Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Ja, jag äger henne men hon är till salu. Bra gissning på 8.18! Rätt svar 8.12.. Hals-Manke-Bog: 9,0
Välrest Lång hals Tunn, slank hals Smidig övergång, huvud-hals

Rygg och kors: 8,5
Mjuk rygglinje Bred rygg Välmusklat kors

Proportioner : 8,0
Högbent Lång rygg

Så det var många rätta svar, men hon är varker efter Gaisli eller Tyr, hon är efter en relativt okänd hingst som heter Starri frá Skammbeinsstödum..

Som jag förstod det så var frågan om Tyr riktat till mig, likaså svaret om Geisli var om hästen jag visade lite högre upp..

Här är ny bild på Jorunn.. Någon som är duktig?? för och nackdelar med henne??

Okej, jag gör ett försök. Gillar hennnes överlinje, mjuk och fin. Rätt så välrest på det korten, även om det resulterar i en liten underhals. Jag tycker hon ser ut ha raka bakben..men det kan vara all päls som luras oxå. Fin modell överlag.

Du får gärna uttala dig lite om hästen på sidan innan, inlägg 172. :D
Själv kan jag inte så mycket alls, men det är roligt att läsa vad alla säger om alla andra hästar, man lär sig!

Jag är så dålig på extriör vad innebär raka bakben?? är de något bra eller dåligt??

Underhals har hon just nu för hon gått väldigt fel i tölten så den jobbas bort=)

Ja, de får ju det! Min tjej har ju oxå underhals, men skall oxå jobbas bort med tiden hoppas jag! Raka bakben skule jag inte se som jättepositivt, OM det är så att hon har det! Raka bakben borde ju innebära att de g´har svårare att vinkla dem, in under sig då de rör sig. Men jag vet en travare som hade SPIKRAKA bakben, och hon funkade fint!

kl.
Hej! Jag har planer på att bedömma damen här nedan i vår. Född -05.
Tyvärr är detta en enda bilden jag kunde komma åt ikväll, inte alls bra.
Hon har musklat sig lite mer nu.
Men säg gärna vad ni tycker om henne. :laugh:
26494209.jpg

Okej, för det första är ju kortet taget i helt knasig vinkel, så det går eg inte säga nåt alls.. Ser ut att ha rätt så väl ansatt hals, men som dock behöver musklas mer.... Bra rygg, ser stark ut. Rumpan ser mjuk o fin ut, rund.
Frambenen ger oxå ett "starkt" intryck på nåt sätt, ser ut att stå rätt på dem. Har hon exem?

Glad amatör som skriver här, så ta det med en nypa salt!!

Tja de har ju inte Jorunn problem med att vinka och jobba med bakbenen under sig så då måste det bara se så ut att hon har raka bakben=)

Eller så tillhör hon en av de som kan vinkla bra och trampa undersig med raka ben=)

Tänkte visa henne nästa år så då får vi se om hon har raka eller icke=)

här kommer mina två tjejjer...
bedöm gärna! intressant att höra =)):banana:

Skotta..
n733515056_6250030_1156675.jpg

romsa..
n733515056_6250048_1559715.jpg

Okej, för det första är ju kortet taget i helt knasig vinkel, så det går eg inte säga nåt alls.. Ser ut att ha rätt så väl ansatt hals, men som dock behöver musklas mer.... Bra rygg, ser stark ut. Rumpan ser mjuk o fin ut, rund.
Frambenen ger oxå ett "starkt" intryck på nåt sätt, ser ut att stå rätt på dem. Har hon exem?

Glad amatör som skriver här, så ta det med en nypa salt!!

Ja, vinkeln är knasig! Men tack ändå för uttalandet! :)
Hela hon ska absolut musklas mer, och jag kommer visa henne i framtiden. Jag tror på henne och på en unghästmönstring hon var på så sades det samma sak!

Eftersom jag inte kan nästan nåt om extriör lägger jag in en bild på
min häst för att få ett utlåtande:D

Visst är den den som har Geisli som pappa, samma som min? De är sjukt lika!! Faktiskt lite skrattretande att se! Okej, jag försöker.. Överlinjen och resningen är fin. Däremot rätt grov hals, grovt ansatt mot bogen,och kanske även mot huvudet, svårt att se då han vänder på huvudet. Din, liksom min, ger ett intryck av att ha rätt korta ben,, och vara lite långa i kroppen,. Kan tänka mig det är samma med din, att man inte upplever det så IRL?
Sötnos är det såklart! Den är ju så lik min:rofl:!!

Visst är den den som har Geisli som pappa, samma som min? De är sjukt lika!! Faktiskt lite skrattretande att se! Okej, jag försöker.. Överlinjen och resningen är fin. Däremot rätt grov hals, grovt ansatt mot bogen,och kanske även mot huvudet, svårt att se då han vänder på huvudet. Din, liksom min, ger ett intryck av att ha rätt korta ben,, och vara lite långa i kroppen,. Kan tänka mig det är samma med din, att man inte upplever det så IRL?
Sötnos är det såklart! Den är ju så lik min:rofl:!!

Japp Geisli som pappa!

Den där halsen blir man aldrig av med....Han är ju inte tjock runt magen men nacken den envisas..Tack ock lov mjuknar den vid ridning..

Korta ben vet jag inte, då jag upplever han som hög men det har ju med att han oftast är rest i halsen och lång.Han är bara 140!!!Köptes som 147(till en lång karl)

Hur hög är Polstjarna?

Geisli som pappa? Det har ju min med! Lustigt, och jag glömde säga förut, nej hon har inte eksem. Manen ligger på andra sidan :)

Geisli som pappa? Det har ju min med! Lustigt, och jag glömde säga förut, nej hon har inte eksem. Manen ligger på andra sidan :)

Geisli fra Medalfelli!!!

Hm lkiheten där är väl den lilla pannluggen...
Vem är mamman?

Då var det inte rätt Geisli. Det är Geisli frá Reykjavík som är mitt stos pappa.
Kan ju ändå berätta att mamman är Hátid från Voxnadalen, 7.82 totalt efter Hektor frá Akureyri.

Min kille har Geisli frá Medafelli som morfar :)
Alla har alltid sakt till mig att det är från honom Faxi har fåt sin grovhet :)
Roligt å se lite avkommer till honom.. :banana:

Japp Geisli som pappa!

Den där halsen blir man aldrig av med....Han är ju inte tjock runt magen men nacken den envisas..Tack ock lov mjuknar den vid ridning..

Korta ben vet jag inte, då jag upplever han som hög men det har ju med att han oftast är rest i halsen och lång.Han är bara 140!!!Köptes som 147(till en lång karl)

Hur hög är Polstjarna?

Jag ser nu, om jag följer magen, där den är klippt, att din har längre ben än min. Hade nog min tax i minnet, tog kort igår på henne, som inte gör henne rättvisa alls. Ser mkt "taxig" ut! Gullfaxi, kul att din har Geisli i stammen oxå!!
Polstjarnas höjd ja... Alltså, hon jag köpte henne av, sade att hon var 140 ungefär. Men det är hon INTE! Sist jag mätte henne fick jag henne till 137, med skor, brodd, och 2 cm för höga fötter som nu är borta. 137-4= 133. Men det är ingen som tror mig då jag säger det, de säger hon MÅSTE vara högre.. Men jag tror faktiskt inte det.. Hon börjar få en liten kalaskula oxå ser jag!!
Lägger in bild på henne.. Kommentera gärna exteriören! Inte många som gjorde det sist!
26675713.jpg

26675638.jpg

En då jag sitter på, för "storlekens" skull..
26675739.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 067
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 359
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka