Sv: ET, massör osv.
Hur vet man om man ska anlita en Equiterapeut, Hästmassör eller Kiropraktor?
när man har problem
Eller bara för att förebygga smågrejjer som man kanske inte ens känner (innan de blir problem).
Hur vet man vilket utav det man ska välja?
Personligen skulle jag föredra en ET.
Bara massage är skönt för hästen men det går inte att fixa snedheter osv med enbart massage.
ET är som en naprapat, dvs mer "helhet".
Enbart kiropraktor kan göra mer skada än nytta. Tänk dig att hästen är sned sedan länge, musklerna har rättat sig efter snedheten, så rycker du rätt snedheten, vad händer då med musklerna?
En kombination av de olika "alternativen" kan vara bra!
När ska man anlita dem?
Bör man anlita någon regelbundet eller endast när man upptäcker problem?
Som jag skrev innan, när man har problem, eller bara som check för att upptäcka smågrejjer innan de blir problem.
Har aldrig kommit i kontakt med något utav det men känner att det kanske vore en bra idé
Hör runt med folk vilka personer de har testat och med vilka resultat osv, sen kan du plocka ut den du tycker verkar bäst till din häst
Jag har erfarenhet från alla "kategorierna" och har blivit grundlurad med en av dem, en annan såg jag direkt att den inte kunde något vettigt och det hände nada med min häst efter behandlingarna... (har i efterhand fått höra både det ena och andra om den personen, mytoman är ett av orden). Kiropraktorn var jag grymt impad av och kände en klar förbättring, dock har korset åkt tillbaka igen, så honom måste jag ta ut igen! Har även testat laser, men ärligt så kände jag ingen skillnad...
Min nya teori är att först ta ut kiropraktorn och sen direkt efter köra laserbehandling. Måste ge lasern en chans till!
Så... där har du min story, kan tillägga att min häst heter "problemkropp" i för, mellan och efternamn
men jag jobbar på å få henne hel och ren!