomma lättare på såna här hästar? Liksom hästar med för vinklade kotor?

Jag vet att variation av underlag är det bästa, men i teorin är ett mjukt eller hårt underlag bäst för en häst med raka kotor?

Hästar med långa och mjuka kotor får oftare senskador.

Hästar med korta kotor får inte i lika hög grad problem med senorna av för mjuka och djupa underlag.
Däremot så får de lättare kotledsinflammationer av hårt underlag.

Så jag skulle akta mig för hårda underlag med en sådan häst.

Tack för pedogogisk förklaring. Nu har min förvirrning lagt sig! Måste säga att det här är nyttiga kunskaper att ha. Diskussionerna om exteriörens betydelse känns ibland väldigt inriktat på just ridegenskaperna och inte hållbarheten. Tråkigt, då det inte spelar roll hur bra häst man har om den inte håller.

Jag undrar om du vill göra ett utlåtande på de här bägge, båda mina egna:

Pjakkur

21223134.jpg

21223135.jpg

20390061.jpg

Salka

21223136.jpg

Några dagar gammal

18129632.jpg

8 mån gammal

Har inga nytagna bilder, kan du inte bedömma dom får jag ta nya, dessa är kanske inte de bästa.

Någon som vill kommentera Snuddas exteriör? Jag har visserligen ingen bild på henne från innan hon reds in, men jag tar en från i vintras. Ha lite överseende med hö-magen, är ni snälla :angel:

19347445.jpg

Puttar min bild litegrann..

Jättesvårt att bedömma ur den vinkeln. Det enda jag kan ana är att korset ser ganska stupande ut och hon verkar ha fin markerad övergång bog-hals, verkar inte som hon har så grov hals heller. Har du ingen mer rakt från sidan?

Angående korta kotor: Jag hade en häst med mkt korta kotor och han var den absolut stötigaste häst jag någonsin suttit på, ingen fjädring alls:grin:. Dessutom hade han en rysligt stark trav och hade blivit dragen mkt i munnen och lärt sig dra tillbaka när jag fick honom. Han var så stötig och hård i munnen att folk hoppande gråtande av.....
Efter rehabilitering var han dock en underbar häst med en fantastisk ökad tölt men hade alltid mkt svårt för kort tölt, stötigheten behöll han livet ut. Han höll faktiskt jättelänge över stock och sten i vansinnesfart över det isländska höglandet....Fast till slut var det frambenen som blev dåliga och han fick bli pensonär. Han var troligen (ingen exakt ålder) runt 30 när han fick vandra vidare.

Jag har två alldeles dagsfärska faktiskt :)
De är i bättre vinkel också.
Så, här kommer dom.

21259723.jpg

21259722.jpg

Så, nu kanske det blir lättare. Men tack för kommentaren iallafall :)

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
1 038
Senast: Fiachi
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama