Att det tränas för lite terräng håller jag med om. Tror det finns flera orsaker. Dels så har vi inte jättemånga banor att träna på. Många av banorna är bara delvis öppna etc. Jag saknar en bra träningsbana med typhinder á la Lumuhlen. Kanske finns längre norrut men här i Skåne är det ganska tunt men vi har Gärds. En ovanlig bana då den nästan alltid är öppen och den har hinder på 90-2* nivå för häst.
Danskarna har ännu färre banor men de har 70 och 80 klasser. Kanske ngt för oss? Kan ju också vara bra om vi får fler banor/tävlingar för ponny. Där kan man träna unghästar och ryttar på olika hinder. Det är också mycket gladare för typhinder vilket jag tycker är bra. Då får ju ryttarna (förhoppningsvis) lära sej rida på dem när de är låga.
En annan sak som ställer till det är terminen. Hur många hinner med att träna terräng under terminen. Tävlingrna ligger i klump etc.
Att hoppkvalen är super för att ryttarna blir bättre i banhoppning det tror jag på.
Däremot ser jag ännu inte sambandet så tydligt inför terrängen.
Ser däremot ett annat problem. Inte bland eliten men i skikten under när man ska köpa ny ft-häst.
Tidigare sökte man en helt annan typ av häst. Just nu söker man en bra dressyr och en säker hopphäst och tror att alla är säkra o vill i terrängen. Det lär vi bli varse.