Exteriörbeskrivningar (utbruten från Hunduppdateringstråden del 19)

Jag menar att deras huvuden ser ut som något man hittar på en Pappis, men pannor som är helt runda.
Jag har sett ett par bilder på en överpälsad stackare där pannan buktade fram/stopet gick inåt. Den såg liksom ut som en vavvablandis. Men renrasig och utställd med bra resultat förstås.

Tycker du att den här har en utmärkt exteriör, t ex?
ben1.jpg

Den är juniorvärldsvinnare.
Men hjälp :(

Din första mening utesluter såklart en del av hundarna som får excellent på utställning. Där kan man snacka om extrema och sjukliga kroppar som inte håller för arbete.
Förstår inte vad du pratar om. I min bruksras fungerar det bra. SM-deltagare och brukschampions får cert på utställning, och utställningschampions har korningar med poäng runt 500, så där finns det kompletta hundar, även om det håller på att bli en IPO-gren i rasen.

Vet att det finns raser där det inte förhåller sig på det sättet, och då är det ju verkligen en fråga för rasklubben och engagerade ägare att ta tag i. Men jag förstår som sagt inte varför du ställer mig till svars för "extrema och sjukliga kroppar" i andra raser?

Ja, jag håller med dig i båda dina första stycken.
Jag förstår bara inte hur du menar att ett foto på en excellent-hund garanterar en bra exteriör, medan ett foto på en hund som har gk exteriör tydligen automatiskt är sämre. Ägaren kanske bara inte är intresserad av utställning.

Det de borde efterfråga är ju en hund med excellent på utställning och praktiska meriter, i så fall.

Det finns typ ingen utställningslabrador som går framgångsrikt i både ringen och på jaktprov, t ex.
Vilken av versionerna är mest rastypisk?
Det finns gott om jaktlabradorer som presterar mer än väl på jaktprov och håller exteriört enligt rasstandarden, men som aldrig skulle premieras med mer än ett VG på utställning.

Tycker du att den här har en utmärkt exteriör, t ex?
ben1.jpg

Den är juniorvärldsvinnare.
Vet ej varför jag ska svara på varför en groteskt överviktig ung retriever är juniorvärldsvinnare. Fråga 1 som inställer sig är: Är det en svensk hund? Fråga 2: Har hunden fått gk på en svensk exteriörbeskrivning? 3) Exteriörbeskrivs fågelhundar verkligen i Sverige? 4) Om det vore så att retrievrar exteriörbeskrevs för att få titeln KORAD (vilket de inte gör) skulle det inte bli godkänt utan beskrivaren skulle be den komma tillbaka efter bantning.

Som sagt varför ska jag stå till svars för hälsovådliga överdrifter i icke-bruksraser?

Vet ej varför jag ska svara på varför en groteskt överviktig ung retriever är juniorvärldsvinnare. Fråga 1 som inställer sig är: Är det en svensk hund? Fråga 2: Har hunden fått gk på en svensk exteriörbeskrivning? 3) Exteriörbeskrivs fågelhundar verkligen i Sverige? 4) Om det vore så att retrievrar exteriörbeskrevs för att få titeln KORAD (vilket de inte gör) skulle det inte bli godkänt utan beskrivaren skulle be den komma tillbaka efter bantning.

Som sagt varför ska jag stå till svars för hälsovådliga överdrifter i icke-bruksraser?

Men godkänd exteriör dög ju inte, bara utställningsresultat. Det är det som diskuteras.

En bra arbetshund har en kropp, benställning och ett rörelsemönster som gör att den inte får förslitningsskador i förtid när den utför sitt arbete. Den har också en päls som fungerar i det sammanhang som hunden är tänkt att verka. Den är inte för stor och för tung för uppgiften den är tänkt att utföra, inte heller för liten och för svag, etc., etc. Exteriörbeskrivaren bedömer alltså om hunden har en fysik som kan klara arbetet och någotsånär överensstämmer med rasbeskrivningen, ingenting annat.

Sedan vet vi alla att de mentala bitarna, (arbetsvilja, jaktintresse, mod, goda nerver, samarbetsförmåga, dresserbarhet...) också behöver finnas för att det ska vara en bra hund. Det kollas t. ex. genom praktiskt arbete, jaktprov, bruksprov, vallningsprov och mentaltester.

Hunden med nätt och jämnt ett gk på exteriörbeskrivningen kan mycket väl vara en bättre rasrepresentant om den är begåvad på sitt jobb, det håller jag med dig om. Men eftersom ett foto på en hund bara kan ge en uppfattning om hundens exteriör, inte hur bra den utför sina uppgifter, är det väl bättre att exteriört framstående hundar avbildas i domarkompendiet i stället för hunden som inte ens riktigt har en medelmåttig exteriör? Eller menar du att hundens inre egenskaper syns på ett foto för den som kan tolka bilder?

Fast i och med att det finns saker i rasstandarde som öht inte påverkar arbetsförmågan så kan även en hund med icke gk exteriörbeskrivning ha en exteriör som lämpar sig utmärkt för arbete. Eftersom rasstandarden dessutom tolkas subjektivt kan det rentav vara så att en hund som får excellent passar sämre till arbete, även rent exteriört, än en som får vg.

Långhårscollien är ett bra exempel utöver de som redan nämnts. En collie som skulle platsa raskompendiet vs en som inte ens blev gk på exteriörbeskrivning:

med_501cdeb39a21f.jpg

Sinus-3.png

Det finns ju hundar med både exc och gk exteriör så det är väl bara att de plockar ut de bilderna till kompendiet så borde väl alla vara nöjda?

Fast i och med att det finns saker i rasstandarde som öht inte påverkar arbetsförmågan så kan även en hund med icke gk exteriörbeskrivning ha en exteriör som lämpar sig utmärkt för arbete. Eftersom rasstandarden dessutom tolkas subjektivt kan det rentav vara så att en hund som får excellent passar sämre till arbete, även rent exteriört, än en som får vg.

Långhårscollien är ett bra exempel utöver de som redan nämnts. En collie som skulle platsa raskompendiet vs en som inte ens blev gk på exteriörbeskrivning:

med_501cdeb39a21f.jpg

Sinus-3.png
Den med godkänd exteriör förtjänar epitetet pälsmonster, den icke godkända ser väldigt fransysk ut, vilket ger hållbarhetsproblem i många bruksgrenar. Dessutom tycker jag personligen att den också har för mycket päls. Det finns bättre lämpade långhårscollier på min bk med mindre päls och mer korrekt benställning som har titeln KORAD.

Jag tycker att det är valpköparnas ansvar att välja en ras som lämpar sig för arbete, och rata valpar efter hundar eller hela raser som har exteriörer som inte fungerar. Den första hunden kanske kan jobba efter den rakats ned. Om defektavlarna inte får valparna sålda kommer hundarna att bli sundare.

Men godkänd exteriör dög ju inte, bara utställningsresultat. Det är det som diskuteras.
Vet inte varför jag ska svara dig, eftersom du inte svarar på mina frågor. Labradorer exteriörbeskrivs ju inte, och är en ras med kända fetmaproblem. Därför är ditt påpekande helt irrelevant. Ta fram ett kort på en groteskt fet brukshund, taget samma dag som hunden genomgick en godkänd exteriörbeskrivning i Sverige, så har vi något att diskutera.

Nu uppkom ju diskussionen av att en rasklubb ska göra ett bildgalleri av hundar som ska vara nån form av ideal, och som beskrivs som "rastypiska", men som måste ha fått kvalitetsstämpel i baken av människor som verkar premiera helt orastypiska saker som överpälsning och helt felaktig form på huvudet.

Det är ju hur provocerande som helst och kommer antagligen leda till att de sakerna drivs ännu längre. Sen kanske standarden ändras för nu är ju hundarna så mycket finare och det är förstås de ska se ut, och plötsligt ska rasen ha galen päls och klotrunda ögon. Och vad kommer de sen hitta på?
Det har hänt förut, det kommer fortsätta hända och det är så himla tragiskt.

Nu uppkom ju diskussionen av att en rasklubb ska göra ett bildgalleri av hundar som ska vara nån form av ideal, och som beskrivs som "rastypiska", men som måste ha fått kvalitetsstämpel i baken av människor som verkar premiera helt orastypiska saker som överpälsning och helt felaktig form på huvudet.

Det är ju hur provocerande som helst och kommer antagligen leda till att de sakerna drivs ännu längre. Sen kanske standarden ändras för nu är ju hundarna så mycket finare och det är förstås de ska se ut, och plötsligt ska rasen ha galen päls och klotrunda ögon. Och vad kommer de sen hitta på?
Det har hänt förut, det kommer fortsätta hända och det är så himla tragiskt.
Nu är jag kanske naiv men det står ju faktiskt ingenstans att de inte kommer välja hundar som både har gk exteriör och exc vad jag kunde se, utan bara att de hade satt exc som urval. Visst förstår jag att risken är att det blir fel, men isåfall är ju hela avelskommittén i den klubben fel ute?

Den med godkänd exteriör förtjänar epitetet pälsmonster, den icke godkända ser väldigt fransysk ut, vilket ger hållbarhetsproblem i många bruksgrenar. Dessutom tycker jag personligen att den också har för mycket päls. Det finns bättre lämpade långhårscollier på min bk med mindre päls och mer korrekt benställning som har titeln KORAD.

Jag tycker att det är valpköparnas ansvar att välja en ras som lämpar sig för arbete, och rata valpar efter hundar eller hela raser som har exteriörer som inte fungerar. Den första hunden kanske kan jobba efter den rakats ned. Om defektavlarna inte får valparna sålda kommer hundarna att bli sundare.

Den icke godkända hade tydligen ett mycket trevligt beskrivningsprotokoll, den föll på en enda sak - den har ståndöron. Jag skulle f ö inte våga mig på att bedöma benställning utifrån en bild tagen snett uppifrån. Den här hunden har dessutom visat sig ha en exteriör som de facto fungerar i arbete; den är patrullhund och godkänd i högre spår.

Nu är jag kanske naiv men det står ju faktiskt ingenstans att de inte kommer välja hundar som både har gk exteriör och exc vad jag kunde se, utan bara att de hade satt exc som urval. Visst förstår jag att risken är att det blir fel, men isåfall är ju hela avelskommittén i den klubben fel ute?
Ja jag har ju själv inte insikt i rasen och har inte själv sett vilka hundar som får exc så det kan ju finnas en del vettiga exemplar där ändå. Men jag litar på att @Fisherling hall koll på hur det brukar se ut och detta gör mig orolig för rasens framtid:
Det är ofta de som avviker mest från standarden. (Fyrkantiga istället för rektangulära, långhåriga med ulligt mjuk päls istället för medellång och medelgrov, välvda skallar istället för flata, stora tunga öron istället för medelstora med bra lyft, för tätt sittande och runda ögon, för branta stop ect) Det blir ju helt galet om de då ska användas som måttstock för vad som är "rastypiskt".

Vi har ju sett det hända i ett flertal raser så det är ju ingen irrationell oro/irritation tycker jag.

Vet inte varför jag ska svara dig, eftersom du inte svarar på mina frågor. Labradorer exteriörbeskrivs ju inte, och är en ras med kända fetmaproblem. Därför är ditt påpekande helt irrelevant. Ta fram ett kort på en groteskt fet brukshund, taget samma dag som hunden genomgick en godkänd exteriörbeskrivning i Sverige, så har vi något att diskutera.

Du får nog läsa inläggen igen. Folk skriver att det är på utställning hundarna får vara smällfeta och fortfarande få excellent. Inte på exteriörbeskrivning.

Jag har tex. fått höra att jag behövde ha min Aussie fetare för att han skulle ha mer ”massa” och gå bättre på utställning. Så nog matar man på hundar för utställning. Finns väl en anledning till att man kallar feta hundar för ”in show condition” i skämtsam ton.

Förstår inte vad du pratar om. I min bruksras fungerar det bra. SM-deltagare och brukschampions får cert på utställning, och utställningschampions har korningar med poäng runt 500, så där finns det kompletta hundar, även om det håller på att bli en IPO-gren i rasen.

Vet att det finns raser där det inte förhåller sig på det sättet, och då är det ju verkligen en fråga för rasklubben och engagerade ägare att ta tag i. Men jag förstår som sagt inte varför du ställer mig till svars för "extrema och sjukliga kroppar" i andra raser?

Problemet för oss är att rasklubben till 80% består av Showfolk och de kliar varandras ryggar väl. Få bruksare har kommit att nå fram i den skaran och de som gjort det röstas ständigt ner i det mesta.

Tyvärr är det en utopi som aldrig kommer inträffa att folk slutar köpa hundar för utseendets skull.
Man vill faktiskt inte ha en brukshund på insidan, bara på utsidan.

Den icke godkända hade tydligen ett mycket trevligt beskrivningsprotokoll, den föll på en enda sak - den har ståndöron. Jag skulle f ö inte våga mig på att bedöma benställning utifrån en bild tagen snett uppifrån. Den här hunden har dessutom visat sig ha en exteriör som de facto fungerar i arbete; den är patrullhund och godkänd i högre spår.
"Hållbarhetsproblem i många bruksgrenar" skrev jag och menade därmed rapport, sök och skydds. Spår är reträttgrenen för gamla sök och rapporthundar. Spår och patrull är ju de skonsammaste grenarna fysiskt. Nu håller jag med dig om att fotot inte är idealiskt, men min hund skulle aldrig fångas på bild med fötterna sådär i någon fotovinkel. Öronen däremot ska vi tala tyst om...

Provade ägaren till hund nummer två att exteriörbeskriva en andra gång för en annan domare?

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 563
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: McFlurry
·
2
Svar
34
· Visningar
1 567
Senast: YorkWann
·
Svar
17
· Visningar
1 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar