Etik i fälttävlan?

Sv: Etik i fälttävlan?

Visst jag är hoppryttare, men jag tror hästarna mår bra av allsidig träning.
Sen händer det inte så hemskt mycket olyckor i fälttävlan, bara det att det blir en sån uppståndelse runt det.
Dessa ryttare är erfarna som rider så höga klasser, dom vet vad dom pysslar med, tror ingen skulle sätta sig och riskera hästens liv med vilja.

Men så fort du ger dig ut med hästen så kan det hända ngt, bli påkörd, hästen skenar o går omkull, trampar i ett hål osv osv.
Listan kan göras lång.

Jag tycker man ska rida i den grenen där hästen och ryttare trivs bäst.

Håller delvis med dig men är det inte lite skillnad på kalkylerad risk och på olycka?
Man kan ju ex vis bli påkörd när man går över gatan men det är större risk att bli skada om jag deltar i Formel 1 tävlingar!

OCH det är upp till var och en ryttare att utsätta sig för vilken risk som helst, det rör mig inte i ryggen faktiskt MEN återigen det rör sig om vilka regler man ska ha/bör ha när det gäller "användande" av häst. Det är så mycket som är reglerat i djurhållning i övrigt och det behövs säkert på andra plan också.

MEN jag tackar så mycket för alla inlägg i ämnet, särskilt de konstruktiva inläggen, men även resterande för de visar ju som sagt ett axplock av vad de som är aktiva inom fälttävlan anser i frågan. Intressant har det varit i a f. :bump:

tretjak skrev:
Jag håller absolut med om att det skulle behövas vet besiktning även för dressyrhästarna, även på lägre nivå och att visst sitter många och rider fel, harvar runt på för mjuka banor etc MEN man reagerar annorlunda eftersom det oftast inte rör sig om en så spektakulär och definitiv skada som ett benbrott.

Kotledsinflammationer, som många pratar om här, är ett tråkigt kapitel som många veterinärer jag pratat med säger är det absolut vanligaste problemet på våra hästar. Jag vågar inte svära på att det beror på skogsmullar som "till 99%"sitter och rider fel eller på dressyrryttarna som rider i fel form på för mjuka banor m m. Det kan ju ha lite att göra med det genetiska, vad vi avlar fram och hur vi föder upp våra hästar?

Fast jag tror nog att ett benbrott som orsakas av något som hästen gör i samband med en sak de tycker om är betydligt mindre spektakulärt än att sakta behöva brytas ner av kotledsinflammationer och ha ont en längre tid och sedan ändå i slutändan avlivas efter x antal månader av smärtsamma behandlingar.

Men det beror väl på hur man tänker :smirk:

tretjak skrev:
Håller delvis med dig men är det inte lite skillnad på kalkylerad risk och på olycka?
Man kan ju ex vis bli påkörd när man går över gatan men det är större risk att bli skada om jag deltar i Formel 1 tävlingar!

OCH det är upp till var och en ryttare att utsätta sig för vilken risk som helst, det rör mig inte i ryggen faktiskt MEN återigen det rör sig om vilka regler man ska ha/bör ha när det gäller "användande" av häst. Det är så mycket som är reglerat i djurhållning i övrigt och det behövs säkert på andra plan också.

MEN jag tackar så mycket för alla inlägg i ämnet, särskilt de konstruktiva inläggen, men även resterande för de visar ju som sagt ett axplock av vad de som är aktiva inom fälttävlan anser i frågan. Intressant har det varit i a f. :bump:

Det är större risk att skada sig i den vanliga trafiken än någon annanstans.

Har inte skrivit de heller.Men reagerar på hur folk använder sej av antagande och div. siffror i tråden utan att ha någon som helst grund att peka på.

Senast ändrad:

olgaklara skrev:
Det är större risk att skada sig i den vanliga trafiken än någon annanstans.

Vad stödjer du det på.Kan du peka på ngn källa för uttalandet?Vore intressant att läsa.

Jag tycker du har startat en otroligt smaklös tråd, du får mig att må illa! :mad:

Bara att kommentera det du har skrivits känns överfödigt! :mad:

Jaså jag ser att du kom iväg till Cypern iallafall :D

Jo, jag räknar mig nog som ganska läskunnig. Ta och plocka fram den statistik över skador inom fälttävlanssporten istället för att sitta där och hyperventilera...
Som sagt var statistiken finns redan hos försäkringsbolagen och för sista gången så är det inte fälttävlanshästarna som leder skadestatistiken lika lite som fälttävlansryttarna gör det.
Det är hobbyryttarna och deras hästar med kotledsinflammationer som toppar dessa listor, galopp och travsport har alltid tidigare vart undantagna regelrätta A1 försäkringar men försäkringsbolagen börjar dra öronen åt sig då de för länge sedan har överbevisats i frågan vilka som kostar pengar och får premierna att skjuta i höjden.
Visst har det skett olyckor i fälttävlanssporten genom åren men dessa olyckor är på intet sätt överrepresenterade denna grenen utslaget på antalet deltagare.

Mycket intessant läsning, hela tråden. Trådskaparen gjorde några fatala misstag i början, och får faktiskt stå för de konsekvenserna anser jag, då denne helt försköt fokuset från det den ville ha fram genom att använda sig av kraftiga uttryck och personliga påhopp på ryttaren och uppfödaren av den olyckshäst man avsåg.

Innan man ger sig in en sådan här debatt kanske man skall göra lite bättre reserach i ämnet. För ca 5 år sedan var det en livlig debatt i samtliga media på grund av dödsfallen på ryttarna i fälttävlan. Då togs en genomgång av all säkerhet, såväl ryttarnas som hästarnas. Flera ändringar har gjorts, som påpekats av flera i debatten. Detta skulle trådskaparen kanske ha kollat upp innan den tycker till fritt?!?

Angående användandet av statistik så bör alla akta sig för att hänvisa till sådan, eftersom statistik är mycket svår att tolka korrekt. Media använder sig ständigt av felaktig uppfattat/tolkad statisitk. Att använda försäkringsbolgens siffror ska nog också ske sprarsamt eftersom risken finns att hänsyn inte tas på ett korrekt sätt till antalet "friska" hästar.

Sen lades fokuset i debatten av trådskaparen på medias bild av fälttävlan, och då också kvällstidingarnas bild av fälttävlan. Det måste ju bara bli en skev debatt eftersom kvällsmedia har till uppgift att fånga läsaren med korta, i ögonfallande rubriker. Det har ju inget med hästkunskaper eller hästvänner att göra.

Och till sist... vem avgör vad som är hästvänligt? Frågar du 100 hästägare får du 100 olika svar. Redan genom att äga hästen har vi väl begått flertalet etiska överträdelser, och tänk sen att sälja den... det måste ju vara rena tortyren... Personligen har jag ridit fälttävlan i flera år, på hög nivå med en frisk häst som fullkomligt älskade terrängmomentet, hatade dressyren och var likgiltig i hoppningen.... :smirk:

En riktig hästvän, i mina ögon, lär känna sin häst och anpassar sig efter den. Därför rider jag nu dressyr eftersom som min nuvarande häst inte tycker om hoppning eller terrängritt... :idea:

:bow: Exakt, det hade varit i stort sett djurplågeri att rida något annan än fälttävlan på Hille för i terrängen så finns det ingen lyckligare häst än vad han är just då, lite mindre lycklig i hoppningen och minst lycklig i dressyren :D Att vara på tävling och stå uppstalllad är det roligaste han vet det är som att "komma hem" tycker han, att vara hemma är det tråkigaste som finns :banana:

Mrs L skrev:
vore väldigt intressant om du vågat stå för vem du är och sedan fortsätta smutskasta!!!..du har inte den blekaste j*vla aning om nånting uppenbarligen..du va inte bakom kulisserna...¨så sålänge du inte vet mer än att det gick illa..ska du verkligen inte yttra dej...men att vara så låg..att skriva som du skriver på en chat...de e verkligen så lågt..våga stå för vem du är iallafall...

Håller med, håller med!!! :mad:

Idasagare skrev:
Jag får säga att ingen var oberörd på tävlingen. Många grät öppet. Tankarna var/är med ryttaren, ägarna och uppfödarna. :cry:
Ingen varken planerar eller tror att något sådant ska hända. Trots allt händer det. I hagen, på träning, på tävling, i trafiken.

En klok människa!

Murray skrev:
:bow: :bow:

Även till er övriga som har kommit med kommentarer, :bow: .

Förstår inte hur trådskaparen kan uttala sig om något h*n läst i tidningen. Hur kan h*n dra slutsatser om en hel sport, eller för övrigt, just den händelsen när h*n inte var där och såg vad som hände. Hur kan en hel gren dras över en kam, att vi inte skulle vilja våra hästars väl?
En häst som inte tycker det är kul med fälttävlan och tuff nog skulle aldrig någonsin komma upp till de högre klasserna. Så pass mycket vett har ryttarna på hög nivå att de inte försöker tvinga över hästen hinder om den står emot och inte vill.

Bravo! :bow: Bravo! :bow:

JessicaHH skrev:
Själv är jag väldigt grön inom sporten, har själv hållit på med galopp under de senaste 10 åren. Mitt svar blir såhär:

Adrenalin - javisst! Det är helt otroligt vilken adrenalinkick man får av att TILLSAMMANS MED SIN VÄN OCH TRÄNINGSPARTNER klara av de utmaningar som man möter i terrängen! Det är ett samarbete - utan min hästs vilja och mod hade jag aldrig klarat det själv - det är helt beroende av att min häst vill och älskar detta. Vilket han gör - jag har aldrig kännt honom så stark, frisk och lycklig som nu!

Efter Öved så funderar man givetvis på framtiden - tänk om det händer min ögonsten något? Kommer jag att förgås av skuldkänslor som utsatte honom för detta? Jag är inte ens säker på att jag någonsin kommer titta åt en häst igen när pålles tid är ute. Men vad som än händer, hur det än slutar, så kommer det förmodligen vara mitt fel. Det var jag som red honom i den lilla hålan skogen, det var jag som lät honom gå i hagen, det var jag som promenerade över vägen när bussen kom, det var jag som slet ut hans kropp som galopphäst.

Det jag inte förstår med alla sådana här inlägg är följande:
1. Varför klagas det aldrig på galoppen, och då i synnerhet hinderloppen? Har du, och alla andra, en aning om hur stor procent av hästarna som går åt där?? Det SPELAS ju på galoppen - alltså är det ok. :angel:

2. Varför ge sig in på ett forum och anklaga sina medmänniskor för att vara mer eller mindre djurplågare och adrenalinknarkare som skiter i sina djur? För att reta upp folk - man kan väl knappast förvänta sig en saklig diskussion då? Själv undrar jag hur folk tänker för att kunna gå vidare efter en sådan tragisk händelse - det hade varit en intressant diskussion tycker jag.

För att sammanfatta kan jag bara säga: det låter säkert tokigt i dina öron men så lycklig som pålle är i terrängen - det är faktiskt värt risken. (Om det nu finns någon - jag har inte sett någon statistik. Säger därmed inte att det finns någon).

Dessutom är det mycket dålig stil att gå in med ett sådant inlägg i ett forum där hästägaren finns, precis efter händelsen. :mad: Du kunde väl gett de inblandade lite tid att reflektera och fundera på det istället för att gå till anfall och späda på de upprörda känslorna?

Vi som finns här har inte bara åldern inne fysiskt, utan vi har även den mentala åldern inne - vilket bl.a. innebär att kunna visa medmänniskor respekt och ha empati även om man kanske inte alltid gillar deras agerande. Själv avskyr jag slit-och-släng-mentaliteten inom trav & galopp - jag försöker förändra inifrån istället för att gny i allmänhet.

Du var oxå klok! :bow:

Liknande trådar

H
Fälttävlan Hej,, viisst verkar fälttävlan vara roligt, jag har själv alltid velat prövat på det. Men all kritik mot fälttävlan och alla döds...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 755
Senast: aicha
·
Fälttävlan Har ju senaste dagarna läst om Amy Tryon och Le Samurai, som ju ledde i Kentuckys fälttävlan, och sen blev hästen kraftigt halt innan...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 093
Senast: rubytoo
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka