Exteriörbeskrivningar (utbruten från Hunduppdateringstråden del 19)

Oavsett så är ju exteriörbedömningen till för att avgöra om en hund är rastypisk eller inte. Ber de om "ratypiska aussies" ska exteriörbedömning duga. Har de en godkänd exteriör är hunden rastypisk. Det är hela syftet med exteriörbeskrivningen.

Jag blir orolig när bara de med excellent duger som "rastypiska", för det är de oftast inte. Det är ofta de som avviker mest från standarden. (Fyrkantiga istället för rektangulära, långhåriga med ulligt mjuk päls istället för medellång och medelgrov, välvda skallar istället för flata, stora tunga öron istället för medelstora med bra lyft, för tätt sittande och runda ögon, för branta stop ect) Det blir ju helt galet om de då ska användas som måttstock för vad som är "rastypiskt". Vår ras är uppdelad nog, och sånt här kan ju cementera främjandet av en felaktig exteriör.
En godkänd exteriörbeskrivning betyder per automatik inte att det är en bra representant för rasen. Tar man mina båda hoffar så har både gk exteriör men ska man visa upp nån för att lära en domare hur en hoffe ska se ut så är det tiken som ska användas. Min hane är okej, har läcker utstrålning, får VG på utställning, skulle kanske kunna få excellent för nån klåpare med, men han är ingen bra representant att visa om man vill se en korrekt exteriör till skillnad från tiken som är riktigt bra.

Men sen är det ju skillnad på ras och ras med. Hovawart är inte uppdelad till skillnad från vissa andra raser.

Det var väl domare till utställning? (antagligen till domarkompendiet eftersom hon skrev kompendium.)

Exteriördomare=utställningsdomare, exteriörbeskrivare=inte utställningsdomare Källa: SBK

En utställningsdomare kan mycket väl vara exteriörbeskrivare. De utställningsdomare som började med auktorisation på bruksraser, är oftare än inte också exteriörbeskrivare. Det ena utesluter inte det andra.

En utställningsdomare kan mycket väl vara exteriörbeskrivare. De utställningsdomare som började med auktorisation på bruksraser, är oftare än inte också exteriörbeskrivare. Det ena utesluter inte det andra.
Absolut! Det skulle jag lagt till. Men domarkonferensen är ju för domare även om de också är exteriörbeskrivare. Det är ju inte en konferens för exteriörbeskrivare. Domarkonferenser och domarkompendium har väl alla raser som får ställas ut :)

Det har du alldeles rätt i, men även en hund som med nöd och näppe får ett "good" på utställning, får gk på exteriörbeskrivningen precis som @bollen__ påpekar.

Ja, men det är därför jag menar att det är jättekonstigt att utesluta hundar med gk exteriörbeskrivning. Det kan ju vara en bättre representant för rasen än en excellenthund..

Jag har själv en jaktlabbe med gk exteriör, men om han någonsin får ett good på utställning blir jag förvånad :D

Raskompendium till domarkonferensen stod det? Det är ju det domarna använder :)
Jag kan inte alla namn, visste inte om det var olika saker eller inte. :p

Oavsett så tycker jag det är farligt för rasen att bara be om excellent-hundar för att börja utgå från dem som rastypiska när man utbildar domare, för det kommer främja premierandet av icke rastypiska hundar.
De är som sagt väldigt ofta inte rastypiska alls. Inget unikt för aussien som ras heller.

Ja, men det är därför jag menar att det är jättekonstigt att utesluta hundar med gk exteriörbeskrivning. Det kan ju vara en bättre representant för rasen än en excellenthund..

Jag har själv en jaktlabbe med gk exteriör, men om han någonsin får ett good på utställning blir jag förvånad :D

En bra arbetshund har en kropp, benställning och ett rörelsemönster som gör att den inte får förslitningsskador i förtid när den utför sitt arbete. Den har också en päls som fungerar i det sammanhang som hunden är tänkt att verka. Den är inte för stor och för tung för uppgiften den är tänkt att utföra, inte heller för liten och för svag, etc., etc. Exteriörbeskrivaren bedömer alltså om hunden har en fysik som kan klara arbetet och någotsånär överensstämmer med rasbeskrivningen, ingenting annat.

Sedan vet vi alla att de mentala bitarna, (arbetsvilja, jaktintresse, mod, goda nerver, samarbetsförmåga, dresserbarhet...) också behöver finnas för att det ska vara en bra hund. Det kollas t. ex. genom praktiskt arbete, jaktprov, bruksprov, vallningsprov och mentaltester.

Hunden med nätt och jämnt ett gk på exteriörbeskrivningen kan mycket väl vara en bättre rasrepresentant om den är begåvad på sitt jobb, det håller jag med dig om. Men eftersom ett foto på en hund bara kan ge en uppfattning om hundens exteriör, inte hur bra den utför sina uppgifter, är det väl bättre att exteriört framstående hundar avbildas i domarkompendiet i stället för hunden som inte ens riktigt har en medelmåttig exteriör? Eller menar du att hundens inre egenskaper syns på ett foto för den som kan tolka bilder?

En bra arbetshund har en kropp, benställning och ett rörelsemönster som gör att den inte får förslitningsskador i förtid när den utför sitt arbete. Den har också en päls som fungerar i det sammanhang som hunden är tänkt att verka. Den är inte för stor och för tung för uppgiften den är tänkt att utföra, inte heller för liten och för svag, etc., etc. Exteriörbeskrivaren bedömer alltså om hunden har en fysik som kan klara arbetet och någotsånär överensstämmer med rasbeskrivningen, ingenting annat.

Sedan vet vi alla att de mentala bitarna, (arbetsvilja, jaktintresse, mod, goda nerver, samarbetsförmåga, dresserbarhet...) också behöver finnas för att det ska vara en bra hund. Det kollas t. ex. genom praktiskt arbete, jaktprov, bruksprov, vallningsprov och mentaltester.

Hunden med nätt och jämnt ett gk på exteriörbeskrivningen kan mycket väl vara en bättre rasrepresentant om den är begåvad på sitt jobb, det håller jag med dig om. Men eftersom ett foto på en hund bara kan ge en uppfattning om hundens exteriör, inte hur bra den utför sina uppgifter, är det väl bättre att exteriört framstående hundar avbildas i domarkompendiet i stället för hunden som inte ens riktigt har en medelmåttig exteriör? Eller menar du att hundens inre egenskaper syns på ett foto för den som kan tolka bilder?

Och här kan vi nog alla enas om att i min ras Schäfer så borde en Schäfer av brukstyp med gk exteriör väga tyngre än en Showavlad med excellent.
Nu är det inte arbetande exeriör som primeras längre i min ras utan något som mer liknar en freakshow :(

Din första mening utesluter såklart en del av hundarna som får excellent på utställning. Där kan man snacka om extrema och sjukliga kroppar som inte håller för arbete.

Och här kan vi nog alla enas om att i min ras Schäfer så borde en Schäfer av brukstyp med gk exteriör väga tyngre än en Showavlad med excellent.
Nu är det inte arbetande exeriör som primeras längre i min ras utan något som mer liknar en freakshow :(

Border Collie's avlade för utställning ser också helt galna ut, huvudena kan likna något som hör hemma på en dvärgras och nästan mer päls en en uställningsavlad Aussie.

Det är ju det jag är rädd för att min ras är påväg mot. Det är uppdelat som det är, men jag har sett flera hundar som faktiskt är uppställda med bakbenen långt bakom sig och sluttande rygg (bara lite sluttande än så länge, men vem vet vart det slutar) med huvuden som liknar rottis mer än aussie.

Att då utgå från såna hundar när man utbildar nya domare eller uppdaterar existerande.. Det är en skrämmande tanke.

Border Collie's avlade för utställning ser också helt galna ut, huvudena kan likna något som hör hemma på en dvärgras och nästan mer päls en en uställningsavlad Aussie.
Dom avlas inte i Sverige, de få som finns är importerade. Snarare har dom stora o fyrkantiga huvuden. Ställ dig vid vallhundsringen på Stora Stockholm, går inte att se skillnad på utställningsavlade Aussies o dito BCs.

BeFunky Collage.webp

En av dessa vann stort innan millenieskiftet, den ena vinner idag. Rastandarden är inte ändrad särskilt mycket, så att säga att en excellent hund skulle vara mer rastypisk blir ju konstigt. Eftersom det ändras vad som anses vara vackert.

Ja, jag håller med dig i båda dina första stycken.
Jag förstår bara inte hur du menar att ett foto på en excellent-hund garanterar en bra exteriör, medan ett foto på en hund som har gk exteriör tydligen automatiskt är sämre. Ägaren kanske bara inte är intresserad av utställning.

Det de borde efterfråga är ju en hund med excellent på utställning och praktiska meriter, i så fall.

Det finns typ ingen utställningslabrador som går framgångsrikt i både ringen och på jaktprov, t ex.
Vilken av versionerna är mest rastypisk?
Det finns gott om jaktlabradorer som presterar mer än väl på jaktprov och håller exteriört enligt rasstandarden, men som aldrig skulle premieras med mer än ett VG på utställning.

Tycker du att den här har en utmärkt exteriör, t ex?
ben1.jpg

Den är juniorvärldsvinnare.

Dom avlas inte i Sverige, de få som finns är importerade. Snarare har dom stora o fyrkantiga huvuden. Ställ dig vid vallhundsringen på Stora Stockholm, går inte att se skillnad på utställningsavlade Aussies o dito BCs.
Jag menar att deras huvuden ser ut som något man hittar på en Pappis, men pannor som är helt runda.

Ja, jag håller med dig i båda dina första stycken.
Jag förstår bara inte hur du menar att ett foto på en excellent-hund garanterar en bra exteriör, medan ett foto på en hund som har gk exteriör tydligen automatiskt är sämre. Ägaren kanske bara inte är intresserad av utställning.

Det de borde efterfråga är ju en hund med excellent på utställning och praktiska meriter, i så fall.

Det finns typ ingen utställningslabrador som går framgångsrikt i både ringen och på jaktprov, t ex.
Vilken av versionerna är mest rastypisk?
Det finns gott om jaktlabradorer som presterar mer än väl på jaktprov och håller exteriört enligt rasstandarden, men som aldrig skulle premieras med mer än ett VG på utställning.

Tycker du att den här har en utmärkt exteriör, t ex?
ben1.jpg

Den är juniorvärldsvinnare.

Stackars hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 563
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: McFlurry
·
2
Svar
34
· Visningar
1 567
Senast: YorkWann
·
Svar
17
· Visningar
1 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka