Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

okej tack så mkt :D
Jaa nu är hon dräktig och inte riden på ett tag så hon är inte så musklad!!
Men om fler vill komentera så är det kul!:D

jag tar med en bild när jag rider henne med!

Senast ändrad:

din tjej ser ut att vara av den äldre modellen, lite grov hals, dock ganska högt ansatt, men grovt ansatt, ganska grovt huvud inte jätte feminint precis, kort rygg, ngt sluttande lång länd, kort sluttnde kors. ngt överbyggd.
benen ser fina ut tycker jag kanske är lårbensvinkeln ngt rak.
hon ser ut som en söt liten skogstjej men nu har vi ju inte sett gångartsbilder ännu.
men har hon eksem eller bara väldigt lite lugg och man?

Det här är Vidar förra sommaren (-08). Kommentera gärna :)

Din häst gillade jag jättefin, jag tycker han utstålar RIKTIG islandshäst på nåt sätt så som man tycker/tror de skall se ut.
massa härlig man kanske lite tanig lugg och svans. men du har stallt han i en färdelaktig uppförsbacke med så det är lite svårt att se om han är överbyggd.
men han ser kraftigt musklad ut, inte för smal och tanig utan perfekt.
ganska grovt huud men endå konkavt, stora ögon lite långa öron. kanske lite för små ganacher om man skall gå efter rasstandarden. fint ansatt hals fin resning på bilden. lite lite underhals men inte alls något farligt så, lite måste de ha för att orka bära sig i tölten med. lagom lång rygg ngt kort länd kanske men det är bra att länden är ganska kort eftersom den kan försvaga ryggen annars. fint kors. fina ben ser ngt gracila ut men han ser ut att kunna röra sig väldig bra.
han ser jättefin ut hur hög är han och vad har han för stam?

Här är Frostros (Vidars mamma) kommentera gärna :) Det här var för några år sedan men hon har inte ändrats så mycket ;)
25774619.jpg
[/url]

Ett tips, det sägs att upp till 3 dagar efter fölningen så kan man se ungefär hur hästen kommer se ut som vuxen sen börjar fölet växa och därefter kan man inte se den riktiga exteriören förrän hästen är färdigvuxen.( i princip).

Här är min unghäst Glampi som 3dagars, vad tycker ni?

16905867.jpg

25774814.jpg

17257906.jpg

för tillfället som 1,5åring ser han ut såhär:
25526321.jpg

25526336.jpg

Senast ändrad:

Din häst gillade jag jättefin, jag tycker han utstålar RIKTIG islandshäst på nåt sätt så som man tycker/tror de skall se ut.
massa härlig man kanske lite tanig lugg och svans. men du har stallt han i en färdelaktig uppförsbacke med så det är lite svårt att se om han är överbyggd.
men han ser kraftigt musklad ut, inte för smal och tanig utan perfekt.
ganska grovt huud men endå konkavt, stora ögon lite långa öron. kanske lite för små ganacher om man skall gå efter rasstandarden. fint ansatt hals fin resning på bilden. lite lite underhals men inte alls något farligt så, lite måste de ha för att orka bära sig i tölten med. lagom lång rygg ngt kort länd kanske men det är bra att länden är ganska kort eftersom den kan försvaga ryggen annars. fint kors. fina ben ser ngt gracila ut men han ser ut att kunna röra sig väldig bra.
han ser jättefin ut hur hög är han och vad har han för stam?

Tack vad glad jag blir att du gillar honom! :D
Han är efter Hlekkur frá Hofi, femgångshingst med 9.5 för pass, står i norge nu tror jag.. Han är undan Frostros Örvardóttir från Åsentorp (ovan) som vi köpte från Helene Bloms föräldrar (tror jag) det var iaf Helene´s brors häst som han skulle satsa stort på.. Hände dock något, vet inte vad, och hon såldes till oss.
Det är mycket saudarkróki i stammen, både på mammas och pappas sida och jag tror han är linjeavlad med Sörli frá Saudarkróki..
Han är runt 1.40 tror jag, kanske något högre runt 1.42.. (har inte mätt honom på länge så minns inte..)

Gud vilket sött föl förresten! Är inte särskillt bra på att se exteriören men hur söt som helst :D

Senast ändrad:

din tjej ser ut att vara av den äldre modellen, lite grov hals, dock ganska högt ansatt, men grovt ansatt, ganska grovt huvud inte jätte feminint precis, kort rygg, ngt sluttande lång länd, kort sluttnde kors. ngt överbyggd.
benen ser fina ut tycker jag kanske är lårbensvinkeln ngt rak.
hon ser ut som en söt liten skogstjej men nu har vi ju inte sett gångartsbilder ännu.
men har hon eksem eller bara väldigt lite lugg och man?

Tack för din kommentar! Låter som du vet vad du pratar om!! Lårbensvinkar, sånt kan jag innet om! Hur skulle det kunna påverka rörelser mm?
Jon har rätt lite pannlugg, hon har sån där rufsig sak! Som inte KAN bli lång! De säger att hon är exemfri, men jag har mina funderingar..
Hon rör sig hufsat, finns nog lite att jobba fram på hennes gångarter! har inte själv sett henen röra sig så mkt, då hon är så ny!
I helgen ska vi ju på kurs, så då blir det nog lite filmer o bilder!

knapplån.

Jag är kär! inte världens vackraste..
Sto 7 år gått med föl.
E: sjoli fra pherva ue: piltur.

[URL="http://www.pixbox.se/pic_show_id25784757.html"[/URL]

[URL="http://www.pixbox.se/pic_show_id25784758.html

Tyvärr fattar jag inte hur man direktlänkar från pixbox!

Senast ändrad:

Jag tror Glampi kommer bli KANONsnygg! Han har en väldigt vacker färg..
Hur stor är han?

Den länken funkar inte heller!
Fettso, jag kan absolut inte bedöma föl..Är nog väldigt svårt överlag tror jag, men hoppas nån vill göra ett försök!

Den här modellen på häst diggar jag! :d
Hur gammal är hon på bilden, och hur hög är hon?

/Anna

Gullan86.......vill åsså ha:love::love:.vilken goding..

Ska få en sån till våren med den färgen...det jag har beställt:angel:;)

2 år & 7 månader
dsc00466_26982227.jpg

(bakbenen ser lite jättelånga ut..Åsså magen då)

dsc00467_26982296.jpg

kommentar?

Det är väldigt amatörmässiga kommentarer så du får ta dem som de är.

kort rygg, omusklad och lite tanig, fina ben, härlig man. Tror med lite mer gödning och mer muskler tror jag h*n kan bli väldigt fin. Såg nu att h*n inte var så gammal så förklaringen till varför h*n är tanig och lite omusklad är ju inte så konstig.

:) Japp han är inte tränad. Han är som sagt knappt 3 & hingst. Mage har han, men inga muskler såklart =)
Kul att du tror han kan bli fin! Det hoppas jag med! :love:

Okej, det var ungefär det jag gissade.
Är hon visad/tävlad? Sry att jag glider ifrån själva ämnet lite.. :angel:

/Anna

Detta tycker jag också verkar vara en väldigt välbyggd, proportionerlig häst. Om hon är visad skulle det vara jätteintressant att höra hennes siffror eftersom hon i mina ögon ser riktigt snygg ut.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 056
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 326
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka