Ett trevligt bekymmer om barnbidrag...

Sv: Ett trevligt bekymmer om barnbidrag...

Vi sparar 400 av barnbidraget varje månad i högriskfonder. Sen har dottern också ett vanligt sparkonto om man vill sätta in pengar som är "enklare" att disponera. Min morfar köpte fonder åt mig när jag var liten och de har jag använt när jag köpt häst men har massa pengar kvar. Det känns som att jag håller hårt i dom, och det hoppas jag kunna lära min dotter också.

Vi handlar mat för barnbidragen. Räcker för hela familjen en hel månad :D

Spara barnbidraget för framtiden, nja, inget mina föräldrar gjort eller makens och vi har ju haft tak över huvudet. Känns inte så lockande heller för jag har samma erfarenhet som fler i tråden verkar ha, att får man en större summa som 18åring så är det lätt att festas bort. Man är inte mogen.
Då är jag mer inne på att göra som min väns föräldrar. De tog 3500kr i hyra efter han tog studenten, som sattes in på ett sparkonto. När han sen flyttade när han var 22 år så hade de spart ihop +150.000kr och de pengarna fick han när han köpte eget när han var 25. Då hade de även ökat ännu mer.

Mina barn har fondsparkonton som sköts av morföräldrar och gudföräldrar.

Kanske vi öppnar något åt barnen sen när jag börjar jobba, känns som det kommer finnas mer utrymme för det då, nu känns det inte lika viktigt.

Det var ju smart med att betala hemma och sedan få igen... Men det är ju några år kvar ;)

Mina föräldrar har inte kunnat spara undan bb till mig och mina 3 syskon, såklart man överlever i vilket fall ;) Om far och morföräldrar sparar till henne har jag ingen aning om- de får hellre skämma bort henne här & nu faktiskt ;)

Och angående mat så är ju just den kostnaden minimal här hemma eftersom jag äter hos m&p.. Så jag kanske sparar på lillans matpengar då :)

Jag känner att jag inte vill sitta och spara och spara för framtida bruk utan liksom lite leva här och nu också. En arbetskamrat fick ut över 100.000:- när han fyllde 18 som hans föräldrar sparat. Han spelade och festade upp allt på 1 år.
Jag skulle flippa ur om mina barn gjorde så.

Vi har tre barn som vi sparat bidraget till.
I deras eget namn.

Ett av barnen var vid tidpunkten 18 år inte tillräckligt mogen för sina pengar, jag tog ut dem och satte dem tills vidare på mitt eget, sedan efter några år gick det till att köpa en lägenhet.

Ett av de andra barnen har kvar alla pengar och lite till.
Det tredje studerar på högskola och lånar inget av CSN.

Var det alltså okej att du tog ut alla pengarna när de stod i barnets namn?
Hur reagerade din "omogne" 18 åring när inte han fick pengarna när han fyllde 18 och syskonen fick det? (tog det för givet eftersom du inte skrev något annat)

Det var ju smart med att betala hemma och sedan få igen... Men det är ju några år kvar ;)

Mina föräldrar har inte kunnat spara undan bb till mig och mina 3 syskon, såklart man överlever i vilket fall ;) Om far och morföräldrar sparar till henne har jag ingen aning om- de får hellre skämma bort henne här & nu faktiskt ;)

Och angående mat så är ju just den kostnaden minimal här hemma eftersom jag äter hos m&p.. Så jag kanske sparar på lillans matpengar då :)

Mina föräldrar sparade för mig, vilket jag kunde pytsa in i första lägenhetsköpet, vilket i sin tur har lett till att vi sparat någon tusenlapp eller två i minskade lånekostnader varje månad de senaste 7 åren. Det i sin tur har bidragit till att vi inte behövt pressa vår ekonomi för att få det att gå ihop, vi har kunnat dela på föräldraledigheten, vi har kunnat lägga undan en del av barnbidraget från start, osv.

Så jag ser stora fördelar med att få ett startkapital av föräldrarna, om det finns möjlighet. Visst klarar man sig ändå, men vad mycket lättare allt blir om man slipper låna precis hela summan när man ska skaffa eget boende!

Vi har valt att sätta in allt på sparkonton, där vi binder allt från 3 mån till 10 år.

Har inte använt ett enda barnbidrag och har den turen att vi inte kommer behöva göra detta (om inte något extremt inträffar).

Har valt vanligt sparande men olika bindningstider. Detta hos länsförsäkringar då vi fick bäst ränta där. Valde att inte köpa aktier då ingen av oss har ork eller intresse att sätta oss in i det;)
Planerar att dessa pengar ska räcka till större utgifter så som ev moppe/traktor/körkort, moped, bil, första bostad, studier, resor och ev häst/annat intresse.

Är barnbidraget oförändrat som det är nu kommer barnen ha en bra start i livet. och när de är 18 år kommer det utan ränta att finnas ca 227 000kr. Men vi kommer låsa större summan av pengarna tills de är 20 år eller visar större ansvar om det behövs!

Vi är lyckligt lottade som kan spara hela barnbidraget och jag vet faktiskt ingen annan som gör det. Som jag känner!

Mina föräldrar sparade för mig, vilket jag kunde pytsa in i första lägenhetsköpet, vilket i sin tur har lett till att vi sparat någon tusenlapp eller två i minskade lånekostnader varje månad de senaste 7 åren. Det i sin tur har bidragit till att vi inte behövt pressa vår ekonomi för att få det att gå ihop, vi har kunnat dela på föräldraledigheten, vi har kunnat lägga undan en del av barnbidraget från start, osv.

Hade ni inte kunnat dela föräldraledigheten lika annars?

vi har satt en del av barnbidraget i sverige- och eurolandfonder, övrigt sätter vi på lux kortränta, låg avkastning men säker investering. eurolandfonderna ligger ganska dåligt till ca 10% under omkostnadbeloppet så där ar vi stoppat inbetalning tills vidare, men någon dag vänder det ju och då kommer vi sälja och omplacera. sverigefonderna ligger väl ca 4-5%plus i dagsläget.

jag är hyfsat insatt i fonder och aktier, så därför pysslar vi lite med sådant, men funderar på att sätta de pengar som finns på luxfonderna i framtidskonton till bunden ränta istället..

dessa pengar ska gå till ev framtida studier och input i bostad.

alltså inte till körkort och bil m.m

Resonemanget ovan bygger ju på att barnet börjar jobba direkt efter studenten.

Inte alla vill eller kan det, en del pluggar vidare och har kanske inte möjlighet att jobba så mycket extra.

Sen är det ju inte så att man antingen får inget alls eller så får man en stor summa som festas upp när man fyller 18 år. Föräldrarna kan ju se till att pengarna går till det som det var tänkt till från början, ex. lägenhetsköp, möbler, körkort, utlandsstudier, genom att vänta med att lämna över pengarna eller bara ha en diskussion om vad de är avsedda för.

VI sparar i fonder varje månad redan nu. Har faktiskt ganska bra koll på marknaden där... Men jag känner inte att jag vill "passa" lillans pengar heller... Är ju tråkigt om man låter de stå där och inte är ngt värda om 20 år ;)

Vilket är det mest idiotsäkra sättet att spara? Förutom bankkonto ;)

Hade ni inte kunnat dela föräldraledigheten lika annars?

Jo, vi hade nog prioriterat det i alla fall, men väldigt många, här på forumet inte minst, anger ju ekonomin som huvudorsak till varför de inte kunnat dela på föräldraledigheten.

VI sparar i fonder varje månad redan nu. Har faktiskt ganska bra koll på marknaden där... Men jag känner inte att jag vill "passa" lillans pengar heller... Är ju tråkigt om man låter de stå där och inte är ngt värda om 20 år ;)

Vilket är det mest idiotsäkra sättet att spara? Förutom bankkonto ;)

Bankkonto är det allra säkraste.

Men att väl diversifierade aktiefonder skulle vara värda noll kronor om så många år skulle innebära att hela näringslivet har kraschat och alla företag gått i putten, i princip. Och det är väl kanske inte jättetroligt, och om det är så så torde ett förlorat sparkapital vara det minsta problemet.

Vi sparar nästan hela barnbidrget åt sonen. Har delat upp det på två olika sparanden. En mindre summa går in på ett fondkonto i sonens namn där även paketpengar och liknande går in. Detta kommer han att vara fri att spendera när han får tillgång till kontot

Den större summan sparas i en räntefond som står i våra namn, dessa pengar kan användas till körkort och liknande om det behövs men är annars tänkt till studier, bostadsköp etc

*kl*

Enklast möjligt - kontakta din bankman för att få råd! Har du telefonbanken så kan du i de flesta fall ringa den och få prata med en rådgivare och få tips, utan att behöva bestämma dig för något.

Mitt tips är att spara den största delen på dig själv, eller barnets andra förälder, det är otäckt många 18-åringar som inte kan hantera att få en stor summa pengar. Ett bra alternativ är en kapitalförsäkring i för barnet. Den fungerar så att pengarna schablonskattas varje år vilket gör att när pengarna väl tas ut så behöver man inte betala någon skatt på vinsten. Pengarna är då också öronmärkta för barnen om du skulle avlida. Du kan låta barnet få tillgång till pengarna när du tyckr det är lämpligt och det fungerar precis som med vanliga fonder - du kan ta ut pengarna när som helst, även om det tar ett par dagar innan du har pengarna.

Angående sparkonto respektive fonder så är det oftast så att det är lägre avkastning på sparkonton, men under vissa perioder är det mer lönsamt med ett fastränte konto än räntefonder så som likviditsfonden. Egentligen kräver inte fonder att du är mer aktiv men din bank kan ge dig tips på vilka fonder som passar dig om du inte tänker vara aktiv.

Men jag tror helt ärligt att det är flera familjer som inte skulle klara det ekonomiskt att dela på ledigheten... I vårt fall skulle vi minska inkomsten med ÖVER 10000:- / månad för att ha sambon hemma...
Och egentligen så skulle inte jag heller vilja vara hemma men vad gör man när man inte få skola in på dagis?

Usch! Nu låter det som om jag inte tycker om mitt barn :(

Så har vi det nu, trots att jag som tjänar minst är hemma. Jag får 10-12 000 kr mindre i plånboken efter skatt varje månad och det är tungt faktiskt. Nu när maken ska vara hemma törs jag inte ens tänka på hur det kommer att bli.

Ang sparande så har vi öppnat en kapitalförsäkring till barnet som står i mitt namn men barnet som förmånstagare. Just nu spar vi 300 kr mån, men så fort vi har full inkomst igen så blir det nog hela barnbidraget.

Han kommer inte att få hela summan när han fyller 18 år, utan dessa pengar ska användas till extra dyra saker under uppväxten som inte ingår i hushållsbudgeten. Kanske körkort, bil och så småningom bostad. Tanken är att han inte ens ska veta om dessa pengar, utan de får komma som en trevlig överraskning när han behöver dom.

Även far- och morföräldrar sparar i fonder till honom, men jag har ingen aning om hur mycket det är.

För mig känns det viktigt att ge mitt barn en bra ekonomisk grund och kunna hjälpa till med större utgifter. Varken jag eller min man har haft den förmånen, utan började på scratch när vi flyttade hemifrån.

Jo men jag menar att det blir 10-12000 mindre + allt mindre jag har... Jag kan ju inte räkna med att få jobb samma dag som han börjar sin fp...

Tänk- man kanske känner sig rik en månad sen... Innan man har kommit på att man ska laga alla hål som ledigheten har gjort i min ekonomi ;)

Men ÄNDÅ vill jag gärna spara slanten till Lillan.... Kommer prata med banken om hur vi ska placera dom... Verkar ju inte som om det finns fler alternativ iaf ;)

Vi har aktieindexobligationer samt högriskfonder till barnen, allt står i mitt namn. Vi sparar inget utav barnbidraget utan prioriterar att jobba deltid istället för att ha mer tid med barnen.
De pengar som sitter på fonderna är doppengar, julpengar etc. de har fått av släktingar. De kommer alla tre att få lika stor summa i slutändan trots pengarna stått inne olika länge.

Mina föräldrar sparade inget till mig men har istället kunnat hjälpa mig en del ekonomiskt ex.vis när jag skulle ta körkort.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 188
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 177
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka