Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

*kl*
Slänger in en bild på vattar e. Hrimnir från Ödmården ee. Fákur frá sadurakroki

bild-070_29698560.jpg

Vattar ponken, thengills brorsa...
de är väldigt lika i huvudet, små söta huvuden med fina ögon, mycket man, lugg och svans.
vattar har en bra och hög manke, ganska grovt/brett ansatt hals och lågt ansatt. sluttande bog. normal lång rygg, dock ngt svankig.
fint runt bra musklat kors. normal högt ansatt svans.
svårt att se bakbenens vinklar.
men oxå han som thengill ser ut att ha lite understuckna hovar fram.

vattar är den mer lågställda typen. men som sin bror, ej överdrivet grov. deras stora nackdel är den lågt ansatta halsen. men de verkar kunna röra sig rätt bra endå;).

Det där tcker jag är en rikitigt SNYGG häst! Välrest, rejäl, välproportionelig(hur stavas det)! Den skulle jag GLADELIGEN ha här hemma!

MUMS!

Propertionerlig, lagom lång rygg, inte direkt överbyggd ju, bra ansatt hals som är bra (normal) längd på.
Ser bara totalt ut som sånna där hästar man bara VILL ha.
Mer seriöst dock så är den väldigt snygg 'sport modell' av isis tycker jag, som heller kanske inte är så hemskt svår att hitta sadel till sen om man jämför med en del (alltid ett plus, även om man ju inte vill ha en lång rygg heller)

Ush dock är jag ganska dålig på sånt här tycker jag, men det där är den typen av exteriör jag vill ha när jag letar efter isis.

Tack !
Ja, han är av den "nyare typen", alltså rätt smäcker, långa ben o.s.v.
Han är inte så svår att hitta en sadel till som ligger OK men däremot är han väldigt kinkig med allt annat som har med sadeln att göra, hade tidigare en Nordica som han HATADE. Den låg OK på honom men han blev stel som en planka. Den jag har nu ÄLSKAR han ! (Typiskt!)

Jag håller med om att Erro ser lite omusklad speciellt över höftbenet och korset, kanske att halsen lite lite insjunken ut, lite lite som att han skulle behöva mer muskler på överlinjen. Men han äter massa har jag fått för mig va? han kan inte få ännu mer protein för träningen verkar det ju inte vara något fel på.

annars hans exteriör, ngt kort hals i förhållande till resten av kroppen propotioner, ngt brett ansatt men bra fri bog, dvs inte för lågt ansatt. ngt stupande bog.
fin man men ser lite tunt ut i luggen och svansen.
bra manke, och lagom lång rygg dock ngt lång länd. lågt ansatt svans och bra vinklat kors.

benen är skitsvåra att se om inte omöjligt men de ser fina ut vad jag kan se.bra vinklar.
ev ngt understuckna hovar och ev ngt långa karleder fram ser lite ut som att han ev kan kota ner lite(dock ej farligt eller så bara något som syns på bilden om jag inte ser fel).

överlag tycker jag att han är jättefin och har absolut en bra exteriör.Bra hull men jag tycker nog inte att han skall bli smalare bara mer muskler.
Du ser helt rätt när det gäller musklerna runt kors/höft. Allt försvann där när han skadade sig (slog ju av en benbit i höften).

Just halsen är väldigt välmusklad, det syns nog mer IRL ..

Han äter 7-11kg hösilage/dygn, 1 kg hestekraft och lite mindre än 1 kg havre/dygn.

Luggen blev jag tvungen att klippa av lite av (:eek:) då han så fint friserade sig med tjära .. Svansen är tjock men den har blivit jättekort :crazy:

Det jag fått höra om hans ben förut är att han har väldigt korrekta vinklar, vilket underlättar för hans gångarter. Jag är så dålig på sånt där men dom är kraftiga :p

Han har faktiskt lite mkt fett på kroppen (det finns ett par fettvalkar och han är lite väl rund, men det syns inte på dom där bilderna som är tagna från sidan då han har med bullmage än bukmage).
Det fettet får däremot försvinna och bli muskler för såna behöver han i massor :)

Du vet att jag älskar din gulle-häst, fastän han ser ut att ha lite ardenner ikorsat i sig ibland ;)

De här bilderna är några av de snyggaste jag sett på honom, han är grov men korrekt och han är välmusklad. Syns att han dressyrjobbas mycket!

Hoppas vi kan ses snart och leka med hästarna, pluggar 200% just nu så jag är lite smått uppbunden....

Har äntligen tagit mod till mig, nu vill jag höra vad ni har att säga om Tófas exteriör! Vill höra allt nu!

26243890.jpg

Just nu är hon lite tjock och gör sig kanske bättre i täcke :p hihi
http://www.pixbox.se/pic_show_id26243891.html

För att hon är så söt ^^
26243692.jpg

/Johanna

Du vet att jag älskar din gulle-häst, fastän han ser ut att ha lite ardenner ikorsat i sig ibland ;)

De här bilderna är några av de snyggaste jag sett på honom, han är grov men korrekt och han är välmusklad. Syns att han dressyrjobbas mycket!

Hoppas vi kan ses snart och leka med hästarna, pluggar 200% just nu så jag är lite smått uppbunden....

Tack tack.. visst är han tjusig, vänta tills du får se honom nu då :) jag är såå stolt över honom så jag nästan kan stå och gråta över han *haha*
Han ä såå fin faxipojken.. Ja du ska ju komma och träna mej lite, kommer flytta till Kävlinge med honom i slutet av månaden, jtte nära där vi bor, kommer bli ännu nämre för dig då :) Kram på dig. Och tack

Tänkte bara lägga in en så här såg han ut när jag köpte honom..

Nu ser han ut så här :) Hösten 08

rvarsnutten_29785682.jpg

Jiho, vad tror ni han skulle få i exeritör-poäng på, säg avelsbedömning?

Inget "proffs" som har något att säga om Tófa ? :p

/Johanna

knappis.

Nu vill jag höra era åsikter om denna kille :)

han är bedömd så jag har facit från denna bedömning, men det är ändå intressant att höra vad ni tycker och om ni kan se något som stämmer med exteriör och ridning från denna bild. Vad tror ni om honom ridmässigt utifrån exteriören. Tycker det är intressant med vad i exteriören som kan vara föredelaktikt ridmässigt eller nackdelar med för den delen. Såg i början av tråden där någon skrev att den är 4 gångare och har svårt för de mm tex och sånt skulle vara intressant. kommentera även vad ni tycker utseendemässigt :)

Allt är välkommet tycker det är roligt och intressant :) Inget fusk nu ni som redan vet vad han fått från nån annan tråd får va tysta och inget snokande på WF:p

Bilden är från när han va 3

valle.jpg

knappis.

Nu vill jag höra era åsikter om denna kille :)

han är bedömd så jag har facit från denna bedömning, men det är ändå intressant att höra vad ni tycker och om ni kan se något som stämmer med exteriör och ridning från denna bild. Vad tror ni om honom ridmässigt utifrån exteriören. Tycker det är intressant med vad i exteriören som kan vara föredelaktikt ridmässigt eller nackdelar med för den delen. Såg i början av tråden där någon skrev att den är 4 gångare och har svårt för de mm tex och sånt skulle vara intressant. kommentera även vad ni tycker utseendemässigt :)

Allt är välkommet tycker det är roligt och intressant :) Inget fusk nu ni som redan vet vad han fått från nån annan tråd får va tysta och inget snokande på WF:p

Bilden är från när han va 3

valle.jpg

Oj här har vi verkligen den sportiga ädla typ av islänning jag trode först det var en connemara om jag skall vara ärlig.:)

Långa smäckra ben bra hals och rygg jag tror han fick rätt höga poäng eftersom man vill att dagens islänningar ska se ut så här=)
Verkar stor eller så är människan som håller i liiiten=)

Å andra sidan så är han bara tre år där. Han kommer knappast vara så ädel resten av livet.
Jämför med min häst- så här så han ut när han var 2 år, på våren:
snorri.jpg

Och här är han i somras, som fyraåring. Lite skillnad :)

Angående hästens exteriör så tycker jag att han såg väldigt korrekt ut. Jag skulle vilja säga att han har bra rastyp, men jag vill ha ett mer uttrycksfullt huvud. Och sedan undrar jag om han är hingst?... Ser ingen hingstkaraktär, men det kanske kommer med åldern. Han ser lite feminin ut- jag hade varit extatisk om det här hade varit ett sto, men för en hingst vill jag ha lite mer "WOW", och kanske mer resning också. Som man dock nästan kan "lura dit" med lite mer hingstutstrålning.

Hästen är dock väldigt trevlig, väldigt korrekt och borde fått bra poäng- om inte "femininiteten" drog ner lite.

fast du kan ju itne visa en bild fårn när din var 2 det händer sjukt mkt med en häst mellan 2 och 3 år..
Vist händer det mkt men han kommer alltid vara ädel denna häst.. Jorunn är inte ädel och kommer aldirg bli hur vältränad hon än må vara.

2 helt olika typer av häst fasten det är samma ras..
jag vill dela in islänningen så som man har gjort med nordsvensekn.En brukstyp som är lite grövre och så sportiga modellen travarmodellen som amn tävlar med och är ädlare med högre ben osv.

För kommer man med ett sto så som min på en utställning nästan så att man blir utskrattad hon har ju ingenting att säga till om mot den sportiga typen.

Men men jag ska ställa ut mitts to så får vi se=)

Jodå, det har hon, om hon är korrekt och får höga exteriörpoäng f.ö! Klart att korta halsar, låga halsar, korta framben osv inte genererar några vidare poäng, men en korrekt häst av den grövre typen kan visst få himla bra poäng.
Det beror ju dock på vad man menar med "grövre typ" ;)

Att visa en bild på en oriden tvååring kontra hur den ser ut som riden fyraåring tycker jag visst kan ge ett hum om hur hästar kan utvecklas.
Dessutom utveckals alla hästar olika- min häst växte mycket mellan 2 och 3, andra hästar sätter inte igång och blir "vuxna" förrän de är 3-4.

Hästen på bilden är tre år, har inte utvecklat någon vidare hingstkaraktär och är inte tränad (?). Ge den ett år så kommer den se annorlunda ut. Självklart komemr den alltid vara av den lättare typen- det är inte tu tal om annat- men att den skulle vara överdrivet lätt för att vara islandshäst håller jag inte med om. Tycker det syns lång väg att det där är en islandshäst och inte en ridponny av något slag.

jag e kort bara 157 och han e ca 140 så han e inte så jätte stor.

ja du har alldeles rätt han fick 8,5 på proportioner med kommentaren högrest, smäcker och högbent.

hals manke bog 8 och rygg och kors 8.

Men han är lite maffigare nu där var han ju bara 3 fast han kommer alltid va långbent o smäcker tror jag även om han fått en rejälare hingstnacke.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 064
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 335
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod