Exteriör (Sammanslagen tråd)

S

Sweet

Exteriör på häst.

Här är min blivande häst, ett 5 årigt sto e.Þorri frá Þúfu u.Kolbrá frá Dalsmynni
Hon är troligen 5 gångare, import från island, inte inriden ännu.

Vad tycker ni om hennes exteriör ni som är haj på islandshästar?
Vore skoj med lite "expert" utlåtanden! :)

Tíbrá
Tíbrá

Sv: Exteriör på häst.

Rumpan är ju inte så snygg förstås, men värre har jag sett på hästar som töltar med vinkellyft och är äldre än så... :angel:

Att det finns andra som rider sina hästar på skelettet var det inte jag ifrågasatte, utan att det är svårt att bedöma exteriör rättvist på en häst i så dåligt muskelstatus. Är det byggnaden/generna som gör att överlinjen saknas eller är det "normal" muskelbrist pga underutfodring/inaktivitet?

Uttryckte mig nog lite oklart. Jag menade att många hästar man ser på avelsvisningar (i synnerhet de riktigt "talangfulla" unghästarna) brukar väl se ut ungefär sådär i musklerna (undantag halsen som ser lite konstig ut på något vis - kan inte sätta fingret på det riktigt) enligt min amatör-bedömning...

Såg även några betydligt äldre hästar med den typen av exteriör när jag letade häst förra året.

Om jag fortsätter mitt amatör-tyckande så ser rumpan ut att tillhöra en 5-gångare, men det kan bero på bristen på muskler. Ryggen ser rak och bra ut, för smal rent allmänt men det verkar inte som att du får problemet med att jaga kortaste sadeln i universum åtminstone. Nu vet jag inte riktigt om det är något fel precis, men bakbenen ser ut att vara ganska raka - kanske blir problem med att få in dem ordentligt under henne? Svansen verkar ganska kort - är den klippt eller svänger hon bara på den vid fototillfället?

Har du spattröntgat hästen innan köp? Även oridna unghästar kan ju ha spatt...

Jag ville inte ha en sådan här diskusion :( , jag vet att hästen är omusklad men mager tycker jag inte att hon är. Jag ville bara veta vad ni tyckte om hennes exteriör som islandshäst, trots att hästen är omusklad så trodde jag att man kunde säga en del om hur den är byggd men där hade jag tydligen fel. Hästen är inte riden ännu men jag håller med om att det kunde varit mer muskler på henne ändå, annars så tycker jag att hon ser fin ut men jag är ingen expert.

Har inte köpt henne än, hon ska veterinärbesiktigas på onsdag och går hon igenom så ska jag åka och titta på henne, hon står 40 mil härifrån så det är inget man "bara" åker och tittar på sådär i ett naffs.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att hästen ser jättetrevlig ut!
Visst, en omusklad unghäst men ser ändå ut att ha den rätta byggnaden för att BLI en skitsnygg häst!

Om priset var ok, hästen frisk och rörde sig bra så skulle jag utan tvekan köpt denna häst då jag tycker att hon ser väldigt lovande ut!

Lycka till!

Svårt att bedömma så här på bild. Men jag håller "tyvärr" med "Silverkedjan", och jag tycker även att hon att ser lite för tunn ut.
Mali

Men varför ska en unghäst vara så omusklad?

Man kan ju knappast börja rida på den :(

Sweet - om du inte vill ha kommentarer så lägg inte ut bilder ;)

Jag skulle också kunna säga att hästen har hjorthals, brant stupande bogar, lång rygg som lutar framåt och en tendens till karprygg.

Vilket jag anser som grava fel ur ridbarhetssynpunkt.

MEN jag vet att det går att svälta ned även fina hästar så här. Med rätt (eller snarare ett normalt) muskelpaket skulle hon säkert kunna resa upp sig och bli flera cm högre på manken och se ut som en helt annan och jättefin häst, inte som en "hängmatta".

Det är som med en jättefet häst - det går inte att bedöma exteriören rättvist på en sådan heller. Även det man kan tycka borde vara konstant som vinklar o dyl ändrar sig.

Silverkedjan skrev:
Sweet - om du inte vill ha kommentarer så lägg inte ut bilder ;)

Jag skulle också kunna säga att hästen har hjorthals, brant stupande bogar, lång rygg som lutar framåt och en tendens till karprygg.

Vilket jag anser som grava fel ur ridbarhetssynpunkt.

Men det är väl typ de här kommentarerna hon letar efter,och tydligen kunde du se det nu,men inte tidigare då du undrade om vem som (inte) fodrat hästen?

Men det är ju inte rättvist mot hästen att kommentera exteriören i ett sådant skick. Därför gjorde jag det inte först utan blev förbannad å hästens vägnar.

F.ö. tror jag inte alls att det är den typen av kommentarer Sweet vill ha :p

Silverkedjan skrev:
Men varför ska en unghäst vara så omusklad?

Man kan ju knappast börja rida på den :(

Och vem har sagt att den SKALL vara omsusklad?
Inte jag i alla fall.

Självklart bör den vara i gott hull och gott musklad!

Jag försökte se framför mig denna häst med hull och muskler och kom i min hjärna fram till att det blir nog en attans fin häst.
Långlinjerad, välrest, högbent och lättbyggd (= såsom hästarna tydligen skall se ut i dag)

Sen vet man ju inte när hästen är importerad, tyvärr tar det ju hårt på en del hästar som magrar av och tappar både hull och muskler ( :o höll en gång själv på att fråga vad det var för litet sto som killen höll i på stallgången, när han kom ut med hästen var det visst inte ett litet klent sto utan en nyimporterad 1;a klasshingst som idag ser helt annorlunda ut :love: )

Om vi nu skiter i allt det som du kommer träna upp på hästen så tror jag att några kommentarer som kan komma är att hästen är ngt framåtsluttande i ryggen, ngt svagt bakbensparti å kanske inte så rikligt med man å svans men ändå medel om man kollar i sverige, på island skulle det nog vara lite.
Jag tycker att den har för mkt underhals men man mäter så att det ska gå att få in en näve vid ganachen å halsen(alltså vinkeln), å det tror jag går, har sett bedömda hästar med bra mkt mer underhals kan jag säga...
Men nu kompencerar många hästar sin exteriör med sina gångarter istället å jag tror absolut att denna kan bli stamboksförd

Senast ändrad av en moderator:

Jag frågade vad de mer kunniga här inne tyckte om hennes exteriör och då menade jag allt, inte bara bra saker. Jag tycker att hon är fin oavsett.

Detta kommer att bli min första islandshäst och jag är i första hand ute efter en trevlig ridhäst men om hon utvecklar sig bra så vill jag visa henne och ev ta föl på henne i framtiden. Hon har bra stam och en BLUP på 114 så väldigt illa kan hon ju inte vara. Håller absolut med om att hon är tunn och dåligt musklad men det kommer det att bli ändring på när (om) jag får hem henne.

Förutom att hon är i underhull och bör fodras upp och få motion, så har hon för lång rygg, för stupande bogar och för raka hasor.
Detta kommer inte att gå över med mera foder.
En för lång rygg är och förblir för lång.

Jag skulle inte köpa en sådan häst.
Lång och rakhasig tror nämligen jag är sådant som ger spatt.
Nu så har jag inga bevis på det, utan bara min egen erfarenhet.
De rakhasiga hästar med lång rygg som jag har haft, har fått spatt.

Så jag vill inte ha en sådan igen.

Jag glömde.
Jag skulle inte sätta mig på en häst som ser ut så där.
Utan först så skulle jag fodra upp den och låta den gå i en stor kuperad hage för att bygga upp sig i frihet.

Jag håller med om dom brister i exteriören som många har pekat på.

Jag tror också att hästen behöver frihet att bygga upp sig under sig själv och tillgång till mat i stooor hage med mycket kompisar som busar.

Det dröjer nog innan man kan sitta på den hästen. Har den set ut så här större delen av sitt liv är den troligtvis inte den hållbaraste häst som finns.

Personligen skulle jag inte köpa en häst i det skicket.

Men visst kan det bli häst av henne. Men det kostar pengar, tid och mycket tålamod för att inte sätta sig upp för tidigt. Som det är nu har hon ingenting som lockar mig exteriört.

Marita

Lånar både tråd och knapp :-)

Jag har kikat lite på en islänning. Men jag är ju totalt kass på hur de egentligen ska se ut. Och jag fixar heller inte att lägga ut bilder här.
Är det nån som har lust att ta emot en bild via mail och sen säga vad ni tycker.
Mer info om hästen kommer via mailet, det lilla jag ännu vet.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 909
Avel Jag har tidigare avlat en del på halvblod men har ändrat inriktning till Islandshäst och har för avsikt att betäcka mitt 2-åriga sto som...
Svar
5
· Visningar
1 447
Islandshäst Sku behöva tips och idéer vad jag ska tänka på vid töltsättning, kanske låter ganska noobie, om detta, men det vore kul och höra vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 287
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Köpte för ca 1,5 år sen min första islandshäst. Hon varit frisk i ca 6 månader av den tiden. Fört kotledsinflammtion, som senare visade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 553
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar