Ett trevligt bekymmer om barnbidrag...

Sv: Ett trevligt bekymmer om barnbidrag...

;)
*kl*

Mitt tips är att spara den största delen på dig själv, eller barnets andra förälder, det är otäckt många 18-åringar som inte kan hantera att få en stor summa pengar. Ett bra alternativ är en kapitalförsäkring i för barnet. Den fungerar så att pengarna schablonskattas varje år vilket gör att när pengarna väl tas ut så behöver man inte betala någon skatt på vinsten. Pengarna är då också öronmärkta för barnen om du skulle avlida. Du kan låta barnet få tillgång till pengarna när du tyckr det är lämpligt och det fungerar precis som med vanliga fonder - du kan ta ut pengarna när som helst, även om det tar ett par dagar innan du har pengarna.

.

Det är ju kapitalförsäkring vi sparar det mesta i, vilken tur att någon nämnde det då jag var lite förvirrad

Resonemanget ovan bygger ju på att barnet börjar jobba direkt efter studenten.

Man kan ju studera också och betala en hyra till sina föräldrar. 3.500kr tror jag t.om är lägre än vad konsumentverket räknat ut att en 19 åring kostar.

Jerseyko skrev:
Man kan ju studera också och betala en hyra till sina föräldrar. 3.500kr tror jag t.om är lägre än vad konsumentverket räknat ut att en 19 åring kostar.

Och så lägger föräldern undan 3.500:- tills den dag barnet lämnar boet så att säga? Då lägger jag nog hellre undan från början så att mitt barn slipper betala "hyra" till sig själv under studietiden :)

Man kan väl se det lite mer som om barnet bor kvar hemma efter studier kanske kan betala för sig....

Min lillasyster årsmodell 87 bor hemma o pluggar fortfarande. Tack vare att hon pendlat slipper hon CSNlån trots 5 års studier. Det måste ju kännas VÄLDIGT bra. Men hon är väldig ekonomisk också...
Hästen hjälper jag till o betalar för henne iofs. MEn annars så är det sällan hon behöver hjälp ekonomiskt.
(Sen när hon jobbar o tjänar bättre än mnig så vet jag vem som ska beta min häst hihi!)

Kapitalförsäkring??? Är det också på banken?

Jag kommer inte att ta betalt utav mina barn så länge som dom bor hemma. Speciellt inte om dom studerar, då kan jag tom tänka mig att hjälpa till med pengar för att undvika lån. Så har jag haft det :)

Sedan kan saker och ting förändras givetvis, men om jag spekulerar med min och sambons tänkta löner så finns det ingen anledning att ta betalt av mina barn.

Jag kommer alltid försöka hjälpa mina barn även fast de är "stora". Men det barn som tror den bara kan softa runt på mina pengar efter studenten är helt fel ute. Kan man inte betala i hyra för man studerar eller har låg inkomst får man hjälpa till på andra sätt.

Jag är nog för feg och okunnig för att spara på så lång sikt. Då spar jag hellre en högre summa/månad under en kortare tid.

Jag planerar ju att åka iväg och jobba i fält som barnmorska när barnen är i 20 års ålden. Så de kommer nog få ta mkt ekonomiskansvar tidigt i sina liv för att inte få en "chock" när jag åker.

Jag hoppas ju att jag ska ha lärt mina barn värdet i pengar liksom jag själv fick lära mig i tidig ålder. Softas det runt så hamnar ju det i kategorin "saker som förändras" men det är inget jag utgår ifrån att mina barn kommer göra. Jag skulle aldrig någonsin under min uppväxt få för mig att softa och glida med mina föräldrar pengar och det kanske är därför som jag ändå har haft rätt fria tyglar.

Jag kommer inte att ta betalt utav mina barn så länge som dom bor hemma. Speciellt inte om dom studerar, då kan jag tom tänka mig att hjälpa till med pengar för att undvika lån. Så har jag haft det :)

Sedan kan saker och ting förändras givetvis, men om jag spekulerar med min och sambons tänkta löner så finns det ingen anledning att ta betalt av mina barn.

Jag skulle inte ha några problem med att ta modest hyra av mina barn om de bor hemma medan de har ett "riktigt" arbete. Är man gammal nog att ha ett riktigt arbete så ska man självklart betala för sig. Om jag sedan betalar igen pengarna är det ett annat kapitel.
Jag ser också en orättvisa mot andra syskon som faktiskt flyttat hemifrån och försörjer sig själva.

Det är en helt annan sak om de studerar, jag kan inte gärna begära att de ska ta mer studielån så länge vi faktiskt kan försörja dem.

Som jag skrev, saker och ting kan förändras, nu har jag bara ett barn ( kanske kommer det en till ).

Jag ser till min egen uppväxt och kommer i största mån att agera lika som mina föräldrar. Men som sagt, första barnet är nyss fyllda två så saker och ting kan ju ändras efter vägen som gör att man prioriterar om.

Man kan väl se det lite mer som om barnet bor kvar hemma efter studier kanske kan betala för sig....

Alltså, det är nog ganska få barn som bor kvar hos föräldrarna hela studietiden, och dessutom ytterligare några år. I alla fall om man pluggar på högskolan. Jag känner ingen som ens bott kvar hos föräldrarna hela studietiden, de flesta flyttar långt innan dess.

Jag skulle inte vilja att mitt barn tog studielån för att betala hyra till mig som jag sen la undan för att ge tillbaks till barnet efter studierna. Det känns för mig som onödig rundgång.

Jag kommer alltid försöka hjälpa mina barn även fast de är "stora". Men det barn som tror den bara kan softa runt på mina pengar efter studenten är helt fel ute. Kan man inte betala i hyra för man studerar eller har låg inkomst får man hjälpa till på andra sätt.

Jag vet inte om du pluggat heltid på en krävande högskoleutbildning, men om du har gjort det borde du veta att den tillvaron knappast kan beskrivas som att "softa runt". Det brukar vara rätt mycket jobb.

Jag är nog för feg och okunnig för att spara på så lång sikt. Då spar jag hellre en högre summa/månad under en kortare tid.

Spar du inte långsiktigt till dig själv heller? Alltså, ett vanligt sparkonto är ju otroligt enkelt att öppna, går att göra på internetbanken på 2 minuter, och det är absolut stensäkert. Man behöver inte kunna nånting, och risken är noll med ett sånt konto.

Du beskriver så bra precis så som jag ser på detta.

Nej jag känner heller inte någon som bott hos mamma/pappa hela studietiden och efter. Då är mitt umgänge nästan enbart studenter.

Hihi! Stackars min syster- hon är unik... Fast iofs - hon studerar ju fortfarande. Och som jag skrev bor gratis...
Min lillebror har arbetat sedan han var 16 år- är 26 nu. En riktig kladderöv med pengar- tjänar bra...
Jag kan ju bara se fördelar om han hade satt in pengar till ett konto han kunde få ta ut på nu när han vill köpa hus...

Är man ekonomisk själv så behövs det ju inte men alla är inte det...

Vi är 4 syskon och jag tror inte att ngn av oss missunnar lillsyrran att hon får åka mer gräddfil än oss...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 188
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 177
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka