Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Ni får gärna komentera Geislis exteriör. Jag vet att han är lite överbyggd men han är söt ändå!!:love:

September -08 det är fuxen som är Geisli

December -08

*kl*

Så här såg Dökkvi ut idag. Tyvärr fick jag ingen bild som är precis i 90 graders vinkel i förhållande till mig (fotografen). Därför ser svansen nästan obefintlig ut.

dokkvi_exterior.jpg

En bild framifrån, också från idag:

dokkvi_front.jpg

På den lite äldre bilden nedan ser man att han har en ordentlig svans :)

Dokkvi.jpg

Här är jorunn 4 gångare och 5 år på bilden!
Hon är väl inge supersnygg häst men hon har gång så det heter duga istället.:laugh:

24821564.jpg
[/url][/IMG]

Här tycker jag hon ser så maffig ut bevis på hur vinklar kan göra en å samma häst helt olik sig!

25257467.jpg
[/url][/IMG]

Så här såg hon ut när jag köpte henne:D så nog har hon blivit finare med åren:love:
24877794.jpg
[/url][/IMG]

Att Jorunn är samma häst då som nu är helt fantastisk! Att vinterpäls lite muskler och något år att växa på gör sån skillnad.
Hon är jättefin!

Åhh tack tack.. Ja jag har ju kämpat massor med att få henne fin så det känns alltid kul att andra kan se et=)

Hon var ju inte direkt snygg nrä ajg köpte henne man verkligen kan se hur valpig hon var och var inne i en växtperiod så det heter duga!

Hon växte ju 4 cm 2008 så får se hur många hon växer i år nu i vår när gräset och solen börjar komma allt mer=)

Hoppas på iaf 2 cm till så hon blir 138:D

Ngn som vill kommentera?
Fyrgångare eller femgångare?Stor eller liten, grov eller högrest?
Hade vart intressant om ngn kan sia om hans framtid:angel:

Det är svårt med föl, de ser olika ut hela tiden, men jag tror han blir 5 gångare (mest med tanke på stammen och att han har rätt lång rygg). Relativt långbent men grov, kanske ngt lågt ansatt hals, men det kan ju vara som han står också. Som sagt svårt, ska bli spännande att se hur han växer om han blir lik mamma eller pappa. Men räkna inte med några riktigt bra extriörbilder förrän fram till han fyller två:D

Snygg häst, tycker han har fint huvud. Kanske lite rund för dagen. Kompakt häst med väl ansatt hals (dock tendens till underhals) tror han har lätt för tölt och att sätta under sig, men svårare att jobba med eftergift i nacken utan att formen blir låg.

KL

Åhhh, vilken rolig tråd. Snälla kan ni inte ge ett utlåtande på mina ston också? Jag är så urkass på det själv:angel:

Fenja, född 1994 (är dräktig på bilden)
Fenja_hos_Linda.JPG

Vök, född 1998 (är dräktig på bilden)
080524-Vok_nybadad.jpg
Ingen som vågar sig på ett utlåtande om de här, särskilt skäcken som inte är riden än...:angel:

Inte så lätta bilder eftersom hon böjer sig, men hon verkar ha fin hals och vara högbent, rätt stupande kors. Kanske hon skulle behöva lite mer muskler i bakkärran. Hon har bra förutsättningar för att vara en fin och lättriden häst kanske lite framtung i dagsläget?

Vill bara tillägga till alla mina kommentarer att jag inte räknar mig som någon expert på området;)

Stor skillnad på din flicka :)

Borde ta ny exteriörbild på Draumur snart, när han tränats lite :devil:

Kan ta några äldre iaf.

Från våren 2008
20287609.jpg

Och en unghästbild bara för att han är söt, vet inte exakt ålder men gissar på en 3-4. Står dock i sluttning.
17724720.jpg

Växt har han ju gjort men vad kan sägas annars om exteriören? :)

Senast ändrad:

Jag gillar skäcken, tycker hon har en bra överlinje och fin hals. Sen ser det ut som om hon är lite lågställd, korta ben, men det kan ju vara för att hon är tjock;)

Kan vara att ni får jobba lite med att få in bakdelen under henne när ni börjar rida.

Snygg häst, tycker han har fint huvud. Kanske lite rund för dagen. Kompakt häst med väl ansatt hals (dock tendens till underhals) tror han har lätt för tölt och att sätta under sig, men svårare att jobba med eftergift i nacken utan att formen blir låg.
Ja, Vidar har väldigt lätt att lägga på sig.. Han var rund trots att han gick i en bantarhage med begränsat mycket gräs.. Det där var nog det smalaste jag kunde hålla honom och i sommar blir det nog box på natten ;)
Han är född med lite underhals och har dessutom gått i fel form under en tid, så underhalsen var inte så rolig ett tag.. Där har han tom mindre än han har haft tidigare.. Men den ska jobbas bort :)
Men tack för kommentaren :) du har nog rätt att formen blir ganska låg när han jobbar med eftergift.. Iof har vi inte kommit så långt att han kan bära upp sig helt i tölten då han har varit väldigt passtaktig en längre tid.. Men när han har gått rent och i rätt form har han varit ganska låg i formen.. Kan visa ett ex. på en bild förra våren (Han går inte sitt bästa men i en form jag tror är ganska naturlig för honom, han har nosen rakt fram och tar han ner den tror jag han måste sänka halsen lite för att inte bli spänd..).

http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_31/11420000-11429999/640x480/11429361.jpg?0
(jag vet att jag sitter som.. ja jag vet inte vad på den bilden.. Tittar ner och har bak skänklarna.. Vet inte vad jag gör!)
Maffig häst!
Jag tycker att han ser proportionelig ut och har en väl ansatt hals som sagt, väldigt vackert huvud och ser väldigt maskulin ut.
Tack, vad bra :) Det är kul med kommentarer, jag är själv inte speciellt bra på exteriör..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 054
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka