Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast hur man än vänder sig så har man rumpan bak....det känns säkert inget vidare att anmäla en ryttare oavsett vad man vet eller tror sig veta. Man tycker ju att folk själva skulle inse vad de sysslar med?
Att göra fälttävlan säkrare är ju något vi alla vill jobba mot men i sista änden så måste ryttarna själva ta ansvar för att de inte bara är kvalade på pappret utan VÄL förberedda för den klass de tänker starta och sen rida med insidan av huvudet!
Fast du behöver ju inte missuppfatta mig med flit? Du är väl smartare än så hoppas jag.
I ett sånt här fall hade jag inte tvekat en sekund att kontakta tävlingsarrangören för att förhindra att personen får starta. Det är väl en j*kla skillnad på att faktiskt göra en sån sak, eller att sitta här & misstänka högt inför alla att den & den ryttaren har nog faktiskt inte kvalat till */**/*** på ride up för att den har faktiskt rivit si & så många hinder på tävling, när du kanske inte vet allt.
Hörde en intressant tanke för ett tag sen, att ta bort reglen om max 12 fel för att få starta terrängen. Låt alla som kommer runt hoppningen få rida terräng så man får rutin i klassen. Däremot räknas det inte som ett kvalande resultat. Det är inte alltid den bästa banhopparen som går bra i terrängen.
Och andra sidan finns det de som rider så man blir mörkrädd i terrängen, men som alltid lyckas ta sig runt banhoppningen ändå.
Och andra sidan finns det de som rider så man blir mörkrädd i terrängen, men som alltid lyckas ta sig runt banhoppningen ändå.
Jag tror som sagt inte hoppkvalen har så stor påverkan på hur man rider i terrängen. Jag är för mer terrängträning och bättre chanser att skaffa sig rutin i terrängen på tävling. Då behövs det fler tävlingar också än vad det finns nu tyvärr
Jag tror som sagt inte hoppkvalen har så stor påverkan på hur man rider i terrängen. Jag är för mer terrängträning och bättre chanser att skaffa sig rutin i terrängen på tävling. Då behövs det fler tävlingar också än vad det finns nu tyvärr
Fast hur man än vänder sig så har man rumpan bak....det känns säkert inget vidare att anmäla en ryttare oavsett vad man vet eller tror sig veta. Man tycker ju att folk själva skulle inse vad de sysslar med?
Att göra fälttävlan säkrare är ju något vi alla vill jobba mot men i sista änden så måste ryttarna själva ta ansvar för att de inte bara är kvalade på pappret utan VÄL förberedda för den klass de tänker starta och sen rida med insidan av huvudet!
Det är ju det jag har hävdat från början...att större ansvar skulle läggas på tränarna så de inte släpper ut för gröna ekipage i terrängen. Är det nåt som skulle ha höjts mer så är det kvalen i FT. Varför inte höja till 4 kval i debutant klass också? Nuförtiden verkar väldigt många endast bekymra sig om hur snabbt de kan klättra i klasserna istället för om de verkligen är klara i den klass de tävlar i.
Jag är heller inte alls förtjust i hoppkval, för mig är det en självklarhet att man tävlar hoppning och dressyr på våren men sen är det FT som gäller. Och om man då stöter på lite svårigheter med en unghäst o vill ta hjälp så är det ju som du påpekade Nyrelski...snudd på omöjlighet att få lite tävlingshjälp för ryttaren har fullt upp och hinner inte åka o kvala din häst...
Pratade med AH om just detta idag. Kanske man kunde införa någon typ av "licens". Tex EW som tävlat så himla många olika hästar . Låt henne statra en häst utan hoppkval. Då kan de ha en chans att leva på rörelsen. Att som nu försöka hitta hopptävlingar itakt med att nya hästar kommer in är inte så enkelt samtidigt så ska detta funka med ft-terminen. Inte kul. Licensen kanske innebär att du ska vara c-tränare och ha x erfarenhet. Ft-beridare kanske?
Men du, lägg ihop dessa 2 varianter jag har citerat från dig och tänk att de som rider som idioter i terrängen kan ju göra det tack vare en häst som tar hand om sig i banhoppningen, om dessa idioter nu skaffar en häst som inte kan ta hand om sig och det inte finns någon gräns för fel i banhoppningen då är det ju bäddat för katastrof
Nu skrev jag inte att ta bort reglen om 12 fel i banhoppningen var något jag tyckte vi absolut skulle ha, utan bara en intressant tanke.
Det ger ekipagen fler chanser att få rida terrängen och få rutin, dock skulle mer än 12 fel inte vara kvalande till en högre klass. Men jag vet att det finns både för och nackdelar om man skulle införa det.
Förstår inte riktigt hur du menar med ditt andra inlägg.
Men jag tycker iaf. att många hoppar alldeles för lite terräng hemma. Och mer rutin i terrängen innan man börjar tävla eller går upp en klass skulle göra fälttävlan säkrare.
Men jag vet också att det är svårt om man inte är beredd att åka över halva Sverige för att kunna tävla och träna tillräckligt...