Exportera häst till USA

T

tigerbus

hej!
Jag undrar lite om det är någon som vet lite hur man ska gå till väga om man vill exportera häst från Sverige till USA.
Det är nämligen tänkt att flytta dit under en period på 1 till 2 år för att plugga och vill mer än gärna ta med min ponny dit.
Vad ligger kostnaderna på och hur är det med karantän?
Är tacksam för svar!! :)

Sv: Exportera häst till USA

Från USA till Sverige brukar det väl ligga på runt 50.000 kr så skulle tippa att du får räkna med liknande summor från Sverige till USA.
Karantän kan jag dock inte svara på.

Börja med att kontakta USA:s ambassad, så du får veta vilka bestämmelser och införselavgifter det är som gäller.
Sen bör du också kolla med både svenska tullverket och jordbruksverket.

Jag läste en intervju med Daniel Zetterman (angående hans vistelse i Florida) där det stod att det kostade ca 60 000:- SEK att flyga över hästen.

Beträffande karens så står valackar i 2 dagar, ston 18 dagar och hingstar i ca 60 dagar. Har du ett sto så måste du också, innan du åker, ta blodprov och CEM-prov på henne.

A

jag importerade ju tva av mina hastar till sverige.. resan fran Iowa till Varmland med allt inkluderat och rabatt i container var 15000 dollar en vag..detta for tva hastar.
Innan de akte fran USA skulle de vetcheckas, det gick pa ca 7000 sek totalt, med alla avgifter vaccineringar etc. De flog fran NY och stod i quarantine dar for en vecka innan de flog till Amsterdam. Igen vetcheck dar, och quarantine 3 dagar. Inkluderat i shippingpriset.
Sen maste du registrera din hast om du skall stanna och tavla.. Mina ar avelsdjur sa nar de val var har fick jag gora alla tester i sverige.. plus allt annat och det har kostat mig 7000 per hast. Nu ar registrering dyrt for araber men sedan de anvands i avel ar det lite speciellt. Att "temporart" ta med sig en hast, kan det raknas som flyttgods och du behover inte betala en massa saker, men var beredd pa att det kommer att kosta. Och beroende pa var i USA du kommer att vara, det kan ibland vara svart att fa tag pa ho tex. Uppstallning finns allt fran 100 dollar/month till 1000 eller mer. Igen beroende pa vad du vill ha och var du ar. Ett DIY stall dar du fodrar tar ut tar in mockar haller med mat, ja gor allt kan du fa for 100 per month. Vad du egentligen hyr ar en box och tillgang till lokaliteterna om det finns. Kanske beteshage/utslapp. Men du far ta hand om allt.. Kopa in span och ho, oftast kommer en tackroom/foderstorage med i priset. Mkt jobb och man ar last. Minsta service kostar och om du ar beredd att betala sa finns det. Det forekommer inte som har i sverige att man har hast upstallad och far skotsel under veckan och sen gar pa stallschema pa weekend. Har man full board sa har man. Det ar ju bra och man vet hasten far alltid mat och komma in.
Sen nar du skall tillbaka till sverige sa kommer transport att kosta 7-8K dollar igen, plus alla veterinar kostnader innan du aker.. OM du anser dig ha rad med detta, varfor inte.. Annars skulle jag satta ponny pa foder nar du var borta och kanske kopa en hast dar. Man kan fa en hyffsad hast for 2-3K dollar. Priser ar mkt lagre dar an de ar har. Kompis saljer sina aringar for runt 500 dollar..Det ar normal pris. Och om du kanner for att ta med den hasten till sverige, ja ar den vad du vill ha, sa kan det vara vart att shippa hit. Du sparar en vag pa sa satt..
Hoppas detta har hjalpt dig ngt..

Så sant du inte har en mkt resvan tävlingsponny så tycker jag du skall plugga i Sverige eller åtminstone Europa. Det är jättedyrt att flyga hästar till USA och det är en stor påkänning för hästen om den inte redan "bor i lastbilen" och reser bra.

Hade aldrig tatt med mina hästar till USA om jag inte tänkte stanna där resten av deras liv.

Jag skulle nog fundera lite extra också och ta reda på hur hästeriet ser ut där du tänkt plugga.

I södra californien skulle jag inte vilja stalla upp en häst som är van vid Sverige. Standarden är bra mycket lägre än vad vi är vana vid ofta (tex ofantligt liten hömängd och få/konstiga fodringstider), ofta svårt med hagar osv. Dessutom dyrt som bara satan för det mesta. Vilken diciplin håller du på med? Det kan vara svårt (beroende på var man bor) att hitta tränare som rider som vi gör här gällande hopp och dressyr i alla fall, och deras varianter är ofta så att man vill kräkas lite. :o

Om du skall ta med dig ponnyn och stanna ett tag så måste den vara Piro-free (Piroplasmosis). Så det krävs ett blodprov på detta. Kostar ca 1 500 kr skulle jag tro. Bortsett ifrån resten då :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 890
Ekonomi & Juridik Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara. 1 Var i Sverige har du hästen? 2 Hur...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 525
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 700
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar