Exet släpper inte ifrån sig min katt

Sv: Exet släpper inte ifrån sig min katt

Jag vill förklara att jag blev ledsen av att läsa det jag själv skrivit, kunde inte sluta gråta när jag drog ur korken...:( Jag ville inte diskuter vidare.
Men jag ber om hjälp om hur jag ska få tillbaka honom, inte att jag ska ge upp honom.

Han är en huskatt, typisk en krona tassen..jag tog honom för 7 år sen pga avlivningshot. Och det var tur, det ledde till en underbar vänskap. :love:
Han är inte id-märkt, bara kastrerad, vaccinerad och försäkrad, och därmed inte registrerad på något sätt (och inte trodde väl jag att det skulle sluta så här..) En tatuering syns inte i hans öron (han är väldigt svart), och dumma jag hann inte chippa i tid.
Behöver jag säga att han ska bli registrerad omedelbart om jag får hem honom? :(

Gällande ex, så hade vi bestämt förrförra veckan att jag skulle hämta honom på prov. Sen gick han under jorden så att jag inte skulle nå honom, och lögner i det här är inte acceptabelt.

Jag mår så jävla dåligt över det här, vi är verkligen bästa vänner. Vi har liksom alltid varit med varandra.

Jag vet att jag kan vända mig till kronofogden, men vill ha lite mer juridisk hjälp.

Tråkigt att det blivit så här för dig :(

Juridiskt sett så måste du ha ett kvitto eller något annat bevis på att katten faktiskt är din, tyvärr. Du kan ju alltid be uppfödare eller andra bekanta som vet att katten är din gå i god för dig, men ditt ex kan ju lika gärna be sina vänner göra samma sak för honom, och då står ju ord mot ord och eftersom katten bor hos ditt ex så kommer den nog stanna där. Det enda jag tror du kan göra är att prata med exet, få honom att förstå hur mycket katten betyder för dig och hur ledsen du blir om du inte får träffa katten igen, bli inte arg, lite medkänsla måste han ju ha.

Det är lätt att vara efterklok men detta är nog en läxa du måste lära dig "till nästa gång", hur tråkigt det än är :(

Om jag hade haft katten som "min" 1½ år inte hade jag heller varit glad att släppa iväg den. Om du inte kunnat ta hand om den på så här lång tid kanske Exxet inte är så säker på att du kan göra det framöver heller? Vem av er har bott med katten längst tid?

Juridiskt står det ord mot ord och om du inte har något som styrker att katten är din och inte hans (de flesta av era bekanta ser den nog som hans vid det här laget också kanske?) så finns det inte mycket hjälp att få den vägen ifrån.

Jag beklagar innerligt din förlust!! Och är lesen att jag inte har några tips att komma med för din skull. För kattens skull håller jag nog på Exxet så katten slipper förflyttas 40 mil "på prov", komma till en nu för den hyfsat okänd människa och omgivning utan sin kompis och så om det inte funkar - skall den tillbaka 40 mil igen.

Han är en huskatt, typisk en krona tassen..jag tog honom för 7 år sen pga avlivningshot. Och det var tur, det ledde till en underbar vänskap. :love:
Han är inte id-märkt, bara kastrerad, vaccinerad och försäkrad, och därmed inte registrerad på något sätt (och inte trodde väl jag att det skulle sluta så här..) En tatuering syns inte i hans öron (han är väldigt svart), och dumma jag hann inte chippa i tid.
Behöver jag säga att han ska bli registrerad omedelbart om jag får hem honom? :(

Gällande ex, så hade vi bestämt förrförra veckan att jag skulle hämta honom på prov. Sen gick han under jorden så att jag inte skulle nå honom, och lögner i det här är inte acceptabelt.

Jag mår så jävla dåligt över det här, vi är verkligen bästa vänner. Vi har liksom alltid varit med varandra.

Jag vet att jag kan vända mig till kronofogden, men vill ha lite mer juridisk hjälp.

Vem har betalat för vaccinationer och kastrering? Kan du bevisa att du har betalat försäkringen ändra fram tills ni kom överens om att skriva över den på ditt ex och du kan dra fram kvitton på att du betalat all veterinärvård bör du ha chans att få rätt till katten. Jag känner tyvärr inte till någon juridiksida på internet, men det finns sidor man kan maila juridiska frågor och få svar. Försök hitta en sådan så får du kanske den hjälp du behöver.

Jag har haft min katt sen har var kattunge. Den här personen kom in i bilden flera år senare, det är absolut ingen katt vi skaffat gemensamt. Min katts kompis är från början min egen, som jag sålde till mitt ex.
Om jag kan få hem honom igen, så kommer jag aldrig kunna släppa honom igen...
Min katt mår inte dåligt av att flytta, han är inte den typen, utan väldigt glad, anpassningsbar och trygg, vi har flera flyttar bakom oss, så där finns inga problem. Han och jag har rest mycket, förhållandet var ett distansförhållande i början, och min pojk fick följa med ibland, och åkte glatt i knät på tåget, han tycker om när det händer saker. :love: Han är verkligen inte vilken katt som helst, särskilt inte för mig..vi har varit igenom så mycket. Det har varit så otroligt svårt att vara utan honom.
Mitt ex VET exakt vad jag och katten har för relation, så problemet ligger i att resonera med honom nu. Han har mobilen avstängd hela tiden, är inte online, svarar inte på sms...vi måste för i h*lvete PRATA om det här, oavsett!! Jag vet inte hur f*n jag ska kunna lösa det här om personen inte ens går att få tag i? Jag är så frustrerad och ledsen!
Jag grinade hela kvällen igår, jag är så oroad att jag inte tänker på annat.
Jag kan inte förlora honom!!

Jag betalar fortfarande försäkringen varje månad, den har bara skrivits över på honom tills han skulle tillbaka. Jag har betalat vacc och kastrering, tyvärr tror jag att jag skickade med vacckorten...han har inte fått sina nya sprutor efter sista. Ska kolla lite om jag kan hitta något. Kastreringen gjordes när han var 8 månader, så det är ett tag sen...
FAN, vad jag hatar det här! :cry:

I sådana fall; åk dit och hämta katten. Ta med dig en förälder eller någon annan lite lagom respektingivande person.

Jag är 26 år och utan föräldrar ;)

Tyvärr vägrar han det också, det skulle vara lite trist att åka 40 mil och personen vägrar att öppna dörren. Märks det att jag känner mig chanslös? :(

Gå till hans arbetsplats, där kan han inte gömma sig ;) Finns det ingen annan du kan ta med dig då? Det måste ju inte vara en förälder.

Jag vet inte om han gör det, eller var, isåfall..jag vill verkligen inte behöva ta till någon rättslig åtgärd-vilket egentligen är otroligt fånigt, när man skulle kunna sätta sig ner och prata som två vuxna människor, vilket inte är lätt när personen håller sin mobil avstängd. :smirk:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 764
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama