ET, massör osv.

Sv: ET, massör osv.

Jag skulle låta en ET kolla på hästen (Är den röntgad i ryggen?) 10,000 låter extremt dyrt för en ET undersökning. Vi betalade knappt 2000 när vi var hos ET med hästen och han knäckte loss kotor i ryggen, nacken, behandlade med laser och massage.

Nej, hon är inte röntgad. Det var inte en ET undersökning.. det skulle bli nån slags helundersökning av alla leder och sånt och sen skulle dom lägga rätt i hennes rygg eller nåt.. typ en operation alltså (veterinär).

Nej, hon är inte röntgad. Det var inte en ET undersökning.. det skulle bli nån slags helundersökning av alla leder och sånt och sen skulle dom lägga rätt i hennes rygg eller nåt.. typ en operation alltså (veterinär).

Jaha okej, då missförstod jag dig.
Hoppas hästen blir frisk iafa!

Med tanke på de olika svävande svaren av veterinär, och att man inte vet statusen på ryggen så är det ett rejält risktagande att behandla utan att veta vad det egentliga problemet består i. Jag tycker att du ska lyda din veterinärs ordnation först och främst, så att ni inte förvärrar något. Börjar man prata om operation, så kan ingen ET/kiropraktor i världen hjälpa er.

Med tanke på de olika svävande svaren av veterinär, och att man inte vet statusen på ryggen så är det ett rejält risktagande att behandla utan att veta vad det egentliga problemet består i. Jag tycker att du ska lyda din veterinärs ordnation först och främst, så att ni inte förvärrar något. Börjar man prata om operation, så kan ingen ET/kiropraktor i världen hjälpa er.

Men det är ju en ET som ska kolla vad som är problemet? Och hon sa att 'operation' var det bästa.. men det var ju inte ett måste? Om jag skulle träna upp henne och det blir bättre, bör det ju bli ännu bättre om en ET hjälper.. det handlar ju om att hon bygger upp rätt muskler i ryggen isåfall.. ?
Sen är det så att jag inte tänkte tävla med henne, utan mitt största mål är att få gallopera på henne igen, utan att hon har ont utav det.
(Det verkar inte ens som om hon har ont när man rider, hon älskar att rida, och att gallopera är det bästa som hon vet :P det är bara jag som inte vågar för jag är rädd att det gör ont iallafall och att det bara blir värre då..)

Men en ET opererar ju inte, jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Däremot har jag förståelse för att veterinär vill ha in hästen på klinik, antagligen för att kunna röntga ryggen för att se om man kan lokalisera ev problem. Och finns sådan som syns på röntgen, så är det värdefull information man behöver vid en ev behandling för att inte förvärra situationen.

Men en ET opererar ju inte, jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Däremot har jag förståelse för att veterinär vill ha in hästen på klinik, antagligen för att kunna röntga ryggen för att se om man kan lokalisera ev problem. Och finns sådan som syns på röntgen, så är det värdefull information man behöver vid en ev behandling för att inte förvärra situationen.

Då vet jag inte vad jag ska göra alls längre :S Vi har inte råd med det.. men nånting måste jag ju göra :(

Då vet jag inte vad jag ska göra alls längre :S Vi har inte råd med det.. men nånting måste jag ju göra :(

Jag vill inte alls skuldbelägga dig eller något sådant, och jag vet att det är tungt ekonomiskt att ha sjuka djur. Men faktum är det att den dagen man inte har råd att ge sitt djur vård så finns bara två saker att välja mellan: 1. Låna pengar 2. Avliva djuret.

Inget djur ska behöva gå och lida för att ägaren har dåligt med pengar. Hårt men sant. Jag hoppas att det löser sig för er, så att ni antingen kan ta reda på vad felet är eller låta hästen slippa lida... Lycka till :)

Jag vill inte alls skuldbelägga dig eller något sådant, och jag vet att det är tungt ekonomiskt att ha sjuka djur. Men faktum är det att den dagen man inte har råd att ge sitt djur vård så finns bara två saker att välja mellan: 1. Låna pengar 2. Avliva djuret.

Inget djur ska behöva gå och lida för att ägaren har dåligt med pengar. Hårt men sant. Jag hoppas att det löser sig för er, så att ni antingen kan ta reda på vad felet är eller låta hästen slippa lida... Lycka till :)

Jag förstår vad du menar..
Men avliva är nog lite överdrivet tycker jag, hon lider inte när man bara tar det lungt, hon är alltid glad och jag ser drför ingen anledning till att avliva henne, trots att det kanske låter egoistiskt..
Jag skulle göra vad som helst för att göra så att hon mår bra, men pengarna finns inte, och sålänge jagtar det lugnt med henne är det ingen fara.. Veterinären tyckte också att det var okej att rida barbacka, dock skulle jag vänta med sadel (om jag skulle träna upp henne) så nej.. jag kan skita i att rida, bara ha henne som vän och kanske trna lite lttare NH träningar med henne somhon lätt klarar.. men att avliva.. det är nog lite överdrivet :)
Men tack för hjälpen iallfall :)

Om jag var du så skulle jag ta reda på vad det är vetten har för diagnos för jag har aldrig hört om en skada som det bästa är att operera men det också går att muskla upp där hästen inte har ont men är halt fram.

Det låter väldigt lustigt i mina öron så antagligen kass vet eller så har du inte förstått vad det hela handlar om.

Om jag var du så skulle jag ta reda på vad det är vetten har för diagnos för jag har aldrig hört om en skada som det bästa är att operera men det också går att muskla upp där hästen inte har ont men är halt fram.

Det låter väldigt lustigt i mina öron så antagligen kass vet eller så har du inte förstått vad det hela handlar om.

Alltså.. vad jag förstog skulle det bli en operation, dom skulle iaff lägga rätt nånting i ryggen på henne.Men, om vi inte ville det, så kunde vi träna upp muskler i ryggen på henne så att det blir bättre, men det skulle inte gå över helt, det skulle inte bli lika bra som den där 'operationen' (jag TROR det skulle bli en operation.. dom skulle undersöka hela henne och sen lägga rätt det som ligger fel) Skadan själv.. vad veterinären tror, är att det har gått nått snett vid förlossningen för 2,5 år sen. Det ena benet vid korset är högre än på den andra sidan, och det är det som är orsaken till att hon var halt i vänster framben och höger bakben. Och eftersom hon redan hade vilat i 1 månad och det itne hade hjälpt, så tyckte hon att jag skulle bygga muskler i ryggen på henne. Aja.. hoppas ni förstår lite bättre nu :P

Du har fortfarande inte tillräcklig koll eftersom du inte ens vet vad det är vetten ska göra.

Nej, det har jag inte. Det var i höstas som veterinären var här, och det jag vet, har jag redan skrivit, alltså att dom skulle göra en helundersökning och sedan lägga rätt. Och om det var en operation eller nåt annat det vet jag inte, så nej, det har jag inte. Men om en ET skulle komma hit ser den väl själv vad som är fel? Det är väl det dom håller på med?

Och om den ET då dristar sig att lägga ett vad de kommer bedöma som snett bäcken till rätta, och det senare visar sig att bäckenet har pålagringar pga att skadan är gammal. Hur tror du att din häst kommer att känna det då???

Och om den ET då dristar sig att lägga ett vad de kommer bedöma som snett bäcken till rätta, och det senare visar sig att bäckenet har pålagringar pga att skadan är gammal. Hur tror du att din häst kommer att känna det då???

Vad menar du med pålagringar?
Men kan en ET inte röntga eller måste man göra det på en clinik?

Som sagt, ta ett lån om det saknas pengar. Man är skyldig sitt djur att ge det vård.
Hur ska du kunna avgöra att hon inte har ont av att bara ridas barbacka, ta det lugnt eller bara gå i hagen? Säger hon det åt dig eller är det önsketänkande? Man ska känna till att en häst visar ytterst lite av sina smärtor i uttryck som är lättolkade. Att hästen ser glad ut är inte alla gånger en garanti på att den är smärtfri.

Jag skulle inte kunna sova gott om nätterna om jag inte tog reda på vad det var för fel på mitt djur om det var halvkrassligt. Blir det för dyrt så är det obönhörligt så att man får ta sitt ansvar och avliva det.
Det är dyrt att ha djur, speciellt en häst. Har man inte pengar att utreda skador eller behandla dem, då har man tyvärr inte heller råd med hästen. Det är den delen av hästägandet man lätt glömmer bort när man sparat ihop till inköpspriset men saknar buffert.

Jag vill inte vara elak mot dig, men det är lätt att man av okunskap och missriktad välvilja utsätter sitt djur för onödigt lidande. Jag tycker du kontaktar veterinären igen och ber om en förklaring av läget så att du förstår vad som menas. Ta med en vän som är väl insatt i hästeri också, så att ni är flera som kan lyssna och ställa frågor.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: tara
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 075
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 620
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 571
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30