En godkänd exteriörbeskrivning betyder per automatik inte att det är en bra representant för rasen. Tar man mina båda hoffar så har både gk exteriör men ska man visa upp nån för att lära en domare hur en hoffe ska se ut så är det tiken som ska användas. Min hane är okej, har läcker utstrålning, får VG på utställning, skulle kanske kunna få excellent för nån klåpare med, men han är ingen bra representant att visa om man vill se en korrekt exteriör till skillnad från tiken som är riktigt bra.Oavsett så är ju exteriörbedömningen till för att avgöra om en hund är rastypisk eller inte. Ber de om "ratypiska aussies" ska exteriörbedömning duga. Har de en godkänd exteriör är hunden rastypisk. Det är hela syftet med exteriörbeskrivningen.
Jag blir orolig när bara de med excellent duger som "rastypiska", för det är de oftast inte. Det är ofta de som avviker mest från standarden. (Fyrkantiga istället för rektangulära, långhåriga med ulligt mjuk päls istället för medellång och medelgrov, välvda skallar istället för flata, stora tunga öron istället för medelstora med bra lyft, för tätt sittande och runda ögon, för branta stop ect) Det blir ju helt galet om de då ska användas som måttstock för vad som är "rastypiskt". Vår ras är uppdelad nog, och sånt här kan ju cementera främjandet av en felaktig exteriör.
Men sen är det ju skillnad på ras och ras med. Hovawart är inte uppdelad till skillnad från vissa andra raser.