Ev. schäferproblem

Fiffi1

Trådstartare
Jag har haft lite mailkontakt med en person på brukshundklubben, berättat lite om hundens bravader och om sättet han har och efter lite dribblande så har jag, och kommer att få ganska stora problem med min hund:crazy:

Jag har hunderfarenhet men har fått tag på en hund som milt uttryckt är för mycket för mig. Personen som jag varit i kontakt med har haft en liknande hane och denne fick verkligen kämpa för att ligga steget före sin hund. Denne gick tex. flera ggr på samma kurs för hunden var verkligen odräglig. Gick väl ganska bra i lydnad ända tills hunden tröttnade och talade om "vill du sitta och ligga på plan kan du göra det själv om du tycker det är så kul", och sedan lade hunden av. Först vid två år var hunden relativt vettig.
Jag vet nu vad jag har framför mig.

Men är det någon som kan ge mig råd? Jag ska öka på aktiviteterna men tyvärr så startar kurserna inte förrän i februari. Ska nu börja mer med sökning och rapportruta osv, försöka med mer hjärngumpa än jag gör idag. Troligtvis har jag varit för mjuk i uppfostran med denna hund, han vet att jag är ledare idag men sättet han har så kommer han att testa rejält. Vi har fått någon ful ovana som inte är bra i dagsläget. Och om vi fortsätter som vi gör idag, kommer hunden att ta över. Jag ska alltså lära mig ligga steget före, han är idag 8 mån, snart 9 mån.

Ett litet rop på hjälp:smirk: och jag vill ha massor av tips.
 
Sv: Ev. schäferproblem

Hur, när och var testar han dig?
I vilka situationer och på vilket sätt?
Det gäller att du har klart för dig, innan han försöker, hur du ska gå tillväga. Kanske du inte ska ställa nya krav på honom när det gäller nya moment, utan se till att grunderna är väl befästa först. Börja med att träna in sådant som du vill att han ska kunna i alla lägen, var som helst. Få ett ordentligt befäst ledarskap först, det är en viktig byggsten.

Du säger att han kommer testa dig, men släpp den övertygelsen. Gör du på rätt sätt i din hantering och träning av hunden, är du konsekvent, hård men rättvis och bestämd så behöver det inte bli så. Ställ krav och träna mycket ledarskap. Det kan handla om smågrejer i vardagen, men som kan göra stor skillnad.
Det är svårt att ge dig direkta råd eftersom du inte beskriver precis hur han är i sitt sätt, vad som är bra och dåligt i er relation samt på vilka sätt du tror han kommer testa.
 
Sv: Ev. schäferproblem

Nu sitter inte jag på en schäfer utan en jaktgolden av räzertyp som i samma ålder som din började spåra ur. Liksom du hade jag varit för mjuk i uppfostran och hon tog helt över och maskerade allt bakom en hyperaktiv, stressad och okontaktbar fasad. Om inte jag då tagit kommandot helt över henne i ALLA situationer, höjt kraven rejält och i princip krävt perfekt uppförande av henne så hade jag idag haft en okontrollerbar hund som dragit omkull mig i koppel, vält folk, bitit sönder lägenheten och gud vet allt. (Har haft ett par trådar om henne uppe förut.)

Min hund behöver glasklara regler, nolltolerans på "fjanteri" och undanflykter, sagt ord gäller alltid och så klart beröm när hon uppför sig. Det låter som något alla kommer skriva men det gäller verkligen ordagrant och bokstavligt här hemma.
Min attityd gentemot henne är alltid lugn, bestämd, lite nonchalant överseende (för att hon ska fjäska för mig och inte tvärtom) och när jag beteer självsäkert och med en inställning att "naturligtvis ska du lyda mig" så funkar det. Jag får aldrig visa tecken på tvekan, tvivel eller bli blödig när hon börjar filma - då spårar hon ur direkt.
Hon får aldrig ta några initiativ här hemma, jag bestämmer när det är dags för henne att äta, gå ut, leka, sluta leka, arbeta osv.
Man kan tro att det har gjort hunden till en apatisk och trist liten robothund men så är det inte. Hon är lugn, harmonisk och mycket samarbetsvillig.

Mitt råd är att fokusera på det vardagliga mellan dig och din hund, låt honom veta utan tvivel vilka regler som gäller och rucka aldrig på dem. Risken för att plötsliga konfrontationer och testningar minskar om hunden vet var han har dig. Och hellre anstränga sig dagligen än att plötsligt behöva brottas med ett tungt stycke schäferhane med stor risk att förlora...
 
Sv: Ev. schäferproblem

Jag vet inte var du bor någonstans men är det i Sthlms-trakten så kan jag tipsa om en suverän instruktör som är mycket duktig på just brukshundar och har själv tagit fram räddningshundar, skyddshundar och även tävlat i annat. Hon är väldigt trevlig och hjälpsam och vet verkligen vad hon håller på med.
PMa isf!
 
Sv: Ev. schäferproblem

Han testar inte direkt än, men förra lördagen stack han när vi var i skogen. Det var förmodligen rådjur som stack iväg som han hörde, han sprang iväg och jag ropade hit, han kom en vända men inte ända fram utan stack igen och jag fick vänta ca fem minuter. Brydde sig inte ett skit att jag stod där och ropade. Vi har fungerat bra i skogen jämt där jag alltid haft kontrollen.

Hemma går det inte att släppa ut honom på gården själv för han förstör allt i sin väg, är typ överaktiv trots att vi varit ute och gått, nu sist slakta han adventsbelysningen trots att han har fått tillsägelse, slet loss det sista på spaljen runt bron osv och då har han leksaker stora ben, däck, fotbollar som vi brukar leka med.

Han kan det där med att sitta o vänta innan för dörren när vi går ut och vänta på tillåtelse. Men jagar katterna och hugger efter dem när de hoppar trots upprepade tillsägelser. Jag tycker jag har varit hård på honom.

Jag har som sagt haft en dialog med denna person om olika fadäser som hänt, genom att läsa mellan rader har denne sett att han är understimulerad genom att han till varje pris ska ha uppmärksamhet. Sätter vi oss och äter så hämtar han en kudde i soffan för att vi ska lyfta på ändan och gå till honom. Tittar vi på TV sitter han framför ibland och skäller när han tycker det blir för tråkigt osv.

Nu är denna människa så underbar att vi ska träffas i morgon så ska det kollas hur dialogen mellan hunden och mig fungerar, om jag gör något fel, typ berömmer för sent att det blir något annat. Denne har haft en hund som påminner mycket om sättet som min har och denne ska lära mig olika knep. Männskan gör det här innan det ska hinna gå så långt att han ev. tar över, vilket jag har svårt att tro att han ska klara. Men han är otroligt stor nu och det går då inte gå in i någon kamp. Det är liksom små diffusa problem jag har typ att godiset har blivit till en muta istället för en belöning som det ska vara osv osv. Snällt av dig att försöka hjälpa mig.
 
Sv: Ev. schäferproblem

Har läst dina trådar om dig och din hund och även den när du hittat knappen och du var så lycklig.

Min mailkontakt har sett detta att jag har varit för mjuk, allvaret har börjat redan och jag sitter kvar.
 
Sv: Ev. schäferproblem

Bor ca 20 mil från Stockholm så det blir lite långt...

Ska nu få lite hjälp i morgon och börjar sedan på kurs i Gävle i februari. Kurledaren ville att jag skulle komma och vara där nu medans hennes kurs pågår (sådan som jag ska gå sedan) men jag så har långt till Gävle. Efter det tänkte jag gå brukskursen längre fram i vår närmare mig. (Där jag gick valpkursen)
 
Sv: Ev. schäferproblem

Några tips på de situationer du nämnt:

Om hunden sticker från dig- gör inte den missen att stå och vänta på honom, dessutom ropandes. Han vet då att du är där och han är trygg med att du är där även om han sticker. Gör honom osäker, försvinn från platsen- göm dig bakom en sten eller buske (där han inte hittar dig i första taget), låt honom förstå att det inte är du som ska hålla koll på honom, utan han som ska hålla koll på dig.
Alternativ 2 kan vara (om du hinner ifatt) att ta ett riktigt tag om honom, förklara att man inte springer ifrån matte. En kombination alternativ 1 och två kan nog fungera i ditt fall.
Sen att han ändå kom tillbaka var ett gott tecken, men du var helt enkelt inte tillräckligt lockande för att han skulle stanna. Spring åt andra hållet, hoppa, rulla, var jätterolig. Det är du som ska vara rolig att vara med, inte att springa efter rådjur. Om du är tillräckligt spännande väljer han dig. Var inte rädd för att vara barnslig.

Du skriver att han jagar katterna. Låt honom inte göra det. Aldrig! Du skriver att han inte lyder när du säger till- kanske dags att ändra tillsägningsmetod? Med vissa hårda hundar krävs också att du är hårdare i ditt språk och dina metoder. Med det menar jag inte att du ska spöa hunden, men var inte rädd för att säga till och ta i honom en gång ordentligt. Det är mycket bättre än att tjata massa gånger.

Jag vet inte om situationerna du beskriver tyder på enbart understimulans. Att han skäller på er, vankar av och an etc. kan även tyda på en inneboende stress. Var lugn, bestämd, hård men rättvis. Konsekvent. Låt honom veta att han gör fel, var tydlig. Undvik tjat och gnat. Gör dig själv till en spännande matte att vara med. Lek med honom. Ställ krav, men lär först in vad rätt och fel är. Du kommer aldrig kunna träna denna hund på rätt sätt så länge han är såhär, eftersom han inte förstår hur man ska bete sig, och ens om han gör det så ignorerar han det. Lär honom alltså först vad som okej och inte, lär honom meningen med bra och nej. Ställ krav i vardagen. Sen kan du börja träna mer seriöst, när du har ett fungerande ledarskap.

Hoppas dte löser sig för er!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 466
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 226
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp