Etik i fälttävlan?

Sv: Etik i fälttävlan?

tretjak skrev:
Håller inte riktigt med dig om att man ska låta folk hålla på med det de vill eftersom de har gjort sitt val och vet riskerna - här finns det en part till, nämligen hästen. Jag tycker att det behövs regler och riktlinjer eftersom alla kanske inte har den ETIK eller vad man nu egentligen ska kalla det för, någon satsar kanske allt för att vinna? Till ett för högt pris. Alla sporter får nog finna sig i att bli granskade av media och det är väl inget dåligt egentligen?
Kul att få lite seriöst gensvar dock - mitt första inlägg skiljer sig inte så mycket från mina senare det är bara det att jag inser att man måste VARA TYDLIG för att inte missförstås eller för att folk inte bara ska läsa översta raden.

Etik och hålla häst är ju intressant som fenomen öht. Vad är etiskt ? Vad är inte. Jag tycker absolut inte att ft kan särskiljas från ngn annan av disciplinerna. Skadorna ser annorlunda ut, men etiken är det väl ingen skillnad på.

Mediegranskning generellt sett ger jag absolut inget för eftersom medier i regel bara vill sälja - och spektakulära olyckor säljer, men det gör inte trista ledinlammationer
Och du var tydlig i ditt första inlägg, läs en gång till .... det kan väl inte tolkas på så många sätt ?

tretjak skrev:
Varför är det tillåtet när man håller på och kräver e x vis vissa mått på takhöjd i stallar, vissa mått på boxar etc, allt för djurens välmående och sedan tillåter man sporter där djuren slår av benen? Alltså det är en reaktion, en undran och en fråga hur de aktiva tänker om allt detta? Om man arbetar för större säkerhet? Om det kommer ytterligare nya regler osv osv. Förstår du nu hur exakt jag menar?
Jag som då är så elak mot mina hästar och håller på med ft, kan du svara på en sak.

Är det snällt av skogsmulleryttare att ha häst då de 99% av tiden rider sina hästar i framvikt, vilket medför obehag för hästen, förslitningsskador, kotledsinflamationer, ryggproblem, med mera med mera. Är det hästvänligt?

Jag förstår poängen med dina sk diskussions frågor, men jag kan tyvärr inte reagera sakligt på dem eftersom du inte är det minsta insatt i fälttävlan som sport överhuvudtaget. Du vill bara ha en debatt där vi fälttävlansryttare kommer säga att, ja våran sport är farlig den borde förbjudas, något som aldrig kommer ske. Eftersom vi och våra HÄSTAR ÄLSKAR denna sporten.

Sen ett annat tillägg, skulle alla hästar som måste avlivas på grund av skador som uppkommit i låga klasser/ hemma hos folk, då skulle det inte finnas plats för några andra nyheter i varesig tidningar eller på tv. Tänk på det. Man ska inte kritisera en sport bara för att dess olyckor kommer i tidningarna, man ska kritisera den sakligt, något du enligt mig inte gjort.

Man har gjort många förändringar av terräng/konditions momentet i fälttävlan. Största förändringen är att man har tagit bort faserna innan terrängen (bla. steepeln). Terrängbanorna har även blivit mer tekniska istället för större, tidigare var hindren maffigare, men ställde inte samma krav på lydnad som nu.
De som rider **-igt och ***-igt hoppas jag har så pass koll på sina hästars fysik att det inte ska vara ett problem. Eftersom konditionsfasen idag är kortare (som sagt, steepeln är bort) så är inte hästarna trötta när de går ut i terrängen.

Jag tror det är svårt att komma ifrån att det sker olyckor. I de flesta fall handlar det mest om att rida med förnuft. Det man kan göra för att förhindra olyckor kanske kan vara att ekipagen inte avancerar lika snabbt upp i klasserna som idag. Hörde ngn säga att ett år per klass är minimum för att få tillräckligt med rutin för att klara nästa steg. Om detta stämmer kan inte jag avgöra. Vi har ju dock ett kvalsystem som ska förhindra att det går för snabbt, men detta kanske inte är tillräckligt.

Man har börjat konstruera rivningsbara hinder. Detta kanske kan leda till att vissa olyckor inte får lika allvarlig utgång.

Men olyckor kommer att ske oavsett hur man förändrar sporten, och det är nog bara att acceptera. Rider man fälttävlan är man medveten om riskerna. Jag anser inte att jag utsäter min häst för onödiga risker. Hon älskar att gå fälttävlan och jag har hellre en lycklig häst och tar risken att något händer, inte är jag en sämre människa för det.

quigley skrev:
Jag som då är så elak mot mina hästar och håller på med ft, kan du svara på en sak.

Är det snällt av skogsmulleryttare att ha häst då de 99% av tiden rider sina hästar i framvikt, vilket medför obehag för hästen, förslitningsskador, kotledsinflamationer, ryggproblem, med mera med mera. Är det hästvänligt?

Stopp ett tag.Dressyrhästar rids väl inte i framvikt?Tidigare i tråden så var det någon som skrev att det går åt en massa dressyrhästar pga förslitningsskador.Förslitningsskador beror väl på att man inte rider hästen rätt och inte anpassar ridningen efter individen(hästen)?

realist skrev:
Tidigare i tråden så var det någon som skrev att det går åt en massa dressyrhästar pga förslitningsskador.Förslitningsskador beror väl på att man inte rider hästen rätt och inte anpassar ridningen efter individen(hästen)?
Jag höjde nyligen vår ft-hästs försäkring. När jag gjorde det blev jag utfrågad. Blev lite osäker då eftersom utfrågningen var ganska detaljrik om vilken tävlingsgren, nivå och resultat hästen hade med nuvarande och tidigare ryttare. Ställde motfrågor.
Försäkringsagenten förklarade varför hon ställde frågorna och berättade bl.a om statistiken som visade på en markant ökning på kotskador på dressyrhästar. Dessa uppstod p.g.a okunnighet, många gånger då man rider för mycket på volten på för mjukt underlag.(OBS! Bara ETT ex)
Däremot ansåg hon, att fälttävlanshästarna ofta var betydligt bättre förberedda och hade en mer allroundsidig träning som gör dem hållbarare än rena dressyrhästar.
Det finns massor med bra ryttare me alldeles för många dåliga. Förmodligen inom alla grenar MEN de flesta fälttävlansryttare kommer ut på tävlingar (man nöjer sig inte med att bara träna) och där blir man utan resultat eller får åka hem för hästen inte går igenom vet.bes. I "dressyr" kan du harva ganska länge på lokal nivå utan vet.bes och även som hemmaryttare utan att det syns mer än i den egna plånboken. Det finns mer "dolt" här. (allt enligt henne)
Kanske fel att kalla det "dressyrryttare", men de själva kallar sej det.

Enligt försäkringsagenten så är det inte heller bara på låg nivå utan även ryttare med resultat år efter år i höga klasser som lyckas förstöra häst efter häst. I något fall vägrade tydligen bolaget att acceptera försäkring från viss ryttare. (Fast det kringgås ju genom att det inte är ryttaren som äger ändå.)

Jag vill inte hänga ut dressyren men visa på att det inte är så svart/vitt.

Jag tror också att de flesta fälttävlansryttare/hästägare funderar mycket mer på säkerhet och att hästen ska hålla än vad t.ex dressyrryttaren gör. Detta just för att det hänt en del otäcka olyckor på tävling, olika nivåer. Dressyrhästen skadad inte lika ofta på tävling utan betydligt oftare på träning.
Hoppning är väl mittemellan. Fast en häst som är skadad vägrar i hoppningen men hur gör dressyrhästen? Inte alltid lika enkelt. Sist vi hade lokal dressyrtävling var där 3 halta hästar enligt några av oss. Domaren ansåg dock "att det var så lite så". :confused: Dock hade de hästarna aldrig gått igenom en ft-bes.

Tretjak har kanske lite mer poäng i sitt inlägg än vad som kommer fram när jag läser de första. Spelar ingen roll om jag läser flera gånger (och ändå är jag lärare :( ), det är först när jag läser de senaste inläggen som det kommer fram.

Ft-sporten arbetar hela tiden med säkerheten och jag anser att sporten är generellt mycket duktigare på hållbarhet och generellt har betydligt mer kunskap än "standardryttaren".

realist skrev:
Stopp ett tag.Dressyrhästar rids väl inte i framvikt?
Även om dressyrryttarna strävar efter att lägga så lite vikt som möjligt på frambenen, så innebär inte det att hästarna inte rids i framvikt. Så bara för att man är dressyrryttare så kan man inte säga att man rider korrekt och har hästens vikt på baken.

tretjak skrev:
Jag som OKUNNIG läsare utgår från hur jag själv som HÄSTÄGARE skulle känna det om jag red och MIN HÄST DÖR skulle jag då sätta mig upp och fortsätta tävlandet den dagen? Svaret är nej. RÄTT ELLER FEL?

fast HÄSTÄGAREN gjorde ju inte det... H*n strök sig ju, vilket framgår av ett tidigare inlägg!

Sen som du nämner är det MEDIA som framställer det som en farlig sport. Och media är väldigt duktiga på att framställa saker men även skjuta andra saker åt sidan.

SOm tex är det inte många som vet att det är fler som blir mördade i Kongo, än i Irak. Det hör vi inte mycket om i media, alla miljoner som blir mördade i Kongo.

Kanske samma med alla andra skaderisker.
Sen tror jag att man väljer sin gren för att man är säker på den, och har en häst som vill och är säker. Och att man ska acceptera dens val, men självklart får man ha en disskusion utan att vara dömande

Naturligtvis är det hemskt när sådant här händer, men man kan inte sluta pga det. Tycker dessutom att du är FEG som sitter och skriver och smutskastar uppfödare, ryttare och sporten.

Ja - hästen hade inte skadats och behövt avlivas om den inte gått ut på banan, men vad är det som säger att den inte skadats om de bara bestämt sig för att ta en skogstur istället?

Visst, man kanske ifrågasätter sporten det första man gör eftersom att den trots allt är kritiserad för hur den är upplagd. Människor flyger flygplan varje dag och ibland kraschar de och dör - men ingen slutar flyga eller ifrågasätter flygplanen. Under banhoppningen i OS blev flertalet hästar skadade och en dog i samband med operation pga de skador som de ådrog sig på banan, EFTERSOM ATT DE HOPPADE ÖVER HINDER. Ingen ifrågasatte hoppsporten efter de incidenterna. Och nej, du behöver inte påpeka att det avlivades en häst under fälttävlans-OS för det är jag så medveten om så.

I dagarna som gått dog en rallyförares kartläsare. Ska de lägga ner rallysporten nu? Eller är det okej att de dör eftersom att de gör det frivilligt? Jag ska tala om för dej att fälttävlanshästarna är inte tvingade. En sexårig häst som går såpass höga klasser som Lady of Leonesse gjorde är inte tvingad. Fälttävlanshästarna älskar sitt "jobb" och det är anledningen till att de hoppar och klarar svårigheterna på en terrängbana. Inte för att ryttaren sitter och sparkar med sporrarna och slår med ett spö.

Tänk dig för innan du börjar anklaga folk och en så pass stor och ärofylld sport. Du sårar säkert, och du provocerar.

Förstod inte riktigt. Men jag tycker att det är skillnad på dagens fälttävlan som sport och nöje gentemot de krig som ägde rum för länge sen när hästarna mer sågs som arbetsredskap och transportfordon. I de moderna hästländerna är ju hästen ett nöje mer än ett transportfordon.

Men nej, jag tror inte att hästarna i krig gick ut där frivilligt och dog.
Fast jag ser ändå inte sambandet med huruvida en fälttävlanshäst går ut frivilligt i terrängen eller ej.

Äsch, jag var bara ironisk. Är också fälttävlans ryttare. Skäms inte över att låter min häst göra något den tycker är kul, utan är nog mer rädd att han ska skada sig i hagen. Förlåt, är nog på ett konstigt kvällshumör, därav mitt knäppa inlägg om krigshästar. :o ;)

Jag kan se vad det ar du ar ute efter, sarskilt nu nar du fortydligat lite och vi inte talar om specifika personer.

Visst, jag kan se det etiska dilemmat i att rida falttavlan men jag sarskiljer det inte fran att halla hastar eller foralldel tam/husdjur overhuvudtaget. Borjar jag tanka i de banorna sa kommer jag fram till att man inte ska anvanda djur som sportredskap alls.

Det ar ju dock ett resonemang som jag helst inte vill reflektera over, det ar ju mitt stora intresse och for den delen sa kan man undra vad vi ska gora med alla dessa hastar som i dagens lage inte skulle overleva en minut pa stappen.

Och visst, jag tycker ocksa att jamforelsen med hagskador, utslitna dressyrhastar osv haltar men jag tror att om hasten hade ett val sa hellre do snabbt under ett moment dar den gjorde nagot naturligt for den, dvs sprang snabbt, an att fa forslitningsskador, behandlas, tvingas till konvalescens for att till sist avlivas.

Du har dock helt ratt i att sakerheten i terrangmomentet maste skarpas men det ar ett langsiktigt arbete som redan ar i full gang och med storsta sakerhet kommer att fa fortsatt fokus under de narmsta aren.

Intressant att notera att de flesta likställer skaderisken vid hagvistelse med risken vid deltagande i fälttävlan, men i avsaknad av statistik så kan jag inte säga emot. De flesta verkar ju ha råkat ut för de mest otäcka skador i hagar, min egen häst har blivit sparkad på knäet av annan häst samt stuckit sig på en pinne, båda incidenterna krävde veterinärvård men jag ser det inte som allvarliga olyckor, bara sånt man får räkna med som hästägare.
Är du inte läskunnig, jag har ju påtalat att det visst finns statistik angående skador på häst, förslitningsskadorna i framförallt kotlederna hos hobbyhästar står för flest utbetalningar i försäkringsbranschen!

Jag håller absolut med om att det skulle behövas vet besiktning även för dressyrhästarna, även på lägre nivå och att visst sitter många och rider fel, harvar runt på för mjuka banor etc MEN man reagerar annorlunda eftersom det oftast inte rör sig om en så spektakulär och definitiv skada som ett benbrott.

Kotledsinflammationer, som många pratar om här, är ett tråkigt kapitel som många veterinärer jag pratat med säger är det absolut vanligaste problemet på våra hästar. Jag vågar inte svära på att det beror på skogsmullar som "till 99%"sitter och rider fel eller på dressyrryttarna som rider i fel form på för mjuka banor m m. Det kan ju ha lite att göra med det genetiska, vad vi avlar fram och hur vi föder upp våra hästar?

Jo, jag räknar mig nog som ganska läskunnig. Ta och plocka fram den statistik över skador inom fälttävlanssporten istället för att sitta där och hyperventilera...

mvh

Nr 1;-har ej smutskastat någon uppfödare eller ryttare, läs inlägget en gång till -ordentligt tack.

Nr 2;När det gäller OS i hoppning så kan jag säga att jag stängde av TV:n för att slippa fortsätta se eländet. Det underlaget var helt olämpligt för ändamålet och man borde aldrig låtit tävlingen genomföras överhuvudtaget. Hästar, i alla sporter, är ju egentligen fantastiska som ställer upp på alla "stolleprov" som vi, ryttare, utsätter dem för. Man måste ju lägga hela ansvaret på ryttare, hästägare och arrangörer, hästarna har knappast något val. Man inser ju att allt beror på pengar i slutändan och att man antagligen inte kan göra mycket åt saker och ting men det innebär väl inte att man ska sätta sig ner och hålla käften eller? Eller att alla som inte är experter på ämnet ska hålla käften?

Fälttävlan idag är för mig ingen nobel sport precis. Grundtanken, jag förmodar som med allting annat med hästsporter så ligger militära övningar och färdigheter bakom den, var väl att få fram en så allsidig häst som möjligt. Fälttävlan som jag skulle ha velat se den är ju en otroligt fin sport och omväxlande med; lydnadsträning, konditionsträning, hinderträning. Man borde då ha en totalt genomtränad, mångsidig häst och som tävlingsform kunde den vara riktigt underhållande att titta på. Om inte. Om man inte tvunget skulle ha drivit upp svårighetsgraden till en nivå som jag personligen inte tycker är rimlig eller befogad.

Rallysporten, som vi ju pratat om här innan, där rapporterade media igår kväll att rallyföraren vars kartläsare dog i kraschen, avbryter sin säsong tills vidare. Det visar för mig att man är mänsklig och att pengarna inte fick råda. Vi kan väl inte gå med på vad som helst i sportens namn och när olyckor väl inträffar så kan man väl lära sig något av dem istället för att bara rusa vidare tills nästa händer?

Någon beskrev ganska utförligt här om att det har börjat göras saker inom fälttävlan och ytterligare nya regler är ev på väg. Det inger hopp tycker jag, att man börjar reflektera och att medias bevakning och andras okunniga reaktioner kanske är viktiga ändå?

Liknande trådar

H
Fälttävlan Hej,, viisst verkar fälttävlan vara roligt, jag har själv alltid velat prövat på det. Men all kritik mot fälttävlan och alla döds...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 755
Senast: aicha
·
Fälttävlan Har ju senaste dagarna läst om Amy Tryon och Le Samurai, som ju ledde i Kentuckys fälttävlan, och sen blev hästen kraftigt halt innan...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 093
Senast: rubytoo
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 105

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka