Exteriör på dressyrhäst

Sv: Exteriör på dressyrhäst

Som flera redan har sagt så kan ju vilken häst som helst gå LA dressyr, frågan är ju bara hur mycket jobb det kräver. Sen tror ju inte jag utmaningen ligger i att få den att gå LA dressyr, rent tekniskt. Utan att få hästen att hålla för ridning över tid. Lång rygg, långa raka bakben, korta stumma framben, underhals är ju inte super förutsättningar för en hållbar häst.

Nu vet jag inte hur mycket du tänkt pruta (det vet väll förmodligen inte innan du provat hästen) men jag tycker det är jävligt dålig stil att åka och provrida hästar man redan från början inte tycker är värd pengarna. Bättre att säga det när man ringer i så fall.

Tja, hade du läst mitt inlägg så hade du ju sett att jag skrev att min egen var allt annat än optimal - dock inte med fullt lika stor problematik rent exteriört som den i tråden visade. Min har exempelvis ngt längre framben (om än marginellt :D ), är inte fullt lika hög bak (dock lite överbyggd) och har ingen underhals samt bättre rörelser - men hållbarheten blir sämre och det tycker jag är synd att sticka under stol med.

Dessutom tycker jag det är synd att inte upplysa någon om att priset för marknaden som den ser ut nu är rätt högt. Just nu slumpas jättefina dressyrunghästar bort för vrakpriser - då tycker jag det är synd att någon skall betala lika mycket pengar för en häst som inte alls har samma förutsättningar på "pappret" för ett långt och hälsosamt liv inom sporten.

Om någon sedan betalar 60' så är ju priset "rätt" - och säljaren lär skratta hela vägen till banken. ;)

Men var det inte en valack? Då spelar ju stammen i princip ingen roll när hästen väl är fyra - då anser jag att hästens ridbarhet, exteriör och utbildning står för sig självt. Från fyra års ålder så är jag mycket tveksam att den helt plötsligt börjar växa om och växa till och bli likt en Totilas även om det är han som är far. :D

Att sedan folk trycker på stammen när de Säljer är ju en annan femma - det hade jag som säljare också gjort. ;) Nu anlägger jag dock ett köparperspektiv på det jag skriver. ;)

Gahh vi kan slopa denna tråd då jag hittat hästen med stort H!!!

Herregud vad ska jag hitta på???!!! :):):)

Måste faktiskt hålla med Mia. Hade TS sagt att målet var svår klass så hade jag förstått kommentarena. Men vi snackar om att kunna gå LÄTT klass, vilket vilken häst som helst klarar av om så halsen sitter bakochfram :p
Generellt tror jag inte man ska fixera sig så mkt vid exteriör, personligen tycker jag att det är MYCKET viktigare vad som finns i skallen och att hästen har o.k gång.

Man kan ju tom hitta hästar på allra högsta nivå som har allt annat en en perfekt exteriör. Rembrandt ska enligt en bekant som sett honom ha sett ut som "ett lass ved" han gick ju hyfsat bra ändå... Även omvänt gäller, vi hade bla en ridskole häst med 42 p exteriört och 8: or i gång den fick aldrig ens en placering i lätt klass pga en obefintlig framåtbjudning :grin:

Jag tycker att det ser ut att vara en trevlig liten häst även om jag måste erkänna att jag studsade lite på priset, med tanke på utbildningsnivå och talang. Stammen blir ju i detta fallet lite oväsentligt med tanke på att man knappast vill ha den till avel ändå.

Oj då, nu hade det visst kommit 5000 inlägg innan jag hann trycka på skicka :D.
Anyway: Vad gäller hållbarhet så tror jag inte heller att det är ngt större problem för en häst som ska tävlas på hobbynivå i lätt klass. Dessutom så brukar den typen av häst vara förvånansvärt hållbara.

:) Visst har det kommit inlägg emellan och dessutom verkar TS lagt pållen på hyllan ;)

MEN med tanke på att vi alltid är så snabba att kritisera så undrar jag eftersom diskussionen igentligen är intressant hästköpmässigt .

Vad verkar hästen ha för fördelar extriört ? Och för övrigt som kan väga upp de negativa man räknat upp i tråden för något positivt måste det väll också finnas på pållen ?

Nia

Vad verkar hästen ha för fördelar extriört ? Och för övrigt som kan väga upp de negativa man räknat upp i tråden för något positivt måste det väll också finnas på pållen ?

Nia

Varför måste det det? Jag vill nog påstå att det definitivt finns hästar som är olämpliga att rida på.

Men jag tyckte hästen i tråden hade en förhållandevis trevlig galopp, om man ska leta positiva saker.

Med tanke på vilken UPPSJÖ av hästar det finns till salu i dagsläget tycker jag man som köpare ska ha höga krav på exteriör, eftersom det går.

De flesta hästar med förslitningsskador tränas på lätt/medelsvår nivå. Är det för att ryttarna inte rider bättre, eller för att man rider på hästar som inte är exteriört lämpade? Både och kanske?

Fördel; den har ett sött litet huvud och ser väldigt snäll ut.

Men, nu frågade faktisk TS om vi tyckte hästen hade en bra exteriör eller ej, inte om vi tyckte den såg snäll och trevlig ut.

Jag vidhåller att det där är en dålig exteriör. Som flera poängterat så handlar det även om hållbarhet, en någorlunda bra exteriör är viktig även om man inte siktar på svår klass. Är det en häst man redan känner och tycker mkt om så visst, men himla dumt att köpa på sig problem.

Som Rumpnissen säger så finns det sjukt mkt hästar till salu som är båda trevliga, friska och har en bättre exteriör. :)

Precis som IronWill skriver är det ju väldigt onödigt att göra ridningen svårare än vad den är. Min egen häst har en del exteriöra nackdelar (trots en 8 på typ) som definitivt gör henne mer svårriden än vad hon hade behövt vara. Hade jag skullat köpa en häst-även om det så bara skulle varit för lättare dressyrträning hade jag absolut velat ha en häst som är byggd bra för ändamålet. det blir roligare att rida då:).

Jag har ju en häst som kanske inte har den perfekta exteriören för dressyr, jag skulle aldrig någonsin köpa
en häst som inte är byggd till fördel för ridning igen. Hur mycket jag än gillar min häst så är det mycket
svårare än vad det skulle behöva vara. Även om vi bara rider LA/MSV hemma.

Håller helt med om detta. Även om min inte är såpass dålig ekteriörmässigt sett men lågställd och rakhasig är inte optimalt.

Det är mycket jobb ändå och helt klart en fördel om man får lite gratis.

Jo då det ska prutas. Men som sagt, mycket beror ju även på stammen!

Egentligen inte, skulle inte betala mer pga av stammen om det inte var ett sto.
Det är skillnad när man köper unghäst men en äldre häst då tycker jag inte man ska stirra sig blind på stamtavlan.

När man ser denna häst så är väl inte dressyrhäst det första som dyker upp i huvudet direkt....men för en person som söker en trevlig fritidshäst att kunna göra ngn start med now and then så varför inte?

Jag tycker att hästen ser trevlig ut, positiv, samarbetsvillig och okomplicerad. Den gör faktiskt jobbet bra för att bara vara 4 år och inte proffsutbildad. Vill man vara lite mera elak så skulle man kunna fortsätta med att den både går betydligt bättre samt rör sig trevligare än flera utav dom hästar som "dressyrbukare" lägger ut filmer på :angel:. Finns nog flera som hade bytt upp sig om dom tog denna häst :p

Vad gäller hållbarhet: hästen är lågställd, svankryggig, rakhasig med underhals (däremot är den faktiskt inte överbyggd, det är svankryggen som ger det intrycket). Naturligtvis inget som är önskvärt. Men heller inget som är extremt predisponerat för skador. Då finns det betydligt värre exteriöra defekter att passa sig för. Är helt övertygad om att vi skulle kunna lägga upp bilder på snygga flotta dressyrhästar som har defekter som man kan säga nästan säkert kommer att ge problem :grin: Men det är ju såklart betydligt lättare att vara negativ till denna lilla "förvuxna ponny".

KL Har som sagt hittat den hästen;) Så på torsdag lir det provridning;) Ni får veta mer då!

Alltså en annan häst:)

Jättespännande! Stort lycka till - hoppas den är lika mycket drömhäst efter provridningen! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 372
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 670
Senast: cewe
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar