C
cafu
Sv: Exakt hur gör du med eget stall och spädbarn för att få livet att fungera?
Kul att höra att det går att få ihop hästeriet trots bebis. Själv hade jag som ambition att komma ut till hästarna varje kväll, det har INTE lyckats (sonen är 9 v). Men de går iaf på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och vatten, dock vill jag förstås ta in och titta till dem helst varje kväll. Hoppas snart komma igång med aktivering, har också 2 st 3-åringar. Vore kul att höra vad du gör med dina?
Kul att höra att det går att få ihop hästeriet trots bebis. Själv hade jag som ambition att komma ut till hästarna varje kväll, det har INTE lyckats (sonen är 9 v). Men de går iaf på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och vatten, dock vill jag förstås ta in och titta till dem helst varje kväll. Hoppas snart komma igång med aktivering, har också 2 st 3-åringar. Vore kul att höra vad du gör med dina?
Jag har en bebis på 2½ månad och tycker att jag har börjat att få in rutinerna nu. Har stallet på gården med 2 egna hästar. Plus att jag har en häst till, men den står uppstallad hos pappa 10 mil härifrån så han sköter allt kring den & jag åker bara dit när jag hinner (blir ca 2 dgr/vecka) och motionerar den.
Min sambo åker på jobbet vid mellan 4-6 på morgonen, har rullande schema så det varierar lite från vecka till vecka. Tycker det är för tidigt att masa sig upp då & släppa ut hästarna, så jag gör det senare på morgonen.
Jag och lillkillen kliver oftast upp runt 7 tiden, sedan bäddar jag ner honom i vagnen vid 8, då är han så trött att han somnat innan jag ens fått på honom ytterkläderna & sedan sover han ca 3 timmar ute i vagnen och jag hinner göra alla stallsysslorna + även en hel del inne innan han vaknar.
På kvällen när jag tar in hästarna vid 20 tiden tar jag ibland med mig lillkillen ut i vagnen, det är lite olika, beroende på väder + om han är gnällig & inte kan somna inne. Då är det bara att bädda ner honom så somnar han på studs. Oftast om jag ska motionera någon häst på kvällen så brukar sambon följa med ut me lillkillen i vagnen.
Jag har två 3 åringar, dom har fått vila 3 månader nu i höst i samband med graviditet och första tiden efter förlossningen. Men nu är dom igång igen sedan ca 1½ månad tbx och jag försöker att motionera dom 2-3 dgr/vecka. Tycker det räcker för en 3 åring. Så som sagt, det blir 1 el 2 kvällsturer i veckan osså brukar jag passa på att ut på helgen, enda chansen att ut när det är ljust.
Jag har faktiskt inget dåligt samvete alls, tycker att jag hinner motionera och pyssla med hästarna precis så mkt som jag vill och det känns hur skönt som helst.