Exteriör frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Scilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 012

Scilla

Trådstartare
Har ju insett hur dålig jag är på det här med att bedömma exteriör på hästar och framförallt veta vad orden betyder...

Och nu när jag visade min häst på treårstestet så fick jag lite mer frågetecken...

Så nu alla avels experter vad menas med..
Något gracil höger fram
Tåtrång
Välbenad

Och på typ när de skriver harmonisk (för mig betyder det lugn :confused: )

Sv: Exteriör frågor

Gracil är att skenan är lite för smal mot hästens storlek.
Tåtrång är väl lite inåttåad?
Välbenad betyder att den är korrekt inskenad (tror jag), alltså benen ser ut som de ska.

Harmonisk typ betyder att den är "lätt att se på". Inga skarpa korta linjer, utan allt sitter som det ska i rätt storlek, typ.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 125
Senast: Lavinia
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 307
Senast: valpköpare
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 912
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 366
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka