Ett namns betydelse

Jag är nog ganska fördomsfull, jag vill inte ha en 'svensk' när jag går och klipper mig. Har haft lite dåliga erfarenheter av yngre kvinnliga frisörer som inte är så bra på att klippa asiatiskt hår. Däremot så mycket bättre på att föreslå trendiga frisyrer som behöver en evighet och massor av (dyra) produkter som jag kan köpa hos dom, att få snygga på morgonen, trots att jag sagt att jag vill ha en enkel och lättskött frisyr.

Jag vet inte var min (manliga) jättebra frisör kommer ifrån men det hörs att svenska inte är hans första språk. Han har salong i ett litet hål i väggen 100 m från där jag bor i Årsta, dessutom är han betydligt billigare än salonger jag gått till tidigare - gurkvatten, varma handdukar och massagestolar är inte så nödvändigt för mig, bara mitt hår klipps bra.

Nu måste jag hitta en ny frisör här i Bollnäs, suck. :nailbiting:

Jag struntar i namn (även om jag hellre väljer en Amanda än en Gunnel eftersom Amanda förmodligen är mer jämngammal med mig och lite mer i tiden) egentligen men finns det bilder på personalen när jag ska boka väljer jag utifrån det. Alltså inte den jag tycker är snyggast utan den jag tycker ser ut att matcha min stil bäst. Skulle nog inte gå och klippa mig hos en äldre man alls faktiskt om jag inte fått väldigt bra referenser, men kan välja en äldre kvinna med klassisk stil framför en ung tjej med kort spretfrisyr, sidecut eller dreads, bara för att det stämmer mer överens med hur jag vill ha mitt resultat. Nu behöver ju inte en viss frisyr eller stil hos frisören betyda att hen inte kan förstå andra stilar, men behöver jag inte chansa gör jag inte det ;).

Bästa läkarna jag haft har alla haft utländska namn (senaste var från Syrien), frisörer också. De har verkligen velat att få mig att må bra. Fick äntligen tagit prov och javisst, fick börja med Levaxin omgående, värdena var inte bra. Svenska läkare bara viftade undan det.

Jag tycker minsta rutinbrsök på vårdcentralen är obehagligt och något jag drar mig för in i det längsta så för att underlätta för mig själv skulle jag också välja ett svenskt namn om jag stod inför valet. Dock bokar jag normalt tid via nätet och kryssar i att det går bra att träffa vem som så det är inget jag agerar på i praktiken. Nu har jag flyttat en del så det har inte blivit aktuellt, men på en tidigare vårdcentral träffade jag en läkare som hade svårt att kommunicera så jag begrep, honom skulle jag aktivt undvikit om jag hade behövt. Jag har också insett att jag föredrar kvinnliga läkare, men där går gränsen för vad jag tänker låta mig själv bry mig om. I de flesta andra situationer, typ frisörer eller tandläkare, lägger jag inte så stor vikt vid språkförmågan men i kontakt med vården känner jag mig redan liten och i underläge och är inte intresserad av annat än att klara av besöket på kortast möjliga tid och att jag förstår vad som sägs på en gång.

Om jag pga namnet anar att det är en äldre man jag ska träffa kan jag bli skeptisk om det är en situation där jag redan känner mig i underläge, t.ex. ett läkarbesök.

Tråkigt bemötande, frågan är om det brast i kommunikation eller empati? Att läkaren var dansk är i mitt tycke precis lika ointressant som vad läkaren hette eller hade för kön.
Både och i det fallet, det var nästan omöjligt att begripa vad han sa = svårt att kommunicera. Och dessutom otrevligt bemötande.

Och hon uttalade ofta en avsky för namn i stil med Tommy, Jimmy, Jonny, Benny, Billy etc. Och det har också påverkat mig, så att jag fortfarande har svårt för män som bär dessa namn. Jag kan inte påstå att jag tycker om hur jag reagerar, men jag har åtminstone sett sambandet och jobbar på att se förbi mina namnrelaterade fördomar.
Jag vet att jag läst någonstans att män med xonny-namn är överrepresenterade i brottsstatistiken. Jonny, Conny, Sonny etc är vanligare i lägre socialgrupper.

Om jag får vara tråkig då undrar jag vad det är för fördom du har som gör att du är tveksam till en utländsk läkare?
Ingen aning om det är vanligt men jag går hos utländska läkare. Jag har inte reflekterat något speciellt om det.

Jag har båda och men väljer helt klart en svensk eller norsk läkare om jag kan. Det har inget med rasism ed att göra men att många av de utländska läkarna ej förstår vad jag säger och jag förstår inte allt de säger så det blir jättejobbigt att försöka förklara vad jag vill ha hjälp med. Vilket resulterar i att det inte finns tid att ta upp allt eller att jag ger upp att förklara och då får jag inte den hjälpen jag behöver.

Det är ett stort problem! Det borde vara mycket hårdare krav på språkkunskaper.

Om man nu absolut får välja så hade jag tagit läkaren med ryskt namn. Jag har träffat och jobbat med tjugotalet och de har alla varit extremt skickliga. Kanske inte så speciellt gullesnuttiga, men det är ofta en egenskap som jag skyr hos läkare.

Annars spelar det ingen roll.

Jag var hos frisören idag, ett nytt ställe. Jag hade bokat tid på nätet innan och funderade på detta med namns betydelse.

Jag var ute med kort varsel och kunde inte välja frisör utan fick ta den lediga. Hon hette Angelica, den andra frisören hette Katarina. Hade jag fått välja hade jag absolut tagit Katarina! Detta alltså bara utifrån mina högst personliga associationer av namnen.

Angelica för mig är den unga, tuffa, lite störiga tjejen. Katarina är lite äldre, mognare och lite mer vanligt tråkig och det känner jag mig mer hemma med! På plats i salongen kunde jag konstatera att båda frisörerna var lite mer Angelicor...

Så om vi spinner lite vidare på fördomar om namn så vad skulle den perfekta frisören heta och varför? Till vilken läkare bokar du helst tid? Vilken frisör/läkare skulle du tveka att gå till?

FRISÖR
Gärna: Caroline (är troligen i rimlig ålder)
Tveksamt: Margareta (jag vill bli lite ungdomligt klippt i alla fall)

LÄKARE
Gärna: Ove (gammal, erfaren man, känns tryggt)
Tveksamt: utländskt namn (om jag kan välja)

Ja, detta är fruktansvärt fördomsfullt, men nog ganska vanligt?!
Inser nog att jag har lite fördomar, läkare får man ju aldrig välja men jag blir glad om jag får en som låter ung eller äldre med ett utländskt namn (med eller utan perfekt svenska) på en distriktsmottagning, eftersom jag alltid fått hjälp och noggrann hjälp då. (Kanske inte jobbat så många år att de hunnit bli ointresserade.)

Gynekolog blir jag glad om jag får ett manligt namn, försiktig och vänlig/moderlig, de kvinnliga har alltid varit kyliga och hårdhänta (utom en, den senaste, hon var varken så barsk att man blev ledsen eller så hårdhänt att det gjorde ont, så jag blev riktigt glad!)

Jag var hos frisören idag, ett nytt ställe. Jag hade bokat tid på nätet innan och funderade på detta med namns betydelse.

Jag var ute med kort varsel och kunde inte välja frisör utan fick ta den lediga. Hon hette Angelica, den andra frisören hette Katarina. Hade jag fått välja hade jag absolut tagit Katarina! Detta alltså bara utifrån mina högst personliga associationer av namnen.

Angelica för mig är den unga, tuffa, lite störiga tjejen. Katarina är lite äldre, mognare och lite mer vanligt tråkig och det känner jag mig mer hemma med! På plats i salongen kunde jag konstatera att båda frisörerna var lite mer Angelicor...

Så om vi spinner lite vidare på fördomar om namn så vad skulle den perfekta frisören heta och varför? Till vilken läkare bokar du helst tid? Vilken frisör/läkare skulle du tveka att gå till?

FRISÖR
Gärna: Caroline (är troligen i rimlig ålder)
Tveksamt: Margareta (jag vill bli lite ungdomligt klippt i alla fall)

LÄKARE
Gärna: Ove (gammal, erfaren man, känns tryggt)
Tveksamt: utländskt namn (om jag kan välja)

Ja, detta är fruktansvärt fördomsfullt, men nog ganska vanligt?!

Jag hade oxå valt läkaren med svenska namnet om jag fått välja, inte för att jag tror att den med utländska namnet är sämre eller mindre kunnig, utan för att jag vill vara säker på att just sämre kunskap i svenska språket inte gör att informationen från hen eller mig inte förvrängs så något blir fel. Har nämligen varit med om det med dottern och det ska inte hända igen!
Om sedan Muhammed är född i Sverige och talar perfekt svenska vet jag ju inte, men jag vill inte chansa när det handlar om något så viktigt!

Hos gynekologen skulle jag välja Marita före Kevin.

Jag hade valt Kevin! När jag hör Marita tänker jag på en sur, hårdhänt kärring medan Kevin ger mig bilder av en lite mjuk metro/homosexuell snubbe.

Den värsta gynekolog jag haft var en äldre "svensk" kvinna, tror dessutom att hon var nån slags över-läkar-tjosan. Hon var otrevlig och hårdhänt.
Bästa var en ung gay-kille, student.

Senast ändrad av en moderator:
När det gäller läkare så hade jag absolut känt mig bekväm med tex en engelsktalande. Jag pratar engelska på jobbet nästan dagligen och känner mig lika bekväm med det som med svenska. För en gamling i 90-års åldern utan engelskspråkig utbildning hade det ju varit katastrof. Så det där varierar nog rätt mkt på mottagaren också.

Så det där varierar nog rätt mkt på mottagaren också.
klipper lite... För det där är ju väldigt sant.
Mina döttrar har en tandläkare som heter Beata, som är jättegullig och säkert väldigt kompetent. Men hon kommer från någon av de östeuropeiska länderna (vårt landsting har aktivt rekryterat tandläkare från Polen och utbildat dem i svenska, antar att hon ingår i det projektet) och det är väldigt svårt att förstå vad hon säger. Min yngsta dotter (nu 12) vill fortfarande ha med mig in på rummet, eftersom hon inte förstår vad tandläkaren säger. Så jag får tolka...

Jag har ett väldigt ålderdomligt namn (Augusta) för min ålder (35) så det faller sig kanske ganska naturligt att jag inte har fördomar om andras namn. Jag har inte heller problem med utländska namn på läkare eller tandläkare och har i princip aldrig haft svårt att förstå vad de säger. Jag har inte heller träffat någon läkare som haft svårt att förstå vad jag säger. Skulle jag råka ut för kommunikationssvårigheter så får jag väl be personen prata lite långsammare eller förklara igen. SÅ svårt kan det liksom inte vara.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 149
Senast: netia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 475
Relationer Hej alla. Jag är i en av mina värsta kriser. Jag behöver peppning och råd. Varning för långt inlägg. Jag och min, sen tre år, sambo är...
2
Svar
34
· Visningar
6 040
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar