Exteriör på hbl-sto till avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Skulle hemskt gärna vilja ta del av era åsikter och kunskaper i att välja ett sto till avel.

Mitt hbl-sto är visat som föl med klass I, men när hon skulle visas som 3-åring så blev hon klass 4. Jag vet att det var en väldigt nitisk domare då (många hästar fick väldigt låga poäng), men ändå. Hon rörde sig inte bra då, väldigt spänd, men hon fick även kritik för att hon var för liten (159 cm, har inte växt mer efter heller) och att hon är kortlinjerad och inte hbl-typisk. "Det är inte den här typen av häst vi vill se i hbl-avel" sa domaren och grusade många förhoppningar för mig... :crazy:

Jag har varit i valet och kvalet att sälja stoet en tid och har fått en förfrågan om att sälja henne till avel. Det är ju upp till var och en vad de vill avla på, men jag undrar ändå hur man ska tänka när man väljer sto...

Nu är stoet 6 år och jag tycker att hon har utvecklats mycket i kroppen och rör sig bättre nu. Men typen av häst ändrar sig ju inte... :p

Jag skulle vilja höra vad ni har att säga om stoet. Skulle ni avla på henne, eller är det inte en typ av sto ni skulle välja? Varför?

Jag kanske kommer att ta ett föl på henne för egen räkning nästa år, men jag vet inte om hon har något att tillföra hbl-aveln. Skulle vara intressant att höra andras synpunkter, eftersom jag inte visat henne sen 3-årsbedömningen.

Här är en nytagen exteriörbild (i sommarhull :p):
http://home.tiscali.se/osteby/Hastarna/Wilma/Bilder/fran%20sidan.jpg

Hoppas att länken fungerar!

Nu fattar jag inte :confused: hon fick klass IV som treåring men sen skriver du att hon inte har vistar henne på 3-årbedömningen.

Jag tycker inte alls att stoet ser så tokigt ut!

I mitt tycke har hon en bra halsansättning men kanske något tungt huvud för helhetsbilden. Något för rak i sin bog men mycket bra muskelfyllt kors. Benen har jag svårt att säga något om för det är svårt att se på bara bilden. Hela typen av häst är lite lågställd men knappast någon katastrof.
Man rekommenderar ju inte att avla på ett klass IV sto men om jag skulle betäcka hade jag valt en hingst som är högställd och lättare typ, med bra hals+bog och som ger större.

Vad fick hon för delpoäng? Typ = 7? Huvud, hals, bål = 7?

Lill / Stall Nöbbeled ( som inte är domare, tack och lov! )

Man rekommenderar ju inte att avla på ett klass IV

Det är ju sant, men jag kan bara gå till mitt ena sto hon blev klass 4 i gångarter (mest pga SIS :o) och klass I hoppning, ska man då använda henne i avel eller inte.. ;)

självklart kan du avla på det stoet men som sagt..isåfall måste du avla med en hingst som kan jämna ut ditt stos's brister exteriört! :cool:

Du har ju fortfarande klass 1 som hopphäst och då är det bara att bygga vidare för toppindividen ;)

Lill / Stall Nöbbeled

Delpoäng jaa... Har inte papprena i närheten, men jag tror att jag minns;
Typ 6, huvud hals bål 7, extremiteter 7, skritt 5 ( :o), trav 6, galopp 7.

Tycker att hon ser trevligare ut nu än som 3-åring, har utvecklats en del och ridningen gör väl sitt till. Lite mer muskler och så bär hon upp sig bra under ryttare, ser mer högrest ut då.

Poängen är en sak...det är egentligen det muntliga omdömmet du ska granska lite och få förklaringen till de satta siffrorna.Kanske hon var väldigt överbyggd för dagen och detta påverkade gången tex...?

Kan du inte skriva ut det muntliga omdömet hon fick? :confused:

Typ = 6 tycker jag faktiskt var lite väl lågt men hon har kanske utvecklats bra sedan hon var 3 år.

Eftersom hon har Bernstein är det ju dressyrstam i henne och kanske därför ska man vara något mer vaksam att sätta henne i avel. Hade det varit att hon var en fenomenal hopphäst, hade man kanske kunnat se förbi "bristerna" lite mer.

Varför inte slå alla med häpnad och göra henne till en bra sporthäst innan hon eventuellt lämnar något föl?

Lill / Stall Nöbbeled

Oki, det jag minns...
Kortlinjerad häst av mindre typ. Rör sig med kort steg, stel i sina bogar. Spänd i gången. Bra halsansättning, bra kors. Rund och vägvinnande galopp.

Som sagt, en del har ändrat sig till det bättre, men den domaren gillade henne definitivt inte. :p

Bra sporthäst jaa...det vore ju nåt... :smirk:
Jag tränar akademisk ridning och tävlar inte, så då får jag väl låna ut henne till nån som kan meritera henne.
Hade tänkt fälttävlan från början, men mitt intresse har ändrats under åren sen jag köpte henne.

Hittade förresten en bild från 3-årstestet, hon ser verkligen hemsk ut;
http://home.tiscali.se/osteby/Hastarna/Wilma/Bilder/Trearstest1.jpg

Man kan inte tro att det är samma häst ju... :p

Varför inte visa henne igen? Och se vad du får för poäng då...

De brukar väl ha bedömningar för äldre ston på hästen har jag för mig och det brukar inte vara allt för långt bort från dig (tror jag).

Jag tycker verkligen inte att hon ser hemsk ut på bilden från 3-årstestet!
Tycker att du ska ta föl på henne. Man kan nte bara titta på individen utan man måste även se till stammen. Har hon bra efter Bernstein? Hur är mödernet? Hurdant är hennes temperament? Sådant tycker jag är mycket viktigt att titta på. Det finns många hästar som verkligen inte ser mycket ut för världen men som lämnat oerhört bra individer!
Som någon annan sa, välj en långlinjerad, lätt och högställd hingst.

Spider84 föreslog att visa henne igen, och det kan man inte om hon inte har föl vid sidan, så ur den synvinkeln är det då för sent, men du kanske kan be någon domare kolla på henne privat? Eller någon erfaren uppfödare du känner?

Visst måste man väl kunna visa henne ändå,

även om hon inte hra föl vid sidan. Jag har då sett ett par äldre tävlingsston som visats för att få bedömning innan de ev sätts i avel. Fast det kanske är upp till den arrangerande föreningen?

Jag har dessutom visat mitt sto för en erfaren exteriördomare för bedömning på en exteriörkurs.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 021
Senast: viltmilla
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka