Etikettsfråga 2

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare coolia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 268
Givetvis inte prova, men däremot öppna paket. Det är trist om den present man ger bort inte öppnas alls under festen tycker jag!

Beror på fest?

En större festmed många gäster brukar väl ha ett presentbord. Festföremålet öppnar sedan allt i lugn och ro dagen efter,

En vanlig mindre fest i vänners lag - där öppnar man ofta presenterna tillsammans?
Åven vid lite större fester tycker jag man bör planera så att man öppnar medan gästerna är kvar. Har kanske inte med etikett att göra men jag tycker att det är trist att inte få se vad festföremålet har fått i present.

Åven vid lite större fester tycker jag man bör planera så att man öppnar medan gästerna är kvar. Har kanske inte med etikett att göra men jag tycker att det är trist att inte få se vad festföremålet har fått i present.

Intressant.
Vi gifter oss nästa år och var slående överens om att vi absolut inte skulle ha gemensam presentöppning.
Det är så tråkigt att titta på presentöppningar och utlämnande för de som t.ex. inte haft råd att köpa en lika fin present som ”alla andra”.

Näe, på större fester tycker jag presenterna öppnas privat, och ett tack-kort skickas.
Mindre fester (typ tjejmiddag) är en helt annan sak :-)

Och jag tycker precis tvärtom, att för alla gästernas trevnad så är det bättre att spara presentöppning tills efteråt. För det första är det dötrist att sitta och titta på när någon annan öppnar paket, och för det andra så tror jag att det lätt blir så att gästerna (medvetet eller ej) jämför de inköpta presenterna och så kanske någon känner sig dålig för att de t ex inte haft råd att köpa något lika "fint" som de andra på festen.

Mindre fest, öppna. Större fest, vänta.
Typ.

Min syster och man öppnade alla presenter dagen efter och skrev personliga tackkort till alla
’tack Ylva och Kenneth för den fina brödrosten vi önskat oss’
Ungefär så. Uppskattat det med!

I helgen var vi på bröllop, hade dom öppnat där och då hade vi aldrig kommit hem 😇

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 749
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och... 52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 260
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Satt och slösurfade på en "lediga jobb"-portal tidigare ikväll och hittade en högintressant annons, som jag dock inte vet hur jag ska gå...
Svar
16
· Visningar
1 354
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 909
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka