Ev. sålt häst till Åland

Retzina

Trådstartare
Hej!

Jag har ev. sålt min häst till Åland. Behöver jag fylla i några exportpapper/veterinärintyg etc när jag skickar hästen? Någon som har koll?

Tack på förhand!

Sv: Ev. sålt häst till Åland

Men har inte köparen koll på det?!

Ring jordbruksverket och fråga vad som krävs :)

vet. bör utfärda ett exportpapper (vetgranskning) inom 48h(?) innan hästen åker iväg. (om ja minns rätt är det stadsvet.)
de som transporterar bör fylla i en färdplan, (hur lång resa, om man bör låta hästen vila)

nånting i stil med det :p

Du behöver inte göra så mkt mer än att boka plats på båten. Allting sköts sedan på den åländska sidan, man måste tulla in hästen där. Alla papper skrivs i Tullen. Vi sålde våran Ponny dit 2008 och jag tror inte att reglerna är ändrade sen dess. Jag tror att köparen måste betala moms på införd häst.

LYCKA TILL:)

Jag sålde en häst till Åland förra våren o det var inga alls bekymmer för min del. Vi skrev bara pappren ordentligt (vilket man ändå alltid ska) o sen åkte de... Vad de sen fick göra eller inte vet jag inte riktigt men det verkade inte vara svårt.

Jag sålde en häst till Åland förra våren o det var inga alls bekymmer för min del. Vi skrev bara pappren ordentligt (vilket man ändå alltid ska) o sen åkte de... Vad de sen fick göra eller inte vet jag inte riktigt men det verkade inte vara svårt.

Ålänningarna reser ju lite fram å back mellan ön å sverige och mig veterligen så gjordes detsamma med de pållar som vart här på betäckning och som åkt hem igen.

Eftersom du passerar en landsgräns när du åker till Åland så ska hästen vara veterinärbesiktigad av en distriktsveterinär (de som är anställda av Jordbruksverket) den besiktningen får inte vara äldre än 48 timmar. Sedan ska den som alltid ha pass och ev kompetensbevis och godkänd transport om det räknas som yrkesmässigt.

Den enda gång man inte behöver veterinärintyget när man passar en gräns mellan två EU länder är när hästeb åker till eller från en tävling. Men då måste man istället ha antingen en startlista som visar att hästen ska tävla (på vägen till tävlingen) eller en reultatlista som visar att hästen har startat på tävlingen (på vägen hem). Skulle hästen t ex inte kunna starta för att den är halt eller ryttaren är blir sjuk, så ska den ha veterinärintyg för hemresan. Detta är gemensamma regler nom hela EU.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
958
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 619
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 054
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31