Euron och du.

Sv: Euorn och du.

Klarar inte Europa av Euron och att samsas så kommer Europa att ha väldiga problem. Vad är det 20 år sedan Yugoslavienkrigen ??? De var inte roliga för någon. Sverige är i princip en lydstat som försöker att överleva med två dominerande andra valutor Euro och dollar.
 
Sv: Euorn och du.

Jag förstår inte alls kopplingen till kriget på Balkan och Sveriges valuta? JAg förstår heller inte hur du menar när du säger att Sverige blir en "lydstat" på grund av valuta, för det förstår jag inte heller... :confused:

Min personliga åsikt är att Sverige som land tjänar på att ha en egen valuta, främst för att ha möjlighet att själva kontrollera räntan och använda denna som ekonomiskt styrmedel. Jämför gärna hur Sverige klarat sig relativt bra i senaste finanskrisen med andra (euro)länder.

Visst medför en egen valuta större transaktionskostnader för företag med internationell marknad, men min övertygelse är att det är ett billigt pris för en flytande, regional valuta. :)
 
Sv: Euorn och du.

Det vore väl lika illa eftersom problemet inte ligger i Euron i sig utan i att så många länder med väldigt olika ekonomiska förutsättningar förväntas ha samma valuta och därmed tappar ett viktigt ekonomiskt styrmedel. Den som kom på den idén måste ha haft otur när h*n tänkte.:banghead:

Den största orsaken till att euron i den form vi har hastades igenom var DDR;s kollaps och Frankrikes rädsla för ett förenat Tyskland.
För att som en av segrarmakterna ville man forcera genomförandet av euron så att inte Tyskland ensam genom sin valuta kunde kontrollera Centraleuropas ekonomier.

Tyskarna å sin sida såg risken för ett inbördeskrig i DDR skrev på nästan vad som helst för att Frankrike skulle säga ja.

sedan satt Europa där med ett hastverk till valutareform och ett ekonomiskt råttbo som kommunisterna lämnade efter sig tiofallt värre än någon kunnat ana.

Bara för att fatta lite, idag får alla tyskar som ska ha det, ut sina pensioner.
Även de 40 % som inte har betalt in en enda mark till de idag existerande kassorna. DDR;s pensionskassor var lika tomma som de pensionskassor de svenska kommunerna bygger upp åt sina anställda:cautious:

Märk väl det är min analys.....
 
Sv: Euorn och du.

Jag förstår inte alls kopplingen till kriget på Balkan och Sveriges valuta? JAg förstår heller inte hur du menar när du säger att Sverige blir en "lydstat" på grund av valuta, för det förstår jag inte heller... :confused:

Min personliga åsikt är att Sverige som land tjänar på att ha en egen valuta, främst för att ha möjlighet att själva kontrollera räntan och använda denna som ekonomiskt styrmedel. Jämför gärna hur Sverige klarat sig relativt bra i senaste finanskrisen med andra (euro)länder.

Visst medför en egen valuta större transaktionskostnader för företag med internationell marknad, men min övertygelse är att det är ett billigt pris för en flytande, regional valuta. :)

Visst sverige har tjänat på sin valuta..fram till dess att euron började falla.
Från 11.5 till 9,5 per euro.
Nu är det betydligt tuffare att exportera till vår viktigaste marknad.

Till detta kan man med fog hävda att Benelux o Tyskland tjänat miljarder i exportfördelar pg den allt svagare euron.
 
Sv: Euorn och du.

Schweiz har egen valuta men den är väldigt hårt knuten till Euro. Danmark har oxå egen valuta men även den är hårt knuten till Euro men kanske inte lika som Schweiz.
Varför är Schweizerfrancen hårdare knuten till euron än danska kronan när Schweiz inte ens är med i EU?
 
Sv: Euorn och du.

Eller så bara missat att ingen valutaunion någonsin överlevt... Har man rivit ut det kapitlet i grundkursen i nationalekonomi?

Den stora frågan är dock varför Sverige fortfarande säger att man vill vara med, fast vi röstat nej.

Nothing lasts forever. Frågan om hur stor en valutaunion skall vara för att effektivisera är intressant.

Tycker golit kanske att Norrland ska ha egen valuta, eller varför inte växlingskurs DKK mot JKM (Jokkmokkisar). Eller kanske golitisar, fast de gäller bara på golits tomt +/- 100 meter. Sedan ändrar de ekonomiska förutsättningarna sig så enormt från den röda fanans att det inte håller att ha samma valuta.

Självklart finns det ingen regel som säger att en valutaunion inte kan hålla. Det man måste ha är en gemensam politik på finansområdet, det är egentligen enda kravet. Och dit vill ju vissa av oss.
 
Sv: Euorn och du.

Varför är Schweizerfrancen hårdare knuten till euron än danska kronan när Schweiz inte ens är med i EU?

Därför att Schweizerfrancen är en mycket stark spekulationsvaluta.

Om man inte hade knutit den till euron så hade Schweiz haft än svårare med export o turistnäring än idag.

Ta som exempel
En middag för två inkl dryck kostar i Italien/Tyskland ca 500 spänn, i Schweiz nästan det dubbla....

Sydtyskarna skämtar och säger : -Die Schweiz, klein und fein aber nicht rech billig...
 
Sv: Euorn och du.

Nej fast det var inte förrän på senaste krisen som man skapade en riktigt gemensam valuta. Jag vet inte riktigt vad som var skillnaden...fråga mig inte kan inte , men en av orsakerna till att EU fick fredspriset beror på att Norska komitten ville stötta den förändring som har genomförts. Jag tror det är att de kan ta ut gemensam skatt.... Fråga mig inte vet inte.....

Att ta upp de nyligen avslutade krigen på balkan är för att inte glömma bort den extremt krigiska kontinent som Europa har varit. Är det den mest krigiska... ja inte vet jag men USA har väl i princip bara haft sitt frihetskrig ?? eller ??? Ett krig mot britterna och ett krig sydstatare/nordstatare och då menar jag på egen kontinent.

Kronan är stark... köp Euro... köp aktier i bra grekiska företag ... Det kommer att bli Europas 10 -15 år med start om ett par år... Går inte Sverige med i Euro kommer vi att fortsätta balansera på den smala linan och finnarna kommer att bli bra mycket rikare än vad vi är ...15 år sikt.... men vi är duktiga på att balansera.... så det är bara gissningar....
 
Sv: Euorn och du.

Det lutar väl åt att Eurozonen splittras upp.

Grekland, Spanien och Italien känner väl alla till men Slovenien, och det största problemet i mina ögon Frankrike kommer att bli problematiskt.

Den Italienska, franska och Spanska bilindustrin säljer i huvudsak till Europa.
Lägg till Opel i Tyskland så vet vi vilka bilmärken som förmodligen kommer att försvinna eller läggas ihop med andra.

Jordbruksprodukter kommer att bli dyrare att producera, vilka länder drabbas hårdast.

Högkvalitativa teknisk svåra produkter är den nisch som kommer att kunna ge arbete, vilka länder har svårast att klara det?

Finnarna är duktiga på industriteknik, ja rent av världsledande i vissa fack.
Södra Tyskland, norra Italien, Delar av tjeckien ligger bra till.
 
Sv: Euorn och du.

Nothing lasts forever. Frågan om hur stor en valutaunion skall vara för att effektivisera är intressant.

Tycker golit kanske att Norrland ska ha egen valuta, eller varför inte växlingskurs DKK mot JKM (Jokkmokkisar). Eller kanske golitisar, fast de gäller bara på golits tomt +/- 100 meter. Sedan ändrar de ekonomiska förutsättningarna sig så enormt från den röda fanans att det inte håller att ha samma valuta.

Självklart finns det ingen regel som säger att en valutaunion inte kan hålla. Det man måste ha är en gemensam politik på finansområdet, det är egentligen enda kravet. Och dit vill ju vissa av oss.

Som sagt har vi en gemensam finanspolitik i Sverige och därför funkar kronan i jokkmokk och skanör. Vi har också en annan sak som är viktigt i sammanhanget. Fria och Demokratiska val.

Är vi inte nöjda med hur finanspolitiken sköts i Sverige så kan vi rösta bort de som är ansvariga.

När de missköter sig i EU händer ingenting. Ingenting mer än att de möjligen för ytterligare privilegier.

Så om kravet för en fungerade valutaunion är en gemensam finanspolitik... Tja då är det ju urbota kortat att göra saker i fel ordning.

Fast ni vet ju att folket(en) inte skulle gå med på det.

golit tycker ni ska lyda Brecht. Om EU-kommissionen är missnöjd med folket, så får EU-kommissionen välja ett nytt folk.
 
Sv: Euorn och du.

Att ta upp de nyligen avslutade krigen på balkan är för att inte glömma bort den extremt krigiska kontinent som Europa har varit. Är det den mest krigiska... ja inte vet jag men USA har väl i princip bara haft sitt frihetskrig ?? eller ??? Ett krig mot britterna och ett krig sydstatare/nordstatare och då menar jag på egen kontinent.

Jösses! Massor med indiankrig. Flera mot Spanien. Grenada, invasionen av Cuba. Panama, Nicaragua...

England har inte heller haft så många krig på sin lilla ö, men man räknar nog boerkriget, världskrig 1 och 2, napolenonkrigen, krimkriget...listan blir lång i alla fall
 
Sv: Euorn och du.

Därför att Schweizerfrancen är en mycket stark spekulationsvaluta.

Om man inte hade knutit den till euron så hade Schweiz haft än svårare med export o turistnäring än idag.

Ta som exempel
En middag för två inkl dryck kostar i Italien/Tyskland ca 500 spänn, i Schweiz nästan det dubbla....

Sydtyskarna skämtar och säger : -Die Schweiz, klein und fein aber nicht rech billig...

Franken är inte knuten till Euron. Schweizarna har själva och självständigt fattat ett beslut om hur valutakursen ska se ut för närvarande. De kan bestämma nåt annat i morgon.
 
Sv: Euorn och du.

Sverige sa nej till Euro och ja till EU.

Schweiz har egen valuta men den är väldigt hårt knuten till Euro. Danmark har oxå egen valuta men även den är hårt knuten till Euro men kanske inte lika som Schweiz.

Svenska valutan är väl inte hårt bunden till Euro eller dollar. ?????

Vi lider av att ha egen valuta för att det kostar mycket pengar för våra småföretag att sätta in pengar. Dvs våra småaffärer, dvs småfik, småklädesbutiker, småslöjdare etc. Bankerna tar ju knappt emot svenska pengar längre från dessa småföretag. Hade vi haft Euro så hade detta förmodligen varit bättre, dvs bankernas agerande.

Nej vi sa ja till EU och därmed Euron. Vi uppfyller kraven och är tvungna att gå med.

Sen röstade vi nej till Euron och det vore hederligt av våra politiker att se till att ordna ett formellt undantag.
 
Sv: Euorn och du.

Det är väl ungefär som när Reinfeldt och Borg påstår att de har en budget i balans, fast de i verkligheten har lånat upp ungefär 3 ggr så mycket som Wibble och Bildt gjorde på sin tid, (hört på P1 igår, fredag, i samband med intervjuer om harpsund förhandlingarna) och alla bör väl komma ihåg vilket stålbad svensken fick genomlida den gången för att sanera ekonomin?

Kan bara bäva inför nästa omgång med sanering.

Med ett par skillnader... Du kan rösta mot Borg i ett val, han blir tvungen att avgå om han inte har stöd i riksdagen. Inget av detta gäller i EU.

Delar man valuta är det som att dela plånbok. Alla har full rätt att plocka vad man vill ur den och en viss skyldighet att då och då lägga i pengar.

Så... med Emu ska du betala för det ohållbara italienska pensionssystemet, spaniens bostadsbubbla och tja... grekland.
 
Sv: Euorn och du.

Eller så bara missat att ingen valutaunion någonsin överlevt... Har man rivit ut det kapitlet i grundkursen i nationalekonomi

Alla nuvarande valutaunioner har ju uppenbart överlevt. Om du inte räknar dem så stämmer det ju dock. Alla valutaunioner som är nedlagda är ju faktiskt nedlagda, det har du så rätt i golit.
 
Sv: Euorn och du.

Alla nuvarande valutaunioner har ju uppenbart överlevt. Om du inte räknar dem så stämmer det ju dock. Alla valutaunioner som är nedlagda är ju faktiskt nedlagda, det har du så rätt i golit.

och på de överlevandes skara har du?
 
Sv: Euorn och du.

Det lutar väl åt att Eurozonen splittras upp.

Grekland, Spanien och Italien känner väl alla till men Slovenien, och det största problemet i mina ögon Frankrike kommer att bli problematiskt.

Den Italienska, franska och Spanska bilindustrin säljer i huvudsak till Europa.
Lägg till Opel i Tyskland så vet vi vilka bilmärken som förmodligen kommer att försvinna eller läggas ihop med andra.

Jordbruksprodukter kommer att bli dyrare att producera, vilka länder drabbas hårdast.

Högkvalitativa teknisk svåra produkter är den nisch som kommer att kunna ge arbete, vilka länder har svårast att klara det?

Finnarna är duktiga på industriteknik, ja rent av världsledande i vissa fack.
Södra Tyskland, norra Italien, Delar av tjeckien ligger bra till.

Istället för att göra det omöjliga, vilket faktiskt är möjligt, kommer man att fortsätta göra det möjliga vilket i verkligheten är omöjligt.
 
Sv: Euorn och du.

Det lutar väl åt att Eurozonen splittras upp.

Grekland, Spanien och Italien känner väl alla till men Slovenien, och det största problemet i mina ögon Frankrike kommer att bli problematiskt.

Den Italienska, franska och Spanska bilindustrin säljer i huvudsak till Europa.
Lägg till Opel i Tyskland så vet vi vilka bilmärken som förmodligen kommer att försvinna eller läggas ihop med andra.

Jordbruksprodukter kommer att bli dyrare att producera, vilka länder drabbas hårdast.

Högkvalitativa teknisk svåra produkter är den nisch som kommer att kunna ge arbete, vilka länder har svårast att klara det?

Finnarna är duktiga på industriteknik, ja rent av världsledande i vissa fack.
Södra Tyskland, norra Italien, Delar av tjeckien ligger bra till.

Nej, jordbruksprodukterna kommer inte att bli dyrare att producera - däremot så kommer vi inte att ha kvar några jordbruk eftersom EU-stöden försvinner och det med nuvarande prisbild inte är lönsamt att vara primärproducent av livsmedel.

De som drabbas hårdast av det minskade utbudet av jordbruksprodukter kommer förmodligen vara de allra fattigaste i 3:e världen då många länder i 3:e världen idag har en stor livsmedelsimport, mycket tack vare IMF och deras vansinniga politiska agenda.

På sikt så kan vi bara hoppas på att matbrist kommer att rasera nuvarande marknadsstrukturer så att folk kanske finner det mödan värt att åter börja odla sin mark igen istället för att bygga shoppingtempel på den allra bästa åkerjorden nationen kan uppbringa :banghead:

Vad gäller Eu i övrigt så exporterar många EU-länder för lite och ännu fler exporterar för lite utanför Eu. Sätter man upp murar runt Europa och man endast handlar med varandra så kommer man ju bara att pumpa runt de pengar som redan finns där.

Nettoexportländerna kommer då att även "exportera" sina skulder till länder som tex Grekland - i synnerhet som man inte i de stora exportländerna inte låter industriarbetarlönerna stiga i takt med ökade exportinkomster vilket är den "marknadskraft" som kan fungera som en naturlig broms... Resultatet kan då inte bli något annat än att de stora exportländerna i återkommande perioder måste "rädda" importländerna. För att Euron ska kunna fungera så måste samtliga ingående länder ha en nettoexport utanför EU så att vi kan skjuta över problemen på länder som tex USA.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 058
Senast: Sassy
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 431
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 900
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp