Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
NejNär jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
Det var inte bara jag som blev ombedd att göra detta utan alla som var där samtidigt (och även andra antar jag). Ska man rapportera detta? Var?
Tänker att det är enkelt att byta valsedel i ett kuvert som inte ihopklistrqtDet var länge sen jag röstade pa plats i Sverige och jag har inte reflekterat över det. Hoppas jag har gjort rätt och klistat igen mina brevröster. I Österrike (där jag bor) ska man inte klista igen, bara vika omslaget.
Pa vilket sett kan det vara valfusk?
Nej det är inte okej. När jag var och förtidsröstade tillsammans med min dotter så lämnade hon in sitt kuvert utan att klistra igen det och fick genast tillbaka det med uppmaningen att klistra igen! Det är ju för att garantera valhemligheten och säkerställa att ingen byter ut valsedeln du lagt i kuvertet så det är jätteviktigt!!När jag röstade i EU-valet blev jag ombedd att inte klistra igen kuvertet utan bara vika det. Är det verkligen ett OK förfarande?
Men de lägger ju ner kuvertet i en låda medan man tittar på? I så fall måste de ju öppna lådan?Tänker att det är enkelt att byta valsedel i ett kuvert som inte ihopklistrqt
Fast det är ju märkligt att valförrättaren säger åt folk att inte klistra kuvertet. Vilket man gör påverkar ju inte deras jobb eftersom de öppnar i andra ändan.OBS jag har fel! I infon om det här valet står att man kan klistra igen kuvertet ELLER vika in fliken. Däremot undrar jag om det är okej att valförättaren uppmanar en av vika in.
https://www.val.se/eu-val-2024/eu-val-2024/rosta-i-sverige-i-eu-valet.html
Fast den går ju att byta ut vid rösträkningen ocksåMen de lägger ju ner kuvertet i en låda medan man tittar på? I så fall måste de ju öppna lådan?
Då öppnas ju ändå kuvertet? Klart det kan fuskas men fattar inte hur ett igenklistrat kuvert skulle hindra det?Fast den går ju att byta ut vid rösträkningen också
Jag fick höra att det var okej både klistra igen och vika, så det känns inte som några konstigheter?Det var inte bara jag som blev ombedd att göra detta utan alla som var där samtidigt (och även andra antar jag). Ska man rapportera detta? Var?
Vem som helst får gå och titta på rösträkningen så är man orolig för det kan man gå dit och observera hur de gör.Fast den går ju att byta ut vid rösträkningen också
Är kuveret tomt är det ogiltligt och Länsstyrelsen granskar det vid slutlig rösträkning.Jag har anmält nu så får vi se vad de säger. Vad händer om valsedeln trillar ur kuvertet, räknas det då?
Men om det ligger en lös lapp då?Är kuveret tomt är det ogiltligt och Länsstyrelsen granskar det vid slutlig rösträkning.
Allt som ”löst” eller oklart registreras och läggs i ett annat omslag som sedan körs till Länsstyrelsen (med de andra rösterna men inte i samma omslag då) som får bedöma.Men om det ligger en lös lapp då?