Euron och du.

golit

Trådstartare
Vet du om att du sa ja till Euron. Att Sverige är tvungna att gå med?

Du kanske trodde att folkomröstningen sade nej och det gjorde den i och för sig, men de beslut som riksdagen och regeringen fattade som konsekvens av ditt nej, var ett JA.

Vet du om det?
 
Sv: Euorn och du.

fast sa ligger det ju inte riktigt till. Folkomrostningen var enbart for när euron ska tas in.

Att Sverige maste ta in Euron var ett krav nar vi gick med i EU. Dem enda lander som ar undantagna fran detta krav ar Danmark och Storbritannien, eftersom dem var medlemmar innan Euron fordes in och darmed kunde krava ett undantag.
 
Sv: Euorn och du.

fast sa ligger det ju inte riktigt till. Folkomrostningen var enbart for när euron ska tas in.

Att Sverige maste ta in Euron var ett krav nar vi gick med i EU. Dem enda lander som ar undantagna fran detta krav ar Danmark och Storbritannien, eftersom dem var medlemmar innan Euron fordes in och darmed kunde krava ett undantag.

Jo vi låtsades rösta om något som redan var bestämt, men Sverige kan förstås som alla andra länder begära undantag. Vilket inte vore krångligt eftersom vi faktiskt röstat nej.

Men som det ser ut nu så är Sverige nästan det enda landet som får vara med i Euron. Ska vi kanske insistera på att de andra inför kronan?
 
Sv: Euorn och du.

Ska vi kanske insistera på att de andra inför kronan?

Det vore väl lika illa eftersom problemet inte ligger i Euron i sig utan i att så många länder med väldigt olika ekonomiska förutsättningar förväntas ha samma valuta och därmed tappar ett viktigt ekonomiskt styrmedel. Den som kom på den idén måste ha haft otur när h*n tänkte.:banghead:
 
Sv: Euorn och du.

Det vore väl lika illa eftersom problemet inte ligger i Euron i sig utan i att så många länder med väldigt olika ekonomiska förutsättningar förväntas ha samma valuta och därmed tappar ett viktigt ekonomiskt styrmedel. Den som kom på den idén måste ha haft otur när h*n tänkte.:banghead:

Eller så bara missat att ingen valutaunion någonsin överlevt... Har man rivit ut det kapitlet i grundkursen i nationalekonomi?

Den stora frågan är dock varför Sverige fortfarande säger att man vill vara med, fast vi röstat nej.
 
Sv: Euorn och du.

Eller så bara missat att ingen valutaunion någonsin överlevt... Har man rivit ut det kapitlet i grundkursen i nationalekonomi?

Den stora frågan är dock varför Sverige fortfarande säger att man vill vara med, fast vi röstat nej.

Det är väl ungefär som när Reinfeldt och Borg påstår att de har en budget i balans, fast de i verkligheten har lånat upp ungefär 3 ggr så mycket som Wibble och Bildt gjorde på sin tid, (hört på P1 igår, fredag, i samband med intervjuer om harpsund förhandlingarna) och alla bör väl komma ihåg vilket stålbad svensken fick genomlida den gången för att sanera ekonomin?

Kan bara bäva inför nästa omgång med sanering.
 
Sv: Euorn och du.

fast alla andra lander har inte ett undantag, manga av dem nyare EU landerna har inte tillrackligt bra ekonomi for att ta in euron (och manga av dem som ar med kanske inte borde ha fatt vara med????).

Sverige ar sa vitt jag forstatt ett av dem fa EU lander som har haft en tillrackligt stabil ekonomi for att fa ta in Euron under en valdigt lang period, och inte gjort det.

Personligen tycker jag att det ar bra om vi behaller kronan :)
 
Sv: Euorn och du.

Eller så bara missat att ingen valutaunion någonsin överlevt... Har man rivit ut det kapitlet i grundkursen i nationalekonomi?

Den stora frågan är dock varför Sverige fortfarande säger att man vill vara med, fast vi röstat nej.
Ingen stat eller union överlever på sikt.
Det gäller EUROprojektet med.

Romar-riket hör väl till de mest kända, det tredje riket till de mest ökända;)
 
Sv: Euorn och du.

Eller så bara missat att ingen valutaunion någonsin överlevt... Har man rivit ut det kapitlet i grundkursen i nationalekonomi?

Den stora frågan är dock varför Sverige fortfarande säger att man vill vara med, fast vi röstat nej.

Jag funderar på.. Vad är syftet med Euron?
 
Sv: Euorn och du.

Vet du om att du sa ja till Euron. Att Sverige är tvungna att gå med?

Du kanske trodde att folkomröstningen sade nej och det gjorde den i och för sig, men de beslut som riksdagen och regeringen fattade som konsekvens av ditt nej, var ett JA.

Vet du om det?

även sd....
 
Sv: Euorn och du.

Jag röstade nej redan till att gå med i EU ...

Så jag skyller allt på ja sägarna ! :p

Jag röstade ja.

En av orsakerna var att den dåvarnade regeringen arbetade för att avskaffa subventionerna till jordbruket men samtidigt inteville införa ett gränsskydd likande norges.

Det hade resulterat i en total ödeläggelse av vegetabilie o animalieproduktion i Sveriges skogs o mellanbygder.

Till det hela kom att efter medlemskapet så har min omsättning till mer än 50% kommit från tjänster o varor inom eu.

Att eu sedan är ett fungerande fredsprojekt gör ju inte saken bättre.
 
Sv: Euorn och du.

Vet du om att du sa ja till Euron. Att Sverige är tvungna att gå med?

Du kanske trodde att folkomröstningen sade nej och det gjorde den i och för sig, men de beslut som riksdagen och regeringen fattade som konsekvens av ditt nej, var ett JA.

Vet du om det?

Sverige sa nej till Euro och ja till EU.

Schweiz har egen valuta men den är väldigt hårt knuten till Euro. Danmark har oxå egen valuta men även den är hårt knuten till Euro men kanske inte lika som Schweiz.

Svenska valutan är väl inte hårt bunden till Euro eller dollar. ?????

Vi lider av att ha egen valuta för att det kostar mycket pengar för våra småföretag att sätta in pengar. Dvs våra småaffärer, dvs småfik, småklädesbutiker, småslöjdare etc. Bankerna tar ju knappt emot svenska pengar längre från dessa småföretag. Hade vi haft Euro så hade detta förmodligen varit bättre, dvs bankernas agerande.
 
Sv: Euorn och du.

Jag funderar på.. Vad är syftet med Euron?

Syftet med Euro är att inte vara så beroende av andra större valutor som Dollar och framtida stora valutor som Yen och Rubler. Europa vill med Euron vara med i samma skara framgångsrika länder som USA, Kina och ryssland och skapa stabilitet i världen med en väl fungerande valuta.

Ekonomerna i USA gillar inte Euron och de snackar ofta ned den pga att de inte vill ha konkurrent till dollar. Den som leder valutakriget kommer att ha god chans att bli världsledande med allt vad det innebär av välstånd.
 
Sv: Euorn och du.

Syftet med Euro är att inte vara så beroende av andra större valutor som Dollar och framtida stora valutor som Yen och Rubler. Europa vill med Euron vara med i samma skara framgångsrika länder som USA, Kina och ryssland och skapa stabilitet i världen med en väl fungerande valuta.

Ekonomerna i USA gillar inte Euron och de snackar ofta ned den pga att de inte vill ha konkurrent till dollar. Den som leder valutakriget kommer att ha god chans att bli världsledande med allt vad det innebär av välstånd.

Det är möjligt, men vi har ju röstat nej och vill inte vara med. Varför måste vi då vara med?

Ingen av de valutor du nämner är någon valutaunion.
 
Sv: Euorn och du.

Har inte Europa en egen valuta så innebär det att som det är nu dollar skulle vara mycket mer dominant. Vilket innebär att länderna i Europa i princip skulle vara lydstater under USA.

Vilken valuta som ska vara starkast i framtiden får man väl se, Dollar, Euro, Yen eller Rubler. Förhoppningsvis blir det väl en lagom mix.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 058
Senast: Sassy
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 431
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 900
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp