Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lite förvirrande att du inte har tid med din nuvarande men ska köpa en ny?
Lite förvirrande att du inte har tid med din nuvarande men ska köpa en ny?
Lätt klass kan ju i princip alla hästar gå. Det beror lite på vad du vill ha för resultat och hur mycket längre än lätt klass du vill komma?
Otroligt svårt att se utifrån en bild, men den har ju hög bak, långa raka bakben, svankig rygg, underhals. Kan var svår att få att jobba korrekt, men så behöver inte fallet vara, har du ingen film på den?
Jag hade önskat en ännu lite bättre start i ridningen för en häst som behöver ännu lite mer styrka för att kompensera för exteriören.
Tycker det ser liite oroväckande ut med både ganska "rakt" steg med relativt mycket vikt fram fortfarande, och den stora underhalsen som tyder på att den hade behövt mycket mer buk- och bakbensmuskler.
Tänker som så att denna häst kan nog bli tokfin, men kräver troligen mer styrka och teknik än många andra för att utföra samma saker och ridas hållbar. Frågan är om man har tillräckligt skicklig tränarhjälp, är tillräckligt skicklig själv, och orkar med att göra det grundjobbet ordentligt?
Annars skulle jag nog fortsatt leta efter en häst som har lättare för sig eller redan är såpass (väl)riden att den hunnit bygga upp styrka och teknik. Som sagt, tror det kan bli en jättefin häst, men jag hade velat totalmuskla om den!
Jag tror MaRomer har rätt bra koll och ska man tävla max LA och kan utbilda är den hästens exteriör knappats ngt jätteproblem. Av filmen att döma är den inte så utbildad och ryttaren väl heller inte så jätterutinerad, ngra andra större hinder lär inte finnas om man är medveten om detta och ska rida på nivån som beskrivs. Dock hade jag inte gett 60 papp för den eller ens i närheten.
Har hästen bra mentalitet så visst kan den gå lätta dressyrklasser. Exteriör betyder såklart en hel del, men mentaliteten är lika viktig tycker jag. En välriden häst med dålig exteriör kan hävda sig väldigt bra i lätta klasser. Gillar du hästen, så varför inte?
Menar inte att den hästen har dålig exteriör alltså, utan bara att man inte ska lägga alltför stor vikt vid den.
Jag tycker det är en söt häst, men som ägare till en häst med inte fullt lika besvärlig exteriör som den du visar men som ändå är långt ifrån optimal för dressyrridning så är även jag medveten om framför allt de hållbarhetsproblem som följer.
Idag är hästar tokbilliga dessutom, så jag hade aldrig gett mer än på sin höjd 30' för den hästen, så pruta duktigt.
Det får mig väldigt förundrad på hur många som har en *bra* extriört dressyr häst här i tråden * ??
Jag tycker hästen ser trevlig ut och den verkar inte speciellt utbildad sen när det gäller priset så är det ju faktiskt köparen som betalar vad man själv anser hästen är värd ?
Den ena anser pålle värd 60 000 för mig med sitt temprament och lynne och söker en kompis och man passar till 100%
Den andra anser att ett skampris på 30 000 kr .
Det handlar alltid om hur mycket köparen tycker om hästen och det sätter priset ?
Mia