Kritiken mot fälttävlan, alla ridolyckor!

Sv: Kritiken mot fälttävlan, alla ridolyckor!

Vilka hoppkval du ska göra beror på vilken klass du rider.
Men det jag tänkte på var reglen att man inte får starta terrängen om man har mer än 12 hinderfel i banhoppningen

Men jag tycker iaf. att många hoppar alldeles för lite terräng hemma. Och mer rutin i terrängen innan man börjar tävla eller går upp en klass skulle göra fälttävlan säkrare.
Men jag vet också att det är svårt om man inte är beredd att åka över halva Sverige för att kunna tävla och träna tillräckligt...
Att det tränas för lite terräng håller jag med om. Tror det finns flera orsaker. Dels så har vi inte jättemånga banor att träna på. Många av banorna är bara delvis öppna etc. Jag saknar en bra träningsbana med typhinder á la Lumuhlen. Kanske finns längre norrut men här i Skåne är det ganska tunt men vi har Gärds. En ovanlig bana då den nästan alltid är öppen och den har hinder på 90-2* nivå för häst.:idea:

Danskarna har ännu färre banor men de har 70 och 80 klasser. Kanske ngt för oss? Kan ju också vara bra om vi får fler banor/tävlingar för ponny. Där kan man träna unghästar och ryttar på olika hinder. Det är också mycket gladare för typhinder vilket jag tycker är bra. Då får ju ryttarna (förhoppningsvis) lära sej rida på dem när de är låga.

En annan sak som ställer till det är terminen. Hur många hinner med att träna terräng under terminen. Tävlingrna ligger i klump etc. :crazy:

Att hoppkvalen är super för att ryttarna blir bättre i banhoppning det tror jag på. :idea: Däremot ser jag ännu inte sambandet så tydligt inför terrängen.
Ser däremot ett annat problem. Inte bland eliten men i skikten under när man ska köpa ny ft-häst.
Tidigare sökte man en helt annan typ av häst. Just nu söker man en bra dressyr och en säker hopphäst och tror att alla är säkra o vill i terrängen. Det lär vi bli varse. :crazy:

Ser däremot ett annat problem. Inte bland eliten men i skikten under när man ska köpa ny ft-häst.
Tidigare sökte man en helt annan typ av häst. Just nu söker man en bra dressyr och en säker hopphäst och tror att alla är säkra o vill i terrängen. Det lär vi bli varse. :crazy:

Det har jag oxå märkt, man letar inte säker terränghäst utan dressyr och/eller hopphäst. Vad dom inte tycks fatta är att dressyr och hoppning går alltid att jobba på medans tja går den inte i terrängen för förra ryttaren lär den inte gå med den nya ryttaren. (i många fall) och är det en ny häst för fälttävlan är det inte heller säkert att den bara vill och vill. Det finns faktiskt inte så jättemånga bra terränghästar och dom som finns brukar ju inte vara till salu om inget oförutsett sker.

Det hjälper inte att ha 40 straff i dressyren och nolla i hoppningen när man bara kommer till första graven och inte längre. Inget kul blir det heller!

Senast ändrad:

Att det tränas för lite terräng håller jag med om. Tror det finns flera orsaker. Dels så har vi inte jättemånga banor att träna på. Många av banorna är bara delvis öppna etc. Jag saknar en bra träningsbana med typhinder á la Lumuhlen. Kanske finns längre norrut men här i Skåne är det ganska tunt men vi har Gärds. En ovanlig bana då den nästan alltid är öppen och den har hinder på 90-2* nivå för häst.:idea:

Skåne har ju ändå störst utbud av banor att träna på. Även om det innebär att en tränare finns på plats.

Vad har vi? Hermanstorp om tränare finns på plats, vilket det iof gör hela sommaren. Jag har fått lov ibland att åka dit och träna när AP har träningar även om jag inte deltar i själva träningen, brukar hålla mig på andra sidan. Sedan brukar jag hänga på JL när han är där och tränar med sina hästar.
Falkenberg är bara helstängt! Det skall mycket till om man ens får komma dit med tränare, dels för att banan råkar gå bland alla hagar.

Och så har vi Styringes lilla pluttbana, iof bra för unga hästar men för hästar över lätt klass ger det inget.

Danskarna har ännu färre banor men de har 70 och 80 klasser. Kanske ngt för oss? Kan ju också vara bra om vi får fler banor/tävlingar för ponny. Där kan man träna unghästar och ryttar på olika hinder. Det är också mycket gladare för typhinder vilket jag tycker är bra. Då får ju ryttarna (förhoppningsvis) lära sej rida på dem när de är låga.

En annan sak som ställer till det är terminen. Hur många hinner med att träna terräng under terminen. Tävlingrna ligger i klump etc. :crazy:

Att hoppkvalen är super för att ryttarna blir bättre i banhoppning det tror jag på. :idea: Däremot ser jag ännu inte sambandet så tydligt inför terrängen.

Jag håller med helt i det du skriver.

Här har vi iofs ganska många banor att träna på och i det ingår även banor som inte arrangerar tävling men de flesta har hinder på deb/lätt nivå. Tyvärr brukar dessa inte öppnas föränn säsongen redan har börjat även om de skulle gå:(.

Förenklad fälttävlan tycker jag är en bra tävlingsform om man behöver komma ut i terrängen för att skaffa sig rutin.

Där har ju hoppkvalen gjort stor nytta för innan letade samma ryttare BARA efter dressyrhäst :devil:

Jag tycker mig också märka att i år har färre ryttare rivit ut sig på banhoppningen trots att gränsen sänkts till 12 straff, det borde tyda på att antingen har man bättrat sin hoppning eller så har de ekipage som ändå skulle rivit ut sig i hoppningen inte lyckats hoppkvala, bra vilket som ;)

Där har ju hoppkvalen gjort stor nytta för innan letade samma ryttare BARA efter dressyrhäst :devil:

Jag tycker mig också märka att i år har färre ryttare rivit ut sig på banhoppningen trots att gränsen sänkts till 12 straff, det borde tyda på att antingen har man bättrat sin hoppning eller så har de ekipage som ändå skulle rivit ut sig i hoppningen inte lyckats hoppkvala, bra vilket som ;)

Fast det har ju varit minimalt med ** och *** i år och det är ju där som folk brukar riva ut sig

Fast det har ju varit minimalt med ** och *** i år och det är ju där som folk brukar riva ut sig

Dessutom gick hoppningen sist (på SM) och det var väl typ 10 pers sammanlagt i alla klasser som egentligen rev ut sig, fördelen är ju när hoppningen går sist att det spelar ingen roll om man inte måste ha ett kval vill säga.

Senast ändrad:

Folk river väl ut sig i 90, 100 och * klasser också,(i varje fall på de tävlingar banbyggaren bemödat sig att bygga en riktig hoppbana, dvs inte i Skåne :devil:) och det är dom som har minskat

Fast jag håller inte med. Det dä rmed bara en dressyrhäst har inte förekommit här särskilt mycket. Det får vara där uppe i norr då. :angel:
Nu börjar det däremot dyka ekipage som ligger på 40 straff, nollar enkelt banhoppningen men anitingen stoppar ut sej eller är livsfarliga i terrängen med nada kontroll. :o

Ang hoppkvalen så är det bara några enstaka fritidsryttare som inte startat vad jag vet. Tror knappast det spelar någon roll mer än för antalet starter. Och då förlorar vi på det.
Enstaka unghästar som rivit ut sej i deb-lätt och missat en terrängträning. Nja..

Folk river väl ut sig i 90, 100 och * klasser också,(i varje fall på de tävlingar banbyggaren bemödat sig att bygga en riktig hoppbana, dvs inte i Skåne :devil:) och det är dom som har minskat

Hur ofta tar du dej ner hit? Gärds får skäll för sina svåra hoppbanor av alla norr om Älmhult. :crazy:

Fast visst, vi kan läsa TR här nere så det gör vi. :idea:

Vi var ju där i höstas och då var det i alla fall riktigt enkelt både i hoppningen och terrängen :angel:

Men i övrigt var den delen av inlägget ett skämt... lite ved på brasan till Fio-Olga :D

Inom vissa kretsar, skulle inte säga runt Norrland, utan snarare runt viss landslagsledning, har det varit ett ENORMT focus runt dressyrpoäng och fem nerslag i banhoppning har betraktats som otur och att kunna rada upp nolla efter nolla som ren tur:devil:

Hur ofta tar du dej ner hit? Gärds får skäll för sina svåra hoppbanor av alla norr om Älmhult. :crazy:

Fast visst, vi kan läsa TR här nere så det gör vi. :idea:

Så svåra tycker väl jag ändå inte att dom är, utan mer som dom skall vara!
Sedan är ju ft-hoppbanorna alldeles för enkla och för låga men det är ju en annan diskussion som vi redan har haft :angel:

Fast hur man än vänder sig så har man rumpan bak....det känns säkert inget vidare att anmäla en ryttare oavsett vad man vet eller tror sig veta. Man tycker ju att folk själva skulle inse vad de sysslar med?

Att göra fälttävlan säkrare är ju något vi alla vill jobba mot men i sista änden så måste ryttarna själva ta ansvar för att de inte bara är kvalade på pappret utan VÄL förberedda för den klass de tänker starta och sen rida med insidan av huvudet!

Anmäla? är det inte ett hårt ord, har varit på tävlingar där ekipages kval både i hoppning och även fälttävlan till högre nivå har "ifrågasatts" av ponnyföräldrar till sekreteriatet, då är det ju så himla enkelt att be att få slänga ett öga i den omtalade ryttarboken... Står kvalet där så får man ju ta det för vad det är. Sjunker vi lägre än glocalnet med att fundera på om man kan "köpa" sig till ett kval, då är vi helt fel ute.

Absolut, om någon är osäker på min dotters kval, skulle jag hellre vilja att det kollades upp istället för att folk gick omkring och undrade. Kan ju faktiskt vara så att ngn ryttare missuppfattat/tolkat fel och tror sig gjort rätt - men att just du fick dem på rätt spår att rida rätt nivå. Det tror jag den personen tackar dig för längre fram.
:cool: skiner solen i hermanstorp i helgen tro? gummistövlarna trasiga, suck!

Anmäla? är det inte ett hårt ord, har varit på tävlingar där ekipages kval både i hoppning och även fälttävlan till högre nivå har "ifrågasatts" av ponnyföräldrar till sekreteriatet, då är det ju så himla enkelt att be att få slänga ett öga i den omtalade ryttarboken... Står kvalet där så får man ju ta det för vad det är. Sjunker vi lägre än glocalnet med att fundera på om man kan "köpa" sig till ett kval, då är vi helt fel ute.

Absolut, om någon är osäker på min dotters kval, skulle jag hellre vilja att det kollades upp istället för att folk gick omkring och undrade. Kan ju faktiskt vara så att ngn ryttare missuppfattat/tolkat fel och tror sig gjort rätt - men att just du fick dem på rätt spår att rida rätt nivå. Det tror jag den personen tackar dig för längre fram.
:cool: skiner solen i hermanstorp i helgen tro? gummistövlarna trasiga, suck!

Nu var det inte jag som uppmanade fio till att anmäla utan aicha i sitt inlägg....

Enligt lokal rapportör så skiner solen men för säkerhets skull tar jag med mina HELA gummistövlar!:D

Ingen behöver vara orolig för att jag har pratat med ryttaren i fråga som "insåg" sitt misstag och har avanmält.
Däremot tror jag inte på ett tack längre fram om jag säger så :grin:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 832
Senast: Habina
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 412
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama