Exteriör på hbl-sto till avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
Lånar din knapp

Tycker absolut att du kan avla på detta sto. Såg ju bättre ut nu som 6 åring än som 3 åring, vilket har sina förklarliga själ.

Vad var det för dommare du visade henne för på 3 års testet? Knäppa jag ser detta ur en annan synvinkel, färgen. Har själv en uppfödning som gått klass 4 på 3 års testet, men andra som tittat på den både före och efter sa att det var absolut ingen klass 4 häst. Han är isabell. Många, även jag tror att det berodde på färgen.

Jag vet att ni kommer tycka att jag är hopplös som drar upp detta med färgen ideligen, men jag är bara sådan, jag tror det beror på det.

Det som fick henne till klass IV var ju mest gången, och där inverkar ju dagsformen en massa. Jättefin hals och överlinje, ser lite grov och lågställd ut, men hullet kan spela spratt med ögat.

Själva exteriören tycker jag inte var något att hänga upp sig på, utan det är ju gången, men där vet du ju bäst själv hur siffrorna stämmer idag.

Man ska väl inte skylla på färgen, men jag förstår vad du menar. :p
Isabeller och gulbruna är ju inte precis favoriter hos domarna. Jag har fått rådet av bekanta att betäcka med en mörk hingst om jag tänker avla, så att jag förhoppningsvis inte får fler gula. Själv tänker jag precis tvärtom, jag vill betäcka med en fux för att se om hon ger isabellföl. Gult är vackert! :love:

När jag visade mitt sto på 3-årstestet kom flera fram och beklagade resultatet, de tyckte inte att hon var nån klass 4-häst. Det tycker inte jag heller, däremot kan jag ju förstå att hon inte är någon klass 1 precis, hon har ju inte den typen som eftersträvas idag. Själv tycker jag bättre om den mindre modellen som är kort och kompakt, den passar min smak och användning bättre...

Jag tror nog att hullet gör att hon ser grövre och mer lågställd ut, men det stämmer ju att hon är åt det hållet (även i annat hull :p).

Gången är betydligt bättre idag, men hon har lite kort steg när man visar henne även idag. Under ryttare är det skillnad, där visar hon både fin skritt och trav med bra längd och takt. För mig som tränar akademisk ridning och vill ha en häst med taktmässig gång och lätt för samling, så är det ju inte lika viktigt att gångarterna är stora och elastiska, som man kanske prioriterar om man vill tävla hästen och kunna visa upp uttrycksfulla ökningar etc. Hon är nog en medelmåtta i gångarter.

Till alla:
Jag tyckte att det var intressant att ta in lite synpunkter på stoets exteriör. Jag tycker själv att hon ser trevlig ut för mina syften, men kanske inget för hbl-avel/prestation. Man strävar väl mer efter den högställda och långlinjerade typen av häst idag!?
Kände mig lite tveksam till att sälja henne som avelssto, jag vet inte vad hon ska tillföra hbl-aveln (det är ju iofs inte mitt bekymmer, utan köparens i så fall).
Jag kommer nog att ta ett föl för egen räkning nästa år, då återstår det att se vad jag ska välja för hingst.
Jag har funderat på att ta föl länge, men har valt att vänta p.g.a stoets temperament. Hon är väldigt skarp och temperamentsfull och jag vill ha en möjlighet att se först om det är "unghästfasoner" och om hon mognar och lugnar sig med åren, annars är jag mer tveksam till att avla på henne. I så fall får det bli en hingst som är väldigt cool och med superpsyke, men det är ju trots allt stoet som präglar fölet till en början så man får väl tänka sig för...

Tack för alla kommentarer! :)

Hejsan

Även en av våra hästar var ju "utsatt" för den domaren och hon blev klass 3. Jag tvekar inte alls att avla på henne på grund av den bedömningen.

Jag såg ju din häst som treåring och tyckte hon såg trevlig ut. Precis som du säger så är hon kanske inte riktigt så högställd och långlinjerad som man skulle vilja ha ett halvblod, men därifrån till klass 4...

Jag tror inte varken din eller min häst skulle få några skyhöga poäng på visning för en annan domare, men några poäng till skulle det nog bli. ;)

Till en viss del kan man skylla på färgen tycker jag. Det är ju sanning det som sägs att färgen inte är populär hos dommarna.

Men klass lV, tyckte jag var lågt, om än att jag inte sett några gångarter. Men det är sådant man får leva med tyvärr.

Har varit på en himla massa treårstest vid det här laget, och man förstår inte alltid riktigt hur domarna tänker. tex i år så var exteriördomaren helt fixerad vid överbygdhet. I nästan varenda omdöme slank det in "något/kraftigt överbygd/framtung". Jaha, och hur många treåringar har vuxit klart? Klart som sjutton att dom är överbygda, det borde inte dra ner betygen så mycket som det faktiskt gjorde. Däremot, om någon häst för dagen påverkas av att den växer kraftigt el är överbygd kanske man som ägare skulle valt att inte visa hästen.
Jag tycker du ska be någon, uppfödare, domare, eller annan duktig hästmänniska att titta på stoet och ge dig råd om ev betäckning. På seminstationerna brukar dom kunna ge bra tips om vad för typ av hingst som passar.
Lycka till!

Tycker ditt sto ser trevlig ut :D min typ av häst. Hon har ju växt i huvudet nu :) på 3års bilden såg hon ut som många hästar ser ut då, hon var ju inte färdig.

Liknar mitt förra sto som jag nyligen sålt i typen kanske tom lite finare. På henne har jag fått kommentarer att hon är av den gamla modellen(?) av HBL dvs inte "modern", För kompakt för att att vara rastypisk. Mig passade hon utmärkt född "i form", lättfödd och bakdelen väl under sig utan ansträngning. En perfekt häst åt en ambitiös fritidsryttare!

När jag däremot visade henne med föl fick jag massor med possitiv kritik. Iofs var hon i bra hull o såg välmående ut jämfört med många ston som inte visades i bästa skick :crazy:

Fölet blev desssutom bästa Hbl föl i distriktet :D

Som en del skriver välj en högställd ädel hingst så kan det bli kanon=)

Hej :)
Jo, jag vet ju att du visade för samma domare...ditt sto fick ju också betydligt lägre poäng än man kunde tro, hon ser ju trevlig ut och och hoppar kanon... :)
Det var ju många som var missnöjda med domaren vid den bedömningen, men det är ju inte så mycket att göra åt. Hästen är ju iallafall densamma oavsett poäng... ;)

Jag tycker absolut du ska ta ett föl efter detta sto, hon är kort i ryggen vilket man eftersträvar hos dressyrhästar, hennes framben är inte taxben d.v.s korta som är vanligt hos omoderna hbl.
Bernstein är en eftertraktad hingst och jag har sett flera mycket bra avkommor e.Bourbon - Bernstein, Bourbon är en modern förädlare högställd trevlig med en enorm arbetskapasitet, han är också bra på att ge snygga halsar en typiskt typförbättrare.
Bernstein har i sin tur mycket bra hästar efter sig och ger bra gångarter.
Dettta är en nackdel med att visa treåringar man kan om hästen inte faller domaren i smaken eller är färdig bli sågad, detta får man sedan bortse ifrån om inte hästen har grava alvarliga fel som man inte vill ha in i svensk avel, men att ta ett föl se vad det blir ska du absolut göra det hade jag gjort. Hon kanske förärver sig kanon det sitter inte alltid på utsidan.
Du har enligt min mening ett mycket bättre sto än väldigt många som betäcker, leta efter en hingst som är typförbättrare en med en modern extriör.
Bourbon är mycket bra i sitt psyke, vi har haft två avkommor e. honom,men dom är ganska tuffa men snälla! Lycka Till!

Om du ska börja med hästavel skaffa ett klass 1 sto istället för ett klass 4 där du hela tiden måste jaga efter hingstar som kompenserar stoets brister, och de exteriöra bristerna har en väldig förmåga att hänga i i generationer.

Det hade jag gjort om jag hade tänkt börja med hästavel, om du läser min fråga så är det inte det som är syftet.

Kan bara tillägga att din märr ser bättre ut än många utav de ston jag sett på fölmönstringen.... ;)

Jag tycker du ska visa henne igen nu när hon kan komma mer till sin rätt! ;)

Har själv ett sto som är ungefär som du beskriver i temperamentet...men detta har inte nedärvts på fölen... ;)

Håller definitivt med dig om Bourbon. :love:

Såg precis dagens resultat från norska Drammen. Goldstein (eBernstein) var 3a och Bourbon 4a i Int II! :D Båda hade runt 65 %. Imorgon är det GP, sen GP kür (men då startar nog bara Goldstein, väääldigt nyfiken på hur küren bedöms internationellt :angel: :D).

Mvh Cissi

PS. Båda hästarna är ganska gröna i GP. DS.

Ja han är mycket bättre än man tror, jag har träffar honom ett flertal gånger och sett han arbeta, han är en goding!

Ja, det är en häst som jag verkigen gillar. Både typ, gång och dessutom väldigt trevligt temperament.
Är nog verkligen på gång. De avkommor jag sett har vart mycket trevliga också! :D

Mvh Cissi

Instämmer med Rodde - jag tror att du dessutom ville ha en allroundbegåvad avkomma? Bourbon hoppar ju bra dessutom. :D

Mvh Cissi

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 021
Senast: viltmilla
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka