Kritiken mot fälttävlan, alla ridolyckor!

Sv: Kritiken mot fälttävlan, alla ridolyckor!

Hej ! Kan inte låta bli att komma med lite kommentarer ur föräldraperspektiv till säkerhetsdebatten. Med snart 20 års farande Sverige runt till de flesta ft-banor med ponnyer och barn har jag sett och hört en hel del.
För det första, när mina arbetskamrater undrar hur jag kan låta mina barn rida fälttävlan brukar jag svara : Vilken mamma förbjuder sin son att köra go-kart bara för att nån dödskraschar i formel I ??
Vi var i Bollnäs olyckshelgen men jag tror ingen förälder förbjöd sitt barn att rida terrängen på söndagen.

Jag efterlyser lite perspektiv på saker och ting. Varför finns det t.ex ingen ponnyansvarig i fälttävlanskommitén? Det känns som förbundet har drabbats av panik när det gäller delar av säkerhetstänket pga massmediatrycket. Var för i all min dar göra så mycket förändringar för ponny (ny kategoriindelning,nya åldersgränser, kval som för B-ponnyerna innebär LA för att få hoppa lätt ft , bort med SM för kat II osv) när det är på storhästsidan det händer olyckor ?? Dessutom med så kort varsel !Är det lättare (läs mindre protester) att ändra på ponnysidan??
Bra är däremot införandet av stilbedömning men då ska det göras så det får effekt som i Hofors dvs att stilpoängen räknas in med samma omräkning och tyngd i totalresultatet som dressyren gör.Det gav reaktioner bland både ryttare och föräldrar vill jag lova. Negativt var att det inte funnits information om detta på förbundets hemsida vilket gav fler beska kommentarer än bedömningen som sådan.Sen var det ingen stilbedömning på storhästryttarna eftersom stildomarna red själva!! Som hinderdomare kan jag intyga att det hade haft samma effekt på prislistan som för ponnyerna!! Men har förbundet haft någon utbildning av fler stildomare ?
I år har ändringarna resulterat i mycket små klasser och därför ofta inställda klasser för kat.II. Var ska då ryttare och ponny få sin rutin?Vi måste få ha kvar småponnyklasserna,det är där de flesta börjar och det är en säker början eftersom "di små" är så säkra på foten..Jag har sett många av dagens elitryttare göra sina första rundor på fantastiska B-ponnyer.
Inside information gör gällande att det kommer att bli ytterligare förändringar (=försämringar?!) för ponny nästa år, "så gott som klubbade redan". Ingen information=ingen debatt !! Varför kan man inte från förbundet ha is i magen och låta de förändringar som gjorts åtminstone vara kvar så länge att de genomförts helt och går att utvärdera.Men jag kan tänka mig att man skyller på att det är ändå så få det berör och så hänvisar till årets små startfält....... Men förändringar visar på initiativförmåga och lyhördhet gentemot oponionen eller.....

Jag känner mig fullkomligt trygg nu när min yngsta gör debut i * och snart i ** därför hon har hunnit skaffa sig 5 års erfarenhet av deb och lätt på B-C- och D-ponny och utbildar sina ponnyer därefter.

För mina ev. kommande hästintresserade barnbarn har jag redan upplägget klart:Shettisfältävlan på Baståsen (med eller utan ledare och valfri storlek på "shettisen") och sen ett russ,säkert på foten som få och sen...... förutsatt att det finns ponnyfälttävlan kvar förstås.

Fast hur man än vänder sig så har man rumpan bak....det känns säkert inget vidare att anmäla en ryttare oavsett vad man vet eller tror sig veta. Man tycker ju att folk själva skulle inse vad de sysslar med?

Att göra fälttävlan säkrare är ju något vi alla vill jobba mot men i sista änden så måste ryttarna själva ta ansvar för att de inte bara är kvalade på pappret utan VÄL förberedda för den klass de tänker starta och sen rida med insidan av huvudet!

Jag håller med (undrens tid är visst inte förbi ;) ), och det är klart att det inte känns jättekul att "anmäla" någon. Men det här verkar ju vara någon som inte har det minsta koll på ft (här kommer ju förslaget om att ge tränarna större ansvar/kontroll definitivt in), och inte är rädd om sitt eget, eller sin häst, liv för att dra det till sin spets igen.
Självklart ligger ansvaret hos var & en, det gör det ju alltid i slutändan. Men en sån där ryttare hade jag faktiskt "anmält" eller iaf tipsat klubben om, OM man nu vet att det är exakt så förstås. Även om det känns rätt obehagligt. På DET sättet är det väldig skillnad att vara "ryttarpolis"... :grin:

Rider man sig upp i lugn och ro under ponnytiden så hinner man ju sammla erfarenhet och klarar kvalgränserna med god marginal.
Det är ju en bra plan :)

Jag förstår att du känner dig trygg!

:bow::bow::bow:

Kan även intyga att vi fått surt efteråt för att vi genomförde stilbedömning så som det är bestämt att den skall genomföras vilket känns lite märkligt då det inte är vårt "påhitt"
Men många kommentarer kom också att "detta borde införas i 90-klass" och jag kan bara hålla med (även om det är krångligt)

Det är verkligen synd att folk som tror sig rida med inte kan det startar i klasser som är mer än de klarar av och skadar sig... det smutsar ner sporten och det är synd, fälttävlan kallas ju ibland för den kompletta hästsporten (för "engelska" ryttare alltså)
Egentligen är det ju inte FÄLTTÄVLAN i sig som är "farligt", det är ju terrängmomentet, det sätter verkligen ekipaget på prov och klarar man det ska man vara stolt!
Två knas-idéer för bättre säkerhet skulle kunna vara hinder som rivs om det kommer mycket tyngd på dem eller någon form av utlösningsmekanism som funktionärerna lätt kan lösa ut om någon fastnar,,

Det måste ju egentligen ha varit något som hänt den sista tiden som har gjort att det händer dödsolyckor överallt, regeländringar? nya generationens ryttare?...
Och till sist så tror jag inte att fälttävlan är mest olycksdrabbade hästsporten, jag tror att det är galopp, snubblar en i fältet så faller resten som bowlingkäglor också.
Skillnaden är väl att galoppen inte är en landssport i Sverige och då blir den väldigt isolerad i sin egna lilla "galoppvärld" och då kommer det som händer inte ut på samma sätt som en sport med BÅDE hoppning x2 och dressyr inblandat... Ride Safe!

Håller med dig! Jag förstår inte hur de tänker när de gör som de gör med ponny-ft.
Jag vet många duktiga som slutat rida fälttävlan på kat II ponny detta året, eftersom det ändå inte går att tävla "på riktigt" och gått över till banhoppning istället. Det finns ju inte ens ett SM längre.

De allra flesta ryttarna börjar på ponny, hur ska man locka fler till sporten om de inte kan det längre? Det är ju dessutom inte på ponny olyckorna händer...

Sen tycker jag hoppkvalen är riktigt skit faktiskt efter att ha haft det ett tag nu. Det går inte att låta någon rutinerad ryttare rida sin häst någon tävling för utbildning tex. Då måste man hoppa först och det är inte säkert det hinns med alltid. Varken i hästens tävlingsplanering eller för ryttaren
Dessutom har jag fortfarande svårt att tro att ekipaget blir så mycket bättre på terränghoppning av banhoppningen. Det är ju rutinen i terrängen som behövs.
Hörde en intressant tanke för ett tag sen, att ta bort reglen om max 12 fel för att få starta terrängen. Låt alla som kommer runt hoppningen få rida terräng så man får rutin i klassen. Däremot räknas det inte som ett kvalande resultat. Det är inte alltid den bästa banhopparen som går bra i terrängen.

Att många rider för kort tid i en klass i Sverige är inte så konstigt med tanke på att det knappt finns några tävlingar att kvala på...

/Nyrelski, som allvarligt funderar på att flytta utomlands till nästa år...

Jag håller till en viss del med dej gällande hoppkvalen.
Jag tycker själv det är fruktansvärt irriterande att man inte kan låta någon mer rutinerad ryttare rida hästen utan att behöva trycka in en massa hoppkval och visst finns det en hel del hästar som helt enkelt inte går särskilt bra i banhoppningen och går kanon i terrängen.
Men till saken hör faktiskt också att det har funnits vissa ryttare som ridit så pass dåligt i banhoppningen att man nästan blivit mörkrädd och att dessa sollas bort tycker jag faktiskt inte är mer än rätt... Jag tycker (och tyckte även innan de nya kvalreglerna kom) att man faktiskt utan större problem ska kunna ta sig runt några 1,20 om man ska vara redo att rida * och **...

Fast du behöver ju inte missuppfatta mig med flit? Du är väl smartare än så hoppas jag.
I ett sånt här fall hade jag inte tvekat en sekund att kontakta tävlingsarrangören för att förhindra att personen får starta. Det är väl en j*kla skillnad på att faktiskt göra en sån sak, eller att sitta här & misstänka högt inför alla att den & den ryttaren har nog faktiskt inte kvalat till */**/*** på ride up för att den har faktiskt rivit si & så många hinder på tävling, när du kanske inte vet allt.

Där har du lagt in en massa ord som du själv har kokat ihop, det enda jag har sagt om hoppkvalen och ryttare är: citerat från en annan tråd:

Nej där har du missförstått, jag ger mig på det systemet som tillåter ryttare att trots 10-12 kval på riktig tävling så klarar dom sig inte men rider nolla på utbildningshoppningarna. För det skulle ju handla om säkerheten som hoppkvalen ger och är man inte säker i ett tävlingsmoment utan bara på ett träningsmoment så tycker inte jag det har något med säkerheten att göra överhuvudtaget då kan vi lika gärna strunta i allt vad hoppkval heter. Därför anser jag att ETT kval skall göras på tävling under den press som tävling innebär.

Sedan tycker inte jag det är skillnad på vem som skiter i kvalen oavsett vem det är och vilka kval det gäller! Vad jag VET är att någon ryttare ridit 1.30 på tävling utan att ha varit kvalad för det.
Och att någon ryttare ridit *** utan att vara kvalad till det , men det kvalet har ju oxå tagits bort av FEI.

(iof tror jag mer att det var ett misstag än uppsåtligt)

Det blir ju inte mindre rubriker om det sker en olycka med ett okvalat ekipage om det är i svår klass eller lätt klass.

Och andra sidan finns det de som rider så man blir mörkrädd i terrängen, men som alltid lyckas ta sig runt banhoppningen ändå.

Jag tror som sagt inte hoppkvalen har så stor påverkan på hur man rider i terrängen. Jag är för mer terrängträning och bättre chanser att skaffa sig rutin i terrängen på tävling. Då behövs det fler tävlingar också än vad det finns nu tyvärr

Hörde en intressant tanke för ett tag sen, att ta bort reglen om max 12 fel för att få starta terrängen. Låt alla som kommer runt hoppningen få rida terräng så man får rutin i klassen. Däremot räknas det inte som ett kvalande resultat. Det är inte alltid den bästa banhopparen som går bra i terrängen.

Och andra sidan finns det de som rider så man blir mörkrädd i terrängen, men som alltid lyckas ta sig runt banhoppningen ändå.

Men du, lägg ihop dessa 2 varianter jag har citerat från dig och tänk att de som rider som idioter i terrängen kan ju göra det tack vare en häst som tar hand om sig i banhoppningen, om dessa idioter nu skaffar en häst som inte kan ta hand om sig och det inte finns någon gräns för fel i banhoppningen då är det ju bäddat för katastrof :eek:

Jag tror som sagt inte hoppkvalen har så stor påverkan på hur man rider i terrängen. Jag är för mer terrängträning och bättre chanser att skaffa sig rutin i terrängen på tävling. Då behövs det fler tävlingar också än vad det finns nu tyvärr

jag håller absolutre med! Det är ju inte direkt samma sak att rida på en hopbana med sand och bra uynderlag som att rida ute i terrängen med backar och alla möjliga underlag. Hästarna reagerar ju även helt annorlunda i skog än vad dom gör på en hoppbana, naturen är ju helt annorlunda. Jag tycker absolute som du att få trä'na mer i terrängen är ju egentligen mer föreberedande för en vanlig dag på fälttävlans banan, man får ju då träna hur det egentligen är att träna fälttävlan och förbereda sig på allra bästa sätt. Självklart så ska det göras hoppkval också!

Nu är det ju inte så (många tävlingar alltså) och då får man ju rätta sig efter de förutsättningar som finns, att terrängträna ligger ju på ryttarens ansvar och jag förstår egentligen inte att det skulle behöva införas krav på mer terrängträning för att det skall ske, dom flesta iallafall häromkring hopptränar ju varje vecka och skulle aldrig få för sig annat! Vad är skillnaden egentligen?

Känns lite som alltförmånga inte tar sporten på särskilt stort allvar särskilt nya ryttare som ofta kommer från hoppningen (som personen jag talade om innan)och det är ett större problem än något annat för dessa ryttare anser inte att dom behöver träna terräng för att det är så lågt :grin:
Sedan det dom ser på tv brukar ju vara hoppmomentet på 1.20-1,30 där hälften av ryttarna river halva banan och så är det den bilden dom har med sig.
Usch så är det häruppe där hoppningen dominerar stort. Inget kul alls :(

Fast hur man än vänder sig så har man rumpan bak....det känns säkert inget vidare att anmäla en ryttare oavsett vad man vet eller tror sig veta. Man tycker ju att folk själva skulle inse vad de sysslar med?

Att göra fälttävlan säkrare är ju något vi alla vill jobba mot men i sista änden så måste ryttarna själva ta ansvar för att de inte bara är kvalade på pappret utan VÄL förberedda för den klass de tänker starta och sen rida med insidan av huvudet!

men anmäla innebär ju inte att man är säker på sin sak. Man kan ju tipsa säkerhetsansvarig på ett snyggt sätt om att kolla upp en viss ryttare. Det är den ansvarige skyldg att ta emot. Sen om denne kollar eller ej är upp till henne/honom. dock vågar nog ingen låta bli.

Så tipsa på!

En anonym e-mailadress (hotmail kanske) till ansvariga.... Vi får ibland sådana till Gärds. Helt ok.

Alla vill inte stoltsera om att de anmäler. Kan ju drabba barnen tex. :o

Sen sista stycke. :bow: MEN det är lång väg dit.

Det är ju det jag har hävdat från början...att större ansvar skulle läggas på tränarna så de inte släpper ut för gröna ekipage i terrängen. Är det nåt som skulle ha höjts mer så är det kvalen i FT. Varför inte höja till 4 kval i debutant klass också? Nuförtiden verkar väldigt många endast bekymra sig om hur snabbt de kan klättra i klasserna istället för om de verkligen är klara i den klass de tävlar i.

Jag är heller inte alls förtjust i hoppkval, för mig är det en självklarhet att man tävlar hoppning och dressyr på våren men sen är det FT som gäller. Och om man då stöter på lite svårigheter med en unghäst o vill ta hjälp så är det ju som du påpekade Nyrelski...snudd på omöjlighet att få lite tävlingshjälp för ryttaren har fullt upp och hinner inte åka o kvala din häst...

Det är ju det jag har hävdat från början...att större ansvar skulle läggas på tränarna så de inte släpper ut för gröna ekipage i terrängen. Är det nåt som skulle ha höjts mer så är det kvalen i FT. Varför inte höja till 4 kval i debutant klass också? Nuförtiden verkar väldigt många endast bekymra sig om hur snabbt de kan klättra i klasserna istället för om de verkligen är klara i den klass de tävlar i.

Jag är heller inte alls förtjust i hoppkval, för mig är det en självklarhet att man tävlar hoppning och dressyr på våren men sen är det FT som gäller. Och om man då stöter på lite svårigheter med en unghäst o vill ta hjälp så är det ju som du påpekade Nyrelski...snudd på omöjlighet att få lite tävlingshjälp för ryttaren har fullt upp och hinner inte åka o kvala din häst...

Pratade med AH om just detta idag. Kanske man kunde införa någon typ av "licens". Tex EW som tävlat så himla många olika hästar . Låt henne statra en häst utan hoppkval. Då kan de ha en chans att leva på rörelsen. Att som nu försöka hitta hopptävlingar itakt med att nya hästar kommer in är inte så enkelt samtidigt så ska detta funka med ft-terminen. Inte kul. Licensen kanske innebär att du ska vara c-tränare och ha x erfarenhet. Ft-beridare kanske? :idea:

När jag var på Strömsholm under pingsttävlingarna gick ett Islandshästekipage omkull och ambulansen och fälttävlans kristeam fick rycka ut, vet ej om detta uppmärksammats, men det är en ridolycka som det borde ha skrivits om el?.. Plus att några stackare i publiken råkade ut för värmeslag och fick dropp, tydligen farligt att titta på terrängen också :o.

Fälttävlan är inte farligare än någonting annat, men alla som håller på med sporten och hästar i sig vet att en olycka alltid kan vara framme.

Pratade med AH om just detta idag. Kanske man kunde införa någon typ av "licens". Tex EW som tävlat så himla många olika hästar . Låt henne statra en häst utan hoppkval. Då kan de ha en chans att leva på rörelsen. Att som nu försöka hitta hopptävlingar itakt med att nya hästar kommer in är inte så enkelt samtidigt så ska detta funka med ft-terminen. Inte kul. Licensen kanske innebär att du ska vara c-tränare och ha x erfarenhet. Ft-beridare kanske? :idea:

I hoppningen om du har placering i 1.50 slipper du ju kvala in nya hästar, varför kunde inte något liknande gälla ft :confused:

Men du, lägg ihop dessa 2 varianter jag har citerat från dig och tänk att de som rider som idioter i terrängen kan ju göra det tack vare en häst som tar hand om sig i banhoppningen, om dessa idioter nu skaffar en häst som inte kan ta hand om sig och det inte finns någon gräns för fel i banhoppningen då är det ju bäddat för katastrof :eek:

Nu skrev jag inte att ta bort reglen om 12 fel i banhoppningen var något jag tyckte vi absolut skulle ha, utan bara en intressant tanke.
Det ger ekipagen fler chanser att få rida terrängen och få rutin, dock skulle mer än 12 fel inte vara kvalande till en högre klass. Men jag vet att det finns både för och nackdelar om man skulle införa det.

Förstår inte riktigt hur du menar med ditt andra inlägg.
Men jag tycker iaf. att många hoppar alldeles för lite terräng hemma. Och mer rutin i terrängen innan man börjar tävla eller går upp en klass skulle göra fälttävlan säkrare.
Men jag vet också att det är svårt om man inte är beredd att åka över halva Sverige för att kunna tävla och träna tillräckligt...

Nu skrev jag inte att ta bort reglen om 12 fel i banhoppningen var något jag tyckte vi absolut skulle ha, utan bara en intressant tanke.
Det ger ekipagen fler chanser att få rida terrängen och få rutin, dock skulle mer än 12 fel inte vara kvalande till en högre klass. Men jag vet att det finns både för och nackdelar om man skulle införa det.

Förstår inte riktigt hur du menar med ditt andra inlägg.
Men jag tycker iaf. att många hoppar alldeles för lite terräng hemma. Och mer rutin i terrängen innan man börjar tävla eller går upp en klass skulle göra fälttävlan säkrare.
Men jag vet också att det är svårt om man inte är beredd att åka över halva Sverige för att kunna tävla och träna tillräckligt...

är det inte max 8 fel ekipaget ska ha i L:B och L:A för att kvala in till fälttävlan.?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 832
Senast: Habina
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 412
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama