Sv: exem

Hejsan,

Jag har:
Två exemtäcken från h**ks
Två flughuvor från Gra**gården.

Tvättar hästen med:
Gulsåpa - Det blir så mjuk av. Har sedan på lite pällsglans på man och svans.

Sallvor jag använder är:
99.7% Aloe Vera Gel - Denna salva kan jag ALDRIG leva utan :D

Superbra hästsalva (grön) - Denna salva gör på min häst att den hålla borta flugor/mygg/knott och så tycker jag att pällsen växer upp mkt fortare.

Jag har testat väldigt många olika salvor. Dessa två tycker jag är det ända som funkar. Jag har på Aloe vera först. Masserar in det och låter det dra in. Sen efter en stund smörjer jag på Superbra hästsalva. Sen räcker det. Det läcker ihop fint såren. Den stillar klådan och mjukar upp huden tycker jag. Det kan inte bli så mkt bättre :D

Jag har testat alger, Probimin, olika oljer men har inte sett nån skillnad :(

Hon har ganska lindrig exem. Hon fick exemen när hon var på betäckning 2003. Hon fick ett föl som jag inte vet om den kommer få ärva.. Hon hade inte exem när hon åkte iväg..

Mitt resultat Mjuk och fin. Läcker ihop fort och pällsen växer upp mkt fortare. Stillar klådan.
Nackdelen är väll att krämen står inte emot mygg och knott 24/7. Smörja två gånger om dagen då det är som värst.

//Jozzi

Jag använder:
Täcke från Boett
Huva med öron från Bucas
En Boett-liknande huva (:p) som jag nyss köpt.

Tvättning:
Equie-schampo, det är det bästa! Klådstillande och verkar desinficerande på sår. Tvättar en gång i veckan, ska försöka tvätta 2 ggr/vecka nu när knotten är ännu värre.
Tvättar också täcke + huva en gång i veckan.

Salva:
Har förut använt Equie-lotion med bra resultat (inget kli).
Nu har jag sedan ca 2 veckor börjat använda MJ:s djursalva, som funkar perfa! Manen blir jättemjuk och fin!
Med Equie-lotion kliade han inte, men var ändå lite "vågig" i mankammen. Med MJ:s djursalva är t o m vågorna försvunna :eek: Så den salvan rekommenderar jag!

Byter mellan dessa täcken:
Hö*ks TM täcke & dess huva
+ täcket ligger still och täcker bra
- fästet till huvan omgjort för att hästen skall kunna beta

Weatherbe*ta & huva av annat märke
+ luftigt, bra passform, ligger still.
- täcker ej hela vägen fram till huvudet

Bu*as & dess huva.
+ luftigt, täcker bra
- ligger inte still utan vill vrida sig.

Tvättning:
Det absolut bästa är apotekets parfymfria mjäll schampo.
Horsewise hästshampo, fungerar hyfsat.

Testade nyligen Pr*b schampo + deras olja, och det var nog för starkt för pälsen. Hästen har i år inte haft ngn klåda eller varit mjällig. Efter en veckas användning av Pr*b fick han partier med hudavlagringar i pälsen + svullen. :cry:

Tvättar täcke + huva en gång i veckan.

Salva:
Har provat
Equie-lotion, AVS 14, Aloe Vera: Fungerar mkt bra, mjuk och elastisk hud. Men dessa produkter håller inte knotten borta.
MJ:s djursalva, Nylanders: Fungerar bra, håller knotten borta, men kletigt. Dock upplever jag MJ:s djursalva ngt mindre kletig.
Beelzebug: Bara kletig...

Ok, då vet jag vilken salva det är. Visste bara inte vad den hette. Den ska vara väldigt bra, det jag hört om dem.

javill skrev:
Ok, då vet jag vilken salva det är. Visste bara inte vad den hette. Den ska vara väldigt bra, det jag hört om dem.
Ja, jag har använt den i över 2 år nu till min islänning. Jättebra salva.

Ja, även jag har MJ:s djursalva o den har räddat min häst denna sensommar. Ifjol fick han ju äta cortison o det slapp vi nu.

Salvan är verkligen jättebra, så jag fick hem lite flaskor med salva för att försöka sprida ut den till andra som har insektskänsliga/eksemhästar. Ni får gärna kontakta mej isåfall.

Jag har även täcke o stallar in, dock kan han gå ute längre i o med salvan. Min häst har grav eksem så han skyddas på alla möjliga sätt.

Matti skrev:
Jag sökte lite på Kill-itch och om det är samma som finns utomlands så är en av de verksamma substanserna Besylbensoat (benzylis benzoas). Detta verkar vara vanligt i de utländska salvorna. Jag använder själv sedan flera år bensylbensoatsalva (bensylbensoat i sebum) till min eksemhäst med mycket bra resultat. Har tidigare köpt ingredienserna på apoteket och blandat själv, billigt och bra, men med nya EU-regler uppfyller inte bb-förpackningen kraven för att få säljas till konsument... :mad: Apotekets produktionsenhet i Malmö blandar dock salvan så man kan köpa den färdig antingen med eller utan recept. Så här skrev min syster till mig innan, hon är farmaceut.

"Jag faxade en förfrågan till Apotekets Produktionsenhet i Malmö och fick svar på telefon idag. Salvan finns färdig (dvs de har ett färdigblandat lager) att beställa, ligger i burkar om 800 gram vilket ungefär motsvarar 1000 ml. Receptfri om du så vill, då får du betala moms, i sådana fall är det bara att knalla in på apoteket och beställa hem. Med recept slipper du momsen, men då får du å andra sidan kanske betala veterinärarvorde istället... OM du bestämmer dej för att skaffa ett recept, så fundera över hur mycket du behöver för sommarsäsongen, och be veterinären skriva den mängden med 2 uttag, så att du kan hämta nu för den här sommaren, samt nästa vår för nästa sommar så du slipper skaffa nytt recept - (alt halva mängden du tror du behöver för en säsong med 4 uttag, det beror ju på hur du vill dela upp kostnaden)

800 gram, Pris utan recept: 696 kr

800 gram, Pris med recept 538,50 kr

Sedan försökte jag hitta salvan i datorn eftersom jag utgick från att den finns om de har ett färdigblandat lager..., och har nog lagt en timme på det (lugnt här idag) - men det har jag INTE lyckats med, hittade den inte heller i någon av våra taxor/ATL-kompositioner eller liknande. Om du ska beställa bör du därför ha med dej en lapp med "receptet" (=vad salvan innehåller) så att det blir enkelt att beställa via fax. "

Proportionerna är 340 gram bensylbensoat per 1000 gram salva dvs 660 gram sebum.

Läs lite mer här.
http://www.sweet-itch.co.uk/management.html

detta har jag använt några år och hästen kliar ingenting. brukar behövas 2 burkar/sesong, men har i år haft henne inne på nätterna, vräkt i henne vitlök och även provat med lite olivolja. resultat: minimalt med kliande, inga sår och man+ svans är kvar :D

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: lundsbo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 031
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar