Etik i fälttävlan?

T

tretjak

Läste i tidningen om ett svenskt fälttävlansekipage där hästen slagit i hindret så kraftigt att benet bröts. Någon uttalade sig i tidningen, veterinären eller möjligtvis ryttaren, att hästens lidande gjordes kort, dvs den avlivades.Så bra då. Ryttaren hade någon lam förklaring om att han kände sig helt tom efteråt - men såklart startade han i klasserna efteråt - med annan häst förstås...

För mig är det obegripligt att man kan hålla på med en sån här sport, där ens tävlingspartner riskerar att dödas. Man kan väl inte vara hästvän, tycka om hästar och hålla på med en sån sport eller? Är man egentligen inte enbart en tävlingsmänniska ute efter adrenalinkickar? Jag har varit och tittat på fälttävlan live en gång och skulle inte vilja se det igen.

Hur ser ni som håller på med sporten på etiken i sammanhanget?

Sv: Etik i fälttävlan?

Det har aldrig slagit dej att hästen kanske tycker det är KUL med fälttävlan den också?
Många hästar älskar naturhinder och lever verkligen upp när de kommer ut på ftbanan.
Man använder ju inte en häst till ft om den inte har hjärta eller mod till det!

En i min hoppgrupp har en häst som för tillfället går 130 hoppning men som tycker det här med fthinder är lite otäckt, självklart gjorde de inte en fthäst av den även om den hoppar hus i övrigt..

hästen kunde ju lika väl ha kunnat bryta benet i hagen, på vanlig hopptävl eller gå omkull i skogen. jag menar, om vi inte skulle vilja riskera att hästarna inte skadas så vaddå? ska vi låta dom stå instängd i en box då eller?? förstår inte riktigt ditt resonemang...

Jo, det är klart att om hästarna får välja så väljer de säkert fälttävlan framför ex vis dressyr, alltså terrängdelen av fälttävlan, men min fråga är inte vad hästarna vill utan vilken moral/etik man kan förvänta sig att vi människor ska ha när det gäller detta.

Hästar är djur och har inte förmågan att förstå samband, framtid etc men vi människor vet vad vi utsätter dem för, vilka risker som finns i sporten. Jag tror fortfarande att det är personer som letar adrenalinkickar som rider fälttävlan på hög nivå, man gillar att utsätta sig för risker och anta utmaningar och vad de gör med sina kroppar struntar jag i men varför blanda in hästar i det hela?

Ut och klättra i berg för tusan, eller prova fridykning eller något annat! Jag har så svårt att förstå att man i sitt hästintresse en dag skulle kunna komma dithän att man rider ihjäl en häst och sen sätter sig upp på nästa och fortsätter. Jag hade brutit samman av skuldkänslor om det hade hänt mig och min häst. Men det gör kanske inget om man har tio till i stallet, det kanske är som att krascha en rallybil, jag vet inte?

Hästen kan dö i hagen också.

Fler kommentarer känns överflödiga.

Ojojoj...

Undrar just hur många hästar i Sverige som avlivas varje år för att de brutit benet i hagen?

tretjak skrev:
För mig är det obegripligt att man kan hålla på med en sån här sport, där ens tävlingspartner riskerar att dödas. Man kan väl inte vara hästvän, tycka om hästar och hålla på med en sån sport eller?

Åh,jag kanske skulle ge f-n i att släppa ut mina hästar i hagen eftersom jag har tyvärr fått avliva en i hagen pga benbrott.
Ok,så hädanefetr får mina stå inne i boxen,eller vänta nu,grannens häst fick kolik och rullade fast och slog av ett ben i sin panik av att ligga fast.. :crazy:

Hjälp?! Hur ska jag göra?? :angel:

Lägger svaret här men det är riktat till er alla. Man blir rätt bedrövad över att läsa, så här långt, att INGEN av er aktiva?har några som helst funderingar kring etiken i kring denna sport.

Har ingen, ens i smyg, funderat på dessa frågor, hur ni själva skulle reagera om ni får åka hem utan hästen en dag efter avslutad tävling? Om det är värt det?

Jag har haft hästar i 30 år och INGEN har brutit benen i hagen, skador av olika slag javisst, men inga av allvarligare sort. Visst kan allting hända men att på allvar påstå att fälttävlanssporten inte har fler allvarliga tillbud än t ex hobbyridning, dressyr el t o m banhoppning det är på gränsen till tramsigt eller bara ett svårare fall av förnekelse...

Trodde att vi kunde få igång en intressant diskussion kring ämnet men det är kanske för ont om vuxna här?

tretjak skrev:
Läste i tidningen om ett svenskt fälttävlansekipage där hästen slagit i hindret så kraftigt att benet bröts. Någon uttalade sig i tidningen, veterinären eller möjligtvis ryttaren, att hästens lidande gjordes kort, dvs den avlivades.Så bra då. Ryttaren hade någon lam förklaring om att han kände sig helt tom efteråt - men såklart startade han i klasserna efteråt - med annan häst förstås...

För mig är det obegripligt att man kan hålla på med en sån här sport, där ens tävlingspartner riskerar att dödas. Man kan väl inte vara hästvän, tycka om hästar och hålla på med en sån sport eller? Är man egentligen inte enbart en tävlingsmänniska ute efter adrenalinkickar? Jag har varit och tittat på fälttävlan live en gång och skulle inte vilja se det igen.

Ena frågan:
På en hopptävling i Blekinge förra helgen så bröt en häst benet. Den fick avlivas.
På en dressyrträning utanför Halmstad i aug började en häst plötsligt att halta. Hästens kota krossades i galoppen.
Andra berättar om hästar i hagen som skadas. Hästar dödas i trafiken etc etc.

Ska vi sluta med allt då? Nej, anser jag!

Att ryttaren fortsatte rida beror inte på hans okänsla. Typiskt "tjejtänk" utan snarare att han rider hästar åt andra och det var final. Det är hans levebröd. Det är också så att ju fortare man sitter i sadeln igen desto bättre för psyket.

Visst är fälttävlan en lite större risksport (fart och svårigheter) men enligt mitt försäkringsbolag betalar man ut mer till okunniga "dressyrryttare" som "förstör" hästar än till fälttävlansryttare.

Problemet med ditt resonemang är du låter som du vill förbjuda fälttävlan, därför får du ingen disskusion.

Jag som junior kan då svara på etik/moral aspeckten i det hela. När jag var 16 köpte jag en väldigt erfaren häst som har placering i *** m.m. Enligt dig var det synd om hästarna. Men nu när jag rider lägre klasser än han brukade gå, jag rider *. Så blir han lika "besviken" varje gång jag går i mål, lite åt hållet "var det redan slut?? Jag som ville fortsätta!!" I och för sig inte så mycket i * men i lätt och debutant var det verkligen tydligt att han inte var färdig när trängen var slut. På samma sätt tycker jag att yngre hästar reagerar ju bättre kondition de har och ju mer rutin dom får. Det blir alltså naturligt att rida svårare och svårare klasser med tiden, eftersom hästarna tycker det blir roligare ju längre/svårare/bättre hästarna blir m.m. HÄSTARNA tycker det är KUL!! Det är därför vi rider fälttävlan.

Sen denna hästen det gällde har ryttaren i fråga utbildat, sålt och sen tävlat endel på till. Visst var det jätte hemskt det som hände, men denna ryttaren red fler hästar åt ANDRA, det var alltså inte han som ägde de andra, så han har även en skyldighet att rida de andra. Men du som inte försörjer dig på att tävla och utbilda andras hästar kanske inte förstår det?

Jag tror han mådde dåligt efter det som hänt, men han var tvungen att gå vidare. Hade det hjälp den förolyckade hästen något om han struntat i att rida de andra?

Idasagare skrev:
Att ryttaren fortsatte rida beror inte på hans okänsla. Typiskt "tjejtänk" utan snarare att han rider hästar åt andra och det var final. Det är hans levebröd. Det är också så att ju fortare man sitter i sadeln igen desto bättre för psyket.

Visst är fälttävlan en lite större risksport (fart och svårigheter) men enligt mitt försäkringsbolag betalar man ut mer till okunniga "dressyrryttare" som "förstör" hästar än till fälttävlansryttare.

:bow: :bow: :bow: Du har så rätt!!!

Det är min uppfödning och min ryttare du skriver om. Du är välkommen att RINGA mig så kan vi diskutera. Att fegt sitta här ANONYMT som du gör och tycka en massa om INTE anonyma människor är dålig stil. Speciellt efter en så här allvarlig händelse.
Att spydigt skriva som du gör om att ryttaren "såklart" valde att starta efter olyckan är löjligt, Du var inte där!!! Det var inte alls "klart" utan efter läkarundersökning, prat med hästägare och ryttarkollegor bestämdes det för start och givetvis startade han med "annan häst" skulle han suttit upp på hästen med benbrott igen???
Dessutom är det hans jobb, för honom kändes det rätt att sitta upp direkt igen, hade antagligen varit svårare efter en vecka eller två. Men det hade kanske inte känts rätt för en annan ryttare att rida direkt, alla fungerar vi olika.
Och att skriva att det var en lam förklaring; hade jag blivit intervjuad i söndags så inte hade jag kunnat ge ett klart välanalyserat svar, man känner sig tom precis efteråt, man blir chockad!

Ett råd till dig; det är kanske bra om du ser mer än EN tävling innan du dömmer ner sporten.

/Pooh, uppfödare OCH hästvän som kommer att fortsätta föda upp fälttävlanshästar och som mer än gärna ser att de hamnar som samma ryttare som nu!

tretjak skrev:

"Tjejtänk" hmm, det var något nytt. Är det typiskt tjejigt att fundera över etik då eller? Det låter som det där nya löjliga partiet behövs ändå...
Förbjuda, ja kanske, men det brukar aldrig funka att bara förbjuda saker o ting, det vore bättre att kanske utveckla och förändra sporten?
Inte visste jag att hemska dressyrryttare "rider sönder" kotor, det hade jag missat helt faktiskt. Det hade varit intressant med någon slags skadestatistik på de olika grenarna inom ridsporten.
Nu tror ju inte jag att vi förändrar något här precis men jag var nyfiken på hur tankegångarna var hos de som är aktiva inom sporten går- och jag har väl fått ett litet axplock här då kanske.

Och ryttaren som råkade ut för olyckan att hans häst dog till följd av tävlingen han var bara proffsig som fortsatte, det är hans jobb naturligtvis. Då funkar min liknelse vid en kraschad rallybil, man tar en ny bil i depån och fortsätter helt enkelt.
Hmm, man kanske inte ska fundera för mycket, det är ju "bara" hästar.

tretjak skrev:
Inte visste jag att hemska dressyrryttare "rider sönder" kotor, det hade jag missat helt faktiskt. Det hade varit intressant med någon slags skadestatistik på de olika grenarna inom ridsporten.
Är det inte ganska vanligt att dressyrhästar inte kommer till tävlingsbanan utan slits ut i förtid av alltför ensidig träning. Jag känner en dressyrryttare som fick avliva 3 hästar i rad pga rygg- och ledproblem. Alla hästarna var i 8-års åldern och hade tränats sedan 4-, 5-års ålder för att bli tävlinghästar i dressyr. Slump, otur eller fel träningsmetoder???

Håller med dig om att statistik hade varit intressant och då inte bara på olyckor under tävling, utan även för att se hur många hästar som skadas eller slits ut under träning.

tretjak skrev:
Och ryttaren som råkade ut för olyckan att hans häst dog till följd av tävlingen han var bara proffsig som fortsatte, det är hans jobb naturligtvis. Då funkar min liknelse vid en kraschad rallybil, man tar en ny bil i depån och fortsätter helt enkelt.
Hmm, man kanske inte ska fundera för mycket, det är ju "bara" hästar.
Och hur ska vi göra då kirurgen förlorar sin patient på operationsbordet? Ska han gå hem då och isf hur länga ska han vara borta från jobbet, eller ska han ta sig an nästa fall som behöver hans tjänster.

Sluta och lägg energi på att bemöta åsikter av en som bara vill skita ner fälttävlansryttare! Vi som sysslar med fälttävlan ryttare, hästar o uppfödare vet att så fort det händer en olycka så skrivs det i tidningen eller visas på TV o plupp så dyker sådana här personer som tror sig veta allt om etik o moral upp :mad: :mad:

Ryttaren som red den hästen vann den största klassen med en annan häst.
Påväg till prisutdelningen pratade min chef med honom och han såg verkligen helt förstörd ut. Han sa att vinna en klass betydde ingenting efter det som hänt.
Men den hästen han vunnit med visste inte att något hade gått fel och förtjänade att få vara på prisutdelning efter att ha gjort ett bra jobb. Han är faktiskt ödmjuk mot sina hästar och ser dem inte som rallybilar, det lovar jag!
Jag förstår också att han fortsatte rida efter, även om jag inte hade gjort det. Väntar man för länge blir det bara svårare sen plus att det faktiskt är hans jobb. Han red många hästar åt andra i breedersfinalen.

Det är inte så ofta som man kan tro som allvarliga olyckor som denna händer faktiskt. Det görs stora förändringar inom sporten för att få den säkrare, man har tex. tagit bort steepelchase och hindrena är säkrare byggda än förr.
Men varje gång den händer något sånt här får vi som håller på med sporten försvara den från alla som vill förbjuda och tycker vi är djuplågare. Det är sorgligt :(
Flera hästar skadade sig svårt under OS i hoppning och en fick avlivas. Var det någon som ville förbjuda hoppning för det? Nej...
Som jag och flera andra har sagt säkert tusen gånger älskar dessa hästarna fälttävlan och terrängen. Båda hästarna jag var där med i helgen blev som förbytta och det riktigt lyste om dem när de såg terängbanan!
Ryttarna älskar sina hästar och vill deras bästa. Självklart skulle man vara helt förstörd om något sånt här skulle hända en själv. Men man kan ju inte sluta med sporten som både hästarna och man själv älskar för att det sker en olycka. Utan istället försöka förhindra att det händer igen.

vore väldigt intressant om du vågat stå för vem du är och sedan fortsätta smutskasta!!!..du har inte den blekaste j*vla aning om nånting uppenbarligen..du va inte bakom kulisserna...¨så sålänge du inte vet mer än att det gick illa..ska du verkligen inte yttra dej...men att vara så låg..att skriva som du skriver på en chat...de e verkligen så lågt..våga stå för vem du är iallafall...

...och du har dessutom mage att vara moppsig och svara på andras inlägg, men INTE Poohs!!! Nädå, det ignorerar du.... FEGPOTTA! :mad:

Liknande trådar

H
Fälttävlan Hej,, viisst verkar fälttävlan vara roligt, jag har själv alltid velat prövat på det. Men all kritik mot fälttävlan och alla döds...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 755
Senast: aicha
·
Fälttävlan Har ju senaste dagarna läst om Amy Tryon och Le Samurai, som ju ledde i Kentuckys fälttävlan, och sen blev hästen kraftigt halt innan...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 093
Senast: rubytoo
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka