Sv: Exportera häst till USA
jag importerade ju tva av mina hastar till sverige.. resan fran Iowa till Varmland med allt inkluderat och rabatt i container var 15000 dollar en vag..detta for tva hastar.
Innan de akte fran USA skulle de vetcheckas, det gick pa ca 7000 sek totalt, med alla avgifter vaccineringar etc. De flog fran NY och stod i quarantine dar for en vecka innan de flog till Amsterdam. Igen vetcheck dar, och quarantine 3 dagar. Inkluderat i shippingpriset.
Sen maste du registrera din hast om du skall stanna och tavla.. Mina ar avelsdjur sa nar de val var har fick jag gora alla tester i sverige.. plus allt annat och det har kostat mig 7000 per hast. Nu ar registrering dyrt for araber men sedan de anvands i avel ar det lite speciellt. Att "temporart" ta med sig en hast, kan det raknas som flyttgods och du behover inte betala en massa saker, men var beredd pa att det kommer att kosta. Och beroende pa var i USA du kommer att vara, det kan ibland vara svart att fa tag pa ho tex. Uppstallning finns allt fran 100 dollar/month till 1000 eller mer. Igen beroende pa vad du vill ha och var du ar. Ett DIY stall dar du fodrar tar ut tar in mockar haller med mat, ja gor allt kan du fa for 100 per month. Vad du egentligen hyr ar en box och tillgang till lokaliteterna om det finns. Kanske beteshage/utslapp. Men du far ta hand om allt.. Kopa in span och ho, oftast kommer en tackroom/foderstorage med i priset. Mkt jobb och man ar last. Minsta service kostar och om du ar beredd att betala sa finns det. Det forekommer inte som har i sverige att man har hast upstallad och far skotsel under veckan och sen gar pa stallschema pa weekend. Har man full board sa har man. Det ar ju bra och man vet hasten far alltid mat och komma in.
Sen nar du skall tillbaka till sverige sa kommer transport att kosta 7-8K dollar igen, plus alla veterinar kostnader innan du aker.. OM du anser dig ha rad med detta, varfor inte.. Annars skulle jag satta ponny pa foder nar du var borta och kanske kopa en hast dar. Man kan fa en hyffsad hast for 2-3K dollar. Priser ar mkt lagre dar an de ar har. Kompis saljer sina aringar for runt 500 dollar..Det ar normal pris. Och om du kanner for att ta med den hasten till sverige, ja ar den vad du vill ha, sa kan det vara vart att shippa hit. Du sparar en vag pa sa satt..
Hoppas detta har hjalpt dig ngt..