Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

*knapp*

25811007.jpg

Hästen är Amores elvaåriga sto Filma, ni får väldigt gärna kommentera extriören även om det kanske inte är så lätt med tanke på de extrakilon hon har...

För den som vill gissa bedömningspoäng är det fritt fram, vi står med facit i handen :D

Nej, hon är tyvärr inte visad.. Vi skulle visa henne för några år sedan (tror det var i samband med att bilden togs, jag var ganska liten så minns inte så bra..) men några dagar innan blev hon sparkad i hagen hon stod i när hon stod hos tränaren, lite ansvarslöst tycker jag :mad:
Men treårsstoet efter henne, som vi tror är mycket lovande, ska vi visa om några år :)
Här är Frostros i somras..
http://images4.bilddagboken.se/25/_u4/_u2/_u8/_u8/u42883/67989_1216993550.jpg

Kan visa bild på eldey när jag sitter vid andra datorn :)

Tycker som sagt om den här hästen, hon är proportionerlig och högrest, kanske lite kompakt (dvs skulle behöva lite längre ben för den riktigt höga siffrorna) Jag tycker särskilt om hennes lite sneda ögon och feminina huvud.

Vad kul att höra!
Jag tycker också om henne, och håller med om det du skriver. Och hennes huvud, det är väldigt gulligt :love:

Jag tror Glampi kommer bli KANONsnygg! Han har en väldigt vacker färg..
Hur stor är han?

Tack vad roligt att du tycker/tror det!
just nu har jag inte mätt han på länge men han är född sent så han ligger ju lite efter i tillväxten men hans mamma är 138cm och hans pappa är 144cm så han kommer nog inte bli jätteliten.

Gullan86.......vill åsså ha:love::love:.vilken goding..

Ska få en sån till våren med den färgen...det jag har beställt:angel:;)

vad skoj att du tycker han är en goding blir hur spännande som helst att se han vuxen sen, jag tror med han kan bli nåt riktigt läckert:love:

jaså vad är det för nåt du snickat ihop då?:)

hur stor är din hingst? är det bara människan på bilden som står nära kameran eller är hästen inte jättestor?

Här är mitt sto...

ROMSA

har planer på att visa henne, men vart kul och höra vad ni som kan lite mer tycker om henne. har hon en extriör som är värd att visa upp.. kommentera gärna =)

n733515056_5337954_7039.jpg

n733515056_5337942_6109.jpg

väntar med spänning =9

Här är Frostros (Vidars mamma) kommentera gärna :) Det här var för några år sedan men hon har inte ändrats så mycket ;)
25774619.jpg
[/url]

snygg mamma, är hon bedömd?
men jag tycker faktiskt du fått en förfinad version av stoet, gillar inte hennes hals den är alldeles för kort, din häst ser mycket bättre ut syns att de har samma bakkärra men din hästs framben är mkt finare.:)

hon ser snygg ut men väldigt lång i kroppen.
hon är därmed inte så propotionerlig, huvud och hals är jättefin och passar snyggt ihop men bogen ser alldeles för stor ut mot huvud och hals, hon har väldigt djup bål, korta framben och långa bakben.
lång rygg och lång länd, fint kors och bakben dock väldigt långa lårben.
hon har sannerligen en ovanlig exteriör men det hade varit spännande och set vad hon fått för poäng på en bedömning så det tycker jag du kan göra om inte annat för skojs skull.
hon är ju högställd och fin.

tänk vad annorlunda de ser ut i vinterpäls mot sommarpälse ser inte ut som samma häst. vinterfotot hade lika väl kunnat vara en shettis;).

Saga, söt häst! Ser ut att rätt raka bakben? Svårt att säga nåt om halsen då den står med den böjd.. Sluttande ganska kort kors? 5-gångare? Haha, jag ställer allst som frågor idag, är ju långt ifrån expert på det här..

Sen har jag en generelll fråga.. Många islandshästar HAR ju ett slutytande kors, och SKA ju ha oxå.. Vad ses som "normalt" och vad ses som "extremt"?

Jag tycker alltid att det är lite svårare att bedömma exteriör på skäckar då man ofta blir lurad av teckningen.
För det första tycker jag att hon är snygg!
Håller inte alls med Gullan86 att hon har djup bål, det tycker jag inte att hon har speciellt mycket. Väldigt fint framparti och bra bogar, ngt lång i ryggen, lite korta framben och lite långa bakben.

hur stor är din hingst? är det bara människan på bilden som står nära kameran eller är hästen inte jättestor?

haha, tjejen är 180 lång nästan, och står nära kameran. därav ser han jätteliten ut. Han är inte jättestor heller, har inte mätt honom, men runt 130-135 i dagsläget. ska mäta honom någon dag.

Vad tycker du annars då, gullan?

Han är snygg din pärla, högbent, välrest och proportionerlig.

Men jag tror du har tagit korten i lite lustig vinkel för jag tycker han ser tunn ut nästan spetsig över höfterna och korset, och så ser han ju inte ut på bilderna i gångartstråden där är han rund och fin över ryggen.

Vackert huvud, det enda jag skulle klanka ner på är hans hals, skulle gärna se att den var lite mer välvd, eller så blir jag lurad av klippningen...

Tack! Ja hon har ett sluttande kors och ja, hon är femgångare.

Jag vet inte om det är någonting man vill ha, men ett sluttande kors brukar kunna tyda på passanlag.

Jag håller inte med om att de flesta islandshästar har ett sluttande kors, det är en stor variation!

kl

Någon som har något att säga om Prins?
25834382.jpg

Fet och omusklad, jag vet...

Han är snygg din pärla, högbent, välrest och proportionerlig.

Men jag tror du har tagit korten i lite lustig vinkel för jag tycker han ser tunn ut nästan spetsig över höfterna och korset, och så ser han ju inte ut på bilderna i gångartstråden där är han rund och fin över ryggen.

Vackert huvud, det enda jag skulle klanka ner på är hans hals, skulle gärna se att den var lite mer välvd, eller så blir jag lurad av klippningen...
Han är väldigt omusklad över just korset, han har inte heller fullt med ryggmuskler ännu då han tappade en del när han inte kunde hållas igång i våras. När han springer höjer han upp hela ryggen och blir helt jämn, både med och utan ryttare. När han däremot står stilla så ser man väldigt tydligt att han är just lite spetsig över korset.
Musklerna över höftpartierna har även dom med skadan i våras att göra, hela rumpan behöver mer massa liksom ...

Han har inte sådär jättevälvd hals (tror jag :angel:), så där har du helt rätt !

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 056
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 326
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka