Exteriör på dressyrhäst

MaRomer

Trådstartare
spirit_9545_157629569.jpg

Letar efter en häst att utvecklas med och fick syn på denna herre:love:

Vad tror ni exteriörtmässigt för att kunna gå lättare klasser?

Jag vill inte skriva mer om honom ännu. Han är född 2007 och ska enligt säljare fortfarande växa. är nu 164 i mkh.

Sv: Exteriör på dressyrhäst

Jag tror att den kommer vara ganska svår att få att jobba väl med bakbenen in under sig eftersom den är aningen hög bak och har ganska låg rygg. Den har fin halsansättning, men även här är det nog en utmaning att få den i en låg form. Halsen är ganska kort och brett ansatt med en lite väl musklad underhals. Tror det är typen av häst som är lätt att få att böja på nacken i en för kort och hög form och gå helt utan rygg och bakben.

Men den ger trots detta ett rätt fint utrryck med fin blick (och underbar färg!). Jag hade dock inte köpt som blivande dressyrhäst.

Dålig exteriör tycker jag. Lång rygg, överbyggd, svankig och kortbent. Tja det mesta är fel. :p

Lite förvirrande att du inte har tid med din nuvarande men ska köpa en ny? :crazy:

Du nkan få komma och testa mig häst;) Problemet med henne är ju att hon kräver ridning 24/7 året runt för att inte få överskottsenergi.

Visst finns det chans att en ny häst är likdan. Men det vet man ju inte fören man testat!

Har inga problem med en häst som kan stå 2-3 dgr i veckan. Men mitt sto är otroligt krävande!

Lätt klass kan ju i princip alla hästar gå. Det beror lite på vad du vill ha för resultat och hur mycket längre än lätt klass du vill komma?

Otroligt svårt att se utifrån en bild, men den har ju hög bak, långa raka bakben, svankig rygg, underhals. Kan var svår att få att jobba korrekt, men så behöver inte fallet vara, har du ingen film på den?

Lätt klass kan ju i princip alla hästar gå. Det beror lite på vad du vill ha för resultat och hur mycket längre än lätt klass du vill komma?

Otroligt svårt att se utifrån en bild, men den har ju hög bak, långa raka bakben, svankig rygg, underhals. Kan var svår att få att jobba korrekt, men så behöver inte fallet vara, har du ingen film på den?

ja max LA dressyr. Tyckjer mer det är roligare att tävla klubbtävling och träna. Jo jag har film. Hästen är bara grundriden.

http://www.youtube.com/watch?v=kpjpG4ORN1A&feature=related

gillar hästens uppsyn och att den ser lugn ut. Och att den är lite kraftigare.

Min gammelpålle är hög i baken och lite för långa bakben, men han har ett toppenpsyke och härlig att jobba med. Har inga gångarter att hurra för heller men han har gått LA:6 (MSV C nuförtiden) med placeringar, dock får man ju jobba lite mer när det kommer till samling eftersom han har kroppen emot sig. Så nog går det, men du får vara beredd på mer jobb än på en häst som har kroppen "med sig".

Men det finns ju hästar som är bättre byggda och som är snälla också, ha det i åtanke så du inte köper dig problem.

Jag hade önskat en ännu lite bättre start i ridningen för en häst som behöver ännu lite mer styrka för att kompensera för exteriören.
Tycker det ser liite oroväckande ut med både ganska "rakt" steg med relativt mycket vikt fram fortfarande, och den stora underhalsen som tyder på att den hade behövt mycket mer buk- och bakbensmuskler.

Tänker som så att denna häst kan nog bli tokfin, men kräver troligen mer styrka och teknik än många andra för att utföra samma saker och ridas hållbar. Frågan är om man har tillräckligt skicklig tränarhjälp, är tillräckligt skicklig själv, och orkar med att göra det grundjobbet ordentligt?
Annars skulle jag nog fortsatt leta efter en häst som har lättare för sig eller redan är såpass (väl)riden att den hunnit bygga upp styrka och teknik. Som sagt, tror det kan bli en jättefin häst, men jag hade velat totalmuskla om den! :p

Jag hade önskat en ännu lite bättre start i ridningen för en häst som behöver ännu lite mer styrka för att kompensera för exteriören.
Tycker det ser liite oroväckande ut med både ganska "rakt" steg med relativt mycket vikt fram fortfarande, och den stora underhalsen som tyder på att den hade behövt mycket mer buk- och bakbensmuskler.

Tänker som så att denna häst kan nog bli tokfin, men kräver troligen mer styrka och teknik än många andra för att utföra samma saker och ridas hållbar. Frågan är om man har tillräckligt skicklig tränarhjälp, är tillräckligt skicklig själv, och orkar med att göra det grundjobbet ordentligt?
Annars skulle jag nog fortsatt leta efter en häst som har lättare för sig eller redan är såpass (väl)riden att den hunnit bygga upp styrka och teknik. Som sagt, tror det kan bli en jättefin häst, men jag hade velat totalmuskla om den! :p

Lite så tänker jag med. Den är långt ifrån perfekt musklad nu och det krävs jobb. Har hoppryttare som tävlat NM i hoppning och 2 duktiga dressyrtränare så hjälpen finns absolut. Tog mitt förra kallblod från inget upp till Msv dressyr. Så min kunskap finns där.

Dock är min nuvarande för mycket häst. Hon är för het och kräver ridning varje dag och gärna 2 ggr/dag. Har fruktansvärt mycket vilja men det blir för mycket. SÅ vill ju inte ta på mig mer jobb direkt;) Men denna 4 åring verkar kunna mer än min 7:åring kan;)

Jag har tid att vänta då jag inte tänkt tävla de närmsta åren. sÅ tiden att bygga om rätt från början finns. Kommer mest blir lugnt detta året då jag har 2 små barn, varav jag ammar ena.

Har beslutat mig för att åka och kika på honom. Tyvärr har jag ju inte världens budget och 60 000kr att röra sig med är inte mycket! Diskuterar detta fram och tillbaka med mina tränare så får vi se! Vet ju inte hur länge den är riden!

Jag tror MaRomer har rätt bra koll och ska man tävla max LA och kan utbilda är den hästens exteriör knappats ngt jätteproblem. Av filmen att döma är den inte så utbildad och ryttaren väl heller inte så jätterutinerad, ngra andra större hinder lär inte finnas om man är medveten om detta och ska rida på nivån som beskrivs. Dock hade jag inte gett 60 papp för den eller ens i närheten.

Jag tror MaRomer har rätt bra koll och ska man tävla max LA och kan utbilda är den hästens exteriör knappats ngt jätteproblem. Av filmen att döma är den inte så utbildad och ryttaren väl heller inte så jätterutinerad, ngra andra större hinder lär inte finnas om man är medveten om detta och ska rida på nivån som beskrivs. Dock hade jag inte gett 60 papp för den eller ens i närheten.

Nej priset är ju en annan sak som ska diskuteras;) Även jag tycker att priset är högt, men jag säger inget innan jag pratat med säljaren och innan jag provridit den. Vet inte ännu stammen och det kan ju också spela in!

Jo jag har koll på vad jag klarar av och på vilken nivå jag vill träna/tävla. Har haft kallblod hela livet och de kommer man inte så högt i klasserna med;)

Jag har ju en häst som kanske inte har den perfekta exteriören för dressyr, jag skulle aldrig någonsin köpa
en häst som inte är byggd till fördel för ridning igen. Hur mycket jag än gillar min häst så är det mycket
svårare än vad det skulle behöva vara. Även om vi bara rider LA/MSV hemma.

Har hästen bra mentalitet så visst kan den gå lätta dressyrklasser. Exteriör betyder såklart en hel del, men mentaliteten är lika viktig tycker jag. En välriden häst med dålig exteriör kan hävda sig väldigt bra i lätta klasser. Gillar du hästen, så varför inte?
Menar inte att den hästen har dålig exteriör alltså, utan bara att man inte ska lägga alltför stor vikt vid den.

Har hästen bra mentalitet så visst kan den gå lätta dressyrklasser. Exteriör betyder såklart en hel del, men mentaliteten är lika viktig tycker jag. En välriden häst med dålig exteriör kan hävda sig väldigt bra i lätta klasser. Gillar du hästen, så varför inte?
Menar inte att den hästen har dålig exteriör alltså, utan bara att man inte ska lägga alltför stor vikt vid den.

Ja jag tänker lite så med! Är lite trött på min heta dam;) Vi får se vad som händer. Men finnns han kvar så ska jag iaf kika på honom!

Jag tycker det är en söt häst, men som ägare till en häst med inte fullt lika besvärlig exteriör som den du visar men som ändå är långt ifrån optimal för dressyrridning så är även jag medveten om framför allt de hållbarhetsproblem som följer. :(

Idag är hästar tokbilliga dessutom, så jag hade aldrig gett mer än på sin höjd 30' för den hästen, så pruta duktigt. ;)

Jag tycker det är en söt häst, men som ägare till en häst med inte fullt lika besvärlig exteriör som den du visar men som ändå är långt ifrån optimal för dressyrridning så är även jag medveten om framför allt de hållbarhetsproblem som följer. :(

Idag är hästar tokbilliga dessutom, så jag hade aldrig gett mer än på sin höjd 30' för den hästen, så pruta duktigt. ;)

Jo då det ska prutas. Men som sagt, mycket beror ju även på stammen!

Det får mig väldigt förundrad på hur många som har en *bra* extriört dressyr häst här i tråden * ??

Jag tycker hästen ser trevlig ut och den verkar inte speciellt utbildad sen när det gäller priset så är det ju faktiskt köparen som betalar vad man själv anser hästen är värd ?

Den ena anser pålle värd 60 000 för mig med sitt temprament och lynne och söker en kompis och man passar till 100% ;)

Den andra anser att ett skampris på 30 000 kr .

Det handlar alltid om hur mycket köparen tycker om hästen och det sätter priset ?

Mia

Det får mig väldigt förundrad på hur många som har en *bra* extriört dressyr häst här i tråden * ??

Jag tycker hästen ser trevlig ut och den verkar inte speciellt utbildad sen när det gäller priset så är det ju faktiskt köparen som betalar vad man själv anser hästen är värd ?

Den ena anser pålle värd 60 000 för mig med sitt temprament och lynne och söker en kompis och man passar till 100% ;)

Den andra anser att ett skampris på 30 000 kr .

Det handlar alltid om hur mycket köparen tycker om hästen och det sätter priset ?

Mia

:bow::bow::bow:

Vi kan ju jämföra denna som är utbildad LA/LB som ligger på samma pris. Men den föll jag inte alls för lika mycket. Men även den ska provridas:

champ1_157762928.jpg

Jag tycker tex att den är för kompakt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 372
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 670
Senast: cewe
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 323
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar