Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tretjak skrev:Lägger svaret här men det är riktat till er alla. Man blir rätt bedrövad över att läsa, så här långt, att INGEN av er aktiva?har några som helst funderingar kring etiken i kring denna sport.
Har ingen, ens i smyg, funderat på dessa frågor, hur ni själva skulle reagera om ni får åka hem utan hästen en dag efter avslutad tävling? Om det är värt det?
Jag har haft hästar i 30 år och INGEN har brutit benen i hagen, skador av olika slag javisst, men inga av allvarligare sort. Visst kan allting hända men att på allvar påstå att fälttävlanssporten inte har fler allvarliga tillbud än t ex hobbyridning, dressyr el t o m banhoppning det är på gränsen till tramsigt eller bara ett svårare fall av förnekelse...
Trodde att vi kunde få igång en intressant diskussion kring ämnet men det är kanske för ont om vuxna här?
Såg inte detta förräns jag svarat på ursprungsinlägget. Du som vill verka så kunnig och insatt inom hästeriet borde ju redan veta att det finns statistik hos vad jag gissar samtliga svenska försäkringsbolag angående skador hos häst. Mig veterligen är en av de absolut mest ersatta skadorna på häst i detta landet kotledsinflammation på hobbyhästar dvs hästar som tävlar max lätta klasser oavsett gren.....Förbjuda, ja kanske, men det brukar aldrig funka att bara förbjuda saker o ting, det vore bättre att kanske utveckla och förändra sporten?
Inte visste jag att hemska dressyrryttare "rider sönder" kotor, det hade jag missat helt faktiskt. Det hade varit intressant med någon slags skadestatistik på de olika grenarna inom ridsporten.
Nu tror ju inte jag att vi förändrar något här precis men jag var nyfiken på hur tankegångarna var hos de som är aktiva inom sporten går- och jag har väl fått ett litet axplock här då kanske.
Om du har möjlighet, så praktisera gärna på en hästklinik en vecka.För mig är det obegripligt att man kan hålla på med en sån här sport, där ens tävlingspartner riskerar att dödas. Man kan väl inte vara hästvän, tycka om hästar och hålla på med en sån sport eller?
Mrs L skrev:vore väldigt intressant om du vågat stå för vem du är och sedan fortsätta smutskasta!!!..du har inte den blekaste j*vla aning om nånting uppenbarligen..du va inte bakom kulisserna...¨så sålänge du inte vet mer än att det gick illa..ska du verkligen inte yttra dej...men att vara så låg..att skriva som du skriver på en chat...de e verkligen så lågt..våga stå för vem du är iallafall...
tretjak skrev:Jag har haft hästar i 30 år och INGEN har brutit benen i hagen, skador av olika slag javisst, men inga av allvarligare sort.
Nej det är inte tjejtänk att tänka etiskt! MEN det är "tjejtänk" eller "flicktänk" att tänka allt svart och vitt. Att tänka att alla ska falla in vackert i samma mall.tretjak skrev:"Tjejtänk" hmm, det var något nytt. Är det typiskt tjejigt att fundera över etik då eller?
tretjak skrev:Jag hade brutit samman av skuldkänslor om det hade hänt mig och min häst.
mysko skrev:Att du har mage att fortsätta skriva utan att besvara Pooh`s inlägg
Var är du nu? du som ville ha en diskussion - Pooh erbjöd dig en hoppas verkligen att du hört av dig till henne!
Smaklöst
Murray skrev:
Även till er övriga som har kommit med kommentarer, .
Förstår inte hur trådskaparen kan uttala sig om något h*n läst i tidningen. Hur kan h*n dra slutsatser om en hel sport, eller för övrigt, just den händelsen när h*n inte var där och såg vad som hände. Hur kan en hel gren dras över en kam, att vi inte skulle vilja våra hästars väl?
En häst som inte tycker det är kul med fälttävlan och tuff nog skulle aldrig någonsin komma upp till de högre klasserna. Så pass mycket vett har ryttarna på hög nivå att de inte försöker tvinga över hästen hinder om den står emot och inte vill.
Albatross skrev:"Hade jag inte gjort så, så hade x levt idag". Samtidigt säger detta väl inte så mycket då jag är extremt duktig på att skuldbelägga mig själv.
Lady_D skrev:Så tänker förmodligen alla när olyckan är framme! :smirk: Men olyckor händer och man kan inte gräva ner sig fullständigt för det.
Jag och alla här med mig (samt deras hästar) tycker att fälttävlan är världens roligaste sport, därför kommer vi att fortsätta.
Olyckor händer (vi kan alla bryta benet i morgon) så vi tar i trä och fortsätter rida med huvudet.