Exteriörbeskrivningar (utbruten från Hunduppdateringstråden del 19)

OK, där fick jag lära mig något nytt. Jag trodde det var förbehållet brukshundarna. Hur länge har det förekommit exteriörbeskrivningar i rasen, och gäller det alla retrievrar, settrar och kontinentala fågelhundar? Min farbror hade en labbe som gick bra på jaktprov och på utställning i skiftet 60-70-tal.

Jag har ingen aning om hur länge det förekommit, är inte retrievermänniska. Men jag vet att exteriörbeskrivningar förekommer i många olika raser, inte bara bland bruksraser.

De får gk även med hängöron. Man bedömer fuktionen på hunden utifrån ras. Avvikelser får finnas beroende på.

Det låter ju toppen att man inte hakar upp sig på öronen! Jag önskar att det vore samma sak med collie och det finns några under årens lopp(jag vet om två, båda för rätt många år sedan) som lyckats få godkänt trots ståndöron men de verkar höra till undantagen som bekräftar regeln.

Titeln är ju inte mer värd än dess beståndsdelar. En hund som nätt och jämt klarat MT och exteriörbeskrivning och därmed har titeln behöver för mig definitivt inte vara bättre än en hund som visat väldigt goda kvaliteter överlag men fallit på målsnöret på något som är mindre viktigt.
Det är trist om hunden har perfekt exteriör och det faktiskt bara är öronen som gör att den missar en titel, som borde väga extra tungt i en ras med rädsleproblem. Jag gillar inte vinkeln på framtassarna och tycker att den har för mycket päls, men många här (med korade hundar?) intygar ju att det är fullt normalt att framfötterna vinklar sig lite hur som helst då och då. Dessutom ställer jag mig frågande till om exteriörbeskrivaren verkligen tyckte att hunden hade en mycket god exteriör förutom öronen. Är ståndöron ett diskvalificerande fel vid exteriörbeskrivning verkligen, för i min ras hade den blivit godkänd om allt annat är inom toleransgränserna?

Jag har ingen aning om hur länge det förekommit, är inte retrievermänniska. Men jag vet att exteriörbeskrivningar förekommer i många olika raser, inte bara bland bruksraser.
Min tanke var att det inte behövdes någon exteriörbeskrivning innan rasen delades så pass. När min farbrors hund levde kanske en etta på utställning fortfarande kunde ge information om att hunden var en korrekt individ som borde klara alla krav som praktisk jakt kräver .

Min tanke var att det inte behövdes någon exteriörbeskrivning innan rasen delades så pass. När min farbrors hund levde kanske en etta på utställning fortfarande kunde ge information om att hunden var en korrekt individ som borde klara alla krav som praktisk jakt kräver .

Som sagt hade hunden på bilden fått ett flertal ettor på utställning, och den skulle förmodligen lägga sig ner och vägra röra sig mer efter 3 änder i gungfly...
Det har kunnat exteriörbeskrivas i i alla fall 15 år. Sedan 2003 måste de ha gk exteriörbeskrivning eller ha deltagit på officiell utställning för att få starta i Elitklass. För championatet krävs VG på utställning eller gk exteriörbeskrivning.

Som sagt hade hunden på bilden fått ett flertal ettor på utställning, och den skulle förmodligen lägga sig ner och vägra röra sig mer efter 3 änder i gungfly...
Det har kunnat exteriörbeskrivas i i alla fall 15 år. Sedan 2003 måste de ha gk exteriörbeskrivning eller ha deltagit på officiell utställning för att få starta i Elitklass. För championatet krävs VG på utställning eller gk exteriörbeskrivning.

Detta gäller labradorer, jag vet inte hur det är för de övriga fågelhundarna.

Tack för relevant information!

Det är trist om hunden har perfekt exteriör och det faktiskt bara är öronen som gör att den missar en titel, som borde väga extra tungt i en ras med rädsleproblem. Jag gillar inte vinkeln på framtassarna och tycker att den har för mycket päls, men många här (med korade hundar?) intygar ju att det är fullt normalt att framfötterna vinklar sig lite hur som helst då och då. Dessutom ställer jag mig frågande till om exteriörbeskrivaren verkligen tyckte att hunden hade en mycket god exteriör förutom öronen. Är ståndöron ett diskvalificerande fel vid exteriörbeskrivning verkligen, för i min ras hade den blivit godkänd om allt annat är inom toleransgränserna?

Just den här hunden litar jag på vad uppfödaren skriver. Jag ville välja en hund som hade arbetstitlar och dessutom långhår eftersom korthåren inte har någon uppdelning exteriört här i Europa(än iaf).
Men jag känner till exteriört mycket jämna syskon(korthår) som exteriörbeskrivits samtidigt och de två som hade tippöron godkändes, den med ståndöron inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
33
· Visningar
2 563
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
1 882
Senast: McFlurry
·
2
Svar
34
· Visningar
1 567
Senast: YorkWann
·
Svar
17
· Visningar
1 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka