Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Teitur, 11 år e. Segull

24748804.jpg

Fin och proportionelig som alltid med kanonsött bebis-huvud :)

Men är han inte lite tunn?

Skulle gärna se mer muskler över rygg/länd/kors och även mer musklad hals.
(Säger hon vars tjockishäst gömmer sig under all björnpäls :angel:)

Denna bilden var lite klurig tycker jag, ser ut som att hästen står på ojämnt underlag, bilden är lite mörk och pållen har mycket päls.

Fint huvud, bringa och kors, något högt ansatt hals kanske.
Skulle även här vilja se lite mer ryggmuskler och kanske lite mer trimmad mage (men pälsen kan ju som sagt luras bra)

Och nej jag är ingen expert alls, gick igenom hur man bedömmer/kollar på exteriör för drygt 3-4 år sen på gymnasiet och thats it ungefär. :)

Tyckte Michis häst var snygg, fina linjer och ser överlag ut att vara en bra häst. inte alls tunn tycker jag, snarare så att många andra hästar på den här tråden kanske haft något kilo för mycket! Sen behöver (han?) kanske lite mer muskler som de flesta andra!

Grattis till en fin häst! vad är det för stam på honom?

Tack !

Han är inte tunn fettmässigt (vill ha ner honom lite till men vill att han ska omvandla det han har till muskler istället för att minska i hull) men han har fortfarande lite dåligt med muskler pga skada under våren 2008.

Han är E:Ási från Fors (e: Askur från Håkansgården) U: Ása från Segerbäck (e: Mökkur frá Varmalaek)

Halsen är faktiskt väldigt välmusklad, har fått beröm för korrekta muskler över hela halsen, den är helt enkelt inte så bred :angel:

Ja jag är ju ingen expert som sagt :)

Jag menade inte tunn som i mager utan mer tunn - får gärna ha mer muskler.
Är väl speciellt rygg/länden då jag syftar på, men har han haft en skada så är det ju inte så lätt.

Kollade lite mer noga nu och ja halsen var fin, smal men iom att hela Erro är vad skall man säga, den slankare "sports" typen, så skulle en grövre hals se konstig och oproportinelig ut.

Draumur fick en gång kommentaren att han hade "späckig" hals av en veterinär :rofl: det är ju inte heller så bra.

Men vad tycker ni om min lurv, skillnad?

Tjocksmock sommar 2007, precis när jag börjat träna honom.
15954040.jpg

Sommar 2008
20287609.jpg

Och nu senast, strax efter 2 mån vintervila.
Konstig närbild dock.
25894879.jpg

Borde ta en nyare riktig exteriörbild, skall bara leta reda på kameran :)

Intressant!
På bild två skulle jag säga lång rygg... Men på bild fyra så ser man hur han ser ut "på riktigt".

Där ser man vad man kan bli lurad av bilder!

Mkt möjligt att den gör sadel jag slängde bara på den efter att ha ridit barbacka och ska gå upp med henne till stallet..:laugh:

Tack !

Han är inte tunn fettmässigt (vill ha ner honom lite till men vill att han ska omvandla det han har till muskler istället för att minska i hull) men han har fortfarande lite dåligt med muskler pga skada under våren 2008.

Han är E:Ási från Fors (e: Askur från Håkansgården) U: Ása från Segerbäck (e: Mökkur frá Varmalaek)

Okej, vilken Ási från Fors är har jag ingen aning om men det är ju lite spännande med en blandning Askur-Mökkur! Jag tyckte iallafall om typen på honom, Lycka till!:)

*kl*
Slänger in en bild på vattar e. Hrimnir från Ödmården ee. Fákur frá sadurakroki

bild-070_29698560.jpg

Här kommer bild på min kille, min vackra pojke :love:

Glömde lite i mitt svar.

Jaa, det är en väldigt spännande blandning i stammen på honom, han har en halvsyster med samma blandning som nu är till salu.
Erro har dock ärvt lite för mkt mökkurblod för min smak egentligen, det är tur han är så charmig :love:

KL.
Ett stycke bebis
26162582.jpg

26162583.jpg

MUMS!

Propertionerlig, lagom lång rygg, inte direkt överbyggd ju, bra ansatt hals som är bra (normal) längd på.
Ser bara totalt ut som sånna där hästar man bara VILL ha.
Mer seriöst dock så är den väldigt snygg 'sport modell' av isis tycker jag, som heller kanske inte är så hemskt svår att hitta sadel till sen om man jämför med en del (alltid ett plus, även om man ju inte vill ha en lång rygg heller)

Ush dock är jag ganska dålig på sånt här tycker jag, men det där är den typen av exteriör jag vill ha när jag letar efter isis.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med om att Erro ser lite omusklad speciellt över höftbenet och korset, kanske att halsen lite lite insjunken ut, lite lite som att han skulle behöva mer muskler på överlinjen. Men han äter massa har jag fått för mig va? han kan inte få ännu mer protein för träningen verkar det ju inte vara något fel på.

annars hans exteriör, ngt kort hals i förhållande till resten av kroppen propotioner, ngt brett ansatt men bra fri bog, dvs inte för lågt ansatt. ngt stupande bog.
fin man men ser lite tunt ut i luggen och svansen.
bra manke, och lagom lång rygg dock ngt lång länd. lågt ansatt svans och bra vinklat kors.

benen är skitsvåra att se om inte omöjligt men de ser fina ut vad jag kan se.bra vinklar.
ev ngt understuckna hovar och ev ngt långa karleder fram ser lite ut som att han ev kan kota ner lite(dock ej farligt eller så bara något som syns på bilden om jag inte ser fel).

överlag tycker jag att han är jättefin och har absolut en bra exteriör.Bra hull men jag tycker nog inte att han skall bli smalare bara mer muskler.

*kl*

ok, detta är jag inte bra på, så de hade varit roligt om någon har nått och säga om min kille. Jag tittar mest på helheten :o

hittar inga nya där han står stilla..
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_33/25720000-25729999/640x480/25727019.jpg
här är en fast jag sitter på
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_33/25850000-25859999/640x480/25850629.jpg

Han ser finast ut i hullet på första bilden:)
på bilden där han springer ser han ut att ha ganska kort hals det är det första jag ser.
där du sitter på ser det bättre ut men han ser för tjock ut där istället så kroppen ser väldigt stor ut.
annars har han en fint ansatt hals och han ser kort och kompakt/tålig ut i typen, iaf där du sitter på.han har ett ganska stupande kort och lågt ansatt svans.
han ser ut att vara byggd lite i uppförsbacke vilket är jättebra.benen ser bra ut vad som går att se.

på det hela taget ser han ut att ha en väldigt bra exteriör det enda negativa är nog hans ganska korta hals, men han verkar ju klara sig med den med;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 058
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 329
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka