Exteriörbeskrivningar (utbruten från Hunduppdateringstråden del 19)

"Hållbarhetsproblem i många bruksgrenar" skrev jag och menade därmed rapport, sök och skydds. Spår är reträttgrenen för gamla sök och rapporthundar. Spår och patrull är ju de skonsammaste grenarna fysiskt. Nu håller jag med dig om att fotot inte är idealiskt, men min hund skulle aldrig fångas på bild med fötterna sådär i någon fotovinkel. Öronen däremot ska vi tala tyst om...

Provade ägaren till hund nummer två att exteriörbeskriva en andra gång för en annan domare?

Nej, inte så vitt jag vet. Rätt meningslöst med tanke på öronen, och ägaren hade ju fått ett kvitto på att hunden var bra exteriört i övrigt.

Tyvärr är det en utopi som aldrig kommer inträffa att folk slutar köpa hundar för utseendets skull.
Man vill faktiskt inte ha en brukshund på insidan, bara på utsidan.
Det kan nog vara sant. I framtiden tror jag att din ras kommer att delas i två raser. Och då kommer så småningom bruksschäfer-rasen att delas upp i snygga bruksschäfrar som går bra på utställning, och bruksiga bruksschäfrar som inte har lika perfekta detaljer.

Ännu har en bruksschäfer inga problem med att få godkänt på exteriörbeskrivingen, om den har ståndöron och alla tänder, så katastrofen är inte här än.

Vadå "perfekta detaljer"? Hela problemet är ju att utställning premierar fel exteriör på många raser. De hundarna som går bra på utställning är oftast inte närmast idealet - de har avvikelser från rasstandarden som domarna råkar tycka är snygga.

Du får nog läsa inläggen igen. Folk skriver att det är på utställning hundarna får vara smällfeta och fortfarande få excellent. Inte på exteriörbeskrivning.

Jag har tex. fått höra att jag behövde ha min Aussie fetare för att han skulle ha mer ”massa” och gå bättre på utställning. Så nog matar man på hundar för utställning. Finns väl en anledning till att man kallar feta hundar för ”in show condition” i skämtsam ton.
Vi är helt överens om att utställningskondition innebär något kilo mer än vardagskondis. Men den där labben väger minst sex kilo för mycket. Nu hör inte labbar till de raser som kan exteriörbeskrivas, så bilden är inte relevant i den här diskussionen. Dessutom tror inte jag att det är en svensk hund, utan en brittisk för där är de förtjusta i smällfeta hundar, (av fler raser än retrievrar). Ingen brukshund med den övervikten skulle bli godkänd på en exteriörbeskrivning.

Beträffande aussies har väl @Miao :s äldre tik inte bara excellent utan också utställnings-cert, förutom alla bruks-cert den fått under en strålande karriär. Den hunden vore väl den perfekta fotokandidaten för domarkompendiet?

Vadå "perfekta detaljer"? Hela problemet är ju att utställning premierar fel exteriör på många raser. De hundarna som går bra på utställning är oftast inte närmast idealet - de har avvikelser från rasstandarden som domarna råkar tycka är snygga.
Jag svarar samma som till föregående: "Beträffande aussies har väl @Miao :s äldre tik inte bara excellent utan också utställnings-cert, förutom alla bruks-cert den fått under en strålande karriär. Den hunden vore väl den perfekta fotokandidaten för domarkompendiet?"

Vet ej varför jag ska svara på varför en groteskt överviktig ung retriever är juniorvärldsvinnare. Fråga 1 som inställer sig är: Är det en svensk hund? Fråga 2: Har hunden fått gk på en svensk exteriörbeskrivning? 3) Exteriörbeskrivs fågelhundar verkligen i Sverige? 4) Om det vore så att retrievrar exteriörbeskrevs för att få titeln KORAD (vilket de inte gör) skulle det inte bli godkänt utan beskrivaren skulle be den komma tillbaka efter bantning.

Som sagt varför ska jag stå till svars för hälsovådliga överdrifter i icke-bruksraser?

1. Ja, det är en svensk hund
2. Förmodligen inte, men många excellent!
3 och 4. Ja, jaktlabradorer exteriörbeskrivs ofta eftersom det krävs gk exteriör eller minst VG på utställning för jaktchampionatet. Det är inte jättevanligt med jaktlabbar som får VG på utställning, även om de finns.

Det var bara ett exempel på hur en excellent-hund kan se ut i en ras som ska vara en arbetande jakthund - och i mitt tycke är långt ifrån rasstandarden som säger att hunden ska orka jaga en hel dag.

Vi är helt överens om att utställningskondition innebär något kilo mer än vardagskondis. Men den där labben väger minst sex kilo för mycket. Nu hör inte labbar till de raser som kan exteriörbeskrivas, så bilden är inte relevant i den här diskussionen.

Jo, nog kan labbar exteriörbeskrivas!

" Nu håller jag med dig om att fotot inte är idealiskt, men min hund skulle aldrig fångas på bild med fötterna sådär i någon fotovinkel. Öronen däremot ska vi tala tyst om...

Provade ägaren till hund nummer två att exteriörbeskriva en andra gång för en annan domare?

Fast så kan man ju inte säga heller. Min hund kan se ut som 5 olika hundar om man ska se till vinklar och benställning på 5 olika bilder. Ibland ställer hon sig helt enkelt konstigt för en stund.

Fast så kan man ju inte säga heller. Min hund kan se ut som 5 olika hundar om man ska se till vinklar och benställning på 5 olika bilder. Ibland ställer hon sig helt enkelt konstigt för en stund.
Min hund är ovanligt korrekt i det avseendet. Alla tassar pekar alltid framåt när hon står, och i rörelseriktningen när hon går. Hon ställer sig helt enkelt aldrig konstigt.

Jag svarar samma som till föregående: "Beträffande aussies har väl @Miao :s äldre tik inte bara excellent utan också utställnings-cert, förutom alla bruks-cert den fått under en strålande karriär. Den hunden vore väl den perfekta fotokandidaten för domarkompendiet?"
Att ett knippe brukshundar lyckats få excellent eller ta Cert är jag väl medveten om. Att majoriteten av dessa faktiskt skickat in sina bilder till det fb-inlägget där de efterfrågar hundar som fått minst excellent är jag också väldigt glad över, för då finns det iallafall en chans att det kommer med aussies som är rastypiska på riktigt i kompendiet. Men jämfört med de utställningsavlade hundarna i samma inlägg är de bruksavlade försvinnande få.

Sen hänger de ju på de som kommer sitta och välja ut vilka bilder som ska användas. Väljer de ut de fyrkantiga colliepäls-aussiesarna med björnhuvuden som exempel på idealhundar snarare än de som faktiskt är rastypiska och har en exteriör som fungerar för arbete... Då går rasen mot en sorglig framtid.

Jo, nog kan labbar exteriörbeskrivas!
OK, där fick jag lära mig något nytt. Jag trodde det var förbehållet brukshundarna. Hur länge har det förekommit exteriörbeskrivningar i rasen, och gäller det alla retrievrar, settrar och kontinentala fågelhundar? Min farbror hade en labbe som gick bra på jaktprov och på utställning i skiftet 60-70-tal.

Min hund är ovanligt korrekt i det avseendet. Alla tassar pekar alltid framåt när hon står, och i rörelseriktningen när hon går. Hon ställer sig helt enkelt aldrig konstigt.

Nej, hon är välbenad som det kallades förr i tiden. Och välmusklad och vältränad kanske jag ska lägga till.

Jag skulle absolut inte kalla Gripa för otränad :angel:

Vad har välbenad med saken att göra om de kan stå på olika vis?

Jag skulle nog säga att det är ganska ovanligt att en hund aldrig kan ställa sig konstigt... Vissa gör det mer, vissa mindre. Men att aldrig göra det? :D

Jag skulle absolut inte kalla Gripa för otränad :angel:

Vad har välbenad med saken att göra om de kan stå på olika vis?

Jag skulle nog säga att det är ganska ovanligt att en hund aldrig kan ställa sig konstigt... Vissa gör det mer, vissa mindre. Men att aldrig göra det? :D
Jag kan ju förstås inte svara för att hon ALDRIG har gjort det eftersom jag inte tittar på henne 24 timmar om dygnet. Men hon har aldrig gjort det så jag har sett det. Du är välkommen hit och kolla själv!

Jag kan ju förstås inte svara för att hon ALDRIG har gjort det eftersom jag inte tittar på henne 24 timmar om dygnet. Men hon har aldrig gjort det så jag har sett det. Du är välkommen hit och kolla själv!

Men hur ska jag kunna se det av ett besök?

Sen förstår jag inte riktigt vad det har med saken att göra. Det var ju inte din hund på bilden och du inser väl att hundar ibland kan stå konstigt utan att de har fel på varken benställning eller något annat?

Det kan nog vara sant. I framtiden tror jag att din ras kommer att delas i två raser. Och då kommer så småningom bruksschäfer-rasen att delas upp i snygga bruksschäfrar som går bra på utställning, och bruksiga bruksschäfrar som inte har lika perfekta detaljer.

Ännu har en bruksschäfer inga problem med att få godkänt på exteriörbeskrivingen, om den har ståndöron och alla tänder, så katastrofen är inte här än.

De får gk även med hängöron. Man bedömer fuktionen på hunden utifrån ras. Avvikelser får finnas beroende på. Så är det på utställning med. Annars skulle aldrig de förväxta kolosser vi ser på utställning få excellent. I mitt tycke är exteriörbeskrivningen en mycket sundare bedömning än den som random dommare på en utställning tycker är snyggast.
Hade man slopat utsällning helt för arbetande raser och enbart kört exteriörbeskrivning hade inte raserna delats som de gjort.

Jag är övertygad om att på sikt kommer övriga arbetsraser bli lika delade som Schäfern är nu om inte utställningshypen stramas upp rejält.

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 563
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: McFlurry
·
2
Svar
34
· Visningar
1 567
Senast: YorkWann
·
Svar
17
· Visningar
1 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka